24 vragen
 voor het trefwoord « Leveringsvoorkeuren »
Hoe kan ik mijn leveringsvoorkeuren instellen?
Als je niet thuis bent op het moment van de levering, kunnen we je pakje leveren op een door jou gekozen plaats. Daarvoor dien je wel je leveringsvoorkeuren in te stellen.
  • Surf Naar MijnVoorkeuren of download de My bpost app.
  • Geef de gegevens in die je gebruikt bij het bestellen van een pakje.
  • Selecteer je favoriete leveringslocatie als je niet thuis bent:
    • een Afhaalpunt of Pakjesautomaat in je buurt
    • een veilige plaats (bv. carport, tuinhuisje, onder een afdakje ...)
    • een buur
    Voor elk pakje dat je verwacht, stuurt bpost je een afzonderlijke e-mail. Daarin kan je telkens je leveringsvoorkeur voor dat specifieke pakje wijzigen. (Je wil bijvoorbeeld een andere buur kiezen omdat je eerder gekozen buurman straks op vakantie gaat.) Tip: Via de My bpost app volg je al je pakjes in één oogopslag en kan je tot 5 minuten voor de levering aanpassen waar je pakje van bpost geleverd wordt..
    Waarom werd mijn pakje niet geleverd volgens mijn voorkeur?
    Er zijn meerdere redenen mogelijk. 1. Pakje besteld onder een ander e-mailadres Mogelijks werd het pakje met een ander e-mailadres besteld dan is opgegeven in MijnVoorkeuren. Tip: Geef al je e-mailadressen die je gebruikt om pakjes te bestellen in MijnVoorkeuren in. 2. Geen e-mailadres ontvangen van de afzender Het kan ook zijn dat de afzender je e-mailadres niet heeft doorgestuurd naar ons. Wij kunnen je leveringsvoorkeur dan niet koppelen aan het pakje. Als je in dit geval niet thuis bent bij levering, gaat je pakje naar een Afhaalpunt in de buurt. Tip: Kijk je profiel na in MijnVoorkeuren
    • Een groene “V” verschijnt naast je adres wanneer je account gevalideerd is (10 dagen na creatie).
    • Controleer of je adres correct is.
    • Voeg de namen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen.
    3. Het soort pakje verhinderde ons te leveren volgens je leveringsvoorkeur Zo is een levering op je veilige plaats en bij je buur niet mogelijk bij:
    • Pakjes met betaling bij levering (bijvoorbeeld in het geval van een nummerplaat).
    Geen levering op je veilige plaats mogelijk:
    • Indien het een pakje is met handtekening bij levering.
    Geen levering in Pakjesautomaat mogelijk:
    • Indien het pakje te groot of te zwaar is zal je pakje naar een ander Afhaalpunt doorgestuurd worden.
    Je pakje past in je brievenbus: • Ook bij rechtstreekse levering in een Afhaalpunt probeert de postbode je pakje eerst in je brievenbus te leveren. Tip: Kijk Track & Trace na of de leveringsvoorkeuren voor je pakje van toepassing zijn. 4. De keuze van je leveringsvoorkeur belette ons om je pakje te leveren
    • Je veilige plaats voldeed niet aan de voorwaarden (niet veilig, toegankelijk en/of droog).
    • De postbode kon je pakje niet bij een buur leveren omdat hij/zij niet thuis was of weigerde je pakje aan te nemen.
    • Je gekozen Afhaalpunt of Pakjesautomaat was tijdelijk niet beschikbaar op het moment van de levering (bv: Pakjesautomaat vol, PostPunt in verlof).
    Is er volgens jou een andere reden, dan kan je dit melden via ons online formulier onderaan deze pagina.
    Mijn pakje werd niet volgens mijn leveringsvoorkeuren geleverd. Wat nu?
    Dat kan 3 redenen hebben. 1. Je profiel is nog niet volledig. Je leveringsvoorkeuren zijn gelinkt aan het e-mailadres dat je opgaf in je 'MijnVoorkeuren'-account of de My bpost app. Check met welk e-mailadres je je pakje hebt besteld. Vul in je account alle e-mailadressen in die je gebruikt om pakjes te bestellen. Het kan ook zijn dat de afzender ons je e-mailadres niet heeft doorgegeven. Tenzij je daar niet mee akkoord gegaan bent, koppelen we na 10 dagen je leveringsvoorkeur dan aan de naam of het adres dat op je pakje staat. Ook die moeten identiek zijn aan je naam en het adres in je account. Tip: kijk je profiel na. Wanneer je account is gevalideerd, verschijnt er een groene 'V' naast je adres. Controleer of je adres juist is en voeg alle namen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen. 2. Voor dit soort pakje gelden je voorkeuren niet. Pakjes die we niet op een veilige plaats of bij een buur kunnen leveren:
    • Pakjes die als aangetekende zending zijn verzonden. Die kunnen we alleen bezorgen op vertoon van je identiteitskaart. Zo'n pakje herken je aan de barcode die met een 'R' begint.
    • Pakjes met levering tegen betaling
    • Pakjes met handtekening bij levering op een veilige plaats
    Pakjes die we niet in een Pakjesautomaat kunnen leveren. Als je pakje te groot of te zwaar is, verzenden we het naar een ander Afhaalpunt. 3. Er was iets mis met je gekozen voorkeur.
    • Je veilige plaats was niet veilig genoeg, niet toegankelijk en/of niet droog genoeg.
    • De postbode kon je pakje niet bij een buur leveren omdat hij/zij niet thuis was of weigerde je pakje aan te nemen.
    • Je Afhaalpunt of Pakjesautomaat was tijdelijk niet beschikbaar toen we je pakje leverden. Bijvoorbeeld omdat de Pakjesautomaat vol zat of het PostPunt gesloten was voor jaarlijks verlof.
    Tip: merk je dat dat regelmatig gebeurt? Pas dan je leveringsvoorkeuren aan.  Is er toch iets misgelopen en hebben we je leveringsvoorkeuren niet correct uitgevoerd, dan kan je dit best melden aan de klantendienst bij voorkeur via ons online formulier onderaan deze pagina.
    Ik vind mijn pakje niet terug op mijn veilige plaats. Wat nu?
    Vraag na of iemand anders (je buur of medebewoners) je pakje heeft gevonden op je veilige plaats. Kleine pakjes kunnen ook in je brievenbus worden geleverd. Kan je jouw pakje nog steeds niet vinden, neem dan contact op met de afzender voor een oplossing. Enkel hij kan een klacht indienen voor een onvindbaar pakje. Als je je leveringsvoorkeur had ingesteld op je veilige plaats, en dit werd niet gerespecteerd, kan je hiervoor ook een melding maken via het online formulier onderaan deze pagina.
    Waarom kan ik een bepaald Afhaalpunt niet kiezen als leveringsvoorkeur?
    Om logistieke redenen kan je enkel Afhaalpunten kiezen die in dezelfde verdelingszone als het afleveradres liggen. Zo verloopt onze postverdeling zo efficiënt mogelijk.
    Tot hoelang voor de levering kan ik mijn leveringsvoorkeuren aanpassen?
    Afhankelijk van de opgegeven leveringsvoorkeur gelden de volgende tijdspannes:
    • Je kan de keuze van een buur of veilige plaats tot 5 minuten voor de levering aanpassen.
    • Je kan je Afhaalpunt of Pakjesautomaat tot de avond voor de levering aanpassen.
    Waarom is de postbode niet eerst bij mij langsgekomen?
    De postbode levert je pakje enkel rechtstreeks in een Afhaalpunt indien je dit zo hebt ingesteld via Mijn Leveringsvoorkeuren. Als je dit zo niet hebt ingesteld, komt de postbode altijd eerst bij je langs.
    Kan het zijn dat mijn pakje bij mijn buur of op een veilige plaats wordt afgeleverd?
    Als je niet thuis bent, en je hebt je leveringsvoorkeuren niet ingesteld, dan kan het zijn dat de postbode je pakje op een veilige plaats of bij een buur aflevert. Lukt dit niet, dan gaat je pakje naar een Afhaalpunt in je buurt. Heb je liever dat je pakje steeds op dezelfde plaats volgens jouw voorkeur wordt afgegeven, stel dan jouw persoonlijke Mijn Leveringsvoorkeuren in.
    Kan ik mijn leveringsvoorkeuren meteen voor al mijn pakjes vastleggen of moet het per pakje apart?
    Beide opties zijn mogelijk. Wanneer je niet thuis bent worden je pakjes standaard geleverd volgens de algemene voorkeuren die je via je leveringsvoorkeuren hebt opgegeven. Maar je kan je leveringsvoorkeur ook per pakje instellen of wijzigen. Voor elk pakje stuurt bpost je namelijk een afzonderlijke e-mail. Daarin kan je telkens je leveringsvoorkeur voor dat specifieke pakje instellen of wijzigen. Je kan steeds kiezen of je voorkeuren van toepassing zijn op één pakje of al je pakjes.
    Wat zijn de verschillende leveringsopties via MijnVoorkeuren?
    Als je niet thuis bent, kan je via je leveringsvoorkeuren kiezen om je pakje te leveren:
    • in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat in je buurt
    • op een veilige plaats (bv. onder een carport of afdakje)
    • bij een buur
    Kan ik het leveringsmoment aanpassen?
    Momenteel kan het leveringsmoment van je pakje niet gewijzigd worden. Je kan wel een voorkeurslocatie kiezen om je pakje te laten leveren als je niet thuis bent. Dit kan je instellen via MijnVoorkeuren of de My bpost app.
    Wat houdt levering op een veilige plaats in?
    Via MijnVoorkeuren kan je een veilige plaats opgeven om je pakje te leveren indien je niet thuis bent. Dit is een plaats rondom je woning. Tips:
    • Zorg ervoor dat de gekozen plaats veilig, droog en gemakkelijk bereikbaar is.
    • Laad 2 foto’s op via MijnVoorkeuren om onze postbode te helpen.
    • Als veilige plaats kan je bijvoorbeeld het tuinhuis of een plaats onder een afdakje kiezen.
    Gelden mijn leveringsvoorkeuren voor alle bewoners op mijn huisnummer?
    Dit is standaard niet het geval. Je kan wel via MijnVoorkeuren alle medebewoners gelinkt aan je adres toevoegen. Dit kan op 2 manieren: Stel je leveringsvoorkeuren online in
    • meld je aan via MijnVoorkeuren
    • ga naar Mijn Account
    • klik op 'wijzigen' onder de rubriek 'Mijn geregistreerde adressen en namen'
    • vul de namen in van je medebewoners
    • bpost verifieert vervolgens deze gegevens
    Stel Mijn Leveringsvoorkeuren in via de My bpost app
    • Open de My bpost app en selecteer het menu 'Meer' en kies 'Mijn adressen en diensten'.
    • Selecteer het adres waarvoor je een naam wil toevoegen.
    • Klik op 'Een naam toevoegen' onder de rubriek 'Mijn geregistreerde namen'
    • Vul de namen in van je medebewoners
    •  bpost verifieert vervolgens deze gegevens
    Ik wil liever niet dat mijn pakje bij een bepaalde buur wordt geleverd. Hoe kan ik dit instellen?
    Via MijnVoorkeuren en de My bpost app bepaal jij zelf waar je pakje wel of niet geleverd wordt, als je niet thuis bent. Je kan kiezen uit 3 mogelijke leveringsvoorkeuren: - In een Afhaalpunt of Pakjesautomaat in je buurt - Op een veilige plaats (bv. onder een carport of afdakje) - Bij een buur Je kan specifiek kiezen bij welke buur je je pakje laat leveren als je niet thuis bent. Is deze buur ook niet thuis, dan wordt je pakje in een Afhaalpunt geleverd.
    Waarom werd mijn pakje niet bij een buur geleverd?
    Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je pakje niet bij een buur is geleverd:
    • De postbode kon je pakje niet bij een buur leveren omdat hij/zij niet thuis was of weigerde je pakje aan te nemen.
    • Je pakje is een zending met betaling bij levering.
    • Je pakje is een aangetekende zending.
    • Je gekozen buur (via MijnVoorkeuren) woont verder dan 50 m wandelafstand van je huis.
    • Het pakje is besteld via een e-mailadres dat (nog) niet gelinkt is aan je leveringsvoorkeuren. Hierdoor konden we je leveringsvoorkeur niet toepassen. Hou er rekening mee dat de validatie van een nieuwe account of nieuw adres via MijnVoorkeuren 10 dagen duurt.
    Als bovenstaande redenen niet de oorzaak zijn volgens jou, kan je dit melden via het online formulier onderaan deze pagina.
    Waarom kan ik mijn werkadres niet opgeven als leveringsoptie via MijnVoorkeuren?
    Wanneer de afstand tussen thuis- en werkadres te groot is, kunnen we momenteel deze optie via MijnVoorkeuren niet aanbieden. Je kan natuurlijk wel je pakje meteen laten leveren op je werk. Dat doe je door je werkadres (in plaats van je thuisadres) op te geven in de checkout van de webshop.
    Kan ik ook vrienden of familie die iets verder wonen opgeven als mijn buren?
    Je kan via MijnVoorkeuren enkel je dichte buren (binnen een straal van 50 meter) opgeven als buur. Je pakje zal dan bij hen geleverd worden als je niet thuis bent.