100 vragen
 voor het trefwoord « bpaid »
Hoe (her)laad ik mijn bpaidkaart?
Je kan je bpaidkaart herladen in een Postkantoor of PostPunt, met een contante betaling of je bankkaart. Je betaalt dan € 3,5 euro voor elke transactie. Je kan je bpaidkaart ook gratis herladen met een overschrijving of een doorlopende opdracht vanaf je bankrekening. Het bedrag staat dan binnen de 3 werkdagen op je kaart. Overschrijving: Bedrag: kies een bedrag tussen € 10 et € 2500. Bankrekening: schrijf het bedrag over op BE63000325998408. Begunstigde: Vermeld BPOST BPAID als begunstigde. Gestructureerde mededeling: gebruik de 12 cijfers van de identificatiecode op de achterkant (die begint met 100/____/_____. Postkantoor of PostPunt: betaal contant of met een bankoverschrijving. Het bedrag staat in dat geval meteen op je bpaidkaart.
Hoe bekijk ik het saldo op mijn bpaidkaart?
Je kan het saldo van je bpaidkaart op 4 manieren bekijken: Download de gratis My bpaid-app en log in met je e-mailadres. Log in op de My bpaid-website en kies de kaart waarvan je het saldo wil bekijken. Bel onze klantendienst en druk toets 1 in. Toets daarna de 12-cijferige identificatiecode (BIC, 100/xxxx/xxxxx) in die op de achterkant van je kaart staat. Stuur een sms naar 3322 (€ 0,50 per verstuurde en ontvangen sms) met de 12-cijferige identificatiecode op de achterkant van je kaart. Binnen enkele minuten krijg je een sms met het saldo van je kaart. Gebruik altijd het gsm-nummer waarmee je je bpaidkaart hebt geactiveerd. Je kan je saldo niet opvragen aan een geldautomaat of in een Postkantoor of PostPunt. 
Het geld dat ik overschreef, staat niet op mijn bpaidkaart. Wat liep er mis?
Het duurt meestal 3 werkdagen om je kaart te herladen, uitzonderlijk 5 dagen. Als het bedrag na 5 werkdagen nog niet op je kaart staat, kunnen er 2 mogelijkheden zijn: Je hebt de 12 cijfers van de identificatiecode op de achterkant van je kaart (100/xxxx/xxxxx) niet ingevuld bij de gestructureerde mededeling. Je zit over je herlaadlimiet. We storten het bedrag dan binnen de 10 werkdagen terug op je rekening.
Hoe doe ik een online aankoop met Mastercard Identity Check (3D-Secure)?
Hoe doe ik een online aankoop met Mastercard Identity Check (3D-Secure)? Steeds meer webshops en e-commerce websites maken gebruiken van de 3D-Secure-beveiligingstechnologie voor online betalingen. Je kan deze beveiliging herkennen aan volgende logo: Naast de gegevens die je gewoonlijks ingeeft bij een online betaling zal je een extra verificatiemethode moeten kiezen: Via sms en wachtwoord. Bij de beveiliging van je kaart heb je een wachtwoord aangemaakt. Bij deze methode ontvang je een sms met verificatiecode die je samen met het wachtwoord invoert. Via de My bpaid-app. Is je bpaidkaart beveiligd met een mPIN, dan ontvang je een notificatie op je smartphone die de My bpaid-app opent. Voer de gevraagde mPIN-code in (of gebruik face ID of de vingerafdrukscanner) om de betaling uit te voeren. Is je kaart nog niet beveiligd met 3D-Secure? <a href="https://www.bpost.be/nl/faq/hoe-activeer-ik-3d-secure-op-mijn-bpaidkaart-de-my-bpaid-app">Lees hoe je 3D-Secure activeert op je bpaidkaart via de My bpaid-app</a> <a href="https://www.bpost.be/nl/faq/hoe-maak-ik-een-3d-secure-wachtwoord-aan-het-my-bpaid-portaal">Lees hoe je 3D-Secure wachtwoord aanmaakt via het My bpaid-portaal.</a>
Moet ik een bpaid-profiel aanmaken om de bpaidkaart te kunnen gebruiken?
Je kan je bpaidkaart meteen na aankoop overal ter wereld gebruiken. Om je saldo en je transacties te checken, raden we je aan om een profiel aan te maken op de beveiligde My bpaid-website of in de My bpaid-app die je downloadt op <a href="https://play.google.com/store/apps/details?id=be.bpost.bpaid">Google Play</a> of in de <a href="https://apps.apple.com/be/app/bpaid/id692712627">App Store</a>. Klik op 'Nieuwe klant? Creëer mijn My bpaid-profiel'.&nbsp; Om online te betalen op sterk beveiligde websites moet je je kaart registreren in de My bpaid-app of op de My bpaid-website.
Wat als ik de verkeerde code of het verkeerde 3D Secure-wachtwoord ingeef?
Bij een foute code wordt je betaling geweigerd. Je hebt 3 pogingen om de juiste code en het juiste wachtwoord in te voeren. Daarna wordt je bpaidkaart tijdelijk geblokkeerd. Contacteer onze klantendienst als het probleem zich blijft&nbsp;voordoen.&nbsp;
Mijn betaling werd geweigerd. Hoe herlaad ik het snelst mijn kaart?
Ga naar een Postkantoor of PostPunt om je kaart te herladen. Het geld staat dan onmiddellijk op je kaart. De tarieven vind je in onze gebruikshandleiding.
Kan ik geld terug overschrijven van mijn bpaidkaart naar mijn bankrekening?
Je kan geen geld overschrijven van je bpaidkaart naar je bankrekening. Als je niet langer gebruik wil maken van je bpaidkaart en het resterende bedrag terug wil, dan kan je terecht in een Postkantoor. Neem je identiteitskaart mee en geef je bpaidkaart daar af. Je krijgt het resterende bedrag teruggestort, plus een deel pro rata van de jaarlijkse beheerskosten.
Ik betaalde met mijn bpaidkaart, maar de betaling is niet succesvol afgerond. Gaat er nu geld van mijn kaart?
Er gaat geen geld van je bpaidkaart als de betaling niet succesvol is afgerond.
Hoe krijg ik de pincode van mijn bpaidkaart?
Nadat je je bpaidkaart hebt gekocht, krijg je een brief met je pincode en bpaidkaart. Links onderaan, naast je kaart, plakt een sticker. Als je die weghaalt, zie je op de achterkant je pincode staan. Vind je je code niet, vraag dan een nieuwe aan via de My bpaid-app of -website. Heb je dan nog altijd problemen, neem dan contact op met onze klantendienst.
Als ik een aankoop doe, gaat het geld dan direct van mijn bpaidkaart?
Ja, behalve als het gaat om een gereserveerd bedrag. Dat bedrag is een geldsom die op vraag van de handelaar door ons wordt geblokkeerd, vooral in deze 3 gevallen: Om te verzekeren dat je de kosten kan betalen in geval van schade aan een hotelkamer, huurauto, ... Door tankstations om zeker te zijn dat ze het volledige bedrag ontvangen In online verkoop: als je een bestelling plaatst, wordt het bedrag geblokkeerd op je rekening. Je kan alleen uitgeven wat op je kaart staat, min het gereserveerde bedrag. Vindt de betaling plaats en betaal je minder dan het gereserveerde bedrag, dan is het verschil opnieuw beschikbaar op je kaart. Vindt de betaling niet plaats, dan is het volledige bedrag binnen de 30 dagen weer beschikbaar. Bedragen reserveren is toegestaan door internationale wetgeving. Loopt er toch iets mis met de vrijgave van een gereserveerd bedrag? Meld het via het online formulier onderaan deze pagina. Je hebt daar wel een autorisatiecode van de verkoper voor nodig. Je kan het formulier ook invullen in de My bpaid-app of op de My bpaid-website.
Kan ik met mijn bpaidkaart geld afhalen aan een geldautomaat?
Je kan geld afhalen met je bpaidkaart aan een automaat: tot € 500 per dag en tot € 1250 per week. Per transactie aan een bankautomaat betaal je € 4. Voor afhalingen van vreemde valuta betaal je 1,75% wisselkosten.
Ik heb mijn verificatiecode voor de Mastercard Identity Check niet ontvangen, wat nu?
&nbsp; Als je geen sms krijgt of geen brief binnen de 5 werkdagen, neem dan contact op met onze Klantendienst of ga langs in een Postkantoor. Hoe lang blijft de verificatiecode geldig? Verificatiecode per post: 30 dagen vanaf de aanvraag. Als je intussen een nieuwe code aanvraagt, en je krijgt toch die eerste code nog toegestuurd, dan zal die niet meer geldig zijn. Verificatiecode per sms: 24 uur vanaf de aanvraag
Moet ik mijn bpaidkaart activeren voor ik ze kan gebruiken?
Activeren is niet nodig. Je bpaidkaart werkt overal ter wereld zodra je ze in handen krijgt. Om online aankopen te doen op sterk beveiligde websites moet je je kaart registreren in de My bpaid-app of op de My bpaid-website.
Zijn alle verrichtingen met mijn bpaidkaart gratis?
Betalingen: In België en de SEPA-zone zijn betalingen in euro gratis. Voor betalingen in andere munteenheden betaal je 1,75% extra op het bedrag van de transactie, als wisselkosten voor verrichtingen in vreemde valuta. Geld afhalen aan de automaat: je betaalt € 4 aan de geldautomaten, zowel in België als in het buitenland. Voor betalingen in andere munteenheden betaal je 1,75% extra op het bedrag van de transactie. Voor de wisselkoers volgen we de tarieven van Mastercard International.
Kan ik mijn bpaidkaart online aanvragen?
Je kan je bpaidkaart bestellen. Je kaart ligt even later klaar in het Postkantoor of Postpunt van je keuze.
Bewaart bpost de historiek van mijn uitgaven met de bpaidkaart?
Om wettelijke redenen bewaart bpost de volledige historiek van al je uitgaven met de bpaidkaart. Je vindt de lijst van uitgaven snel en makkelijk in de My bpaid app of op de website.
Bij verlies of diefstal: krijg ik dan een nieuwe kaart en kan ik het saldo recupereren?
Is je kaart verloren of gestolen, neem dan contact op met onze klantendienst om je bpaidkaart te blokkeren. Doe dat ook als je kaart ingeslikt is door een geldautomaat. In de app vind je een knop 'Kaart blokkeren'. Daarmee bel je automatisch naar de klantendienst die 24/7 bereikbaar is om je bpaidkaart te blokkeren. Of je belt rechtstreeks naar de klantendienst via het nummer onderaan deze pagina. Dit nummer kan je 24/7 bellen om je bpaidkaart te blokkeren. Ga daarna naar een Postkantoor voor een nieuwe kaart en een nieuwe pincode. We zetten het saldo van je oude kaart meteen over naar je nieuwe kaart. Om je bpaidkaart te vervangen door een nieuwe betaal je € 6. Als je bpaidkaart stuk is of er is sprake van fraude, dan is je nieuwe kaart gratis.
Wat als ik 3D-Secure niet activeer op mijn bpaidkaart?
Als je 3D-Secure niet activeert op je bpaidkaart, zal je op steeds meer websites geen aankopen meer kunnen doen. Je kan 3D-Secure herkennen aan het volgende logo. Momenteel kan je op heel wat andere&nbsp;sites wel nog terecht zonder deze beveiliging. Is je kaart nog niet beveiligd met 3D-Secure? <a href="https://www.bpost.be/nl/faq/hoe-activeer-ik-3d-secure-op-mijn-bpaidkaart-de-my-bpaid-app">Lees hoe je 3D-Secure activeert op je bpaidkaart via de My bpaid-app</a> <a href="https://www.bpost.be/nl/faq/hoe-maak-ik-een-3d-secure-wachtwoord-aan-het-my-bpaid-portaal">Lees hoe je 3D-Secure wachtwoord aanmaakt via het My bpaid-portaal.</a>
Kan ik mijn bpaidkaart koppelen aan PayPal?
Je kan je bpaidkaart koppelen aan PayPal, zoals andere kredietkaarten. Als je PayPal voor de eerste keer gebruikt, moet je je naam en adres invullen, en de identificatiecode van 16 cijfers die je op de achterkant van je kaart vindt.
Ik heb mijn verificatiecode via SMS niet ontvangen. Wat nu?
Je ontvangt de code van 8810 of bpaid. Controleer of: Dat nummer niet geblokkeerd is op je toestel of door je telecomoperator Je een goede gsm-ontvangst hebt Je het juiste gsm-nummer registreerde op de website van My bpaid Afhankelijk van waar je bent, kan het zijn dat je sms met vertraging of helemaal niet komt. In het laatste geval vraag je het best een nieuwe code aan.
Zijn er betaallimieten per dag, week of maand?
Je kan zoveel betalen als er op je bpaidkaart staat. Herlaadlimieten: per herlaadbeurt kan je tot € 2500 op je rekening zetten. De herlaadlimiet van je kaart bedraagt € 8000 per jaar. Geld afhalen: aan een geldautomaat kan je met je kaart tot € 500 per dag afhalen en tot € 1250 per week.
Waarom wordt mijn verificatiecode niet aanvaard?
Dit kan er mis zijn met je verificatiecode: Fout: je hebt 3 pogingen om de code correct op de website in te geven. Na die 3 pogingen moet je een nieuwe code aanvragen. Vervallen: je code blijft om veiligheidsredenen 10 minuten geldig. Als je de code niet binnen die tijd gebruikt, moet je een nieuwe aanvragen.
Wat moet ik doen als er niet genoeg geld op mijn bpaidkaart staat bij een betaling?
Staat er een ontoereikend saldo op je bpaidkaart, dan wordt je betaling geweigerd. Herlaad je kaart om de betaling toch te kunnen uitvoeren.
Bestaat er een lijst van winkels/sites waar een bpaidkaart niet kan worden gebruikt?
De bpaid prepaidkaart kan worden gebruikt op het volledige MasterCard-netwerk, behalve bij: bepaalde automatische apparaten (bv. tolgeld op autosnelwegen en parkings) bepaalde benzinestations &nbsp; bepaalde taxfree winkels en cruiseschepen casino’s Er bestaat geen volledige lijst van winkels waar je je kaart niet kan gebruiken. In de volgende landen wordt ze sowieso niet aanvaard: Noord-Korea, Iran, Soedan en Syrië.
Kan ik mijn bpaidkaart blokkeren met Card Stop?
Je kan je bpaidkaart niet blokkeren met Card Stop. Bij verlies of diefstal moet je onze klantendienst contacteren. Dan blokkeren wij meteen je kaart. In de app vind je een knop 'Kaart blokkeren'. Daarmee bel je automatisch naar de klantendienst die 24/7 bereikbaar is om je bpaidkaart te blokkeren. Of bel rechtstreeks naar de klantendienst via het nummer onderaan deze pagina. Dit nummer is 24/7 bereikbaar om je bpaidkaart te blokkeren.
Voor welke betalingen kan ik bpaid gebruiken?
bpaid is een prepaidkaart waarmee je: Aankopen doet in winkels en op het internet, ook op buitenlandse websites Betaalt in horecazaken overal ter wereld die Mastercard aanvaarden, overal ter wereld Geld afhaalt aan elke automaat&nbsp;die Mastercard aanvaardt,&nbsp;ook in het buitenland
Kan ik mijn bpaidkaart bij verlies of diefstal via de app blokkeren?
Nee, maar in de My bpaid-app vind je onder 'Meer/Kaart blokkeren' het telefoonnummer dat je moet bellen. Of neem contact op met onze klantendienst die 24/7 bereikbaar is om je kaart te blokkeren.
Hoe krijg ik de pincode van mijn bpaidkaart?
Nadat je je bpaidkaart hebt gekocht, krijg je een brief met je pincode en bpaidkaart. Links onderaan, naast je kaart, plakt een sticker. Als je die weghaalt, zie je op de achterkant je pincode staan. Vind je je code niet, vraag dan een nieuwe aan via de My bpaid-app of -website. Heb je dan nog altijd problemen, neem dan contact op met onze klantendienst.
Kan ik geld overschrijven van mijn bpaidkaart naar een rekening?
Het is niet mogelijk om geld over te schrijven van je bpaidkaart naar een eigen of andere rekening.
Welke gegevens heb ik nodig om online te betalen?
Bij een aankoop online moet je volgende gegevens invullen op de website van de verkoper: Je naam en voornaam, ook al staan die niet op je bpaidkaart. Kaartnummer: dat zijn de 16 cijfers op de achterkant van je kaart. Geldigheidsduur: je vindt die datum op de achterkant van je kaart. CVC-code: die verificatiecode met 3 cijfers staat op de achterkant van je kaart. Als de site van de verkoper beveiligd is met 3D-Secure, Mastercard SecureCode of Mastercard Identity Check heb je een extra beveiligingsstap nodig: Via de My bpaid-app: open de app met de melding die je krijgt en identificeer jezelf met de mPIN-code of je biometrische gegevens. Via sms: voer de code in die je via sms hebt gekregen en het wachtwoord dat je op de My bpaid-website hebt gekozen om je kaart te beveiligen.
Mijn bpaidkaart is verloren of gestolen. Wat moet ik doen?
Neem contact op met onze klantendienst als je kaart verloren of gestolen is. Dan blokkeren we je kaart meteen. In de app vind je een knop 'Kaart blokkeren'. Daarmee bel je automatisch naar de klantendienst die 24/7 bereikbaar is om je bpaidkaart te blokkeren. Of bel rechtstreeks naar de klantendienst via het nummer onderaan deze pagina. Dit nummer is 24/7 bereikbaar om je bpaidkaart te blokkeren.
Moet ik mijn bpaidkaart activeren voor ik ze kan gebruiken?
Activeren is niet nodig. Je bpaidkaart werkt overal ter wereld zodra je ze in handen krijgt. Om online aankopen te doen op sterk beveiligde websites moet je je kaart registreren in de My bpaid-app of op de My bpaid-website.
Ontvang ik de verificatiecode ook per sms als ik online aankoop in het buitenland?
Als je een code aanvraagt voor een aankoop met Mastercard Identity Check, dan ontvang je die ook per sms als je in het buitenland bent. Je krijgt een bericht van 8810 of bpaid. Afhankelijk van waar je bent, kan het zijn dat je sms met vertraging of helemaal niet komt. In het laatste geval vraag je het best een nieuwe code aan.
Heb ik een kaartlezer of digipas nodig om betalingen te doen met mijn bpaidkaart?
Nee, je hebt geen kaartlezer of digipass nodig om online met je bpaidkaart te betalen op beveiligde sites. Je hoeft alleen maar een profiel aan te maken in de My bpaid-app of in het My bpaid-portaal. Download de My bpaid-app op <a href="https://play.google.com/store/apps/details?id=be.bpost.bpaid">Google Play</a> of in de <a href="https://apps.apple.com/be/app/bpaid/id692712627">App Store</a>. Of ga naar het beveiligde My bpaid-portaal en klik op 'Inloggen' en 'Nog geen account? Registreer nu'.&nbsp;
Ik ben verhuisd. Moet ik dat melden?
Het is belangrijk dat we altijd het juiste thuisadres hebben, bijvoorbeeld om een nieuwe pincode op te sturen. Kom naar een Postkantoor om je nieuwe adres door te geven. Neem je bpaidkaart mee, je identiteitskaart en een document dat je nieuwe adres bewijst.
Hoe weet ik welke websites werken met de Mastercard Identity Check?
Je weet of een webshop al dan niet de Mastercard Identity Check gebruikt als het logo op de homepagina van de webshop of op het scherm verschijnt bij de betaalprocedure. Het volgende logo wordt dan getoond:
Ik wilde mijn bpaidkaart herladen, maar dat werd geweigerd. Hoe komt dat?
Als je herlaadbeurt werd geweigerd, kunnen er verschillende redenen zijn: Je zit over je herlaadlimiet Je hebt de 12 cijfers van de identificatiecode op de achterkant van je kaart (100/xxxx/xxxxx) niet correct ingevuld bij de gestructureerde mededeling van je overschrijving. We storten het bedrag dan binnen de 10 werkdagen terug op je rekening.
Mijn bpaidkaart is ingeslikt door een automaat. Wat moet ik doen? En hoe krijg ik mijn saldo terug?
Als je bpaidkaart is ingeslikt door een automaat moet je onze klantendienst meteen contacteren om je kaart te laten blokkeren. In de app vind je een knop 'Kaart blokkeren'. Daarmee bel je automatisch naar de klantendienst die 24/7 bereikbaar is om je bpaidkaart te blokkeren. Of bel rechtstreeks naar de klantendienst via het nummer onderaan deze pagina. Dit nummer is 24/7 bereikbaar om je bpaidkaart te blokkeren. Vraag daarna een nieuwe bpaidkaart aan in een Postkantoor of PostPunt. We zetten het saldo van je oude bpaidkaart over op je nieuwe. Als je geen nieuwe kaart wil, schrijven we het resterende bedrag over op je bankrekening, plus een deel pro rata van de jaarlijkse administratiekosten. &nbsp;
Kan ik aankopen in het buitenland doen met mijn bpaidkaart?
Met je bpaid kan je ook betalen in het buitenland. Voor betalingen in een andere munteenheid dan de euro komen er 1,75% wisselkosten bij. Voor de wisselkoersen kijken we naar Mastercard International. Je gebruikt je bpaidkaart overal ter wereld* waar ze Mastercard aanvaarden: Winkels – meer dan 33 miljoen betaalterminals Geldautomaten – meer dan 1,5 miljoen Online aankopen * Behalve in Noord-Korea, Iran, Sudan en Syrië
Ik kreeg een mail om mijn persoonlijke gegevens door te geven voor de Master Identity Check (3D-Secure). Wat moet ik doen?
We vragen nooit de gegevens van je bpaid Mastercard-nummer of je 3D Secure-wachtwoord via e-mail. Als je toch zo'n mail krijgt, gaat het waarschijnlijk om fraude. Reageer dus niet.
Waar en hoe vraag ik een bpaidkaart aan?
Je kan je bpaidkaart eenvoudig online aanvragen en vervolgens afhalen in het Postkantoor of PostPunt van je keuze. Je kaart thuis laten leveren is niet mogelijk. Vergeet je identiteitskaart&nbsp;niet te nemen als je je bpaidkaart gaat oppikken.
Kunnen we met meerdere mensen de bpaidkaart gebruiken?
Je kan je bpaidkaart zeker uitlenen aan anderen. Maar als oorspronkelijke houder van de kaart blijf je verantwoordelijk voor het gebruik ervan.
Waar staan de algemene voorwaarden van bpaid?
Raadpleeg de algemene voorwaarden van bpaid.
Kan iemand met mijn kaart betalen zonder mijn pincode? En ben ik dan verantwoordelijk?
In een winkel is het onmogelijk om te betalen zonder pincode. Online heb je geen pincode nodig om te betalen. Meer en meer websites vragen een extra beveiling – de Mastercard Identity Check – via de My bpaid-app of sms. Wanneer je kaart wordt gestolen of je ze verliest, moet je ze onmiddellijk laten blokkeren. Doe je dat niet, dan ben je zelf verantwoordelijk voor alle aankopen die met je kaart gebeuren. Neem onmiddellijk contact op met onze klantendienst om je kaart te blokkeren. Het nummer is 24/7 bereikbaar.
Waarom ontvang ik een sms na een aankoop, geldafhaling of overschrijving?
Je ontvangt een gratis sms zodra je een bedrag overschrijft, afhaalt of betaalt in een andere munteenheid (valuta) dan de euro. In dat geval betaal je 1,75% extra op het bedrag van de transactie, als wisselkosten voor verrichtingen in vreemde valuta. De omrekening in euro gebeurt volgens de wisselkoers van Mastercard International, gebaseerd op die van de Europese Centrale Bank (ECB). Deze sms toont je het verschil (in %) tussen het referentietarief van de ECB en dat van Mastercard (kosten inbegrepen). Voor&nbsp;transacties uitgevoerd in de volgende valuta’s zal je een sms ontvangen: Bulgarije (BGN) Kroatië (HRK) Tsjechië (CZK) Denemarken (DKK) Hongarije (HUF) IJsland (ISK) Liechtenstein (CHF) Noorwegen (NOK) Polen (PLN) Roemenië (RON) Zweden (SEK) Je kan deze sms’en eenvoudig in- of uitschakelen via het onderstaande formulier.
Onder welke voorwaarden kan ik een bpaidkaart aanvragen?
Om een bpaidkaart aan te vragen, moet je minstens 18 jaar zijn en in België wonen. Dit hebben we nodig: Een identificatiebewijs, zoals een identiteitskaart, of verblijfsvergunning Je Belgische gsm-nummer
Kan ik mijn bpaidkaart herladen met een poststorting?
Ja, je kan je bpaidkaart herladen door geld te storten in een Postkantoor of PostPunt. Daarvoor betaal je € 3,50 per storting. Het bedrag staat dan onmiddellijk op je kaart. Het herlaadbedrag moet minstens € 10 en mag maximaal € 2 500 zijn. De jaarlijkse herlaadlimiet is € 8 000 per kaart.
Kan ik geld afhalen met mijn bpaidkaart aan het loket van een Postkantoor of PostPunt?
Nee, het is niet mogelijk om geld af te halen in een Postkantoor of PostPunt. Maar je kan wel geld afhalen aan een geldautomaat. De tarieven voor geldafhalingen vind je in de gebruikshandleiding.
Kan ik de kaart van iemand anders opladen?
Ja, je kan de kaart van iemand anders herladen. Dat kan cash of met je bankkaart in een Postkantoor of PostPunt tegen een tarief van € 3,50. Je moet dan wel je identiteitskaart voorleggen. Je kan de kaart ook met een overschrijving herladen. In dat geval staat het geld binnen de 3 werkdagen op de kaart.
Moet ik wisselkosten betalen voor verrichtingen in het buitenland?
Voor betalingen in de eurozone betaal je geen wisselkosten. Voor betalingen in andere munteenheden dan de euro vind je onze tarieven in de gebruikshandleiding. De omrekening in euro gebeurt volgens de wisselkoersen die Mastercard International gebruikt.
Wat betekent het percentage in de sms die ik ontvang na een transactie in vreemde valuta?
Bij een transactie in vreemde valuta ontvang je een sms die je het verschil (in %) toont tussen het referentietarief van de Europese Centrale Bank (ECB) en dat van Mastercard (kosten inbegrepen). Het volgende voorbeeld toont hoe dit percentage wordt berekend. Je kan deze sms’en eenvoudig in- of uitschakelen via het onderstaande formulier. Land van transactie: Zweden Bedrag: 100 SEK (Zweedse Kroon) Bedrag in euro: 9,67989 EUR (1SEK= 0,096799 EUR) Wisselkosten: 1,75% van bedrag omgerekend in euro Wisselkoers Mastercard: 1SEK= 0,096799 EUR Tarief (wisselkosten inbegrepen) = 0,096799 EUR + 1,75% =0,0984928 EUR (= 1 SEK) Wisselkosten voor 1 SEK = 0,0016938 EUR (= 0,0984928 EUR – 0,096799 EUR) Totaalbedrag inclusief kosten (Mastercard-tarief) voor 100 SEK = 9,67989 EUR + 0,16939 EUR = 9,8492 EUR Wisselkoers ECB: 1SEK = 0,09648 EUR Wisselkoers ECB voor 100 SEK = 9,648 EUR Afwijkingspercentage zonder kosten = (9,67989 EUR - 9,648 EUR)/9,648 EUR = 0,33% Afwijkingspercentage met kosten = (9,8492 EUR - 9,648 EUR)/9,648 EUR = 2,08% &nbsp;
Hoe activeer ik de "contactloos"-functie?
Voordat je contactloos kan betalen moet je je kaart activeren door een betaling te doen met je pincode (een aankoop in de winkel of geldopname).
Hoeveel bpaidkaarten kan ik op mijn naam aanvragen?
Je kan maximaal 3 bpaidkaarten op je naam hebben (€ 8 000 per kaart of € 24 000 per persoon per jaar). Als kaarthouder ben je de enige verantwoordelijke voor wat er met je kaarten gebeurt.
Wat is contactloos betalen?
Via deze betaalmethode hoef je niet langer je kaart in de terminal te steken of je pincode te gebruiken. Dat geldt voor transacties tot 50 euro. Je hoeft alleen maar de kaart in de buurt van de betaalterminal te houden. Een snelle, eenvoudige en veilige manier om je aankopen te betalen. Je kan deze contactloze betaalmethode herkennen aan het “contactloos-logo op je kaart.
Wat kan ik doen als contactloos betalen niet werkt?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom contactloos betalen niet werkt: Je hebt de "contactloos"-functie nog niet geactiveerd. Daarvoor moet je een transactie uitvoeren met je pincode (een aankoop in de winkel of geldopname). De terminal staat geen contactloze betaling toe (geen -logo). Je kan je aankopen altijd betalen door je kaart in de terminal te steken en je aankoop te bevestigen met je geheime code.&nbsp; Je kaart beschikt niet over de "contactloos"-functie. Controleer of de kaart het -logo heeft. U heeft vijf opeenvolgende contactloze transacties verricht. Het gecumuleerde bedrag voor contactloze transacties overschrijdt de limiet van € 150. Het bedrag van de afzonderlijke transactie ligt hoger dan € 50.
Hoe kan ik een contactloze kaart ontvangen?
Indien je een contactloze kaart wil, kan je naar het Postkantoor van je keuze gaan. Het vervangen van je kaart door een contactloze kaart kost je 6 euro. Is je kaart bijna verlopen? Dan ontvang je automatisch een nieuwe kaart met de contactloze functie.
Hoe werkt contactloos betalen?
Als je een bpaidkaart hebt met een "contactloos"-logo &nbsp;dan kan je hiermee je aankopen contactloos betalen. Je hoeft alleen maar je bpaidkaart in de buurt van het "contactloos"-logo tegen de terminal van de winkelier te houden en je aankoop is betaald. Om veiligheidsredenen kan de terminal je in onderstaande gevallen vragen om je geheime code en/of je kaart in te voeren: Je hebt vijf opeenvolgende contactloze transacties verricht. Het gecumuleerde bedrag van contactloze transacties overschrijdt de limiet van € 150. Het bedrag van de afzonderlijke transactie is hoger dan € 50.
Is contactloos betalen veilig?
Ja, contactloos betalen is veilig. Het wordt even veilig verwerkt als gewone betalingen. In geval van verlies of diefstal dien je de kaart onmiddellijk te blokkeren. De contactloze transactie zal net als elke andere transactie worden geweigerd. Zolang de kaart niet geblokkeerd is blijven contactloze transacties mogelijk, binnen de limieten van € 50 per transactie en € 150 aan gecumuleerde transacties, zonder dat je je geheime code hoeft in te voeren.&nbsp;
Hoe weet ik of ik contactloos kan betalen?
Als het "contactloos"-logo op je kaart staat betekent dit dat je kaart is uitgerust met de chip die contactloze betaling mogelijk maakt. Het logo moet ook op de betaalterminal van de handelaar staan.
Welke kosten en tarieven zijn verbonden aan mijn bpaidkaart?
table.table{ margin-bottom: 3rem } th{ color: #EF2637; } td{ width: 50%; } De specifieke kosten of tarieven die verbonden zijn aan het gebruik van je bpaidkaart vind je hieronder terug. Aanschaf van de kaart Gratis Beëindiging van de kaart Gratis Jaarlijkse bijdrage € 15 Vervanging In geval van een defect, fraude Gratis In geval van diefstal, verlies, vergeten in een geldautomaat € 6 (je vraagt de kaart zelf aan) Hernieuwing van de kaart Gratis Herladen Opladen 1ste herlaadbeurt is gratis Via online overschrijvingt gratis Overschrijving in het Postkantoor of PostPunt (cash of met betaalkaart) € 3,50 Geldafhaling Geldafhaling via een geldautomaat in België en het buitenland* € 4 *Extra kost van +1,75% voor betalingen en geldafhalingen buiten de eurozone Betalingen In België, binnen en buiten de SEPA-zone* gratis Saldo raadplegen Via de My bpaid-app of het online portaal gratis Per telefoon op +32(0)2/278 55 78: Nationaal tarief Per SMS op 3322 € 0,50 per verstuurde sms Opnieuw aanvragen bestaande pincode De pincode wordt opgestuurd per post&gt; € 2,50 /aanvraag
Is het mogelijk om de "contactloos"-functie uit te schakelen?
Om de "contactloos"-functie uit te schakelen kan je contact opnemen met onze klantendienst.
Hoe maak ik een 3D-Secure-wachtwoord aan via het My bpaid-portaal?
Lees hieronder de verschillende stappen om een 3D-Secure-wachtwoord aan te maken. Of ga meteen naar de instructievideo onderaan het antwoord. Surf naar bpaid.bpost.be en log je in met je e-mailadres en wachtwoord. Als je kaart nog niet beveiligd is, kan je klikken op de knop "Beveilig je kaart" naast je kaartnummer. Is er al een mobiel telefoonnummer gelinkt aan je kaart, dan kan je verdergaan. Anders dien je de instructies te volgen om een nummer te registreren in een Postkantoor. Voordat je een wachtwoord voor een online transactie kan aanmaken, moeten we je identiteit controleren. Je ontvangt hiervoor een sms met een identificatiecode op het vermelde gsm-nummer. Voer vervolgens de 5 cijfers uit de sms in. Je kan nu een wachtwoord aanmaken in 2 stappen: Stap 1: Bevestig je gsm-nummer om de code via sms te ontvangen tijdens een online transactie. Geef vervolgens deze 5-cijferige code in. Je kan ook een ander gsm-nummer opgeven. In dat geval zal een 2de keer een identiteitscontrole worden uitgevoerd. Je ontvangt dan een sms met een identificatiecode op dit nieuwe nummer. Stap 2: Je 6-cijferige 3D-Secure wachtwoord instellen. Tijdens een online transactie ontvang je een sms met verificatiecode op het gsm-nummer dat je in stap 1 hebt gekozen. Samen met het wachtwoord uit stap 2 kan je een betaling uitvoeren. Na bevestiging zie je naast je kaartnummer "Beveiligde kaart" verschijnen.
Hoe activeer ik 3D-Secure op mijn bpaidkaart via de My bpaid-app?
Lees hieronder de verschillende stappen om je 3D-Secure-wachtwoord te activeren op je bpaidkaart via de My bpaid-app. Of ga meteen naar de instructievideo onderaan het antwoord. Log in op je bpaid-account via de app. Is je kaart nog niet beveiligd dan zal de app je voorstellen om je kaart te activeren voor online betalingen. Je kan dit ook zelf doen via ‘Beheer kaart’ &gt; ‘Activeer online betalingen’. Is er al een gsm-nummer gelinkt aan je kaart, dan kan je verdergaan. Anders dien je de instructies te volgen om een nummer te registreren in een Postkantoor. Je ontvangt vervolgens een sms met een activatiecode op het vermelde gsm-nummer. Voer de 6-cijferige code uit de sms in de app in. In de volgende stap stel je je 3D-Secure mPIN-code in. Deze code bestaat uit 6 cijfers die je gebruikt voor online transacties beveiligd met 3D-Secure. Afhankelijk van je smartphone kan je ook Face ID (gezichtsherkenning) of fingerprint recognition (vingerafdrukherkenning) activeren.&nbsp; Tijdens een online transactie zal je gevraagd worden je mPIN, je Face ID of fingerprint te gebruiken via de My bpaid-app ter controle van je betaling. Na bevestiging verdwijnt de optie ‘Activeer online betalingen’ in het menu ‘Beheer kaart’.
Hoe kan ik mijn 3D-Secure-wachtwoord wijzigen?
Je kan dit wachtwoord veranderen via het My bpaid-portaal. Dat doe je als volgt: Surf naar bpaid.bpost.be en log in met je e-mailadres en wachtwoord. Ga naar ‘Mijn gegevens’. Klik naast je kaartnummer op ‘Nieuw beveiligd wachtwoord’.
Kan ik online betalingen uitschakelen voor mijn bpaidkaart?
Nee, je kan altijd je bpaidkaart gebruiken voor online betalingen. Je kan wel beslissen om je kaart niet te beveiligen met 3D-Secure. In dat geval zal je op steeds meer websites geen aankopen meer kunnen doen. Het volgende logo toont wanneer je deze beveiliging nodig hebt om iets online te kopen.
Hoe controleer ik of mijn bpaidkaart 3D-Secured is?
Je kan dit nagaan in de My bpaid-app of via het My bpaid-portaal. In de My-paid app Log in op je bpaid-account via de app. Kies vervolgens ‘Beheer kaart’. Zie je de optie ‘Activeer online betalingen’, dan is je kaart nog niet 3D-Secured en dus niet beveiligd. Zie je deze optie niet, dan is je kaart wel beveiligd. Via het My bpaid-portaal Surf naar bpaid.bpost.be en log in met je e-mailadres en wachtwoord. Zie je naast je kaartnummer ‘Beveiligde kaart’ staan, dan is je kaart 3D-Secured.
Hoe kan ik mijn mPIN-code voor 3D-Secure wijzigen?
Je kan je mPIN-code veranderen in de My bpaid-app. Log in op je bpaid-account via de app Ga naar Mijn account Kies in de rubriek ‘Online betalingen’ de optie ‘Wijzig mPIN’.
Kan ik geld overzetten van een bpaidkaart naar een andere bpaidkaart?
Het is niet mogelijk om geld over te schrijven van de ene naar de andere bpaidkaart.
Staat er een betaallimiet op mijn bpaidkaart?
Je kan tot € 8000 betalen met je bpaidkaart per jaar.
Kan ik mijn bpaidkaart in de hele wereld gebruiken?
bpaid wordt overal ter wereld aanvaard. Behalve in Noord-Korea, Cuba, Iran, Sudan en Syrië.
Is het geld direct beschikbaar op mijn bpaidkaart als ik herlaad?
Overschrijving of contante betaling in een Postkantoor of PostPunt: het geld staat direct op je bpaidkaart. Overschrijving van een Belgische bankrekening: het geld staat na ongeveer 3 werkdagen op je bpaidkaart. Overschrijving van een buitenlandse bankrekening: het geld staat na 5 à 10 werkdagen op je bpaidkaart.
Kan ik in het rood gaan met mijn bpaidkaart?
Je kan alleen in het rood gaan als bpaid de jaarlijkse bijdrage int en er onvoldoende op je kaart staat. We verwittigen je daarvan per brief een maand op voorhand. Zo heb je tijd genoeg om extra geld op je kaart te zetten als dat nodig is.
Is er een minimumbedrag of maximumbedrag als ik mijn bpaidkaart wil herladen?
Als je je bpaidkaart herlaadt, gelden deze limieten: Tussen €10 en € 2500 per transactie Jaarlijks maximaal € 8000 per kaart Jaarlijks € 24 000 per persoon
Welke betalingen kan ik niet uitvoeren in het buitenland met mijn bpaidkaart?
Je gebruikt je bpaidkaart overal ter wereld, in het hele Mastercard-netwerk. Het is mogelijk dat je kaart in sommige gevallen niet werkt: Tolhuisjes op de snelweg Parkeerautomaten Tankstations Drankautomaten Minibar in het vliegtuig Belastingvrije winkels Autoverhuurmaatschappijen of andere diensten waar ze een garantie vragen Internetwebsites die alleen 3D Secure-kaarten aanvaarden (Bijvoorbeeld: Eurostar, Thalys, Connections, Kinepolis en IKEA)
Wat is het voordeel van een bpaidkaart tegenover andere kaarten?
Met een bpaidkaart heb je alle voordelen van een kredietkaart, zonder het risico om in het rood te gaan. Want je laadt je kaart op voor gebruik. Je bpaidkaart is niet gelinkt aan je bankrekening. En ze is perfect beveiligd. Je betaalt snel en gemakkelijk in het hele Mastercardnetwerk, online en offline.
Kan ik mijn bpaidkaart herladen in het buitenland?
Je kan je bpaidkaart in het buitenland herladen door over te schrijven van je rekening. Als je overschrijft van een Belgische rekening, hou je het best rekening met een termijn van 3 werkdagen voor het bedrag op je bpaidkaart staat. Als je overschrijft van een buitenlandse rekening, staat het bedrag 5 tot 10 werkdagen later op je bpaidkaart.
Is bpaid gratis?
Voor je bpaidkaart betaal je alleen € 15 jaarlijkse kosten. Die worden automatisch van je kaart gehaald. Je krijgt daar per brief een bericht van, een maand voor de inning. Zorg er zeker voor dat er op dat moment genoeg op je kaart staat.
Heeft bpaid een verzekeringsgarantie?
Met de bpaidkaart heb je geen verzekerings- en bijstandsgarantie.
Kan ik een bpaidkaart aanvragen voor iemand anders? Staat die kaart dan op mijn naam of op naam van die persoon?
Een bpaidkaart voor iemand anders aanvragen is niet mogelijk. Als je een bpaidkaart afhaalt in het Postkantoor of het PostPunt, dan staat die altijd op jouw naam. Je kan de kaart wel door iemand anders laten gebruiken, maar jij blijft wel verantwoordelijk.
Wat is de cvc-code?
De cvc-code is de veiligheidscode op een kredietkaart. Hij bestaat uit 3 cijfers en je vindt de code op de achterkant van je bpaidkaart. Je moet hem ingeven als je een online aankoop doet.
Kan ik een bpaidkaart aanvragen voor een minderjarige?
Een bpaidkaart kan alleen op naam staan van een meerderjarige. Je kan die kaart wel laten gebruiken door een minderjarige. Het is een veilige manier om hen met geld te laten omgaan. Maar jij blijft verantwoordelijk voor de prepaidkaart.
Wat is NFC?
NFC staat voor near field communication. Dat is een technologie om contactloos te betalen, zonder dat je je kaart in een betaalterminal hoeft te steken.
Wat is BIC?
BIC is de bankidentificatiecode. Hij bestaat uit 12 cijfers, beginnend met 100/, en je vindt hem op de achterkant van je bpaidkaart.
Ik heb meerdere bpaidkaarten. Hoe hou ik ze uiteen?
Ook al staat je naam niet op je bpaidkaart, elke kaart is uniek. Je herkent je bpaidkaarten aan de BIC (Bank Identifier Co­de) op de achterkant van je kaart.
Hoe zet ik mijn contract met bpaid stop?
Je kan je bpaidkaart op elk moment stopzetten. Ga naar een Postkantoor, en neem je bpaidkaart en je identiteitskaart mee. bpost betaalt je binnen de maand het resterende saldo terug, plus – pro rata – een deel van de jaarlijkse beheerskosten.
Hoeveel kost het om mijn bpaidkaart te herladen?
Je bpaidkaart herladen met een overschrijving is helemaal gratis. Maar als je je kaart laat herladen in een Postkantoor of PostPunt, betaal je wel € 3,5 euro voor elke transactie.
Een familielid is overleden. Wat doe ik mijn zijn bpaidkaart? Wordt het saldo nog terugbetaald?
Bij een overlijden moet de erfgenaam ons verwittigen. Ga daarvoor langs in een Postkantoor. Het saldo dat nog op de bpaidkaart staat, maakt deel uit van het successiedossier.
Kan ik mijn bpaidkaart herladen via de My bpaid-app?
Op dit moment is het nog niet mogelijk om je bpaidkaart te herladen via de My bpaid-app. Je herlaadt gratis en gemakkelijk via een overschrijving.
Ik denk dat er fraude wordt gepleegd mijn mijn bpaidkaart. Wat moet ik doen?
Dit moet je doen als je fraude vermoedt: Neem contact op met onze klantendienst. Neem ook contact op met onze klantendienst voor een klachtenprocedure om de betalingen te betwisten.
Kan ik mijn loon laten overschrijven op mijn bpaidkaart?
Het is niet mogelijk om je loon te laten storten op je bpaidkaart.