13 vragen
 voor het trefwoord « Nummerplaten »

Om uw nummerplaat te laten schrappen, moet je jouw officiële kenteken (achterplaat met het DIV-logo) , zonder verpakking, bij bpost binnen brengen. Hier wordt het oude kenteken gratis geschrapt.

Er bestaan twee manieren om een nummerplaat te laten schrappen bij bpost

  • Aan het loket van alle Belgische postkantoren en postpunten. Klik hier voor een postkantoor of postpunt bij u in de buurt. Je krijgt onmiddellijk een schrappingsattest mee met je inschrijvingsnummer en de datum van schrapping.
  • Via de inzamelbus specifiek hiervoor bestemd in bepaalde postkantoren. Klik hieronder om de lijst van die postkantoren terug te vinden. Deponeer je officiële nummerplaat, zonder verpakking en zonder document, in de inzamelbus.

Wij sturen je na enkele dagen steeds een nominatief schrappingsbericht per post.

De nummerplaten worden dagelijks opgehaald, behalve op week-end en feestdagen. Het datum van schrapping is de eerste werkdag na het lichten van de bus. Gelieve op te letten op de dag van lichting en dus van de schrapping : dit heeft een impact op uw belastingen.

Indien u beslist om uw nummerplaat in één van de inzamelbussen te deponeren, zal u, enkele dagen na de schrapping, een nominatief schrappingsattest per post ontvangen. Het is dus in dit geval niet mogelijk een schrappingsattest aan het loket te verkrijgen.

bpost zorgt voor de verzending van de nieuwe nummerplaat of inschrijvingsbewijs.

Je kan de leveringsplaats zelf kiezen op het moment van bestelling van je nummerplaat voor je voertuig: je woonplaats, een ander door jou gekozen adres, een postkantoor of een postpunt. De postbode komt langs op het door jou gekozen adres en je betaalt contant het gepaste bedrag aan de postbode.

Voor alleen een inschrijvingsbewijs, is het officiële adres van de titularis het enige mogelijke afleveradres.

TER INFO: het is niet mogelijk om nummerplaten aan de loketten van de DIV af te halen.

Voor meer info kan je terecht op: https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/levering_en_prijs.
Als je niet het exacte bedrag kan betalen aan onze postbode of je bent niet aanwezig, dan zal de postbode een afwezigheidsbericht laten in je brievenbus. Op dat bericht staat waar (postkantoor of postpunt) en vanaf wanneer je zelf of iemand anders je nummerplaat kan komen afhalen en betalen. Breng steeds het afwezigheidsbericht uit je brievenbus mee!

Je nummerplaat en/of kentekenbewijs blijft/blijven 14 dagen lang ter beschikking in het postkantoor of postpunt. Als je niet binnen 14 dagen naar het afhaalpunt bent geweest, zal bpost een tweede presentatie uitvoeren op het officiële adres van de houder op de 16e dag. Als je niet het exacte bedrag in contanten hebt of niet aanwezig bent voor deze tweede presentatie, is de procedure dezelfde als voor de eerste presentatie, namelijk dat de postbode een bericht in je brievenbus plaatst, de nummerplaat zal dan gedurende 14 dagen beschikbaar blijven in het postkantoor of postpunt.

Indien je een tweede aanbieding wenst op een datum die je past, contacteer ons dan via onze website.

Wat gebeurt er als ik afwezig ben tijdens de spoedlevering?
Wanneer u afwezig bent voor een spoedlevering, zal de bezorger een bericht laten in je brievenbus. Het kenteken en / of het kentekenbewijs wordt / worden dezelfde dag nog voor 22.00 uur een tweede keer aangeboden.

  • vόόr 18u via WebDIV bestelling afgerond en doorgestuurd: dan wordt de nummerplaat de volgende werkdag geleverd.
  • na 18 uur via WebDIV bestelling afgerond en doorgestuurd: levering werkdag +2

Zorg steeds voor gepast cash geld (ook voor spoedprocedure) zodat je de postbode kan betalen, zo niet kan de postbode je nummerplaat niet bezorgen.

Als je je nummerplaat sneller wil ontvangen dan de normale weg, kan je betalen voor de SPOEDPROCEDURE mits aan bpost een supplement van €80, eveneens cash, bij te betalen aan de koerier.
Als de aanvraag tot inschrijving via spoedprocedure wordt ingediend:

  • vόόr 13u via WebDIV , aan de loketten of in de antennes: dan kan de nummerplaat nog dezelfde werkdag vóór 22u worden geleverd

Opmerking: zaterdagen, zondagen of feestdagen zijn geen werkdagen.

Het verdient aanbeveling om ze zo snel mogelijk terug te sturen, want je zal inschrijvingstaks moeten betalen zolang de nummerplaat in omloop blijft.

Om de status van de levering van je nummerplaat te kennen, volstaat het om het refertenummer van je aanvraag tot inschrijving in te geven op onze Track & Trace. Indien je de aanvraag hebt ingediend via het Internet (WebDIV), de referte - beginnend met de letter W gevolgd door zeven cijfers - staat op het bewijs van inschrijving dat je van je verzekeraar hebt gekregen.

Indien je aanvraag gebeurde op papier, staat de referte - bestaande uit 9 cijfers - bij de barcode op het aanvraagformulier in vak V5 of X12.

Voor een schrapping aan het loket, ontvang je onmiddellijk een schrappingsbericht aan het loket. Na een week ontvang je een nominatief schrappingsbericht per post.

De datum die op het schrappingsattest wordt vermeld, is de datum van schrapping uit het voertuigregister. Het komt overeen met de datum van schrapping aan het loket van het postkantoor / postpunt, of op de eerste werkdag na het lichten van de inzamelbus (indien de nummerplaat werd gedeponeerd in een inzamelbus).

Controleer op de website van de DIV www.mobilit.belgium.be de status van je schrapping (klik op de link « Mijn voertuig, mijn plaat » op de startpagina), als je nummerplaat niet geschrapt is, neem dan contact met bpost op 0800 96 005.

Als je kenteken geschrapt is en je na een week nog geen nominatief bericht van schrapping hebt ontvangen, neem dan contact op met bpost op 0800 96 005.

Het is niet langer mogelijk een nummerplaat in een DIV kantoor te laten schrappen. Om een nummerplaat te schrappen, gelieve naar een bpost postkantoor of postpunt te gaan.

Neen, aan de loketten van de DIV kunnen geen nummerplaten meer afgehaald worden. Nummerplaten worden uitsluitend geleverd door bpost.

Het inschrijvingsbewijs (kentekenbewijs) alleen wordt steeds op het officieel adres geleverd.

De nummerplaat EN inschrijvingsbewijs samen of enkel de nummerplaat kan je laten leveren op een ander adres: bv adres van de verzekeraar, garage,…

Check of je de juiste nummerplaat aankruiste op de inschrijvingsaanvraag. Als je verzekeraar de aanvraag deed, vraag eerst na of de inschrijvingsaanvraag correct werd ingevuld. Als het verkeerd op de inschrijvingsaanvraag stond, dan moet je een nieuwe nummerplaat aanvragen en opnieuw betalen.

Als de inschrijvingsaanvraag het juiste formaat weergaf, stuur dan je inschrijvingsaanvraag door naar onze klantendienst via www.bpost.be/support met vermelding van het dossiernummer. Gelieve er ook bij te vermelden welk formaat je ontving . Hiervoor moet je eerst een dossier openen, je kan ons hiervoor telefonisch contacteren (0800 96 005).

Noch de verzekeraar, bpost of de DIV kunnen hier iets aan wijzigen eenmaal de aanvraag uitgevoerd werd.

Als de nummerplaat beschadigd is op het moment van levering door de postbode (zichtbaar aan geschonden karton, geplooid), dien je de zending te weigeren en niet te betalen. De postbode noteert op de zending: geweigerd wegens beschadiging. De nummerplaat keert terug naar bpost en er zal een nieuwe nummerplaat (met dezelfde letter/cijfercombinatie) opgestuurd worden naar het adres van de titularis van de nummerplaat (dit adres kan dus afwijken van het oorspronkelijk door jou gevraagde adres). Aangezien de nummerplaat opnieuw gedrukt zal worden, kan de levering tot 7 werkdagen duren. Je betaalt in dit geval enkel op moment van levering van de niet beschadigde nummerplaat.

Als je de nummerplaat niet weigerde op moment van levering en dus ook betaalde:

  • Ofwel: De beschadigde nummerplaat + aanvraagformulier opsturen naar DIV. In vak X1 moet een kruisje geplaatst worden naast (2) "plaat beschikbaar". In vak "X10" (eventuele bijkomende inlichtingen) schrijf je "aanvraag duplicaat beschadigde plaat”. Op het formulier moet het verzekeringsvignet gekleefd worden. De beschadigde plaat zelf moet de melding bevatten "dit is een beschadigde plaat in ruil voor een duplicaat, zie bijgevoegd formulier, niet schrappen”. Zo zal het personeel van de DIV ervoor zorgen dat de plaat niet per vergissing geschrapt wordt. Je krijgt een nieuwe nummerplaat aangeleverd met dezelfde letter/cijfercombinatie en betaalt nogmaals bij levering. Duur: ong. 2 weken. Als het gaat om een beschadigd inschrijvingsbewijs: zelfde procedure, het beschadigde exemplaar moet bij het aanvraagformulier gevoegd worden.
  • Ofwel: je gaat naar een DIV kantoor (1 per provincie) en je bestelt daar een duplicaat. Na 3 dagen kan je daar dan opnieuw terecht om je duplicaat op te halen. In dit geval kan je ervoor kiezen om met de beschadigde nummerplaat te blijven rijden en deze pas in te leveren op het moment je de nieuwe gaat afhalen en betaalt.