20 vragen
 voor het trefwoord « Levering in een Pakjesautomaat »
Mijn pakje ligt niet in de Pakjesautomaat, maar is terug naar de afzender. Waarom, en hoe kan ik het toch nog ontvangen?
bpost zendt je pakje terug naar de afzender in de volgende gevallen:
  • Als de afzender een verkeerd adres van de Pakjesautomaat heeft ingegeven.
  • Als de afzender je e-mailadres niet (correct) vermeldt. Hierdoor kunnen we je niet informeren over je pakje.
  • Als je na 5 kalenderdagen je pakje niet uit de Pakjesautomaat hebt gehaald.
Contacteer de afzender om je pakje toch nog te kunnen ontvangen.
Hoe haal ik een pakje uit een Pakjesautomaat?
Zodra je pakje in de Pakjesautomaat ligt, ontvang je een e-mail. Hierin staan de stappen om de Pakjesautomaat te openen. Ook op de Pakjesautomaat zelf vind je de verschillende stappen terug. Pakjesautomaat met scherm
  • Scan de QR-code die je via de My bpost app of e-mail hebt ontvangen. Heb je gekozen voor een rechtstreekse levering in een Pakjesautomaat, dan staat onder de QR-code ook een 6-cijferige code waarmee je de locker ook kan openen.
    2. Haal je pakje eruit en duw het deurtje van de locker dicht.
  • Pakjesautomaat zonder scherm De Pakjesautomaat zonder scherm heeft geen aanraakscherm en kan je enkel openen via de My bpost app. De app communiceert via bluetooth met de Pakjesautomaat om de locker te openen. 1. Schakel eerst bluetooth en je locatie in op je smartphone
    2. Open de My bpost app en selecteer het pakje dat je wil ontvangen
    3. Volg de stappen in de app om te connecteren met de Pakjesautomaat en het deurtje springt automatisch open.
    4. Haal je pakje eruit en duw het deurtje van de locker dicht.
    Waarom is mijn pakje niet geleverd in een Pakjesautomaat?
    Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je pakje niet is geleverd in een Pakjesautomaat:
    • De Pakjesautomaat was vol of buiten gebruik door een technisch defect.
    • Je pakje was te zwaar of te groot voor levering in een Pakjesautomaat.
    • Sommige pakjes mogen niet geleverd worden in een Pakjesautomaat, zoals een aangetekende zending (handtekening vereist) of een zending met betaling bij levering
    Indien we je pakje niet kunnen leveren in een Pakjesautomaat, zullen we het leveren in een ander Afhaalpunt dichtbij. Je wordt hiervan sowieso op de hoogte gebracht via Track & Trace en de My bpost app.
    Ik heb geen QR-code ontvangen. Wat nu?
    Heb je een afwezigheidsbericht in de bus ontvangen en is je pakje naar een Pakjesautomaat, dan kan je de barcode gebruiken op het bericht.
    Bij Pakjesautomaten met scherm geef je de barcode op het scherm in. Bij Pakjesautomaten zonder scherm geef je eerst de barcode in de My bpost app in en volg je de stappen in de app om je pakje af te halen. Koos je voor een rechtstreekse levering in de Pakjesautomaat en kreeg je geen e-mail dat je pakje beschikbaar is, controleer dan of onze e-mail niet in je spamfolder is beland.
    • Kreeg je wel een e-mail dat je pakje beschikbaar is, lees de stappen in de e-mail goed na. Voor sommige Pakjesautomaten heb je geen QR-code nodig.
    • Kreeg je geen e-mail dat je pakje beschikbaar is, contacteer dan een Pakjesautomaatverantwoordelijke via 02 320 23 90.
    Het deurtje is opengegaan, maar mijn pakje ligt niet in de locker. Wat nu?
    Laat het ons weten via het online formulier onderaan deze pagina of bel de klantendienst van onze Pakjesautomaten. Zorg dat je de barcode van je pakje bij de hand hebt. Je vindt ze in de e-mail die je van ons kreeg en in de My bpost app. Geen pakje gevonden in de Pakjesautomaat met scherm, bel dan naar 02 320 23 90 (24/7 bereikbaar). Geen pakje gevonden in de Pakjesautomaat zonder scherm, bel dan naar 02 278 50 87 (24/7 bereikbaar).  
    Ik heb mijn pakje via de Pakjesautomaat verzonden, maar geen bevestigingsmail ontvangen. Wat nu?
    Mijn pakje is verzonden via een Pakjesautomaat met scherm Als je alle instructies op het scherm hebt gevolgd, ontvang je normaal een bevestigingsmail. Indien je geen e-mail hebt ontvangen, contacteer ons dan via 02 320 23 90 of vul onderstaande formulier in. Mijn pakje is verzonden via een Pakjesautomaat zonder scherm Als je alle stappen in de My bpost app hebt uitgevoerd, en het pakje staat in "verzenden" dan is je pak verzonden. Heb je na 10 minuten nog steeds niet ontvangen (kijk zeker ook even na in je ongewenste berichten), contacteer ons dan via 02 278 50 87 of vul onderstaande formulier in.
    Ik wilde mijn pakje afhalen, maar er lag een verkeerd pakje in de Pakjesautomaat
    Bel ons op 02 320 23 90 of neem online contact met ons op via het formulier onderaan deze pagina.
    Hoelang blijft mijn pakje beschikbaar in een Pakjesautomaat?
    Zodra je pakje in de Pakjesautomaat wordt afgeleverd, heb je 5 kalenderdagen tijd om het af te halen (geen verlenging mogelijk). Op de 6de dag zenden we het pakje terug naar de afzender.
    Er ligt een ander pakje in de Pakjesautomaat. Wat nu?
    Laat het ons weten via het online formulier onderaan deze pagina of bel de klantendienst van onze Pakjesautomaten. Zorg dat je de barcode van je pakje bij de hand hebt. Je vindt ze in de e-mail die je van ons kreeg en in de My bpost app. Verkeerd pakje gevonden in een Pakjesautomaat met scherm, bel dan naar 02 320 23 90 (24/7 bereikbaar). Verkeerd pakje gevonden in een Pakjesautomaat zonder scherm, bel dan naar 02 278 50 87 (24/7 bereikbaar).
    Wie kan mijn pakje uit een Pakjesautomaat afhalen?
    Iedereen mag je pakje afhalen. Hij of zij moet dan wel beschikken over ofwel de barcode, zescijferige code of QR-code die je ontvangen hebt per e-mail of in de My bpost app.
    Mijn QR-code is niet leesbaar via mijn smartphone, wat nu?
    Voer in dit geval de zescijferige code in de Pakjesautomaat in die je terugvindt in je e-mail, My bpost app of sms.
    Welke webshops bieden de Pakjesautomaten aan als leveringsmethode?
    Via de meeste webshops kan je je pakje laten leveren in een Pakjesautomaat. De volgende webshops doen het al: Zalando, Coolblue, Torfs, Lidl, bol.com, H&M, Zara, Massimo Duti, Farmaline, Smartphoto, A.S. Adventure … Er komen elke dag nieuwe bij. Bestel je iets via een webshop, maar staat een Pakjesautomaat niet tussen de leveringsmethodes? Dan kan je via de My bpost app of via MijnVoorkeuren nog altijd je pakje in de Pakjesautomaten laten leveren.
    Kan ik kiezen in welke soort Pakjesautomaat mijn pakje geleverd wordt?
    Nee, je kan in principe niet kiezen. Wanneer je ervoor kiest om een pakje te laten leveren in een Pakjesautomaat kan het dus gebeuren dat het in een Pakjesautomaat zonder scherm wordt geleverd. Je wordt hiervan per e-mail op de hoogte gebracht.
    Hoe kan iemand anders mijn pakje uit de Pakjesautomaat afhalen voor mij?
    Je kan eenvoudig iemand anders vragen om je pakje af te halen. Het proces hangt wel af van het soort Pakjesautomaat waar je pakje is geleverd. In een Pakjesautomaat met scherm Heb je een pakje ontvangen in een Pakjesautomaat met scherm, dan ontvang je een e-mail met daarin:
    • de barcode van je pakje
    • een QR-code
    • een code uit 6 cijfers en/of nummers (net onder de QR-code).
    Met een van deze drie elementen kan iemand anders je pakje afhalen in een Pakjesautomaat. Je kan dus gewoon de e-mail die je ontvangen hebt doorsturen naar de persoon die je pakje voor jou wil afhalen.
    In een Pakjesautomaat zonder scherm Als je pakje in een Pakjesautomaat zonder scherm ligt, dien je de barcode van je pakje door te sturen naar de persoon die je pakje voor jou wil afhalen. (Je vindt de barcode terug in de e-mail die aankondigt dat je pakje beschikbaar is.)
    De persoon die je pakje voor je afhaalt, dient jouw pakje dan in zijn My bpost app toe te voegen. Dat doe hij door op de knop “voeg een zending toe” te klikken op het beginscherm van de My bpost app en het barcodenummer in te vullen. Daarna voert die persoon de volgende stappen uit: 1. Ga naar de pakjesautomaat en schakel bluetooth en de locatie in op je smartphone
    2. Open de My bpost app en selecteer het pakje dat je wil ontvangen
    3. Volg de stappen in de app om te connecteren met de Pakjesautomaat
    4. Haal het pakje eruit en duw het deurtje van de locker dicht.
    Het deurtje van de Pakjesautomaat gaat niet open. Wat nu?
    Het deurtje van een Pakjesautomaat zal niet opengaan als:
    • Je niet voor de juiste Pakjesautomaat staat. Controleer altijd het adres en het nummer van de Pakjesautomaat in de e-mail die je van ons kreeg.
    • Je pakje terug is naar de afzender. Dat gebeurt wanneer je na 5 werkdagen je pakje niet komt afhalen. Je vindt steeds de uiterste afhaaldatum in de e-mail die je van ons kreeg (of in de My bpost app).
    • Sta je voor een Pakjesautomaat zonder scherm, zorg dan dat de My bpost app toegang heeft tot je locatie en dat bluetooth op je smartphone is ingeschakeld.
    Ben je zeker dat je pakje erin ligt, maar krijg je nog steeds het deurtje niet open? Meld het ons via het online formulier onderaan deze pagina of bel onze klantendienst.
    • Ligt je pakje in een Pakjesautomaat met scherm, bel dan 02 320 23 90 (24/7 bereikbaar)
    • Ligt je pakje in een Pakjesautomaat zonder scherm, bel dan 02 278 50 87 (24/7 bereikbaar)
    Het pakje dat ik heb besteld staat niet in de My bpost app, wat nu?
    Je pakje zal niet in de app verschijnen als je een pakje hebt besteld met een ander e-mailadres dan dat waarmee de My bpost app is gekoppeld. Je kan eenvoudig een e-mailadres toevoegen in de app. Dat doe je als volgt:
    • Open de My bpost app
    • Ga naar het menu ‘Meer’ onderaan in de app.
    • Selecteer ‘Mijn e-mailadressen’
    • Voeg het e-mailadres toe
    Wat is het verschil tussen een Pakjesautomaat met scherm en een zonder scherm?
    De Pakjesautomaten zonder scherm bedien je volledig met de My bpost app. Je smartphone communiceert dan via bluetooth met de Pakjesautomaat om de locker te openen. Via de Pakjesautomaten met een scherm scan je de QR-code of geef je manueel de 6-cijferige code in die je via e-mail en in de My bpost app hebt ontvangen.  
    Ik krijg de foutmelding "je smartphone kon geen verbinding maken”. Wat nu?
    De My bpost app zal niet kunnen connecteren met de Pakjesautomaat als:
    • Je smartphone geen toegang heeft tot je locatie en/of de bluetooth op je smartphone niet is ingeschakeld.
    • Je niet voor de juiste Pakjesautomaat staat. Controleer altijd het exacte adres en het nummer van de Pakjesautomaat in de e-mail die je van ons kreeg. (Soms staan er 2 Pakjesautomaten in dezelfde straat)
    • Je pakje terug is naar de afzender. Dat gebeurt wanneer je na 5 werkdagen je pakje niet komt afhalen. Je vindt steeds de uiterste afhaaldatum in de e-mail die je van ons kreeg (of in de My bpost app).
    Moet ik de My bpost app hebben om een Pakjesautomaat te kunnen bedienen?
    Het hangt af van de soort Pakjesautomaat. Pakjesautomaten met scherm (de meeste) kan je met, maar ook zonder de My bpost app bedienen. Pakjesautomaten zonder scherm kan je enkel met de My bpost app bedienen. Je smartphone communiceert dan via bluetooth met de Pakjesautomaat om de locker te openen. Ontvang je een pakje in een Pakjesautomaat, dan vertelt de e-mail die je pakje aankondigt in welke type automaat je pakje wordt geleverd. Hierin staat ook uitgelegd hoe de Pakjesautomaat werkt.
    Moet ik de QR-code afdrukken die ik in de e-mail of My bpost app ontvang?
    Nee, dat hoeft niet. Je kan de Pakjesautomaat eenvoudig openen door het scherm van je smartphone waarop de QR-code staat te scannen. Je vindt deze QR-code terug in je e-mail of in de My bpost app.