62 vragen
 voor het trefwoord « Pakje terugsturen »
Ik zie mijn retourzending niet bewegen via Track & Trace. Wie kan ik contacteren?
Als de status van je pakje meerdere werkdagen niet verandert, is er wellicht iets fout gelopen. Hou er wel rekening mee dat onvoorziene omstandigheden de levering van je pakje kunnen doen vertragen. Neem in de volgende gevallen contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina:
  • Als de status van je retourzending binnen België al meerdere opeenvolgende werkdagen niet meer verandert.
  • Als de status van je retourzending naar een buurland al minstens 5 werkdagen niet meer verandert.
  • Als de status van je retourzending naar een ander land al minstens 10 werkdagen niet meer verandert.
Kan ik mijn retourzending afgeven in een Postkantoor of PostPunt, aan de postbode of achterlaten in een Pakjesautomaat?
De postbode kan je retourzending niet meenemen. Je kan ze afgeven in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. De langste zijde van je pakje mag dan maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte) maximaal 3 m. Je kan ze ook in een pakjesautomaat achterlaten. In dat geval mag ze maximaal 42 x 31 x 58 cm meten. En als je dat wilt, komen we je retourzending ook bij je ophalen. Je pakje mag dan maximaal 30 kg wegen. Ook dan mag de langste zijde maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte maximaal 3 m. Het tarief voor een afhaling hangt af van waar we je pakje moeten komen afhalen. Zo'n afhaling - een collect - vraag je online aan, of telefonisch op het nummer 02 278 50 44. Vraag je een afhaling online voor 11.30 uur aan of telefonisch voor 12 uur, dan komt de postbode je pakje(s) dezelfde dag nog ophalen tussen 12 en 17 uur. Contacteer je ons later op de dag, dan komt hij de volgende werkdag langs. Kleef op elk pakje een verzendetiket van bpost. Dat etiket is niet inbegrepen in de prijs van de afhaling op aanvraag. Vind een Afgiftepunt
Wat als mijn retourzending verloren gaat?
Het bedrijf of de persoon die de retourzending betaalt, heeft dan recht op een vergoeding. Als jij de retourzending hebt betaald, kan je een vergoeding vragen. Die vergoeding houdt standaard de terugbetaling van de verzendingskosten in. Als je de optie 'Garantie en handtekening' kiest, heb je recht op een compensatie voor goederen en voor documenten. Deze optie bestaat niet voor internationale retourzendingen. Betaalt de oorspronkelijke afzender de retourzending, dan heeft hij recht op een vergoeding. Dat is het geval wanneer:
  • er een retouretiket in je pakje zit.
  • je het pakje hebt geweigerd.
  • het pakje niet bij je kon worden geleverd.
Als jij beschouwd wordt als afzender en dus recht hebt op een vergoeding kan je een aanvraag hiervoor indienen bij onze klantendienst. Dat doe je best via het online formulier onderaan deze pagina.
Wat zijn de kosten om een pakje te retourneren?
Als de oorspronkelijke afzender je de mogelijkheid geeft om je pakje retour te sturen, heb je 2 mogelijkheden:
  • De retourzending is gratis.
  • De retourzending is niet gratis. Ofwel moet je een deel van de kosten zelf betalen in het Postkantoor of PostPunt waar je je retourzending afgeeft, ofwel verrekent de oorspronkelijke afzender een kleine retourkost in het bedrag dat hij je terugbetaalt.
Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden aanbiedt, moet je je pakje als een gewone zending verzenden. Het tarief van je pakje hangt dan af van het gewicht, het formaat en de bestemming. Gebruik onze online tool om het tarief van je pakje te berekenen.
Behandelt bpost ook mijn retour via koeriers als DHL, Mondial Relay en DPD?
bpost levert ook pakjes voor DHL in België. Op je retourzending moet je dan een geldig DHL-verzendetiket kleven. Je pakje wordt dan door DHL terug bij de oorspronkelijke afzender geleverd. Een pakje dat door een andere pakjesbezorger dan bpost is geleverd, kan je altijd via bpost terugsturen. Je moet dan zelf een verzendetiket kopen via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Je verzendt je retourzending dan als een gewone zending. Het tarief hangt af van het gewicht, het formaat en de bestemming. Gebruik onze online tool om het tarief van je pakje te berekenen. In het buitenland is een van onze partners verantwoordelijk voor de levering van je retourzending.
Waar vind ik het retouretiket voor mijn retourzending?
Als de oorspronkelijke afzender je de mogelijkheid geeft om je pakje retour te sturen, zijn er 3 mogelijkheden:
  • Het retouretiket zit in het pakje.
  • Je downloadt het retouretiket in de webshop van de afzender en drukt het af bij je thuis.
  • Sommige oorspronkelijke afzenders geven je de mogelijkheid om het retouretiket te laten afdrukken in het Postkantoor of PostPunt waar je je pakje terugstuurt.
Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden voorziet, moet je zelf een verzendetiket maken en kopen.
Mijn pakje is beschadigd. Wie moet ik contacteren: de oorspronkelijke afzender of bpost?
Als je pakje is beschadigd bij levering, neem je binnen de 7 dagen na ontvangst van je pakje contact op met de oorspronkelijke afzender. Enkel als afzender kan je een klacht indienen bij onze klantendienst. Dat doe je dan best via het online formulier onderaan deze pagina.
Hoelang is een retourzending onderweg?
De tijd dat je retourzending onderweg is, hangt af van de oorspronkelijke afzender van je pakje. Als je daar meer over wilt weten, neem je het best contact met hem op. bpost levert een nationale retourzending bij de oorspronkelijke afzender de dag nadat we ze ontvangen hebben. Een retourzending naar een buitenlandse webshop wordt vaak door de oorspronkelijke afzender zelf opgehaald en is meestal langer onderweg. Je kan je retourzending altijd volgen via Track & Trace of de My bpost app. Volg je pakje
Hoe moet ik een pakje retourneren?
Je hebt 2 mogelijkheden. De oorspronkelijke afzender heeft een retouretiket voorzien:
  • Plak het retouretiket op de doos.
  • Breng het pakje naar een Postkantoor, Postpunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat van bpost of laat het afhalen.
De oorspronkelijke afzender heeft geen retouretiket voorzien:
  • Koop een verzendetiket online, via de eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Het tarief hangt af van het gewicht en het formaat van je pakje en de bestemming.
  • Plak het op de doos en geef je pakje af bij bpost of laat het afhalen.
Als je voor de levering al weet dat je je pakje zal terugsturen, weiger het dan aan de deur. Wij retourneren het dan aan de oorspronkelijke afzender.
Ik kreeg een pakje dat niet voor mij is. Wat moet ik doen?
Als je een pakje krijgt dat voor iemand anders is bedoeld, gebruik je het retouretiket beter niet. Breng het pakje dan naar een Postkantoor. Zeg duidelijk tegen de loketbediende dat het pakje op het verkeerde adres is geleverd. Wij zorgen dan dat het op het juiste adres terechtkomt.
Hoe weet ik wanneer mijn pakje is geleverd?
Je kan je pakje online volgen via Track & Trace en de My bpost app. Vul daar het barcodenummer in dat op het etiket van je retourzending staat. Vul ook de juiste postcode in:
  • Zit er een retouretiket in je pakje, dan is dat de postcode van het originele verzendetiket dat op het pakje kleeft.
  • Moet je zelf een verzendetiket aanmaken, dan is dat de postcode van de ontvanger van je retourzending.
In de app krijg je een melding wanneer je pakje is geleverd. Als je zelf een verzendetiket maakt en koopt, kan je de optie 'Ontvangstbewijs' aanklikken.
Dan krijg je een sms of e-mail over de status van je pakje:
  • Wanneer het pakje is geleverd.
  • Wanneer het pakje niet is afgegeven omdat er niemand bij de bestemmeling aanwezig is. Het wordt dan geleverd bij het dichtstbijzijnde Postkantoor of PostPunt.
  • Wanneer de bestemmeling het niet is komen afhalen in een Postkantoor of PostPunt.
Wat zijn de maximumgrootte en het maximumgewicht van een retourzending?
Als je een pakje wilt terugsturen binnen België of naar het buitenland, dan:
  • Mag je pakje niet zwaarder zijn dan 30 kg
  • Mag de langste zijde niet langer zijn dan 1,5 m
  • Mag de totale afmeting niet groter zijn dan 3 m (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte)
Om een pakje van maximaal 2 kg naar het buitenland terug te sturen, gelden er andere maximumafmetingen:
  • De langste zijde is dan maximaal 60 cm
  • Alle afmetingen samen zijn maximaal 90 cm
  • In geval van een rol: maximaal 60 cm lang en 20 cm diameter
Heb ik een bewijs nodig dat mijn retour is verzonden als ik het geld van mijn aankoop terug wil?
De oorspronkelijke afzender van je pakje bepaalt of je hem een verzendingsbewijs moet kunnen voorleggen om het geld van je aankoop terug te krijgen. In het Postkantoor of PostPunt wordt de barcode van het etiket gescand om het pakje te verzenden. De oorspronkelijke afzender ziet in onze Track & Trace-tool wanneer die scan is gebeurd. Je kan altijd zelf een screenshot van Track & Trace of de My bpost app nemen en die als bewijs naar hem doormailen. Als je zelf een verzendetiket in een Postkantoor of PostPunt koopt, kan je om een Afgiftebewijs vragen en de oorspronkelijke afzender daarvan een kopie bezorgen. Via de optie 'Ontvangstbewijs' kan je online en in je Postkantoor of PostPunt ook om een ontvangstbevestiging via sms of e-mail vragen. Zodra je retourzending dan wordt afgeleverd of in een afhaalpunt wordt afgehaald, krijg je een e-mail of sms. Volstaat dat voor de afzender allemaal niet als bewijs, neem dan contact op met onze klantendienst.
Komt bpost mijn pakje ophalen?
Als je dat wilt, komen we je retourzending bij je thuis ophalen. De prijs voor de dienst ‘Afhaling op aanvraag’ hangt af van waar we je pakje moet komen afhalen. Zo'n afhaling - een collect - vraag je best online aan. Vraag je een afhaling online voor 11.30 u. aan of telefonisch voor 12.00 u., dan komt de postbode je pakje(s) dezelfde dag nog ophalen tussen 12.00 u. en 17.00 u. Contacteer je ons later, dan komt hij de volgende werkdag langs. Kleef op elk pakje een bpost-verzendetiket. Dat etiket is niet inbegrepen in de prijs van de afhaling op aanvraag. Je kan verschillende pakjes in 1 keer laten ophalen: maximaal 1,5 m³ en 500 kg per ophaling. Elke pakje mag maximaal 30 kg wegen.
Ik heb een pakje met verkeerde inhoud ontvangen. Wat moet ik doen? Wie bezorgt mij het juiste pakje?
Als de inhoud van je pakje niet overeenkomt met wat je hebt besteld, moet je contact opnemen met de oorspronkelijke afzender van je pakje. Vraag hem om het juiste pakje op te sturen. Meestal moet je het verkeerde pakje dan eerst retourneren. Als hij je de mogelijkheid geeft om je pakje te retourneren, kleef je het retouretiket op het pakje en stuur je het terug. Dat retouretiket zit in het pakje of kan je via de website of een e-mail van de afzender downloaden en printen. Als hij je geen retourmogelijkheid aanbiedt, kan je een verzendetiket kopen. Kleef dat over het verzendetiket van je originele pakje en breng je pakje naar een Postkantoor, PostPunt, Pakjespunt of Pakjesautomaat om het terug te sturen.
Waar vind ik de barcode van mijn retourzending?
Als de oorspronkelijke afzender een retouretiket voorzag, staat de barcode van je retourzending op het retouretiket. Je kan de barcode ook op zijn website vinden of in de e-mail die je van ons kreeg om de levering van je pakje aan te kondigen. Als je zelf een verzendetiket kocht, staat de barcode in de e-mail die je kreeg, of op het Afgiftebewijs van het Postkantoor of PostPunt.
Krijg ik een bewijs dat mijn pakje succesvol werd geretourneerd?
Als je zelf een verzendetiket koopt op onze website of in een Postkantoor of PostPunt, kan je de optie Ontvangstbewijs kiezen. Je krijgt dan een sms of een e-mail wanneer je pakje is geleverd. Je kan ook de status van je pakje volgen via Track & Trace of de My bpost app met het barcodenummer op je verzendetiket of Afgiftebewijs. Je krijgt dan wel geen schriftelijk bewijs, maar je ziet online wanneer je pakje is afgeleverd.
Hoe dien ik klacht in als mijn pakje is beschadigd?
Merk je dat de inhoud van je pakje is beschadigd, neem dan binnen de 7 dagen na ontvangst contact op met de oorspronkelijke afzender. Bezorg hem foto's van de beschadigde verpakking en inhoud, zodat hij voor een oplossing kan zorgen. Enkel als oorspronkelijke afzender kan je een klacht indienen bij onze klantendienst. Dat doe je dan best via het online formulier onderaan deze pagina.
Hoe kan ik mijn pakje online volgen (met dezelfde barcode als bij ontvangst)?
Je kan je pakje online volgen via Track & Trace en de My bpost app. Vul daar het barcodenummer in dat op het etiket van je retourzending staat. Let op: dat is een ander nummer dan dat op het etiket van je originele pakje. Vul ook de juiste postcode in:
  • Als er een retouretiket in je pakje zit, is dat de postcode van het originele verzendetiket dat op het pakje kleeft.
  • Als je zelf een verzendetiket moet aanmaken, is dat de postcode van de ontvanger van je retourzending.
Ik heb een pakje van UPS ontvangen. Kan bpost mij helpen bij mijn retourzending?
Je kan je pakje altijd via bpost terugsturen, ook als het door een andere pakjesbezorger dan bpost is geleverd. Je moet dan zelf een verzendetiket kopen via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Je verzendt je retourzending dan als een gewone zending. Het tarief hangt af van het gewicht, het formaat en de bestemming. Gebruik onze online tool om het tarief van je pakje te berekenen.
Kan ik het pakje van de postbode weigeren als ik zie dat het is beschadigd?
Als je ziet dat je pakje is beschadigd, weiger je het best aan de deur. We sturen het dan terug naar de oorspronkelijke afzender.
Krijg ik het geld van mijn aankoop terug?
De oorspronkelijke afzender van je pakje is verantwoordelijk voor een eventuele terugbetaling. Hij bepaalt:
  • Of hij je aankoop terugbetaalt
  • Wat je daarvoor moet doen
  • Of hij die volledig of gedeeltelijk terugbetaalt
  • Wanneer je het bedrag uiterlijk op je rekening mag verwachten.
Neem contact met hem op om dat te weten te komen.
Hoe regel ik een buitenlandse retour? Moet ik douanekosten betalen?
Op een pakje dat je retourneert naar een land binnen de EU, kleef je alleen een verzendetiket. Bij een pakje dat je terugstuurt naar een land buiten de EU voorzie je ook douanedocumenten. Als de oorspronkelijke afzender geen retouretiket voorziet, kan je een verzendetiket kopen via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Zelf hoef je geen douanekosten te betalen. Alleen de ontvanger van je pakje moet ze betalen, en alleen bij een retourzending buiten de EU. Neem contact op met de oorspronkelijke afzender om te zien of hij een retourmogelijkheid heeft waarbij hij geen douanekosten hoeft te betalen. Als hij die niet heeft, betaalt hij de douanekosten die in zijn land van toepassing zijn. De douanedocumenten voor een retourzending naar een land buiten de EU:
  • Het CN23-gedeelte van het verzendetiket of een CN23-document. Dat geeft aan wat er in je pakje zit. Je plakt het etiket op de doos.
  • De originele factuur of pro-formafactuur en 3 kopieën.
  • Als de zending meer dan € 1000 waard is ook een Enig Administratief Document.
Welke postcode moet ik in Track & Trace ingeven om mijn retourzending online te volgen?
Zit er een retouretiket in je pakje, vul dan de postcode in van het originele verzendetiket dat op het pakje kleeft. Moet je zelf een verzendetiket aanmaken, vul dan de postcode in van de ontvanger van je pakje.
Op de website waar ik mijn pakje heb besteld, staat 'gratis retour'. Toch vraag bpost nog verzendingskosten. Hoe kan dat?
Als de loketbediende van je Postkantoor of PostPunt je vraagt om te betalen, wil dat zeggen dat de retourzending toch niet gratis is. Kijk op de website van de webshop de voorwaarden over pakjes retouneren na. Waarschijnlijk is jouw retourzending een uitzondering op die gratis retour.
Welk bewijs moet ik voorleggen om te tonen dat de inhoud van mijn pakje niet klopt?
Als je een pakje krijgt waarvan de inhoud niet overeenkomt met wat je hebt besteld, moet je contact opnemen met de oorspronkelijke afzender van je pakje. Hij laat je weten wat je moet doen.
Hoe maak ik een verzendetiket aan? Hoelang blijft het geldig? Waar moet ik het kleven?
Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden aanbiedt, moet je je pakje zelf terugsturen en op onze website, in de eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt een verzendetiket kopen. Dat is 3 maanden geldig, maar je vraagt het best aan de oorspronkelijke afzender hoeveel tijd je hebt om je pakje terug te sturen. Het verzendetiket plak je stevig met plakband op je pakje. Het mag niet loskomen. Zorg dat het volledige verzendetiket leesbaar is. De barcode moet meteen zichtbaar zijn. Als je de originele verpakking opnieuw gebruikt, moet je het verzendetiket over het oorspronkelijke verzendetiket plakken. De oorspronkelijke barcode mag niet meer zichtbaar zijn.
Wat is een retourzending?
Een aankoop die je terugstuurt, is een retourzending. Webshops bieden die optie aan als de inhoud van je pakje niet overeenkomt met wat je hebt besteld of wanneer het product je niet past of niet aan je verwachtingen voldoet. Je stuurt je aankoop terug met het retouretiket van de oorspronkelijke afzender dat in het pakje zit of dat je kan downloaden en afdrukken. Als de afzender geen retouretiket voorziet, stuur je het als gewoon pakje terug. Kijk altijd eerst op de website van de webshop na wat de richtlijnen zijn over pakjes retourneren. Ontdek hoe je je pakje terugstuurt: https://www.bpost.be/site/nl/ontvangen/pakjes-ontvangen/je-pakje-terugsturen Verzend je pakje: https://parcel.bpost.be/
Moet ik de webshop contacteren voor ik het pakje terugstuur?
In sommige webshops heb je de mogelijkheid om aan te duiden dat je een product of item retourneert. Doe dat zeker: zo weet de webshop dat je retourzending eraan komt. Ook met webshops waar dat niet mogelijk is, neem je beter contact op om hen te waarschuwen dat je je pakje terugstuurt.
Er zit al een retouretiket bij het pakje dat ik wil terugsturen. Moet ik dat gebruiken?
Als er een retouretiket in je pakje zit, gebruik je dat het best. Meestal wil dat zeggen dat je je retourzending gratis kan terugsturen. Als je dat zeker wil weten, kijk je dat best na op de website van de oorspronkelijke afzender.
Hoe moet ik mijn retourzending inpakken?
Net zoals een gewone zending:
  • Bescherm de inhoud op de correcte manier.
  • Zorg voor een geschikte en stevige verpakking met de juiste afmetingen.
Je kan een doos van bpost gebruiken of een eigen exemplaar. Als de doos van je pakje nog in goede staat is, kan je die hergebruiken om je pakje terug te sturen. Verwijder dan wel het originele verzendetiket, of plak je retouretiket over het originele verzendetiket.
Koop ik een verzendetiket het best in het Postkantoor of online?
Een verzendetiket kan je op onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt kopen. Op onze website kan je zelf je verzendetiket maken en afdrukken. Dat is het goedkoopst. Ook als je meer dan 1 verzendetiket nodig hebt, is de aankoop via onze website het voordeligst.
Is een retouretiket hetzelfde als een verzendetiket?
Als de webshop zelf een etiket voorziet om je bestelling terug te sturen, spreken we van een retouretiket. Als je zelf een etiket moet kopen op onze website of in onze eShop, een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt, spreken we van een verzendetiket.
Wat is de veiligste manier om mijn pakje terug te sturen?
Maak zelf je verzendetiket online aan. Je kan dan 2 opties kiezen:
  • Garantie en handtekening
    Met deze bijkomende garantie is je pakje beschermd tegen beschadiging en verlies, en de postbode vraagt de ontvanger om voor ontvangst te tekenen.
     
  • Ontvangstbewijs
    ​​​​​​​Je krijgt een sms of e-mail over de status van je pakje:
    • ​​​​​​​Wanneer het pakje is geleverd.
    • Wanneer het pakje niet is afgegeven omdat er niemand bij de bestemmeling aanwezig is. Het wordt dan geleverd bij het dichtstbijzijnde Postkantoor of PostPunt.
    • Wanneer de bestemmeling het niet is komen afhalen in een Postkantoor of PostPunt.
Wie treft schuld bij beschadiging aan mijn pakje?
Het spijt ons te horen dat je pakje is beschadigd. Als je de schade opmerkt in het Afhaalpunt, kan je het pakje weigeren waarna het wordt teruggestuurd naar de afzender. Merk je de schade aan de inhoud later op, neem dan binnen de 7 dagen na ontvangst van je pakje contact op met de oorspronkelijke afzender. Bezorg hem foto's van de beschadigde verpakking en inhoud, zodat hij voor een oplossing kan zorgen. Alleen de oorspronkelijke afzender kan een klacht indienen bij bpost.
Kan ik dezelfde verpakking gebruiken of moet ik een nieuwe verpakking kopen?
Als de originele verpakking van je pakje nog in goede staat is, mag je die opnieuw gebruiken om je pakje terug te sturen. Verwijder wel het originele verzendetiket, of plak je retouretiket erover.
Hoeveel tijd heb ik om mijn pakje met verkeerde inhoud terug te sturen en mijn geld terug te krijgen?
Kijk op de website van de oorspronkelijke afzender om te weten hoeveel tijd je hebt om het pakje terug te sturen en hoe je je geld kan terugkrijgen.
Hoe bereid ik mijn retourzending voor?
Net zoals je een pakje verzendt. Als de doos van je pakje nog in goede staat is, kan je die gebruiken om je pakje terug te sturen. Verwijder wel het originele verzendetiket, of plak je retouretiket erover. Check altijd eerst de instructies van de oorspronkelijke afzender of je nog iets moet doen voor je je retourzending in je Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt afgeeft of in een Pakjesautomaat achterlaat.
Er zit geen retouretiket in mijn pakje. Kan ik de retourzending laten betalen door de oorspronkelijke afzender?
Dat moet je navragen bij de oorspronkelijke afzender van je pakje. Als hij bereid is dat te doen, kan je hem vragen dat hij het retouretiket zelf online aanmaakt en naar je doormailt.
Wat is de goedkoopste manier om een pakje terug te sturen?
Als de oorspronkelijke afzender een retouretiket voorziet, kan je je retourzending gratis of bijna gratis terugsturen. Als hij geen retouretiket voorziet, moet je zelf een verzendetiket maken. Dat doe je het goedkoopst online.
Ik wil een pakje van een webshop terugsturen. Hoe weet ik naar welk adres ik dat moet doen?
Lees de retourinstructies op de website van de webshop na. Daar vind je het adres waar je je pakje naar moet terugsturen en hoe de terugbetaling wordt geregeld.
Ik heb een retouretiket, maar moet toch voor mijn zending betalen. Hoe kan dat?
De oorspronkelijke afzender van je pakje bepaalt ook de retourvoorwaarden. Het is mogelijk dat je een deel van de retourzending zelf moet betalen. Controleer daarom de retourvoorwaarden altijd op voorhand op de website van de oorspronkelijke afzender, of neem contact met hem op.
Kan ik ergens een verpakking kopen voor mijn retourzending?
Je kan een verpakking kopen in:
  • Postkantoor
  • PostPunt
  • PakjesPunt (afhankelijk van de beschikbaarheid in de winkel)
  • eShop
Kan ik een extra optie toevoegen aan mijn retourzending, bijvoorbeeld een Ontvangstbewijs?
Dat is mogelijk als je zelf een verzendetiket koopt via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.
Moet ik foto's nemen van mijn beschadigde pakje?
Merk je pas na ontvangst dan je pakje is beschadigd, neem dan binnen de 7 dagen contact op met de afzender. Bezorg hem foto's van de beschadigde verpakking en inhoud, zodat hij voor een oplossing kan zorgen. Enkel als oorspronkelijke afzender kan je een klacht indienen bij onze klantendienst. Dat doe je dan best via het online formulier onderaan deze pagina.
Mag ik verschillende retourzendingen voor dezelfde webshop in 1 pakje steken?
Dat kan. Maar om de status van je retourzendingen te kunnen volgen en de kwaliteit van je retourzendingen te garanderen, doe je dat beter niet.
Moet ik de webshop laten weten dat ik het pakje retourneer? Of laat bpost dat weten?
Kijk altijd eerst op de website van de webshop na wat hun richtlijnen zijn over pakjes retourneren. Zodra wij je retourzending hebben ontvangen, krijgt de webshop sowieso van ons een bericht dat er een retourzending onderweg is.
Kan ik alleen pakjes van bpost traceren, of ook van andere pakjesbezorgers?
In de My bpost app kan je de pakjes van alle pakjesbezorgers volgen.