22 vragen
 voor het trefwoord « My bpost app »

Via Mijn Post kunnen sommige appgebruikers inderdaad hun post op voorhand zien. Deze functionaliteit is nog in testfase en nog niet voor iedereen beschikbaar. Als testpersoon ontvang je een uitnodigingsmail om Mijn Post te gebruiken.

Tip: Update regelmatig de My bpost app om van alle functionaliteiten te kunnen genieten.

Met de My bpost app kan je al je pakjes volgen. Ook die van andere pakjesbezorgers. Je pakjes van bpost, gelinkt aan je e-mailadressen in de My bpost app, worden automatisch toegevoegd. Andere pakjes kan je eenvoudig toevoegen in de app als volgt:

  • Klik ‘voeg een zending toe’ op het startscherm van de app
  • Geef het barcodenummer van het pakje in of scan de barcode via de app.
  • Selecteer de pakjesbezorger uit de voorgestelde lijst. Staat je pakjesbezorger niet in de lijst, stuur ons dan een berichtje in de app. Wij voegen deze dan toe aan de huidige lijst.
  • Voer de postcode van het afleveradres in.

Met de My bpost app volg je de status van al je pakjes eenvoudig op, ook die van andere pakjesbezorgers. Jij bepaalt in de app hoe je je pakjes ontvangt:

  • Via je leveringsvoorkeuren stel je zelf in, tot 5 minuten voor de levering, waar je pakje van bpost geleverd wordt als je niet thuis bent: bij een buur naar keuze, op een veilige plaats of in een gekozen Afhaalpunt of Pakjesautomaat. 
  • Stel in voor welke pakjes je statusmeldingen wil ontvangen.
  • De meeste pakjes van bpost komen automatisch in de app terecht. Pakjes van andere bezorgers kan je zelf toevoegen door de barcode van je pakje in te geven.

Daarnaast kan je via Mijn Post in de app zien welke post op weg is naar je thuis. Deze functionaliteit is nog volop in testfase en enkel beschikbaar voor een beperkt testpubliek.

Download de app:

Voor Androidtoestellen

Voor iPhone of iPad

Via Mijn Post in de My bpost app kijk je digitaal je brievenbus in, waar en wanneer jij het wil. Zo zie je meteen een afbeelding van de buitenkant van de meeste poststukken die je die dag in je brievenbus ontvangt.

Soms gebeurt het dat wij de barcode pas op een later tijdstip van de afzender ontvangen. Hierdoor kan je je pakje nog niet volgen. Probeer het in dit geval later opnieuw.

Kijk ook zeker na of je de juiste barcode en postcode hebt ingevuld. Zorg ervoor dat je de juiste pakjesbezorger hebt geselecteerd uit de voorgestelde lijst. Weet je niet wie de bezorger van je pakje is, selecteer dan 'Ik weet het niet'. Ken je de bezorger, maar staat deze niet in onze lijst, stuur ons dan een berichtje in de app. Wij voegen deze dan toe aan de huidige lijst.

Via 'Mijn adressen en diensten' onder het menu 'Meer' kan je je adres wijzigen. Zodra je dit doet, wordt een activatiecode naar het nieuwe adres verstuurd. Het andere adres wordt dan automatisch gedeactiveerd. Hierdoor zal je de post die je op dat andere adres ontvangt, niet meer te zien krijgen.

Absoluut, Mijn Post is slechts één functionaliteit in de My bpost app. (voorlopig enkel beschikbaar voor een testpubliek.) Jij bepaalt zelf welke functionaliteiten je waar en wanneer wil gebruiken. Naast Mijn Post kan je ook al je pakjes in de app volgen en je leveringsvoorkeuren instellen. Zo bepaal jij waar je pakje van bpost geleverd mag worden als je niet thuis bent: bij een buur naar keuze, op een veilige plaats of in een gekozen Afhaalpunt of Pakjesautomaat.

Zorg er steeds voor dat je de laatste versie van de My bpost app gebruikt. Update de My bpost app via de App Store of Google Play. Reageert de My bpost app nog steeds niet, verwijder dan de app en installeer opnieuw.

Helaas is de My bpost app (nog) niet beschikbaar op tablet. Je kan de app wel downloaden op je smartphone via Google Play of de App Store.

Download de app:

Voor Androidtoestellen
Voor iPhone of iPad

Je kan Mijn Post eenvoudig deactiveren via 'Mijn adressen en diensten' onder het menu 'Meer'. Je kan via dezelfde weg Mijn Post reactiveren indien je dat wenst. Hiervoor heb je geen nieuwe activatiecode nodig.

Vooraleer je Mijn Post kan gebruiken, moet je aan bpost bevestigen dat jij op het adres woont waarvoor je Mijn Post aanvraagt. Daarvoor sturen we een activatiecode naar je adres. Deze code dien je in te geven in de app. Zo wordt je brievenbus gekoppeld aan jouw account. Kies je een adres dat al gevalideerd is door de dienst 'MijnVoorkeuren', dan kan je Mijn Post meteen gebruiken als je de activatiecode al hebt ingegeven.

Mijn Post toont je al je post die via onze sorteermachines worden verwerkt. Zo krijg je alle post te zien. Met uitzondering van:

  • Pakjes
  • Sommige ongeadresseerde post (op vraag van de afzender)
  • Post die door andere postbedrijven worden geleverd
  • Post die door onze medewerkers met de hand wodt gesorteerd (niet-machinaal)
  • Post die meer dan 350 gram weegt
  • Post die door de afzender zelf is gesorteerd. (bv. sommige reclamefolders)

Hou er rekening mee dat het ongeveer 4 werkdagen duurt vooraleer je de activatiecode in je brievenbus ontvangt. Heb je de activatiecode nog steeds niet ontvangen, dan kan je een nieuwe aanvragen. In dit geval wordt de oude code gedeactiveerd.

Mijn Post toont je al je post die via onze sorteermachines 's nachts wordt verwerkt. De weg die je post vervolgens aflegt van de sorteer- en distributiecentra tot in je brievenbus kan soms wat langer duren. In dit geval ontvang je de post, die je reeds in de app ziet, pas bij de volgende uitreiking.

In de volgende gevallen kan het gebeuren dat je andermans post ziet:

  • Wanneer een afzender per ongeluk post naar jouw adres verstuurt.
  • Als een sorteermachine per ongeluk een ander adres als het jouwe interpreteert.

Gelieve dit te melden via de 'Meld-knop' onder de betreffende post. Krijg je herhaaldelijk verkeerde post te zien, stuur dan een e-mail naar mijnpost@bpost.be.

Je kan de meldingen van Mijn Post in- of uitschakelen via "Meldingen en instellingen" onder het menu 'Meer'. Je ontvangt dan geen meldingen meer op je smartphone van Mijn Post. Je blijft wel je post digitaal ontvangen in de My bpost app.

Je kan Mijn Post koppelen aan meerdere adressen. Per adres ontvang je dan een activatiecode. In de My bpost app schakel je via Mijn adressen en diensten' makkelijk over van het ene naar het andere adres.

Iedereen die op hetzelfde adres woont en toegang heeft tot je brievenbus kan je post zien. Wie Mijn Post wil gebruiken, moet eerst zijn woonplaats aan ons bevestigen. Wij sturen vervolgens per post een activatiecode naar dit adres. Zo zal enkel wie toegang heeft tot je brievenbus je post via Mijn Post kunnen inkijken. Het is niet mogelijk om alleen post te zien die is geadresseerd aan één specifieke persoon die op je adres woont.

Dit is vandaag niet mogelijk in de My bpost app. Je kan via Mijn Post enkel post raadplegen die door bpost wordt uitgereikt.

We willen vermijden dat een medewerker alle post, bestemd voor verschillende bestemmelingen, kan zien die geadresseerd is aan het bedrijf waar hij/zij in dienst is.