31 vragen
 voor het trefwoord « Pakje ontvangen »

Wij proberen steeds alle nationale pakjes de eerstvolgende werkdag af te leveren. Je kan via Track & Trace en de My bpost app steeds de status van je pakje volgen. Het aangegeven tijdslot is een indicatie, 95% van de pakjes wordt binnen dit tijdslot geleverd.

Zodra je de barcode van je pakje hebt ontvangen, kan je je pakje meteen online volgen via Track & Trace en de My bpost app. Soms gebeurt het dat wij de barcode pas op een later tijdstip van de afzender ontvangen. Hierdoor kan je je pakje nog niet volgen via Track & Trace. Probeer het in dit geval later opnieuw.

Dit betekent dat de afzender heeft aangegeven dat hij je pakje wil verzenden via bpost. Je pakje ligt in dit geval nog steeds bij de afzender. Als dit al een tijdje zo is, kan je het best de afzender contacteren voor meer details.

bpost zendt je pakje terug naar de afzender in de volgende gevallen:

  • Als de afzender een verkeerd adres van de Pakjesautomaat heeft ingegeven.
  • Als de afzender je e-mailadres niet (correct) vermeldt. Hierdoor kunnen we je niet informeren over je pakje.
  • Als je na 5 kalenderdagen je pakje niet uit de Pakjesautomaat hebt gehaald.

Contacteer de afzender om je pakje toch nog te kunnen ontvangen.

Je kreeg bericht dat je pakje in je Afhaalpunt was aangekomen, maar de medewerker die je hielp, vond het niet? Neem dan bij voorkeur online contact op met onze klantendienst via het formulier onderaan deze pagina. Dan zoeken we voor je uit wat er is gebeurd.

Neem in dit geval contact op met de afzender van je pakje en vraag naar de barcode. Zonder barcode kunnen we je pakje helaas niet volgen via Track & Trace.

We doen er alles aan om je pakje op tijd te bezorgen. Ben je niet tevreden over de termijn dat je pakje onderweg is geweest, neem dan contact op met de afzender van je pakje. Alleen hij kan klacht indienen voor late levering.

Het kan zijn dat je een e-mail of sms ontvangt die afkomstig lijkt te zijn van bpost. Ze lijken echt, maar zijn niet door bpost verstuurd. Dit zijn frauduleuze berichten, ook wel gekend als phishing, verstuurd door oplichters. Met de volgende tips herken je dit soort phishingmails en -sms’en en weet je wat je moet doen als je er een ontvangt.

Geloof niet elke sms of e-mail en vul niet zomaar je gegevens in

Stel jezelf eerst de vraag of je wel een pakje verwacht. Voor zendingen binnen de EU zal bpost je nooit vragen om te betalen als je pakje onderweg is (bv. om extra kosten te vermijden), of om persoonlijke info door te geven via e-mail of sms. Daarnaast zal bpost nooit dreigen met een deurwaarder als je niet betaalt voor je pakje.

Voer ook enkel persoonlijke gegevens in als je 100 % zeker bent dat je met bpost te maken hebt. We vragen je ook nooit om persoonlijke info via e-mail of sms.

Controleer het webadres

Een frauduleuze mail of sms bevat meestal een link of knop die naar een onbetrouwbare website gaat. Je kan de website van de link controleren door met je muis over de link te zweven (niet klikken). Het webadres verschijnt dan linksonder in je browser. Herken je het adres niet meteen, klik dan niet.

Help phishing voorkomen

Stuur verdachte berichten door naar verdacht@safeonweb.be. Zo help je mee voorkomen dat ook anderen slachtoffer worden van oplichters.

Enkel als je je pakje niet binnen de 14 kalenderdagen afhaalt in het geleverde Afhaalpunt, wordt je pakje teruggestuurd naar de afzender.

Tip: je kan ook iemand anders je pakje laten afhalen in een Afhaalpunt. Eender wie de barcode van je pakje kan voorleggen (zie bevestigingsmail of via de My bpost app), mag je pakje afhalen in een Afhaalpunt.

Je kan eenvoudig je pakje uit een Pakjesautomaat halen door de barcode te scannen die je via de My bpost app of e-mail hebt ontvangen. Heb je gekozen voor een rechtstreekse levering in een Pakjesautomaat, dan ontvang je ook een QR-code en zescijferige code waarmee je je pakje kan afhalen. Scan of geef je code in en de locker waar je pakje ligt springt vervolgens open. Haal je pakje eruit en sluit de locker.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je pakje niet is geleverd in een Pakjesautomaat:

  • De Pakjesautomaat was vol of buiten gebruik door een technisch defect.
  • Je pakje was te zwaar of te groot voor levering in een Pakjesautomaat.
  • Sommige pakjes mogen niet geleverd worden in een Pakjesautomaat, zoals een aangetekende zending (handtekening vereist) of een zending met betaling bij levering

Indien we je pakje niet kunnen leveren in een Pakjesautomaat, zullen we het leveren in een ander Afhaalpunt dichtbij. Je wordt hiervan sowieso op de hoogte gebracht via Track & Trace en de My bpost app.

Aan de hand van het barcodenummer van je pakje kan je via Track & Trace en de My bpost app de naam en het adres van de afzender raadplegen.

Controleer of onze e-mail niet in je spamfolder is beland. Is dat niet het geval? Contacteer dan een Pakjesautomaatverantwoordelijke via 02 320 23 90.

We doen er alles aan om je pakje op tijd te bezorgen. Ben je niet tevreden over de termijn dat je pakje onderweg is geweest, neem dan contact op met de afzender van je pakje. Alleen hij kan klacht indienen voor late levering.

Bel ons op 02 320 23 90 of neem online contact met ons op via het formulier onderaan deze pagina.

Je pakje blijft 14 kalenderdagen lang beschikbaar in een Afhaalpunt en 5 kalenderdagen in een Pakjesautomaat. Nadien wordt het teruggezonden naar de afzender.

Een zending met betaling bij levering kan je op 2 manieren betalen in een Afhaalpunt: cash en met debet- of kredietkaart.

Als je alle instructies op het scherm hebt gevolgd, ontvang je normaal een bevestigingsmail. Indien je geen e-mail hebt ontvangen, contacteer ons dan via 02 320 23 90 of vul onderstaande formulier in. 

Eender wie de bevestigingsmail met de barcode of het afwezigheidsbericht meebrengt, mag je pakje afhalen in een Afhaalpunt.

In het geval van een aangetekende zending

Je kan je aangetekende zending afhalen in een Afhaalpunt op vertoon van je identiteitskaart en het afwezigheidsbericht dat je in de brievenbus hebt ontvangen.

Je herkent een nationale aangetekende zending aan de barcode (begint met '010'). Een internationale aangetekende zending wordt voorafgegaan door de letter 'R'.

Het kan gebeuren dat een pakje verkeerdelijk wordt aangekondigd door de afzender. Negeer de e-mail als je geen pakje verwacht van deze afzender.

Bel ons op 02 320 23 90 of neem online contact met ons op via het formulier onderaan deze pagina.

Zodra je pakje in de Pakjesautomaat wordt afgeleverd, heb je 5 kalenderdagen tijd om het af te halen (geen verlenging mogelijk). Op de 6de dag zenden we het pakje terug naar de afzender.

In dit geval kan je best contact opnemen met een Pakjesautomaatverantwoordelijke via 02 320 23 90.

Iedereen mag je pakje afhalen. Hij of zij moet dan wel beschikken over ofwel de barcode, zescijferige code of QR-code die je ontvangen hebt per e-mail of in de My bpost app.

Dit is helaas niet mogelijk. Je pakje blijft 14 kalenderdagen lang beschikbaar in een Afhaalpunt en 5 kalenderdagen in een Pakjesautomaat. Nadien wordt het teruggezonden naar de afzender.

Voer in dit geval de zescijferige code in de Pakjesautomaat in die je terugvindt in je e-mail, My bpost app of sms.

Ik ben de ontvanger

Als je de ontvanger bent van het pakje kan je zelf geen klacht indienen. Gelukkig hebben de meeste afzenders vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Neem daarom contact op met de afzender om samen te kijken wat de beste oplossing is voor je bestelling (bv. je bestelling opnieuw laten verzenden of een terugbetaling ontvangen).
Heb je een beschadigd pakje ontvangen, neem dan zeker binnen de 7 dagen na ontvangst contact op met de afzender en bezorg hem foto’s van de beschadigde verpakking en inhoud.

Ik ben de afzender

Als je de afzender bent van het pakje kan je het best onze klantendienst contacteren via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. In geval van schade moet je klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.