Ik ben niet akkoord met de invoerkosten. Wat kan ik doen?

Invoerkosten betalen is een wettelijke verplichting als je iets bestelt buiten de EU.

Naast betalen, heb je de volgende opties:

Ik ben akkoord om te betalen, maar niet akkoord met het bedrag

De berekende invoerkosten zijn gebaseerd op de geschatte waarde van de inhoud (op basis van de factuur), de officiële btw-tarieven en de douanerechten van toepassing op de goederen die worden verzonden. Als je kan bewijzen dat de waarde niet correct werd geschat, kan je een herberekening vragen.

In sommige gevallen zijn zendingen vrijgesteld van btw en douanerechten. In de volgende gevallen kan je een herberekening aanvragen:

  • zendingen verstuurd als geschenk
  • een diplomaat ontvangt een zending
  • een zending wordt opnieuw ingevoerd

Vul de barcode van je zending in via Track & Trace of de My bpost app. Je vindt het betwistingsformulier boven de betaalknop.

Zodra we je verzoek ontvangen, zal de deadline voor de betaling worden geannuleerd. Je verzoek zal worden bekeken en aanvaard of geweigerd worden. Je zal het resultaat kunnen zien in Track & Trace en in de My bpost app, en ontvangt een nieuwe uitnodiging tot betaling met een deadline voor betaling.

Als de zending gratis kan worden ingevoerd, krijg je hiervan melding. De zending wordt dan voor inklaring aangeboden aan de Belgische douane.

Ik weiger de invoerkosten te betalen

Als je weigert de invoerkosten te betalen, zullen we je zending niet kunnen leveren en wordt ze teruggestuurd naar de afzender. Je kan contact opnemen met de afzender om te zien of de waarde van de aankoop (deels) aan jou kan worden terugbetaald. Weigeren kan je online. Vul daarvoor de barcode van je zending in via Track & Trace of de My bpost app. Je vindt de knop 'weigeren' naast de betaalknop.

Geen antwoord gevonden op je vraag?

 

Neem contact met ons op.

Bellen

Maandag - vrijdag : 
08.00 - 12.30 u.
13.00 - 18.00 u.

Zaterdag :
09.00 - 13.00 u.

Zonaal Tarief. Wachttijden kunnen variëren.