Het bedrijf of de persoon die de retourzending betaalt, heeft dan recht op een vergoeding. Als jij de retourzending hebt betaald, kan je een vergoeding vragen.
Die vergoeding houdt standaard de terugbetaling van de verzendingskosten in. Als je de optie 'Garantie en handtekening' kiest, heb je recht op een compensatie voor goederen en voor documenten.
Betaalt de oorspronkelijke afzender de retourzending, dan heeft hij recht op een vergoeding. Dat is het geval wanneer:
- er een retouretiket in je pakje zit.
- je het pakje hebt geweigerd.
- het pakje niet bij je kon worden geleverd.
Als jij beschouwd wordt als afzender en dus recht hebt op een vergoeding kan je een aanvraag hiervoor indienen bij onze klantendienst. Dat doe je best via het online formulier onderaan deze pagina.
De postbode kan je retourzending niet meenemen. Je kan ze afgeven in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. De langste zijde van je pakje mag dan maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte) maximaal 3 m.
Je kan ze ook in een pakjesautomaat achterlaten. In dat geval mag ze maximaal 42 x 31 x 58 cm meten.
En als je dat wilt, komen we je retourzending ook bij je ophalen. Je pakje mag dan maximaal 30 kg wegen. Ook dan mag de langste zijde maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte maximaal 3 m. Het tarief voor een afhaling hangt af van waar we je pakje moeten komen afhalen.
Zo'n afhaling - een collect - vraag je online aan, of telefonisch op het nummer 02 278 50 44.
Vraag je een afhaling online voor 11.30 uur aan of telefonisch voor 12 uur, dan komt de postbode je pakje(s) dezelfde dag nog ophalen tussen 12 en 17 uur. Contacteer je ons later op de dag, dan komt hij de volgende werkdag langs.
Kleef op elk pakje een verzendetiket van bpost. Dat etiket is niet inbegrepen in de prijs van de afhaling op aanvraag.
De tijd dat je retourzending onderweg is, hangt af van de oorspronkelijke afzender van je pakje. Als je daar meer over wilt weten, neem je het best contact met hem op.
bpost levert een nationale retourzending bij de oorspronkelijke afzender de dag nadat we ze ontvangen hebben. Een retourzending naar een buitenlandse webshop wordt vaak door de oorspronkelijke afzender zelf opgehaald en is meestal langer onderweg.
Je kan je retourzending altijd volgen via Track & Trace of de My bpost app.
Als de oorspronkelijke afzender je de mogelijkheid geeft om je pakje retour te sturen, heb je 2 mogelijkheden:
- De retourzending is gratis.
- De retourzending is niet gratis. Ofwel moet je een deel van de kosten zelf betalen in het Postkantoor of PostPunt waar je je retourzending afgeeft, ofwel verrekent de oorspronkelijke afzender een kleine retourkost in het bedrag dat hij je terugbetaalt.
Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden aanbiedt, moet je je pakje als een gewone zending verzenden. Het tarief van je pakje hangt dan af van het gewicht, het formaat en de bestemming. Gebruik onze online tool om het tarief van je pakje te berekenen.
Als de oorspronkelijke afzender je de mogelijkheid geeft om je pakje retour te sturen, zijn er 3 mogelijkheden:
- Het retouretiket zit in het pakje.
- Je downloadt het retouretiket in de webshop van de afzender en drukt het af bij je thuis.
- Sommige oorspronkelijke afzenders geven je de mogelijkheid om het retouretiket te laten afdrukken in het Postkantoor of PostPunt waar je je pakje terugstuurt.
Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden voorziet, moet je zelf een verzendetiket maken en kopen.
Als de loketbediende van je Postkantoor of PostPunt je vraagt om te betalen, wil dat zeggen dat de retourzending toch niet gratis is. Kijk op de website van de webshop de voorwaarden over pakjes retouneren na. Waarschijnlijk is jouw retourzending een uitzondering op die gratis retour.
Een aankoop die je terugstuurt, is een retourzending. Webshops bieden die optie aan als de inhoud van je pakje niet overeenkomt met wat je hebt besteld of wanneer het product je niet past of niet aan je verwachtingen voldoet.
Je stuurt je aankoop terug met het retouretiket van de oorspronkelijke afzender dat in het pakje zit of dat je kan downloaden en afdrukken. Als de afzender geen retouretiket voorziet, stuur je het als gewoon pakje terug.
Kijk altijd eerst op de website van de webshop na wat de richtlijnen zijn over pakjes retourneren.
Ontdek hoe je je pakje terugstuurt: https://www.bpost.be/site/nl/ontvangen/pakjes-ontvangen/je-pakje-terugsturen
Verzend je pakje: https://parcel.bpost.be/