40 vragen
 voor het trefwoord « Pakje ontvangen »
Wanneer wordt mijn nationale pakje binnen België geleverd?
Wij proberen steeds alle nationale pakjes die binnen België worden verzonden de eerstvolgende werkdag af te leveren. Je kan via Track & Trace en de My bpost app steeds de status van je pakje volgen via je barcode. Het aangegeven tijdslot is een indicatie, 95% van de pakjes wordt binnen dit tijdslot geleverd. Meer info over de leveringstermijn van internationale pakjes.
Vanaf wanneer kan ik mijn pakje volgen via Track & Trace?
Zodra bpost je zending heeft ontvangen, kan je het verdere verloop ervan via de My bpost app of Track & Trace volgen aan de hand van de barcode. Vaak krijg je van de afzender een e-mail als je barcode is aangemaakt. In de meeste gevallen zal je je pakje nog niet meteen kunnen volgen via onze Track & Trace. Dit komt omdat het nog in voorbereiding is bij de afzender en dus nog niet aan bpost is overhandigd. Zodra de afzender je pakje aan bpost overhandigt, kan je het volgen.
Mijn pakje staat nog steeds in voorbereiding bij de afzender. Wat betekent dit en wat kan ik doen?
Dit betekent dat de afzender heeft aangegeven dat hij je pakje wil verzenden via bpost. Je pakje ligt in dit geval nog steeds bij de afzender. Als dit al een tijdje zo is, kan je het best de afzender contacteren voor meer details.
Mijn pakje ligt niet in de Pakjesautomaat, maar is terug naar de afzender. Waarom, en hoe kan ik het toch nog ontvangen?
bpost zendt je pakje terug naar de afzender in de volgende gevallen:
  • Als de afzender een verkeerd adres van de Pakjesautomaat heeft ingegeven.
  • Als de afzender je e-mailadres niet (correct) vermeldt. Hierdoor kunnen we je niet informeren over je pakje.
  • Als je na 5 kalenderdagen je pakje niet uit de Pakjesautomaat hebt gehaald.
Contacteer de afzender om je pakje toch nog te kunnen ontvangen.
Ik verwacht een pakje, maar heb geen barcode ontvangen. Wat nu?
Ben je de barcode van je pakje kwijt of heb je er nooit een ontvangen? Dan kan je het volgende doen:
  • Als je iets gekocht hebt via een webshop ontvang je meestal een e-mail met daarin de barcode van je pakje. Het kan ook zijn dat de webshop je meteen een link stuurt naar de Track & Trace-pagina (met je barcode ingevuld) van de pakjesdienst die je pakje zal bezorgen.
  • Heb je geen barcode ontvangen, vraag er dan naar bij de afzender.
Mijn pakje lag niet klaar in het Afhaalpunt. Wat nu?
Het gebeurt dat het Afhaalpunt je pakje nog niet heeft kunnen verwerken waardoor de loketbediende je pakje niet meteen vindt of kan meegeven. Controleer voor de zekerheid de My bpost app of Track & Trace om zeker te zijn dat je pakje beschikbaar is in het Afhaalpunt. Is je pakje volgens Track & Trace beschikbaar in het Afhaalpunt, maar ligt het er niet? Neem dan contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. We zoeken dan voor je uit wat er is gebeurd en waar je pakje naartoe is.
Ik ontvang een verdachte sms of e-mail, zogezegd van bpost. Wat moet ik doen?
Het kan zijn dat je een e-mail of sms ontvangt die afkomstig lijkt te zijn van bpost. Ze lijken echt, maar zijn niet door bpost verstuurd. Dit zijn frauduleuze berichten, ook wel gekend als phishing, verstuurd door oplichters. Met de volgende tips herken je dit soort phishingmails en -sms’en en weet je wat je moet doen als je er een ontvangt.

Geloof niet elke sms of e-mail en vul niet zomaar je gegevens in Stel jezelf eerst de vraag of je wel een pakje verwacht. Voor zendingen binnen de EU zal bpost je nooit vragen om te betalen als je pakje onderweg is (bv. om extra kosten te vermijden), of om persoonlijke info door te geven via e-mail of sms. Daarnaast zal bpost nooit dreigen met een deurwaarder als je niet betaalt voor je pakje. Voer ook enkel persoonlijke gegevens in als je 100 % zeker bent dat je met bpost te maken hebt. We vragen je ook nooit om persoonlijke info via e-mail of sms. Controleer het webadres Een frauduleuze mail of sms bevat meestal een link of knop die naar een onbetrouwbare website gaat. Je kan de website van de link controleren door met je muis over de link te zweven (niet klikken). Het webadres verschijnt dan linksonder in je browser. Herken je het adres niet meteen, klik dan niet. Help phishing voorkomen Stuur verdachte berichten door naar verdacht@safeonweb.be. Zo help je mee voorkomen dat ook anderen slachtoffer worden van oplichters.
Mijn pakje werd geleverd in een Afhaalpunt, maar is terug naar de afzender. Waarom?
Enkel als je je pakje niet binnen de 14 kalenderdagen afhaalt in het geleverde Afhaalpunt, wordt je pakje teruggestuurd naar de afzender. Tip: je kan ook iemand anders je pakje laten afhalen in een Afhaalpunt. Eender wie de barcode van je pakje kan voorleggen (zie bevestigingsmail of via de My bpost app), mag je pakje afhalen in een Afhaalpunt.
Mijn pakje is te laat geleverd. Wat nu?
We doen er alles aan om je pakje op tijd te bezorgen. Ben je niet tevreden over de termijn dat je pakje onderweg is geweest, neem dan contact op met de afzender van je pakje. Alleen hij kan klacht indienen voor late levering.
Hoe weet ik wie de afzender van mijn pakje is?
Aan de hand van het barcodenummer van je pakje kan je via Track & Trace en de My bpost app de naam en het adres van de afzender raadplegen.
Hoe haal ik een pakje uit een Pakjesautomaat?
Zodra je pakje in de Pakjesautomaat ligt, ontvang je een e-mail. Hierin staan de stappen om de Pakjesautomaat te openen. Ook op de Pakjesautomaat zelf vind je de verschillende stappen terug. Pakjesautomaat met scherm
  • Scan de QR-code die je via de My bpost app of e-mail hebt ontvangen. Heb je gekozen voor een rechtstreekse levering in een Pakjesautomaat, dan staat onder de QR-code ook een 6-cijferige code waarmee je de locker ook kan openen.
    2. Haal je pakje eruit en duw het deurtje van de locker dicht.
  • Pakjesautomaat zonder scherm De Pakjesautomaat zonder scherm heeft geen aanraakscherm en kan je enkel openen via de My bpost app. De app communiceert via bluetooth met de Pakjesautomaat om de locker te openen. 1. Schakel eerst bluetooth en je locatie in op je smartphone
    2. Open de My bpost app en selecteer het pakje dat je wil ontvangen
    3. Volg de stappen in de app om te connecteren met de Pakjesautomaat en het deurtje springt automatisch open.
    4. Haal je pakje eruit en duw het deurtje van de locker dicht.
    Waarom is mijn pakje niet geleverd in een Pakjesautomaat?
    Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je pakje niet is geleverd in een Pakjesautomaat:
    • De Pakjesautomaat was vol of buiten gebruik door een technisch defect.
    • Je pakje was te zwaar of te groot voor levering in een Pakjesautomaat.
    • Sommige pakjes mogen niet geleverd worden in een Pakjesautomaat, zoals een aangetekende zending (handtekening vereist) of een zending met betaling bij levering
    Indien we je pakje niet kunnen leveren in een Pakjesautomaat, zullen we het leveren in een ander Afhaalpunt dichtbij. Je wordt hiervan sowieso op de hoogte gebracht via Track & Trace en de My bpost app.
    Ik heb geen QR-code ontvangen. Wat nu?
    Heb je een afwezigheidsbericht in de bus ontvangen en is je pakje naar een Pakjesautomaat, dan kan je de barcode gebruiken op het bericht.
    Bij Pakjesautomaten met scherm geef je de barcode op het scherm in. Bij Pakjesautomaten zonder scherm geef je eerst de barcode in de My bpost app in en volg je de stappen in de app om je pakje af te halen. Koos je voor een rechtstreekse levering in de Pakjesautomaat en kreeg je geen e-mail dat je pakje beschikbaar is, controleer dan of onze e-mail niet in je spamfolder is beland.
    • Kreeg je wel een e-mail dat je pakje beschikbaar is, lees de stappen in de e-mail goed na. Voor sommige Pakjesautomaten heb je geen QR-code nodig.
    • Kreeg je geen e-mail dat je pakje beschikbaar is, contacteer dan een Pakjesautomaatverantwoordelijke via 02 320 23 90.
    Hoelang blijft mijn pakje beschikbaar in het Afhaalpunt?
    Je pakje blijft 14 kalenderdagen lang beschikbaar in een Afhaalpunt en 5 kalenderdagen in een Pakjesautomaat. Nadien wordt het teruggezonden naar de afzender.
    Mijn pakje is te laat aangekomen. Wat nu?
    We doen er alles aan om je pakje op tijd te bezorgen. Ben je niet tevreden over de termijn dat je pakje onderweg is geweest, neem dan contact op met de afzender van je pakje. Alleen hij kan klacht indienen voor late levering.
    Het deurtje is opengegaan, maar mijn pakje ligt niet in de locker. Wat nu?
    Laat het ons weten via het online formulier onderaan deze pagina of bel de klantendienst van onze Pakjesautomaten. Zorg dat je de barcode van je pakje bij de hand hebt. Je vindt ze in de e-mail die je van ons kreeg en in de My bpost app. Geen pakje gevonden in de Pakjesautomaat met scherm, bel dan naar 02 320 23 90 (24/7 bereikbaar). Geen pakje gevonden in de Pakjesautomaat zonder scherm, bel dan naar 02 278 50 87 (24/7 bereikbaar).  
    Wie kan mijn pakje afhalen in het Afhaalpunt?
    Eender wie de bevestigingsmail met de barcode of het afwezigheidsbericht meebrengt, mag je pakje afhalen in een Afhaalpunt. In het geval van een aangetekende zending Je kan je aangetekende zending afhalen in een Afhaalpunt op vertoon van je identiteitskaart en het afwezigheidsbericht dat je in de brievenbus hebt ontvangen. Je herkent een nationale aangetekende zending aan de barcode (begint met '010'). Een internationale aangetekende zending wordt voorafgegaan door de letter 'R'.
    Ik krijg melding dat mijn pakje vandaag niet wordt geleverd. Kan ik het pakje vandaag nog ergens afhalen?
    Dit is spijtig genoeg niet mogelijk.
    Hoe kan ik betalen voor een pakje dat ik afhaal in een Afhaalpunt?
    Een zending met betaling bij levering kan je op 2 manieren betalen in een Afhaalpunt: cash en met debet- of kredietkaart.
    Ik heb mijn pakje via de Pakjesautomaat verzonden, maar geen bevestigingsmail ontvangen. Wat nu?
    Mijn pakje is verzonden via een Pakjesautomaat met scherm Als je alle instructies op het scherm hebt gevolgd, ontvang je normaal een bevestigingsmail. Indien je geen e-mail hebt ontvangen, contacteer ons dan via 02 320 23 90 of vul onderstaande formulier in. Mijn pakje is verzonden via een Pakjesautomaat zonder scherm Als je alle stappen in de My bpost app hebt uitgevoerd, en het pakje staat in "verzenden" dan is je pak verzonden. Heb je na 10 minuten nog steeds niet ontvangen (kijk zeker ook even na in je ongewenste berichten), contacteer ons dan via 02 278 50 87 of vul onderstaande formulier in.
    Kan ik mijn pakje laten overbrengen naar een ander Afhaalpunt?
    Nee, dat is spijtig genoeg niet mogelijk.
    Ik verwacht geen pakje. Waarom ontvang ik toch een e-mail?
    Het kan gebeuren dat een pakje verkeerdelijk wordt aangekondigd door de afzender. Negeer de e-mail als je geen pakje verwacht van deze afzender.
    Ik wilde mijn pakje afhalen, maar er lag een verkeerd pakje in de Pakjesautomaat
    Bel ons op 02 320 23 90 of neem online contact met ons op via het formulier onderaan deze pagina.
    Hoelang blijft mijn pakje beschikbaar in een Pakjesautomaat?
    Zodra je pakje in de Pakjesautomaat wordt afgeleverd, heb je 5 kalenderdagen tijd om het af te halen (geen verlenging mogelijk). Op de 6de dag zenden we het pakje terug naar de afzender.
    Welke post of zendingen levert bpost op zaterdag en zondag?
    In bepaalde gevallen levert bpost in het weekend. Dit hangt af van het soort zending, de afzender en het afleveradres. Brieven en aangetekende zendingen worden voorlopig enkel tijdens weekdagen bezorgd. Sommige afzenders, zoals bepaalde webshops, hebben afspraken met bpost om hun pakjes ook op zaterdag en zondag te laten leveren op thuisadressen. Het kan dus gebeuren dat je pakje in het weekend wordt geleverd bij je thuis (op zaterdag tussen 8 en 17 u., op zondag tussen 9 en 19 u.). Pakjes worden voorlopig niet rechtstreeks geleverd op weekenddagen in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat. Deze worden dan op maandag in het Afhaalpunt of Pakjesautomaat geleverd.  Volg de status van je pakje eenvoudig op via de My bpost app of Track & Trace.
    Kan ik mijn pakje uitzonderlijk langer in een Afhaalpunt laten liggen dan normaal?
    Dit is helaas niet mogelijk. Je pakje blijft 14 kalenderdagen lang beschikbaar in een Afhaalpunt en 5 kalenderdagen in een Pakjesautomaat. Nadien wordt het teruggezonden naar de afzender.
    Er ligt een ander pakje in de Pakjesautomaat. Wat nu?
    Laat het ons weten via het online formulier onderaan deze pagina of bel de klantendienst van onze Pakjesautomaten. Zorg dat je de barcode van je pakje bij de hand hebt. Je vindt ze in de e-mail die je van ons kreeg en in de My bpost app. Verkeerd pakje gevonden in een Pakjesautomaat met scherm, bel dan naar 02 320 23 90 (24/7 bereikbaar). Verkeerd pakje gevonden in een Pakjesautomaat zonder scherm, bel dan naar 02 278 50 87 (24/7 bereikbaar).
    Mijn QR-code is niet leesbaar via mijn smartphone, wat nu?
    Voer in dit geval de zescijferige code in de Pakjesautomaat in die je terugvindt in je e-mail, My bpost app of sms.
    Wie kan mijn pakje uit een Pakjesautomaat afhalen?
    Iedereen mag je pakje afhalen. Hij of zij moet dan wel beschikken over ofwel de barcode, zescijferige code of QR-code die je ontvangen hebt per e-mail of in de My bpost app.
    Welke webshops bieden de Pakjesautomaten aan als leveringsmethode?
    Via de meeste webshops kan je je pakje laten leveren in een Pakjesautomaat. De volgende webshops doen het al: Zalando, Coolblue, Torfs, Lidl, bol.com, H&M, Zara, Massimo Duti, Farmaline, Smartphoto, A.S. Adventure … Er komen elke dag nieuwe bij. Bestel je iets via een webshop, maar staat een Pakjesautomaat niet tussen de leveringsmethodes? Dan kan je via de My bpost app of via MijnVoorkeuren nog altijd je pakje in de Pakjesautomaten laten leveren.
    Ik krijg de foutmelding "je smartphone kon geen verbinding maken”. Wat nu?
    De My bpost app zal niet kunnen connecteren met de Pakjesautomaat als:
    • Je smartphone geen toegang heeft tot je locatie en/of de bluetooth op je smartphone niet is ingeschakeld.
    • Je niet voor de juiste Pakjesautomaat staat. Controleer altijd het exacte adres en het nummer van de Pakjesautomaat in de e-mail die je van ons kreeg. (Soms staan er 2 Pakjesautomaten in dezelfde straat)
    • Je pakje terug is naar de afzender. Dat gebeurt wanneer je na 5 werkdagen je pakje niet komt afhalen. Je vindt steeds de uiterste afhaaldatum in de e-mail die je van ons kreeg (of in de My bpost app).
    Hoe kan iemand anders mijn pakje uit de Pakjesautomaat afhalen voor mij?
    Je kan eenvoudig iemand anders vragen om je pakje af te halen. Het proces hangt wel af van het soort Pakjesautomaat waar je pakje is geleverd. In een Pakjesautomaat met scherm Heb je een pakje ontvangen in een Pakjesautomaat met scherm, dan ontvang je een e-mail met daarin:
    • de barcode van je pakje
    • een QR-code
    • een code uit 6 cijfers en/of nummers (net onder de QR-code).
    Met een van deze drie elementen kan iemand anders je pakje afhalen in een Pakjesautomaat. Je kan dus gewoon de e-mail die je ontvangen hebt doorsturen naar de persoon die je pakje voor jou wil afhalen.
    In een Pakjesautomaat zonder scherm Als je pakje in een Pakjesautomaat zonder scherm ligt, dien je de barcode van je pakje door te sturen naar de persoon die je pakje voor jou wil afhalen. (Je vindt de barcode terug in de e-mail die aankondigt dat je pakje beschikbaar is.)
    De persoon die je pakje voor je afhaalt, dient jouw pakje dan in zijn My bpost app toe te voegen. Dat doe hij door op de knop “voeg een zending toe” te klikken op het beginscherm van de My bpost app en het barcodenummer in te vullen. Daarna voert die persoon de volgende stappen uit: 1. Ga naar de pakjesautomaat en schakel bluetooth en de locatie in op je smartphone
    2. Open de My bpost app en selecteer het pakje dat je wil ontvangen
    3. Volg de stappen in de app om te connecteren met de Pakjesautomaat
    4. Haal het pakje eruit en duw het deurtje van de locker dicht.
    Wat is het verschil tussen een Pakjesautomaat met scherm en een zonder scherm?
    De Pakjesautomaten zonder scherm bedien je volledig met de My bpost app. Je smartphone communiceert dan via bluetooth met de Pakjesautomaat om de locker te openen. Via de Pakjesautomaten met een scherm scan je de QR-code of geef je manueel de 6-cijferige code in die je via e-mail en in de My bpost app hebt ontvangen.  
    Het deurtje van de Pakjesautomaat gaat niet open. Wat nu?
    Het deurtje van een Pakjesautomaat zal niet opengaan als:
    • Je niet voor de juiste Pakjesautomaat staat. Controleer altijd het adres en het nummer van de Pakjesautomaat in de e-mail die je van ons kreeg.
    • Je pakje terug is naar de afzender. Dat gebeurt wanneer je na 5 werkdagen je pakje niet komt afhalen. Je vindt steeds de uiterste afhaaldatum in de e-mail die je van ons kreeg (of in de My bpost app).
    • Sta je voor een Pakjesautomaat zonder scherm, zorg dan dat de My bpost app toegang heeft tot je locatie en dat bluetooth op je smartphone is ingeschakeld.
    Ben je zeker dat je pakje erin ligt, maar krijg je nog steeds het deurtje niet open? Meld het ons via het online formulier onderaan deze pagina of bel onze klantendienst.
    • Ligt je pakje in een Pakjesautomaat met scherm, bel dan 02 320 23 90 (24/7 bereikbaar)
    • Ligt je pakje in een Pakjesautomaat zonder scherm, bel dan 02 278 50 87 (24/7 bereikbaar)
    Het pakje dat ik heb besteld staat niet in de My bpost app, wat nu?
    Je pakje zal niet in de app verschijnen als je een pakje hebt besteld met een ander e-mailadres dan dat waarmee de My bpost app is gekoppeld. Je kan eenvoudig een e-mailadres toevoegen in de app. Dat doe je als volgt:
    • Open de My bpost app
    • Ga naar het menu ‘Meer’ onderaan in de app.
    • Selecteer ‘Mijn e-mailadressen’
    • Voeg het e-mailadres toe
    Kan ik kiezen in welke soort Pakjesautomaat mijn pakje geleverd wordt?
    Nee, je kan in principe niet kiezen. Wanneer je ervoor kiest om een pakje te laten leveren in een Pakjesautomaat kan het dus gebeuren dat het in een Pakjesautomaat zonder scherm wordt geleverd. Je wordt hiervan per e-mail op de hoogte gebracht.
    Moet ik de QR-code afdrukken die ik in de e-mail of My bpost app ontvang?
    Nee, dat hoeft niet. Je kan de Pakjesautomaat eenvoudig openen door het scherm van je smartphone waarop de QR-code staat te scannen. Je vindt deze QR-code terug in je e-mail of in de My bpost app.
    Moet ik de My bpost app hebben om een Pakjesautomaat te kunnen bedienen?
    Het hangt af van de soort Pakjesautomaat. Pakjesautomaten met scherm (de meeste) kan je met, maar ook zonder de My bpost app bedienen. Pakjesautomaten zonder scherm kan je enkel met de My bpost app bedienen. Je smartphone communiceert dan via bluetooth met de Pakjesautomaat om de locker te openen. Ontvang je een pakje in een Pakjesautomaat, dan vertelt de e-mail die je pakje aankondigt in welke type automaat je pakje wordt geleverd. Hierin staat ook uitgelegd hoe de Pakjesautomaat werkt.