19 vragen
 voor het trefwoord « Aangetekende zending »

Als de bestemmeling niet thuis is, laat de postbode een afwezigheidsbericht achter. De bestemmeling heeft dan 15 kalenderdagen tijd om je aangetekende zending met ontvangstbewijs af te halen (in het Postkantoor of PostPunt vermeld op het afwezigheidsbericht).

Als de bestemmeling je zending niet afhaalt binnen de 15 kalenderdagen, wordt deze terug naar jou verzonden. Zorg er dus voor dat je naam en adres duidelijk vermeld staan op je zending.

Bij een ontvangstbewijs voor je aangetekende zending moet de geadresseerde een document bij ontvangst aftekenen met zijn naam, handtekenening en datum. Zo ben je zeker dat wel degelijk de geadresseerde, en niet iemand anders, je zending heeft ontvangen. Het document wordt vervolgens naar jou verzonden. Dit geldt als een rechtsgeldig bewijs bij betwisting.

Je kan je aangetekende zending met verzekering op maat volgen via Track & Trace, net als het tijdstip van aflevering. Wil je een schriftelijk bewijs dat de geadresseerde je zending heeft ontvangen, voeg dan de optie "ontvangstbewijs" toe.

Je kan je brieven en kaarten op dit moment niet online volgen met Track & Trace. Dat komt omdat ze geen unieke referentienummer of barcode hebben. Dat geldt zo voor Prior- en Non-Priorzendingen, voor bestemmingen in België en het buitenland.

Heeft je zending wel een barcode, bijvoorbeeld als het een pakje of Aangetekende Zending is, dan kan je je zending wel online volgen met Track & Trace.

Als je pakje is beschadigd bij levering, neem je binnen de 7 dagen na ontvangst van je pakje contact op met de oorspronkelijke afzender. Enkel als afzender kan je een klacht indienen bij onze klantendienst. Dat doe je dan best via het online formulier onderaan deze pagina.

Bij verlies, diefstal of schade van je aangetekende zending met verzekering op maat krijg je als afzender een vergoeding van bpost. Deze komt overeen met:

  • de werkelijk geleden rechtstreekse schade
  • een maximumbedrag van de verzekering op maat

Je kan deze vergoeding aanvragen via het online formulier ‘beschadigde zending’ (ook bij verlies of diefstal) onderaan deze pagina.

Doorloop volgende stappen:

• Ga naar een Postkantoor of PostPunt en vraag naast een afgiftebewijs om een ontvangstbewijs.

• Vul beide documenten in

• Vink het vakje ontvangstbewijs aan op het etiket met de streepjescode en op het afgiftebewijs

• Kleef het ontvangstbewijs op de achterkant van de zending door een van de zelfklevende strookjes op de voorkant van de zending te vouwen.

• Geef je zending met ontvangstbewijs en afgiftebewijs af in een Postkantoor of PostPunt.

Je kan een ontvangstbewijs niet online aanvragen. Je kan het enkel aanvragen in een Postkantoor of PostPunt.

Je pakje is vanaf 11 uur de volgende werkdag beschikbaar in een Afhaalpunt. Zodra je pakje in een Afhaalpunt ligt, wordt de status van je zending aangepast op Track & Trace en in de My bpost app.

Als de afzender ons je e-mailadres en/of telefoonnummer juist heeft bezorgd, ontvang je van ons ook een e-mail en/of sms zodra je pakje beschikbaar is.

Tip: Het Afhaalpunt op je afwezigheidsbericht kan in sommige gevallen nog wijzigen. Kijk daarom altijd eerst de status van je pakje na via Track & Trace of de My bpost app vooraleer je je pakje gaat afhalen.

Je kan de prijs voor een ontvangstbewijs berekenen via onze prijscalculator.

In België levert bpost deze zending. In het buitenland is dit een lokale postoperator.

Afhankelijk van de waarde en verpakking gelden specifieke regels.

Zendingen in een envelop

Zorg dat je omslag niet beschadigd raakt. Bevestig daarom volgende zaken aan de binnenkant van de zending:

  • muntstukken
  • gouden of zilveren voorwerpen
  • juwelen of andere kostbare materialen.

Een aangetekende zending met verzekering op maat boven € 250 bereid je best zorgvuldig voor.

Zorg ervoor dat deze zending:

  • stevig is verpakt en uit 1 stuk bestaat
  • volledig is afgesloten (met stevige plakband of in een beveiligde omslag)
  • correct is verzegeld, met een speciale uniforme afdruk of een speciaal uniform merkteken van jou als afzender.
  • zonder etiket wordt afgeleverd

Aangetekende zendingen met een verzekering op maat tot € 250 mag je in een gewone gesloten verpakking (zonder plakband of zegels) verzenden.

Zendingen in doosvorm

Voor een zending in doosvorm gelden strikte regels. Zo moet de doos zelf aan een aantal voorwaarden voldoen en zijn een aantal verplichte vermeldingen op de doos van toepassing. De doos moet:

  • stevig zijn en uit hout, metaal of plastic bestaan
  • verzegeld zijn op de 4 zijkanten
  • indien nodig omwikkeld zijn met touw waarvan de uiteinden gekruist samengevoegd zijn met een lakzegel waarop een afdruk of een merkteken van de afzender staat
  • wanden met een minimale dikte van 8 mm hebben

Verplichte vermeldingen op de zending: 

  • "Waarde" of "Valeur" in een taal van het land van bestemming in Latijnse letters
  • de naam en het adres:
  • - van de geadresseerde (op de voorzijde gedeelte rechts onderaan)
  • - van de afzender (op de voorzijde links bovenaan de zending of op de achterkant)
  • de frankering (op de voorzijde in het gedeelte bovenaan rechts)
  • een streepjescode ter identificatie (die het Postkantoor levert)
  • het bedrag van de waarde: - voluit geschreven - in EUR

Op de bovenkant moet een wit papier kleven met daarop:

  • het adres van de afzender en de geadresseerde - de aangifte van de waarde

Je kan ook altijd terecht in een Postkantoor waar we je graag helpen om je aangetekende zending met verzekering op maat verzendklaar te maken.

Na aftekening stuurt bpost je het ontvangstbewijs. Je ontvangstbewijs is niet online beschikbaar. Neem contact op met bpost als je geen ontvangstbewijs hebt ontvangen.

Enkel wie een volmacht van de geadresseerde kan voorleggen mag het ontvangstbewijs ook aftekenen.

Je kan een ontvangstbewijs aanvragen in een Postkantoor of PostPunt.

Via een aangetekende Zending met verzekering op maat kan je in België volgende voorwerpen verzenden: 

  • muntstukken
  • gouden of zilveren voorwerpen
  • juwelen of andere kostbare materialen
  • effecten op naam of aan toonder.

Sommige landen zoals de Verenigde Staten, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Canada aanvaarden deze dienst niet. Vraag na bij je Postkantoor of onze klantendienst of de dienst in je land van bestemming wordt aanvaard.

De prijs van je aangetekende zending met verzekering op maat hangt af van verschillende factoren (gewicht, formaat, gebruikte frankeren, etc.). Bereken eenvoudig de prijs voor jouw zending met onze prijscalculator.

De maximale verzekerde waarde bij een binnenlandse aangetekende zending met verzekering op maat bedraagt 7500 euro. Je kan de prijs voor deze extra optie eenvoudig berekenen met onze prijscalculator.

Voor internationale aangetekende zendingen is het maximumbedrag van de verzekering op maat en de manier waarop de zending aan de bestemmeling wordt afgegeven verschillend van land tot land. Sommige landen aanvaarden dit soort zendingen niet. Vraag ernaar in je Postkantoor of via onze klantendienst.

Je kan je Aangetekende Zending met Verzekering op Maat enkel afgeven in een Postkantoor. Je kan er ook terecht om je zending verzendklaar te maken. Zo ben je zeker dat de strikte regels voor dit soort zending zijn toegepast.