13 vragen
 voor het trefwoord « Nummerplaten »
Hoe moet ik mijn oude nummerplaat laten schrappen? Welke nummerplaat indienen?
Om uw nummerplaat te laten schrappen, moet je jouw officiële kenteken (achterplaat met het DIV-logo) , zonder verpakking, bij bpost binnen brengen. Hier wordt het oude kenteken gratis geschrapt. Er bestaan twee manieren om een nummerplaat te laten schrappen bij bpost
  • Aan het loket van alle Belgische postkantoren en postpunten. Klik hier voor een postkantoor of postpunt bij u in de buurt. Je krijgt onmiddellijk een schrappingsattest mee met je inschrijvingsnummer en de datum van schrapping.
  • Via de inzamelbus specifiek hiervoor bestemd in bepaalde postkantoren. Klik hieronder om de lijst van die postkantoren terug te vinden. Deponeer je officiële nummerplaat, zonder verpakking en zonder document, in de inzamelbus.
Wij sturen je na enkele dagen steeds een nominatief schrappingsbericht per post. De nummerplaten worden dagelijks opgehaald, behalve op week-end en feestdagen. Het datum van schrapping is de eerste werkdag na het lichten van de bus. Gelieve op te letten op de dag van lichting en dus van de schrapping : dit heeft een impact op uw belastingen. Indien u beslist om uw nummerplaat in één van de inzamelbussen te deponeren, zal u, enkele dagen na de schrapping, een nominatief schrappingsattest per post ontvangen. Het is dus in dit geval niet mogelijk een schrappingsattest aan het loket te verkrijgen.
Wat is de leveringstermijn van een nummerplaat? Wanneer ontvang ik mijn nieuwe nummerplaat?
  • vόόr 18u via WebDIV bestelling afgerond en doorgestuurd: dan wordt de nummerplaat de volgende werkdag geleverd.
  • na 18 uur via WebDIV bestelling afgerond en doorgestuurd: levering werkdag +2
Zorg steeds voor gepast cash geld (ook voor spoedprocedure) zodat je de postbode kan betalen, zo niet kan de postbode je nummerplaat niet bezorgen. Als je je nummerplaat sneller wil ontvangen dan de normale weg, kan je betalen voor de SPOEDPROCEDURE mits aan bpost een supplement van €80, eveneens cash, bij te betalen aan de koerier.
Als de aanvraag tot inschrijving via spoedprocedure wordt ingediend:
  • vόόr 13u via WebDIV , aan de loketten of in de antennes: dan kan de nummerplaat nog dezelfde werkdag vóór 22u worden geleverd
Opmerking: zaterdagen, zondagen of feestdagen zijn geen werkdagen.
Hoe wordt mijn nieuwe nummerplaat of inschrijvingsbewijs geleverd? Wat als ik niet thuis ben?
bpost zorgt voor de levering van de nieuwe nummerplaat en/of het inschrijvingsbewijs van je voertuig. Je kan de leveringsplaats zelf kiezen: op je thuisadres, een ander adres, een Postkantoor of een PostPunt. De postbode komt langs op het door jou gekozen adres en je betaalt het exacte bedrag contant of elektronisch aan de postbode. Het is niet langer mogelijk om nummerplaten aan de loketten van de DIV af te halen. Enkel een duplicaat van de plaat in ruil voor de oude plaat kan je er verkrijgen. Meer info over de levering en prijs.  Als je niet het exacte bedrag kan betalen aan onze postbode of je bent niet aanwezig, dan zal de postbode een afwezigheidsbericht laten in je brievenbus. Op dat bericht staat waar (Postkantoor of PostPunt) en vanaf wanneer jijzelf of iemand anders je nummerplaat of inschrijvingsbewijs kan komen afhalen en betalen. Je kan deze tot 30 dagen na onze eerste afleverpoging komen afhalen. Neem zeker ook je afwezigheidsbericht mee. Indien je een tweede aanbieding wenst op een datum die je past, kan je deze nieuwe aanbieding online inplannen. Twee weken na de eerste afleverpoging proberen we sowieso opnieuw om je nummerplaat of inschrijvingsbewijs te leveren. Ervaar je een probleem, neem dan contact op met onze klantendienst (bereikbaar op werkdagen van 8 tot 19 u.) via het nummer 0800 96 005. Wat gebeurt er als ik afwezig ben tijdens de spoedlevering? Wanneer je afwezig bent voor een spoedlevering, zal de bezorger een afwezigheidsbericht achterlaten in je brievenbus. Je pakje met de nummerplaat en/of het inschrijvingsbewijs worden dezelfde dag voor 22.00 uur nog een tweede keer aangeboden.
Hoe kan ik makkelijk mijn pakje met mijn nieuwe nummerplaat volgen?
Om de status van de levering van je nummerplaat te kennen, volstaat het om het refertenummer van je aanvraag tot inschrijving in te geven op onze Track & Trace. Indien je de aanvraag hebt ingediend via het Internet (WebDIV), de referte - beginnend met de letter W gevolgd door zeven cijfers - staat op het bewijs van inschrijving dat je van je verzekeraar hebt gekregen. Indien je aanvraag gebeurde op papier, staat de referte - bestaande uit 9 cijfers - bij de barcode op het aanvraagformulier in vak V5 of X12.
Hoeveel tijd krijg ik om mijn oude nummerplaat terug te sturen om te laten schrappen?
Het verdient aanbeveling om ze zo snel mogelijk terug te sturen, want je zal inschrijvingstaks moeten betalen zolang de nummerplaat in omloop blijft.
Wanneer ontvang ik mijn nominatief schrappingsbericht? Welke datum komt erop?
Voor een schrapping aan het loket, ontvang je onmiddellijk een schrappingsbericht aan het loket. Na een week ontvang je een nominatief schrappingsbericht per post. De datum die op het schrappingsattest wordt vermeld, is de datum van schrapping uit het voertuigregister. Het komt overeen met de datum van schrapping aan het loket van het postkantoor / postpunt, of op de eerste werkdag na het lichten van de inzamelbus (indien de nummerplaat werd gedeponeerd in een inzamelbus).
Wordt mijn nummerplaat sneller geschrapt als ik ze zelf naar DIV breng?
Het is niet langer mogelijk een nummerplaat in een DIV kantoor te laten schrappen. Om een nummerplaat te schrappen, gelieve naar een bpost postkantoor of postpunt te gaan.
Na een week heb ik nog geen nominatief schrappingsbericht ontvangen. Wat kan ik doen?
Controleer op de website van de DIV www.mobilit.belgium.be de status van je schrapping (klik op de link « Mijn voertuig, mijn plaat » op de startpagina), als je nummerplaat niet geschrapt is, neem dan contact met bpost op 0800 96 005. Als je kenteken geschrapt is en je na een week nog geen nominatief bericht van schrapping hebt ontvangen, neem dan contact op met bpost op 0800 96 005.
Waar kan ik mijn nummerplaat en/of inschrijvingsbewijs laten leveren?
Je kan kiezen waar je je nummerplaat en/of inschrijvingsbewijs laat leveren: op je thuisadres, op het adres van de verzekeraar, je garagist …
De afmetingen van mijn nieuwe nummerplaat komen niet overeen met de plaats die op mijn wagen is voorzien. Verkeerde formaat nummerplaat ontvangen. Wat moet ik doen?
Check of je de juiste nummerplaat aankruiste op de inschrijvingsaanvraag. Als je verzekeraar de aanvraag deed, vraag eerst na of de inschrijvingsaanvraag correct werd ingevuld. Als het verkeerd op de inschrijvingsaanvraag stond, dan moet je een nieuwe nummerplaat aanvragen en opnieuw betalen. Als de inschrijvingsaanvraag het juiste formaat weergaf, stuur dan je inschrijvingsaanvraag door naar onze klantendienst via www.bpost.be/support met vermelding van het dossiernummer. Gelieve er ook bij te vermelden welk formaat je ontving . Hiervoor moet je eerst een dossier openen, je kan ons hiervoor telefonisch contacteren (0800 96 005).
Mijn nieuwe nummerplaat/inschrijvingsbewijs, ontvangen via bpost, is beschadigd. Wat moet ik doen?
Als de nummerplaat beschadigd is op het moment van levering door de postbode (zichtbaar aan geschonden karton, geplooid), dien je de zending te weigeren en niet te betalen. De postbode noteert op de zending: geweigerd wegens beschadiging. De nummerplaat keert terug naar bpost en er zal een nieuwe nummerplaat (met dezelfde letter/cijfercombinatie) opgestuurd worden naar het adres van de titularis van de nummerplaat (dit adres kan dus afwijken van het oorspronkelijk door jou gevraagde adres). Aangezien de nummerplaat opnieuw gedrukt zal worden, kan de levering tot 7 werkdagen duren. Je betaalt in dit geval enkel op moment van levering van de niet beschadigde nummerplaat. Als je de nummerplaat niet weigerde op moment van levering en dus ook betaalde:
  • Ofwel: De beschadigde nummerplaat + aanvraagformulier opsturen naar DIV. In vak X1 moet een kruisje geplaatst worden naast (2) "plaat beschikbaar". In vak "X10" (eventuele bijkomende inlichtingen) schrijf je "aanvraag duplicaat beschadigde plaat”. Op het formulier moet het verzekeringsvignet gekleefd worden. De beschadigde plaat zelf moet de melding bevatten "dit is een beschadigde plaat in ruil voor een duplicaat, zie bijgevoegd formulier, niet schrappen”. Zo zal het personeel van de DIV ervoor zorgen dat de plaat niet per vergissing geschrapt wordt. Je krijgt een nieuwe nummerplaat aangeleverd met dezelfde letter/cijfercombinatie en betaalt nogmaals bij levering. Duur: ong. 2 weken. Als het gaat om een beschadigd inschrijvingsbewijs: zelfde procedure, het beschadigde exemplaar moet bij het aanvraagformulier gevoegd worden.
  • Ofwel: je gaat naar een DIV kantoor (1 per provincie) en je bestelt daar een duplicaat. Na 3 dagen kan je daar dan opnieuw terecht om je duplicaat op te halen. In dit geval kan je ervoor kiezen om met de beschadigde nummerplaat te blijven rijden en deze pas in te leveren op het moment je de nieuwe gaat afhalen en betaalt.
Kan ik mijn nieuwe nummerplaat rechtstreeks bij de DIV gaan afhalen om extra kosten te vermijden?
Neen, aan de loketten van de DIV kunnen geen nummerplaten meer afgehaald worden. Nummerplaten worden uitsluitend geleverd door bpost.
De verzekering heeft de verkeerde adresgegevens doorgegeven. Kan ik dit aanpassen?
Noch de verzekeraar, bpost of de DIV kunnen hier iets aan wijzigen eenmaal de aanvraag uitgevoerd werd.