27 vragen
 voor het trefwoord « My bpost app »
Wat is Mijn Post?
Via Mijn Post in de My bpost app kijk je digitaal je brievenbus in, waar en wanneer jij het wil. Zo zie je meteen een afbeelding van de buitenkant van de meeste poststukken die je die dag in je brievenbus ontvangt. Deze functionaliteit is in testfase en nog niet voor iedereen beschikbaar. (Als testpersoon ontvang je een uitnodigingsmail om Mijn Post te gebruiken.)
Hoe kan ik het adres wijzigen voor Mijn Post?
Via 'Mijn adressen' onder het menu 'Meer' kan je je adres wijzigen. Zodra je dit doet, wordt een activatiecode naar het nieuwe adres verstuurd. Het andere adres wordt dan automatisch gedeactiveerd. Hierdoor zal je de post die je op dat andere adres ontvangt, niet meer te zien krijgen.
Hoe komt het dat sommigen via de My bpost app kunnen zien welke post ze zullen ontvangen?
Via Mijn Post kunnen sommige appgebruikers inderdaad hun post op voorhand zien. Deze functionaliteit is nog in testfase en nog niet voor iedereen beschikbaar. Als testpersoon ontvang je een uitnodigingsmail om Mijn Post te gebruiken. Tip: Update regelmatig de My bpost app om van alle functionaliteiten te kunnen genieten.
Welke pakjes kan ik volgen via de My bpost app en hoe voeg ik ze toe?
Met de My bpost app kan je al je pakjes volgen. Ook die van andere pakjesbezorgers. Je pakjes van bpost, gelinkt aan je e-mailadressen in de My bpost app, worden automatisch toegevoegd. Andere pakjes kan je eenvoudig toevoegen in de app als volgt:
  • Klik ‘voeg een zending toe’ op het startscherm van de app
  • Geef het barcodenummer van het pakje in of scan de barcode via de app.
  • Selecteer de pakjesbezorger uit de voorgestelde lijst. Staat je pakjesbezorger niet in de lijst, stuur ons dan een berichtje in de app. Wij voegen deze dan toe aan de huidige lijst.
  • Voer de postcode van het afleveradres in.
Ik heb de My bpost app gedownload, maar de app werkt niet. Wat nu?
Zorg er steeds voor dat je de laatste versie van de My bpost app gebruikt. Update de My bpost app via de App Store of Google Play. Reageert de My bpost app nog steeds niet, verwijder dan de app en installeer opnieuw.

Ervaar je problemen bij het registreren, neem dan contact op met onze klantendienst. Een medewerker zal je helpen met het aanmaken van je account.
De My bpost app herkent mijn pakje niet. Wat nu?
Soms gebeurt het dat wij de barcode pas op een later tijdstip van de afzender ontvangen. Hierdoor kan je je pakje nog niet volgen. Probeer het in dit geval later opnieuw. Kijk ook zeker na of je de juiste barcode en postcode hebt ingevuld. Zorg ervoor dat je de juiste pakjesbezorger hebt geselecteerd uit de voorgestelde lijst. Weet je niet wie de bezorger van je pakje is, selecteer dan 'Ik weet het niet'. Ken je de bezorger, maar staat deze niet in onze lijst, stuur ons dan een berichtje in de app. Wij voegen deze dan toe aan de huidige lijst.
Waarvoor kan ik de My bpost app gebruiken?
Met de My bpost app volg, ontvang en verzend je al je pakjes in één app.
  • Volg je makkelijk al je pakjes. Zelfs pakjes van andere pakjesbezorgers. De meeste pakjes van bpost komen automatisch in de app terecht. Pakjes van andere bezorgers kan je zelf toevoegen door de barcode van je pakje in te geven.
  • Bepaal zelf voor welke pakjes je statusmeldingen wil ontvangen.
  • Via je leveringsvoorkeuren stel je zelf, tot 5 minuten voor de levering, waar je pakje van bpost geleverd wordt als je niet thuis bent: bij een buur naar keuze, op een veilige plaats of in een gekozen Afhaalpunt of Pakjesautomaat.
  • Maak snel een verzendetiket aan om een pakje te verzenden en print het etiket eenvoudig thuis, in een Postkantoor of PostPunt in je buurt.
Daarnaast kan je via Mijn Post in de app zien welke post op weg is naar je thuis. Deze functionaliteit is nog volop in testfase en enkel beschikbaar voor een beperkt testpubliek. Download de app: Voor Androidtoestellen Voor iPhone
Kan ik de My bpost app downloaden op mijn tablet?
Helaas is de My bpost app (nog) niet beschikbaar op tablet. Je kan de app wel downloaden op je smartphone via Google Play of de App Store. Download de app: Voor Androidtoestellen
Voor iPhone
Hoe kan ik Mijn Post deactiveren of reactiveren in de My bpost app?
Je kan Mijn Post eenvoudig deactiveren via 'Mijn Post' onder het menu 'Meer'. Je kan via dezelfde weg Mijn Post reactiveren indien je dat wenst. Hiervoor heb je geen nieuwe activatiecode nodig.
Welke post krijg ik te zien via 'Mijn Post'?
Mijn Post toont je al je post die via onze sorteermachines worden verwerkt. Zo krijg je alle post te zien. Met uitzondering van:
  • Pakjes
  • Sommige ongeadresseerde post (op vraag van de afzender)
  • Post die door andere postbedrijven worden geleverd
  • Post die door onze medewerkers met de hand wodt gesorteerd (niet-machinaal)
  • Post die meer dan 350 gram weegt
  • Post die door de afzender zelf is gesorteerd. (bv. sommige reclamefolders)
Waarom moet ik een activatiecode invoeren?
Vooraleer je Mijn Post kan gebruiken, moet je aan bpost bevestigen dat jij op het adres woont waarvoor je Mijn Post aanvraagt. Daarvoor sturen we een activatiecode naar je adres. Deze code dien je in te geven in de app. Zo wordt je brievenbus gekoppeld aan jouw account. Kies je een adres dat al gevalideerd is door de dienst 'MijnVoorkeuren', dan kan je Mijn Post meteen gebruiken als je de activatiecode al hebt ingegeven.
Ik heb de activatiecode niet ontvangen. Wat nu?
Hou er rekening mee dat het ongeveer 4 werkdagen duurt vooraleer je de activatiecode in je brievenbus ontvangt. Heb je de activatiecode nog steeds niet ontvangen, dan kan je een nieuwe aanvragen. In dit geval wordt de oude code gedeactiveerd.
Hoe kan ik de meldingen van Mijn Post op mijn smartphone inschakelen of uitschakelen?
Je kan de meldingen van Mijn Post in- of uitschakelen via "Meldingen en instellingen" onder het menu 'Meer'. Je ontvangt dan geen meldingen meer op je smartphone van Mijn Post. Je blijft wel je post digitaal ontvangen in de My bpost app.
Kan ik via Mijn Post op voorhand post weigeren of retourneren?
Dit is vandaag niet mogelijk in de My bpost app. Je kan via Mijn Post enkel post raadplegen die door bpost wordt uitgereikt.
Waarom krijg ik post te zien via Mijn Post die nog niet in mijn brievenbus zit?
Mijn Post toont je al je post die via onze sorteermachines 's nachts wordt verwerkt. De weg die je post vervolgens aflegt van de sorteer- en distributiecentra tot in je brievenbus kan soms wat langer duren. In dit geval ontvang je de post, die je reeds in de app ziet, pas bij de volgende uitreiking.
Hoe komt het dat ik andermans post zie via Mijn Post en hoe kan ik dit melden?
In de volgende gevallen kan het gebeuren dat je andermans post ziet:
  • Wanneer een afzender per ongeluk post naar jouw adres verstuurt.
  • Als een sorteermachine per ongeluk een ander adres als het jouwe interpreteert.
Gelieve dit te melden via de 'Meld-knop' onder de betreffende post. Krijg je herhaaldelijk verkeerde post te zien, stuur dan een e-mail naar mijnpost@bpost.be.
Wie kan mijn post zien via 'Mijn Post' in de My bpost app?
Iedereen die op hetzelfde adres woont en toegang heeft tot je brievenbus kan je post zien. Wie Mijn Post wil gebruiken, moet eerst zijn woonplaats aan ons bevestigen. Wij sturen vervolgens per post een activatiecode naar dit adres. Zo zal enkel wie toegang heeft tot je brievenbus je post via Mijn Post kunnen inkijken. Het is niet mogelijk om alleen post te zien die is geadresseerd aan één specifieke persoon die op je adres woont.
Kan ik meerdere adressen koppelen aan Mijn Post?
Je kan Mijn Post koppelen aan meerdere adressen. Per adres ontvang je dan een activatiecode. In de My bpost app schakel je via Mijn adressen en diensten' makkelijk over van het ene naar het andere adres.
Waarom kan ik geen bedrijfsadres opgeven via Mijn Post?
We willen vermijden dat een medewerker alle post, bestemd voor verschillende bestemmelingen, kan zien die geadresseerd is aan het bedrijf waar hij/zij in dienst is.
Het lukt me niet om te registreren in de My bpost app. Wat nu?
Bij het aanmaken van je account kan het gebeuren dat je e-mailadres een foutmelding geeft. Dit komt doordat een eerder aangemaakte account via je e-mailadres is gebruikt om je leveringsvoorkeuren te beheren. Als deze account niet langer actief is of niet werd geactiveerd zal je dit e-mailadres (voorlopig) niet kunnen gebruiken. Neem in dit geval contact op met onze klantendienst. Een medewerker zal je helpen met het aanmaken van je account.
Kan ik mijn e-mailadres in de My bpost app wijzigen of verwijderen?
Je account voor de My bpost app dient gelinkt te zijn aan minstens één e-mailadres. Wil je een ander e-mailadres gebruiken, dan kan je kiezen om:
  • Een nieuwe account aan te maken voor de My bpost app. Dat doe je door je huidige account af te melden via het menu ‘Meer’ en vervolgens ‘Afmelden’ te selecteren. Je kan vervolgens meteen in de app een nieuwe account aanmaken via je nieuwe e-mailadres.
  • Gebruik je je oude e-mailadres niet meer, dan kan je ook gewoon je nieuwe adres toevoegen aan je huidige account. Selecteer het menu ‘Meer’ en kies ‘Mijn e-mailadressen’ en vul het e-mailadres in dat je wil toevoegen. Pakjes en zendingen die je via dit e-mailadres besteld, worden dan automatisch toegevoegd in de My bpost app.
De e-mailadressen die je hebt toegevoegd kan je wel eenvoudig wijzigen of verwijderen.
Kan ik een factuur krijgen voor mijn verzendetiket aangemaakt via de My bpost app?
Ja, dat kan. Via je winkelmandje kan je aanvinken om een betalingsbewijs/factuur te ontvangen. Je ontvangt je factuur dan via e-mail. Je kan in deze stap ook eenvoudig het factuuradres aanpassen indien nodig. Hou er rekening mee dat het niet mogelijk is om een factuur aan te vragen nadat het verzendetiket is aangemaakt.
Hoe maak en print ik een verzendetiket via de My bpost app?
Een verzendetiket aanmaken en laten afdrukken via de app doe je als volgt:
  • Open de My bpost app en selecteer ‘Verzenden’ onderaan het scherm.
  • Kies of je een pakje wil verzenden naar het binnen- of buitenland.
  • Vul de gegevens voor je pakje in (gewicht, verzendoptie, gegevens van de ontvanger, etc.)
  • Betaal je zending eenvoudig via Bancontact (app of kaart), kredietkaart of PayPal.
  • Je ontvangt je aangemaakte verzendetiket meteen in je mailbox.
  • Download het verzendetiket en druk het af (als je connectie kan maken met een printer), of stuur het door naar iemand die het voor jou kan afdrukken. Je kan je etiket ook laten afdrukken in een Postkantoor of PostPunt (€ 0,70). Deze optie dien je wel aan te vinken als je je verzendetiket aanmaakt.
  • Kleef je verzendetiket op je pakje en geef het af in een Postkantoor, PakjesPunt of PostPunt. Of verzend het via een Pakjesautomaat van bpost.
Hoe print ik mijn verzendetiket aangemaakt via de My bpost app?
Er zijn verschillende manieren waarop je je verzendetiket aangemaakt in de My bpost app kan afdrukken:
  • Je kan het afdrukken vanuit de app als je smartphone is gekoppeld met een printer.
  • Je ontvangt na het aanmaken een e-mail met daarin het verzendetiket die je via je computer kan afdrukken. Je kan de e-mail met het verzendtetiktet ook doorsturen naar iemand die het voor jou kan printen.
  • Je kan kiezen om je verzendetiket te laten printen in een Postkantoor of PostPunt (€ 0,70). Deze optie dien je wel aan te vinken als je je verzendetiket aanmaakt (laatste stap in het proces). Toon de unieke barcode die je vervolgens ontvangt in een Postkantoor of PostPunt. Een medewerker print je verzendetiket en zorgt dat je pakje goed terechtkomt.
Hoe kan ik een extra e-mailadres aan mijn My bpost app-account koppelen?
Een bijkomend e-mailadres aan de My bpost app toevoegen doe je als volgt:
  • Open de My bpost app en selecteer het menu ‘Meer’ onderaan het scherm
  • Selecteer ‘Mijn e-mailadressen’ en vervolgens ‘E-mailadres toevoegen’.
  • Vul het e-mailadres dat je wil toevoegen.
  • Geef de verificatiecode in dat naar dit e-mailadres is verzonden.
Pakjes en zendingen die je via dit e-mailadres besteld, worden nu automatisch toegevoegd in de My bpost app.
Ik zie pakjes in de My bpost app die niet voor mij zijn bestemd. Hoe komt dit?
Het kan dat een afzender een foutief (en toevallig jouw) e-mailadres aan een zending heeft toegevoegd. Kijk ook zeker even na via het menu ‘Mijn e-mailadressen’ of er geen foutje staat in je e-mailadres. (Je vindt ‘Mijn e-mailadressen’ terug via het menu ‘Meer’ onderaan in de app).