64 vragen
 voor het trefwoord « Pakje terugsturen »

Als de status in Track & Trace meer dan 2 weken onveranderd blijft en de bestemmeling geen pakje ontving, liep er wellicht iets mis. Je neemt dan best contact op met de klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina.

Het bedrijf of de persoon die de retourzending betaalt, heeft dan recht op een vergoeding. Als jij de retourzending hebt betaald, kan je een vergoeding vragen.

Die vergoeding houdt standaard de terugbetaling van de verzendingskosten in. Als je de optie 'Garantie en handtekening' kiest, heb je recht op een compensatie voor goederen en voor documenten.

Betaalt de oorspronkelijke afzender de retourzending, dan heeft hij recht op een vergoeding. Dat is het geval wanneer:

  • er een retouretiket in je pakje zit.
  • je het pakje hebt geweigerd.
  • het pakje niet bij je kon worden geleverd.

Als jij beschouwd wordt als afzender en dus recht hebt op een vergoeding kan je een aanvraag hiervoor indienen bij onze klantendienst. Dat doe je best via het online formulier onderaan deze pagina.

De tijd dat je retourzending onderweg is, hangt af van de oorspronkelijke afzender van je pakje. Als je daar meer over wilt weten, neem je het best contact met hem op.

bpost levert een nationale retourzending bij de oorspronkelijke afzender de dag nadat we ze ontvangen hebben. Een retourzending naar een buitenlandse webshop wordt vaak door de oorspronkelijke afzender zelf opgehaald en is meestal langer onderweg.

Je kan je retourzending altijd volgen via Track & Trace of de My bpost app.

Volg je pakje

Als je pakje is beschadigd bij levering, neem je binnen de 7 dagen na ontvangst van je pakje contact op met de oorspronkelijke afzender. Enkel als afzender kan je een klacht indienen bij onze klantendienst. Dat doe je dan best via het online formulier onderaan deze pagina.

De postbode kan je retourzending niet meenemen. Je kan ze afgeven in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. De langste zijde van je pakje mag dan maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte) maximaal 3 m.

Je kan ze ook in een pakjesautomaat achterlaten. In dat geval mag ze maximaal 42 x 31 x 58 cm meten.

En als je dat wilt, komen we je retourzending ook bij je ophalen. Je pakje mag dan maximaal 30 kg wegen. Ook dan mag de langste zijde maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte maximaal 3 m. Het tarief voor een afhaling hangt af van waar we je pakje moeten komen afhalen.

Zo'n afhaling - een collect - vraag je online aan, of telefonisch op het nummer 02 278 50 44.

Vraag je een afhaling online voor 11.30 uur aan of telefonisch voor 12 uur, dan komt de postbode je pakje(s) dezelfde dag nog ophalen tussen 12 en 17 uur. Contacteer je ons later op de dag, dan komt hij de volgende werkdag langs.

Kleef op elk pakje een verzendetiket van bpost. Dat etiket is niet inbegrepen in de prijs van de afhaling op aanvraag.

Vind een Afgiftepunt

Als de oorspronkelijke afzender je de mogelijkheid geeft om je pakje retour te sturen, heb je 2 mogelijkheden:

  • De retourzending is gratis.
  • De retourzending is niet gratis. Ofwel moet je een deel van de kosten zelf betalen in het Postkantoor of PostPunt waar je je retourzending afgeeft, ofwel verrekent de oorspronkelijke afzender een kleine retourkost in het bedrag dat hij je terugbetaalt.

Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden aanbiedt, moet je je pakje als een gewone zending verzenden. Het tarief van je pakje hangt dan af van het gewicht, het formaat en de bestemming. Gebruik onze online tool om het tarief van je pakje te berekenen.

Als de oorspronkelijke afzender je de mogelijkheid geeft om je pakje retour te sturen, zijn er 3 mogelijkheden:

  • Het retouretiket zit in het pakje.
  • Je downloadt het retouretiket in de webshop van de afzender en drukt het af bij je thuis.
  • Sommige oorspronkelijke afzenders geven je de mogelijkheid om het retouretiket te laten afdrukken in het Postkantoor of PostPunt waar je je pakje terugstuurt.

Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden voorziet, moet je zelf een verzendetiket maken en kopen.

bpost levert ook pakjes voor DHL in België. Op je retourzending moet je dan een geldig DHL-verzendetiket kleven. Je pakje wordt dan door DHL terug bij de oorspronkelijke afzender geleverd.

Een pakje dat door een andere pakjesbezorger dan bpost is geleverd, kan je altijd via bpost terugsturen. Je moet dan zelf een verzendetiket kopen via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Je verzendt je retourzending dan als een gewone zending.

Het tarief hangt af van het gewicht, het formaat en de bestemming. Gebruik onze online tool om het tarief van je pakje te berekenen.

In het buitenland is een van onze partners verantwoordelijk voor de levering van je retourzending.

Je hebt 2 mogelijkheden.

De oorspronkelijke afzender heeft een retouretiket voorzien:

  • Plak het retouretiket op de doos.
  • Breng het pakje naar een Postkantoor, Postpunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat van bpost of laat het afhalen.

De oorspronkelijke afzender heeft geen retouretiket voorzien:

  • Koop een verzendetiket online, via de eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Het tarief hangt af van het gewicht en het formaat van je pakje en de bestemming.
  • Plak het op de doos en geef je pakje af bij bpost of laat het afhalen.

Als je voor de levering al weet dat je je pakje zal terugsturen, weiger het dan aan de deur. Wij retourneren het dan aan de oorspronkelijke afzender.

Merk je dat de inhoud van je pakje is beschadigd, neem dan binnen de 7 dagen na ontvangst contact op met de oorspronkelijke afzender. Bezorg hem foto's van de beschadigde verpakking en inhoud, zodat hij voor een oplossing kan zorgen.

Enkel als oorspronkelijke afzender kan je een klacht indienen bij onze klantendienst. Dat doe je dan best via het online formulier onderaan deze pagina.

Als je zelf een verzendetiket koopt op onze website of in een Postkantoor of PostPunt, kan je de optie Ontvangstbewijs kiezen. Je krijgt dan een sms of een e-mail wanneer je pakje is geleverd.

Je kan ook de status van je pakje volgen via Track & Trace of de My bpost app met het barcodenummer op je verzendetiket of Afgiftebewijs. Je krijgt dan wel geen schriftelijk bewijs, maar je ziet online wanneer je pakje is afgeleverd.

Merk je dat de inhoud van je pakje is beschadigd, neem dan binnen de 7 dagen na ontvangst contact op met de oorspronkelijke afzender. Bezorg hem foto's van de beschadigde verpakking en inhoud, zodat hij voor een oplossing kan zorgen.

Enkel als oorspronkelijke afzender kan je een klacht indienen bij onze klantendienst. Dat doe je dan best via het online formulier onderaan deze pagina.

Als de inhoud van je pakje niet overeenkomt met wat je hebt besteld, moet je contact opnemen met de oorspronkelijke afzender van je pakje. Vraag hem om het juiste pakje op te sturen. Meestal moet je het verkeerde pakje dan eerst retourneren.

Als hij je de mogelijkheid geeft om je pakje te retourneren, kleef je het retouretiket op het pakje en stuur je het terug. Dat retouretiket zit in het pakje of kan je via de website of een e-mail van de afzender downloaden en printen.

Als hij je geen retourmogelijkheid aanbiedt, kan je een verzendetiket kopen. Kleef dat over het verzendetiket van je originele pakje en breng je pakje naar een Postkantoor, PostPunt, Pakjespunt of Pakjesautomaat om het terug te sturen.

Als je een pakje krijgt dat voor iemand anders is bedoeld, gebruik je het retouretiket beter niet. Breng het pakje dan naar een Postkantoor. Zeg duidelijk tegen de loketbediende dat het pakje op het verkeerde adres is geleverd. Wij zorgen dan dat het op het juiste adres terechtkomt.

Als de loketbediende van je Postkantoor of PostPunt je vraagt om te betalen, wil dat zeggen dat de retourzending toch niet gratis is. Kijk op de website van de webshop de voorwaarden over pakjes retouneren na. Waarschijnlijk is jouw retourzending een uitzondering op die gratis retour.

Een verzendetiket kan je op onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt kopen.

Op onze website kan je zelf je verzendetiket maken en afdrukken. Dat is het goedkoopst.

Ook als je meer dan 1 verzendetiket nodig hebt, is de aankoop via onze website het voordeligst.

Als je een pakje wilt terugsturen binnen België of naar het buitenland, dan:

  • Mag je pakje niet zwaarder zijn dan 30 kg
  • Mag de langste zijde niet langer zijn dan 1,5 m
  • Mag de totale afmeting niet groter zijn dan 3 m (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte)

Om een pakje van maximaal 2 kg naar het buitenland terug te sturen, gelden er andere maximumafmetingen:

  • De langste zijde is dan maximaal 60 cm
  • Alle afmetingen samen zijn maximaal 90 cm
  • In geval van een rol: maximaal 60 cm lang en 20 cm diameter

Als je ziet dat je pakje is beschadigd, weiger je het best aan de deur. We sturen het dan terug naar de oorspronkelijke afzender.

Als je dat wilt, komen we je retourzending bij je thuis ophalen. De prijs voor de dienst ‘Afhaling op aanvraag’ hangt af van waar we je pakje moet komen afhalen.

Zo'n afhaling - een collect - vraag je best online aan.

Vraag je een afhaling online voor 11.30 u. aan of telefonisch voor 12.00 u., dan komt de postbode je pakje(s) dezelfde dag nog ophalen tussen 12.00 u. en 17.00 u. Contacteer je ons later, dan komt hij de volgende werkdag langs.

Kleef op elk pakje een bpost-verzendetiket. Dat etiket is niet inbegrepen in de prijs van de afhaling op aanvraag.

Je kan verschillende pakjes in 1 keer laten ophalen: maximaal 1,5 m³ en 500 kg per ophaling. Elke pakje mag maximaal 30 kg wegen.

De oorspronkelijke afzender van je pakje bepaalt of je hem een verzendingsbewijs moet kunnen voorleggen om het geld van je aankoop terug te krijgen.

In het Postkantoor of PostPunt wordt de barcode van het etiket gescand om het pakje te verzenden. De oorspronkelijke afzender ziet in onze Track & Trace-tool wanneer die scan is gebeurd. Je kan altijd zelf een screenshot van Track & Trace of de My bpost app nemen en die als bewijs naar hem doormailen.

Als je zelf een verzendetiket in een Postkantoor of PostPunt koopt, kan je om een Afgiftebewijs vragen en de oorspronkelijke afzender daarvan een kopie bezorgen.

Via de optie 'Ontvangstbewijs' kan je online en in je Postkantoor of PostPunt ook om een ontvangstbevestiging via sms of e-mail vragen. Zodra je retourzending dan wordt afgeleverd of in een afhaalpunt wordt afgehaald, krijg je een e-mail of sms.

Volstaat dat voor de afzender allemaal niet als bewijs, neem dan contact op met onze klantendienst.

Als er een retouretiket in je pakje zit, gebruik je dat het best. Meestal wil dat zeggen dat je je retourzending gratis kan terugsturen. Als je dat zeker wil weten, kijk je dat best na op de website van de oorspronkelijke afzender.

Je kan je pakje altijd via bpost terugsturen, ook als het door een andere pakjesbezorger dan bpost is geleverd. Je moet dan zelf een verzendetiket kopen via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Je verzendt je retourzending dan als een gewone zending.

Het tarief hangt af van het gewicht, het formaat en de bestemming. Gebruik onze online tool om het tarief van je pakje te berekenen.

Zit er een retouretiket in je pakje, vul dan de postcode in van het originele verzendetiket dat op het pakje kleeft.

Moet je zelf een verzendetiket aanmaken, vul dan de postcode in van de ontvanger van je pakje.

Als je een pakje krijgt waarvan de inhoud niet overeenkomt met wat je hebt besteld, moet je contact opnemen met de oorspronkelijke afzender van je pakje. Hij laat je weten wat je moet doen.

De oorspronkelijke afzender van je pakje is verantwoordelijk voor een eventuele terugbetaling. Hij bepaalt:

  • Of hij je aankoop terugbetaalt
  • Wat je daarvoor moet doen
  • Of hij die volledig of gedeeltelijk terugbetaalt
  • Wanneer je het bedrag uiterlijk op je rekening mag verwachten.

Neem contact met hem op om dat te weten te komen.

Het spijt ons te horen dat je pakje is beschadigd. Als je de schade opmerkt in het Afhaalpunt, kan je het pakje weigeren waarna het wordt teruggestuurd naar de afzender.

Merk je de schade aan de inhoud later op, neem dan binnen de 7 dagen na ontvangst van je pakje contact op met de oorspronkelijke afzender. Bezorg hem foto's van de beschadigde verpakking en inhoud, zodat hij voor een oplossing kan zorgen.

Alleen de oorspronkelijke afzender kan een klacht indienen bij bpost.

Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden aanbiedt, moet je je pakje zelf terugsturen en op onze website, in de eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt een verzendetiket kopen. Dat is 3 maanden geldig, maar je vraagt het best aan de oorspronkelijke afzender hoeveel tijd je hebt om je pakje terug te sturen.

Het verzendetiket plak je stevig met plakband op je pakje. Het mag niet loskomen. Zorg dat het volledige verzendetiket leesbaar is. De barcode moet meteen zichtbaar zijn.

Als je de originele verpakking opnieuw gebruikt, moet je het verzendetiket over het oorspronkelijke verzendetiket plakken. De oorspronkelijke barcode mag niet meer zichtbaar zijn.

Net zoals je een pakje verzendt. Als de doos van je pakje nog in goede staat is, kan je die gebruiken om je pakje terug te sturen. Verwijder wel het originele verzendetiket, of plak je retouretiket erover. Check altijd eerst de instructies van de oorspronkelijke afzender of je nog iets moet doen voor je je retourzending in je Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt afgeeft of in een Pakjesautomaat achterlaat.

In sommige webshops heb je de mogelijkheid om aan te duiden dat je een product of item retourneert. Doe dat zeker: zo weet de webshop dat je retourzending eraan komt.

Ook met webshops waar dat niet mogelijk is, neem je beter contact op om hen te waarschuwen dat je je pakje terugstuurt.

Merk je pas na ontvangst dan je pakje is beschadigd, neem dan binnen de 7 dagen contact op met de afzender. Bezorg hem foto's van de beschadigde verpakking en inhoud, zodat hij voor een oplossing kan zorgen.

Enkel als oorspronkelijke afzender kan je een klacht indienen bij onze klantendienst. Dat doe je dan best via het online formulier onderaan deze pagina.

Als de webshop zelf een etiket voorziet om je bestelling terug te sturen, spreken we van een retouretiket.

Als je zelf een etiket moet kopen op onze website of in onze eShop, een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt, spreken we van een verzendetiket.

Net zoals een gewone zending:

  • Bescherm de inhoud op de correcte manier.
  • Zorg voor een geschikte en stevige verpakking met de juiste afmetingen.

Je kan een doos van bpost gebruiken of een eigen exemplaar. Als de doos van je pakje nog in goede staat is, kan je die hergebruiken om je pakje terug te sturen. Verwijder dan wel het originele verzendetiket, of plak je retouretiket over het originele verzendetiket.

Een aankoop die je terugstuurt, is een retourzending. Webshops bieden die optie aan als de inhoud van je pakje niet overeenkomt met wat je hebt besteld of wanneer het product je niet past of niet aan je verwachtingen voldoet.

Je stuurt je aankoop terug met het retouretiket van de oorspronkelijke afzender dat in het pakje zit of dat je kan downloaden en afdrukken. Als de afzender geen retouretiket voorziet, stuur je het als gewoon pakje terug.

Kijk altijd eerst op de website van de webshop na wat de richtlijnen zijn over pakjes retourneren.

Ontdek hoe je je pakje terugstuurt: https://www.bpost.be/site/nl/ontvangen/pakjes-ontvangen/je-pakje-terugsturen

Verzend je pakje: https://parcel.bpost.be/

Als de oorspronkelijke afzender een retouretiket voorzag, staat de barcode van je retourzending op het retouretiket. Je kan de barcode ook op zijn website vinden of in de e-mail die je van ons kreeg om de levering van je pakje aan te kondigen.

Als je zelf een verzendetiket kocht, staat de barcode in de e-mail die je kreeg, of op het Afgiftebewijs van het Postkantoor of PostPunt.

Als de originele verpakking van je pakje nog in goede staat is, mag je die opnieuw gebruiken om je pakje terug te sturen. Verwijder wel het originele verzendetiket, of plak je retouretiket erover.

Dat kan. Maar om de status van je retourzendingen te kunnen volgen en de kwaliteit van je retourzendingen te garanderen, doe je dat beter niet.

Kijk op de website van de oorspronkelijke afzender om te weten hoeveel tijd je hebt om het pakje terug te sturen en hoe je je geld kan terugkrijgen.

Maak zelf je verzendetiket online aan. Je kan dan 2 opties kiezen:

  • Garantie en handtekening
    Met deze bijkomende garantie is je pakje beschermd tegen beschadiging en verlies, en de postbode vraagt de ontvanger om voor ontvangst te tekenen.
     
  • Ontvangstbewijs
    ​​​​​​​Je krijgt een sms of e-mail over de status van je pakje:
    • ​​​​​​​Wanneer het pakje is geleverd.
    • Wanneer het pakje niet is afgegeven omdat er niemand bij de bestemmeling aanwezig is. Het wordt dan geleverd bij het dichtstbijzijnde Postkantoor of PostPunt.
    • Wanneer de bestemmeling het niet is komen afhalen in een Postkantoor of PostPunt.

Je kan je pakje online volgen via Track & Trace en de My bpost app. Vul daar het barcodenummer in dat op het etiket van je retourzending staat. Let op: dat is een ander nummer dan dat op het etiket van je originele pakje.

Vul ook de juiste postcode in:

  • Als er een retouretiket in je pakje zit, is dat de postcode van het originele verzendetiket dat op het pakje kleeft.
  • Als je zelf een verzendetiket moet aanmaken, is dat de postcode van de ontvanger van je retourzending.

Je kan een verpakking kopen in:

  • Postkantoor
  • PostPunt
  • PakjesPunt (afhankelijk van de beschikbaarheid in de winkel)
  • eShop

Je kan je pakje online volgen via Track & Trace en de My bpost app. Vul daar het barcodenummer in dat op het etiket van je retourzending staat. Vul ook de juiste postcode in:

  • Zit er een retouretiket in je pakje, dan is dat de postcode van het originele verzendetiket dat op het pakje kleeft.
  • Moet je zelf een verzendetiket aanmaken, dan is dat de postcode van de ontvanger van je retourzending.

In de app krijg je een melding wanneer je pakje is geleverd.

Als je zelf een verzendetiket maakt en koopt, kan je de optie 'Ontvangstbewijs' aanklikken.
Dan krijg je een sms of e-mail over de status van je pakje:

  • Wanneer het pakje is geleverd.
  • Wanneer het pakje niet is afgegeven omdat er niemand bij de bestemmeling aanwezig is. Het wordt dan geleverd bij het dichtstbijzijnde Postkantoor of PostPunt.
  • Wanneer de bestemmeling het niet is komen afhalen in een Postkantoor of PostPunt.

Dat moet je navragen bij de oorspronkelijke afzender van je pakje. Als hij bereid is dat te doen, kan je hem vragen dat hij het retouretiket zelf online aanmaakt en naar je doormailt.

Op een pakje dat je retourneert naar een land binnen de EU, kleef je alleen een verzendetiket. Bij een pakje dat je terugstuurt naar een land buiten de EU voorzie je ook douanedocumenten.

Als de oorspronkelijke afzender geen retouretiket voorziet, kan je een verzendetiket kopen via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.

Zelf hoef je geen douanekosten te betalen. Alleen de ontvanger van je pakje moet ze betalen, en alleen bij een retourzending buiten de EU. Neem contact op met de oorspronkelijke afzender om te zien of hij een retourmogelijkheid heeft waarbij hij geen douanekosten hoeft te betalen.

Als hij die niet heeft, betaalt hij de douanekosten die in zijn land van toepassing zijn.

De douanedocumenten voor een retourzending naar een land buiten de EU:

  • Het CN23-gedeelte van het verzendetiket of een CN23-document. Dat geeft aan wat er in je pakje zit. Je plakt het etiket op de doos.
  • De originele factuur of pro-formafactuur en 3 kopieën.
  • Als de zending meer dan € 1000 waard is ook een Enig Administratief Document.

Lees de retourinstructies op de website van de webshop na. Daar vind je het adres waar je je pakje naar moet terugsturen en hoe de terugbetaling wordt geregeld.

De oorspronkelijke afzender van je pakje bepaalt ook de retourvoorwaarden. Het is mogelijk dat je een deel van de retourzending zelf moet betalen. Controleer daarom de retourvoorwaarden altijd op voorhand op de website van de oorspronkelijke afzender, of neem contact met hem op.

Als de oorspronkelijke afzender een retouretiket voorziet, kan je je retourzending gratis of bijna gratis terugsturen. Als hij geen retouretiket voorziet, moet je zelf een verzendetiket maken. Dat doe je het goedkoopst online.

Kijk altijd eerst op de website van de webshop na wat hun richtlijnen zijn over pakjes retourneren. Zodra wij je retourzending hebben ontvangen, krijgt de webshop sowieso van ons een bericht dat er een retourzending onderweg is.

Dat is mogelijk als je zelf een verzendetiket koopt via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.

In de My bpost app kan je de pakjes van alle pakjesbezorgers volgen.