39 vragen
 voor het trefwoord « eShop »
Ik krijg een foutmelding tijdens mijn betaling. Wat nu?
Controleer eerst of de foutmelding die je krijgt geen verband houdt met je eigen computer. Houd er rekening mee dat je tijdens je betaling in de betaaltoepassing bent van je eigen bank, Bancontact, Visa, Mastercard ... Je foutmelding heeft dan waarschijnlijk te maken met de gegevens en veiligheidscodes die je moet invoeren. Als je het probleem niet kan oplossen, neem dan contact op met onze klantendienst. We proberen je dan zo goed mogelijk te helpen.
Wat moet ik doen als ik mijn bestelling niet ontvang?
We verwerken je bestelling altijd zo snel mogelijk. Als ze niet binnen de 15 kalenderdagen na bevestiging wordt geleverd, neem je best contact op met de klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Je hebt hiervoor je bestelnummer nodig: zo kunnen we je vraag sneller en efficiënter verwerken. Het bestelnummer vind je in de bevestigingsmail van je bestelling. Indien gewenst kan je ook je bestelling annuleren.
Waar kan ik een doosje priorzegels bestellen?
Op dit moment kan je geen doosjes met priorzegels bestellen. Er bestaan alleen velletjes met 10 priorzegels.
Hoe kan ik postzegels bestellen voor een vereniging?
Als lid van een postzegelclub kan je postzegels bestellen via de dienst Filatelie. Zo geniet je alle voordelen als club. Als lid van een vzw kan je ook altijd postzegels bestellen via de eShop.
Ik heb mijn eShop-bestelling niet ontvangen. Mag ik de betaling in PayPal blokkeren?
We raden je aan om je betaling niet te blokkeren. Als je je betaling blokkeert, kunnen we je bestelling niet opnieuw versturen of terugbetalen. Contacteer de klantendienst om na te gaan waarom je bestelling niet is geleverd. Of vul het online formulier onderaan deze pagina in om je bestelling te annuleren.
Kan ik een factuur krijgen?
Voor professionele aankopen krijg je automatisch een factuur. Dan moet je tijdens je bestelling het vakje 'Ik wil een factuur ontvangen' aanvinken en je btw- of ondernemingsnummer in het daarvoor bestemde veld invullen. Voor privéaankopen krijg je geen factuur.
Ik wil mijn bestelling in de eShop annuleren. Wat moet ik doen?
Wanneer je voor een betaling via overschrijving hebt gekozen, annuleer je je bestelling door de betaling niet uit te voeren. In alle andere gevallen kan je je bestelling annuleren via het online formulier onderaan deze pagina, of onze klantendienst te contacteren.
Wat is de levertermijn van mijn bestelling in de eShop?
Elke bestelling die je voor 15 uur op een werkdag plaatst en online betaalt, verwerken en versturen we dezelfde dag nog. We leveren je bestelling de volgende werkdag op het leveringsadres dat je opgaf. Voor bestellingen na 15 uur, in het weekend en op feestdagen is de levertermijn 2 werkdagen. Als je kiest om met een overschrijving te betalen, verwerken we je bestelling zodra we je betaling hebben ontvangen. De levertermijn is dan langer dan bij de andere betaalmogelijkheden in de eShop.
Hoe kan ik betalen in de eShop?
Je betaalt in de eShop op een beveiligde manier met:
  • bpaid
  • Visa
  • Mastercard
  • Bancontact
  • PayPal
  • homebanking als je klant bent bij ING, KBC of Belfius.
Als BNP Paribas klant reken je af met je Visa-kaart in combinatie met je digipas. Of je kan met een overschrijving betalen. Dan verzenden we je bestelling zodra we je betaling hebben ontvangen. De levertermijn is dus iets langer.
Ik heb een verkeerde betaling uitgevoerd. Wat nu?
In de volgende gevallen zal bpost je betaling meestal automatisch terugstorten:
  • Als je een verkeerd bedrag hebt ingevoerd
  • Als je een verkeerde gestructureerde mededeling hebt ingevoerd
  • Als je hebt gestort op een ander rekeningnummer van bpost
Is het bedrag na enkele dagen nog niet teruggestort, vul dan het online formulier onderaan deze pagina in om je terugbetaling aan te vragen.
Heb je een bedrag gestort naar een ander rekeningnummer, contacteer dan de ontvanger om je bedrag terug te krijgen. Ontvangen we niet op tijd een correcte betaling, dan wordt je bestelling automatisch geannuleerd.
Kan ik veilig betalen in de eShop?
Je bestelling in de eShop is vertrouwelijk en volledig beveiligd. Dit kan je zien aan het slotje in de adresbalk bovenaan je scherm. Om deze beveiligde betaalomgeving te garanderen werkt bpost samen met Ogone.
Ik heb een factuur gevraagd, maar ik heb er nog geen gekregen. Is dat normaal?
Je krijgt je factuur in de maand na je bestelling in de bus. In bepaalde periodes zoals de eindejaarsperiode kan dat langer duren. Als je het vakje 'Ik wil een factuur ontvangen' hebt aangevinkt, hebben we je vraag ontvangen. We vragen je dan om nog even geduld te hebben. Als je op het einde van de maand na je bestelling nog geen factuur hebt gekregen, neem je het beste contact op met onze Klantendienst.
Ik wil een specifieke postzegel bestellen, maar ik vind hem niet terug in de eShop. Wat moet ik doen?
Neem contact op met een postzegelverzamelaar of postzegelclub. Misschien kunnen zij je de postzegel bezorgen die je zoekt.
Kan ik het leveringsadres kiezen?
Wanneer je een bestelling plaatst, kan je zelf het adres opgeven waar je je bestelling wil laten leveren. Op je thuisadres of je werk bijvoorbeeld. Je kan het ook rechtstreeks laten leveren in een Pakjesautomaat of in een van de 2300 Afhaalpunten van bpost. Je bestelling wordt dan naar een Postkantoor of PostPunt in je buurt verzonden. Zo kies je zelf waar en wanneer je het afhaalt.
Wat moet ik doen als mijn bestelling niet volledig is?
De kans is groot dat je bestelling niet onvolledig is, maar werd opgesplitst in verschillende aparte zendingen. Dat hangt af van de hoeveelheden die je hebt besteld, of van het soort product, zoals een verpakking van bpost die niet in je brievenbus past. Alle producten die je hebt besteld, staan op de leveringsbon. Het ontbrekende product wordt automatisch nageleverd. Als je na 7 werkdagen nog niet alle artikelen hebt ontvangen die je hebt besteld, neem je best contact op met de klantendienst. Die zal indien nodig het ontbrekende deel van je bestelling opnieuw verzenden.
Ik heb geen factuur gevraagd, maar kan ik er toch een krijgen?
Zodra je je bestelling hebt afgerond, kan je geen factuur meer vragen. Vraag daarom tijdens je bestelling altijd een factuur aan door het vakje 'Ik wil een factuur ontvangen' aan te vinken.
Ik ben zelfstandige en ik heb geen btw-nummer. Hoe kan ik een factuur krijgen?
We kunnen alleen een factuur maken op basis van een btw- of ondernemingsnummer. Als je niet btw-plichtig bent, heb je geen factuur nodig omdat je geen btw kan terugvorderen. Bovendien zijn bepaalde producten zoals postzegels niet aan btw onderworpen. Om je aankoop toch als beroepskost te laten erkennen, volstaat de leveringsbon van je bestelling, samen met een rekeninguittreksel waaruit blijkt dat je het aankoopbedrag hebt betaald. Als je als postzegelclub of als buitenlander postzegels bestelt bij de dienst Filatelie, stuurt de dienst Filatelie je automatisch een factuur op.
Ik heb een Postpaid-zegelabonnement en wil dat opzeggen. Wat moet ik doen?
Neem contact op met de dienst Filatelie. Vermeld in je mail je klantennummer en persoonlijke gegevens. Uw abonnement wordt opgezegd volgens de geldende voorwaarden.
Wat moet ik doen als het artikel niet overeenkomt met mijn bestelling of beschadigd is?
Wanneer het product dat je ontvangt niet overeenkomt met het artikel dat je hebt besteld of wanneer het is beschadigd, kan je het binnen de 14 dagen na ontvangst terugsturen. We ruilen het product om voor hetzelfde product of storten het bedrag van je bestelling en je verzendingskosten terug binnen de 30 dagen nadat we het artikel hebben ontvangen. Noteer altijd je rekeningnummer op de leveringsbon: anders kunnen we je niet terugbetalen. Na die 14 dagen wisselen we geleverde producten niet meer om en nemen we ze ook niet meer terug.
Ik heb een bestelling geplaatst die later is geleverd dan voorzien. Ik wil een schadevergoeding.
Onze levertermijnen horen bij de snelste in België. Toch kunnen we een vaste levertermijn niet 100% garanderen. Als je hinder ondervonden hebt als gevolg van een te late levering en een klacht wil indienen, neem je het beste contact op met onze klantendienst.
Ik wil een eShop-bestelling terugsturen. Wat moet ik doen?
Als je een bestelling van onze eShop wil retourneren, moet je ze naar een Postkantoor of PostPunt brengen:
  • in nieuwe staat 
  • in de originele verpakking, die ook in perfecte staat moet zijn 
  • met de bijbehorende leveringsbon
Vermeld je rekeningnummer en de reden voor de retour duidelijk op de daarvoor voorziene plaats op de leveringsbon. Wanneer je je bestelling naar een Postkantoor of PostPunt brengt, hoef je geen retourkosten te betalen. We ruilen het product om of betalen het bedrag van je bestelling en alle administratieve kosten terug binnen de 30 kalenderdagen nadat we je bestelling hebben teruggekregen.
Ik wil postzegels voor aangetekende zendingen terugsturen. Kan dat?
Volledige velletjes met postzegels nemen we terug, onvolledige velletjes niet. Breng je postzegels naar een Postkantoor of PostPunt:
  • alleen volledige velletjes
  • in de originele verpakking, als je die nog hebt 
  • met de bijbehorende leveringsbon
Vermeld je rekeningnummer en de reden voor de retour duidelijk op de daarvoor voorziene plaats op de leveringsbon. Wanneer je je postzegels naar een Postkantoor of PostPunt brengt, hoef je geen retourkosten te betalen. We ruilen de postzegels om of betalen het bedrag van je postzegels en alle administratieve kosten terug binnen de 30 kalenderdagen nadat we je postzegels hebben teruggekregen.
Krijg ik korting in de eShop als ik grote hoeveelheden koop?
We geven geen korting voor grote hoeveelheden. Je geniet wel de kortingen op onze producten. Vaak is die korting hetzelfde als in de Postkantoren. Soms krijg je alleen in de eShop korting voor het product dat je bestelt.
Ik heb een Postpaid-zegelabonnement en betaal per domiciliëring. Ik heb een nieuw rekeningnummer. Wat moet ik doen?
Neem contact op met de dienst Filatelie. Vermeld in je mail je nieuwe IBAN-rekeningnummer, het BIC-nummer van je bank en het SEPA-nummer van je domiciliëring. Zo kunnen we je abonnement zo snel mogelijk aanpassen.
Ik heb een factuur gekregen, maar die is niet volledig. De Postogrammen en Ready-to-Sendkaarten staan er niet bij.
Facturen voor Postogrammen en Ready-to-Sendkaarten worden gemaakt door de firma Editor, niet door bpost. Als je van Editor geen factuur krijgt, kan je via ons wel een duplicaat aanvragen.
Moet ik iets tekenen wanneer ik mijn bestelling ontvang?
Normaal gezien hoef je niet te tekenen om je bestelling te ontvangen. Sommige bestellingen kan je wel aangetekend laten versturen. Dan vraagt de postbode je om je bestelling te tekenen voor ontvangst. Je kan zo'n Aangetekende Zending aanvragen als: 
  • je voor minstens € 250 bestelt of
  • een zending naar het adres dat je opgaf bij vorige bestellingen problemen veroorzaakte
Een bestelling die we opnieuw moeten versturen, verzenden we altijd aangetekend.
Kan ik in het buitenland laten leveren?
De artikelen die je in onze eShop kan kopen, leveren we alleen in België. Als postzegelverzamelaar kan je contact opnemen met onze dienst Filatelie. 
Kan mijn factuur naar een ander adres worden gestuurd?
Je kan je factuur naar een ander adres dan het leveringsadres laten sturen. Geef dat aan tijdens je bestelling.