12 vragen
 voor het trefwoord « Post ontvangen »
Ik ontvang mijn post gedeeltelijk of helemaal niet. Wat kan ik doen?
Het spijt ons dat er post niet bij jou is bezorgd. Het kan zijn dat een staking, ziekte of extreme weersomstandigheden je post verstoort. In dat geval doen we er alles aan om je post zo snel mogelijk correct te bezorgen. Ontvang je je post al een tijdje maar gedeeltelijk of helemaal niet? Mogelijk loopt er iets mis met het doorsturen van je post of is je contract met de Verhuisdienst afgelopen. Heb je de Verhuisdienst aangevraagd en ontvang je geen post op je nieuwe adres? Lees wat je kan doen. Als er iets misloopt kan je dit ons altijd melden via ons online formulier. We zullen je contactgegevens opvragen zodat we je post snel weer correct kunnen bezorgen. 
Kan ik mijn brief volgen met Track & Trace?
Je kan je brieven en kaarten op dit moment niet online volgen met Track & Trace. Dat komt omdat ze geen unieke referentienummer of barcode hebben. Dat is zo voor prior- en non-priorzendingen, voor bestemmingen in België en het buitenland. Heeft je zending wel een barcode, bijvoorbeeld als het een pakje of aangetekende zending is, dan kan je je zending wel online volgen met Track & Trace.
Mijn post wordt bezorgd maar niet in mijn brievenbus. Wat kan ik doen?
Het spijt ons dat onze postbode je post niet in je brievenbus bezorgt. Je kan dit best melden via het online formulier onderaan deze pagina. We zullen je contactgegevens opvragen zodat we de juiste postbode hierover kunnen aanspreken.
Ik ontvang post van anderen. Wat kan ik doen?
Is het adres dat op de brieven die je ontvangt staat correct? bpost levert zendingen op basis van adres en niet op naam, we zijn dus verplicht om Brieven bestemd voor jouw adres bij jou te leveren. Wil je geen Brieven voor een andere persoon meer ontvangen? Doorstreep het adres, schrijf op de enveloppe dat deze persoon niet meer op dit adres woont en deponeer de Brief zo in een Rode Brievenbus of in een Postkantoor. Dan brengen wij de afzender op de hoogte. Is het adres dat op de brieven die je ontvangt staat niet correct? Het spijt ons dat onze postbode post voor anderen in jouw brievenbus bezorgt. Je kan dit best melden via het online formulier onderaan deze pagina. We zullen je contactgegevens opvragen zodat we de juiste postbode hierover kunnen aanspreken.
Ik ontving een brief van 2 maanden geleden. Hoe kan dat?
Zo'n vertraging is uitzonderlijk. Onze excuses voor het ongemak. Bel de Klantendienst indien je een klacht wenst neer te leggen.
Mijn brief is beschadigd. Wat is er gebeurd?
Het is mogelijk dat onze sorteermachines de omslag beschadigden. Dat gebeurt soms bij dikke brieven of brieven met een bijzonder formaat. In dat geval kiest de verzender beter voor een versterkte omslag of een pakje. Als de verzender een belangrijke brief wil verzenden, dan raden we hem aan om een aangetekende zending (eventueel met Aangegeven Waarde) te gebruiken. Jij als bestemmeling moet dan tekenen voor ontvangst. Hij kan ook kiezen voor een Bewijs van ontvangst via sms of e-mail. En hij kan de inhoud van je brief laten verzekeren. Let op: het is verboden om geld te verzenden. Indien je toch vindt dat je brief onterecht beschadigd werd kan je ons dit melden via het online formulier onderaan deze pagina. Let op: enkel de afzender kan een vergoeding ontvangen voor een beschadigde zending. Als je een klacht in wil dienen, dan kan dat via onze klantendienst. Kijk in de algemene voorwaarden.
Ik ontving een brief die al geopend is. Hoe kan dat?
bpost opent in principe geen brieven. Er zijn een aantal redenen waarom we de brief wel openen (kijk in de algemene voorwaarden):
  • We kunnen de brief niet bezorgen bij de bestemmeling en er staat geen retouradres op. We openen de brief dan om de verzender te identificeren. Zo kunnen we de brief terugbezorgen.
  • Onze sorteermachines beschadigden de omslag. Dat gebeurt soms bij dikke brieven. In dat geval kiest de verzender beter voor een versterkte omslag of een pakje.
Als de verzender een belangrijke brief wil verzenden, dan raden we hem aan om een Aangetekende Zending te gebruiken. Jij als bestemmeling moet dan tekenen voor ontvangst. Hij kan ook kiezen voor een Bewijs van ontvangst via sms of e-mail. En hij kan de inhoud van je brief laten verzekeren. Let op: het is verboden om geld te verzenden. Indien je toch vindt dat je brief onterecht beschadigd werd kan je ons dit melden via het online formulier onderaan deze pagina. Let op: enkel de afzender kan een vergoeding ontvangen voor een beschadigde zending. Kijk voor meer informatie in de algemene voorwaarden.
Ik heb een antireclamesticker, maar ontvang toch ongeadresseerd reclamedrukwerk. Wat doe ik?
Als je een antireclamesticker hebt en je krijgt toch ongeadresseerd reclamedrukwerk, neem dan contact op met onze Klantendienst. Hou er wel rekening mee dat niet alleen bpost huis-aan-huisbladen bezorgt.
Ik wil geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer ontvangen
Om geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer te ontvangen, kan je een antireclamesticker op je brievenbus plakken. Die sticker haal je gratis af bij je gemeente of intercommunale, of bij Leefmilieu Brussel. Let op, met een antireclamesticker ontvang je nog wel:
  • Geadresseerde reclamezendingen
  • Verkiezingsdrukwerk
Als je een antireclamesticker hebt en je krijgt toch ongeadresseerd reclamedrukwerk, neem dan contact op met onze Klantendienst. Hou er wel rekening mee dat niet alleen bpost huis-aan-huisbladen bezorgt.