27 vragen
 voor het trefwoord « Levering bij me thuis »
Ik krijg melding dat mijn pakje is afgeleverd, maar ik heb niks ontvangen. Wat nu?
Enkele tips voor als je niks hebt ontvangen:
  • Vraag na of iemand anders (je buur of medebewoner) je pakje heeft ontvangen.
  • Als het om een klein pakje gaat, kan het zijn dat de postbode het in de brievenbus heeft afgeleverd.
  • Je pakje kan ook afgeleverd zijn volgens je leveringsvoorkeuren (meteen in een Afhaalpunt, op je veilige plaats, bij je buur).
  • Kijk na op Track & Trace of in de My bpost app of het adres op het pakje wel correct is.
  • Kijk ook zeker na of je geen afwezigheidsbericht van de postbode in je brievenbus hebt ontvangen. Daarop staat waar je pakje naartoe is.
Ben jij de ontvanger en kan je jouw pakje nog steeds niet vinden, neem dan contact op met de afzender voor een oplossing. Enkel hij kan bij bpost een onderzoek starten en zorgen dat je alsnog je pakje ontvangt. Ben jij de afzender, contacteer dan onze klantendienst. Dit doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen.
Mijn postbode heeft niet aangebeld. Wat kan ik doen?
Het spijt ons dat je postbode niet heeft aangebeld om je zending af te geven. Weet dat een postbode niet verplicht is om aan te bellen als je pakje in de brievenbus past. (Tip: Via de My bpost app en Track & Trace zie je meteen als je pakje is geleverd.) Controleer ook regelmatig of je bel nog goed werkt. Als de postbode niet heeft aangebeld voor je pakje kan je ons dit melden via het online formulier onderaan deze pagina. We zullen de barcode van je pakje en je contactgegevens opvragen zodat we dit met de juiste postbode kunnen bespreken.
Ik was niet thuis bij levering van mijn pakje. Waar is mijn pakje nu?
Als je niet thuis was op het moment van de levering, zullen we je pakje leveren volgens je leveringsvoorkeuren: bij een buur, op een veilige plaats, in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat. Ik heb Mijn Leveringsvoorkeuren nog niet ingesteld In dit geval probeert de postbode je pakje bij een buur of op een veilige plaats af te leveren. Als dit niet lukt, krijg je een Afwezigheidsbericht in je brievenbus. Jij of iemand anders kan het pakje binnen de 14 kalenderdagen afhalen in het Afhaalpunt vermeld op het Afwezigheidsbericht. Hou er echter wel rekening mee dat het Afhaalpunt nog kan wijzigen. Zodra je pakje in een Afhaalpunt ligt, wordt de status van je zending aangepast op Track & Trace en ontvang je een e-mail. Kijk dus altijd eerst de status van je pakje na vooraleer je naar het Afhaalpunt gaat.
Ik heb geen afwezigheidsbericht ontvangen, waar en hoe kan ik mijn pakje afhalen?
Je kan je pakje afhalen op vertoon van het barcodenummer van je pakje in de e-mail of de My bpost app. Zodra je pakje in een Afhaalpunt ligt, wordt de status van je zending aangepast op Track & Trace en ontvang je een e-mail. Kijk dus altijd eerst de status van je pakje na vooraleer je naar het Afhaalpunt gaat. Bij aangetekende zending Is je pakje een nationale aangetekende zending (barcode begint met '010'), of een internationale aangetekende zending (barcode voorafgegaan door de letter 'R'), dan dien je ook je identiteitskaart te tonen bij afhaling.
Waarom is de postbode niet eerst bij mij langsgekomen?
De postbode levert je pakje enkel rechtstreeks in een Afhaalpunt indien je dit zo hebt ingesteld via Mijn Leveringsvoorkeuren. Als je dit zo niet hebt ingesteld, komt de postbode altijd eerst bij je langs.
Wat als ik niet thuis ben als de postbode mijn pakje komt leveren?
Als je je leveringsvoorkeuren hebt ingesteld, zal je pakje geleverd worden volgens je voorkeur (in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat, op een veilige plaats, bij je buur). Heb je je leveringsvoorkeuren nog niet ingesteld, dan steekt je postbode een afwezigheidsbericht in je brievenbus. Je pakje is dan nog niet meteen beschikbaar. Je ontvangt nog een e-mail wanneer je je pakje kan afhalen in het Afhaalpunt. Met het afwezigheidsbericht kan jij of iemand anders je pakje binnen de 14 kalenderdagen afhalen in het Afhaalpunt vermeld op het afwezigheidsbericht.
Kan ik de postbode opbellen of zijn route online volgen om mijn gemiste pakje toch nog te kunnen ontvangen?
Het is niet mogelijk om een postbode op te bellen of zijn volledige route online te volgen. Als je je leveringsvoorkeuren hebt ingesteld, zal je pakje volgens je voorkeur worden geleverd als je niet thuis bent. Heb je deze nog niet ingesteld, dan levert de postbode je pakje in een Afhaalpunt in je buurt. Zodra je pakje de volgende werkdag in een Afhaalpunt beschikbaar is, wordt de status van je zending aangepast op Track & Trace en in de My bpost app. Kijk dus altijd eerst de status van je pakje na vooraleer je naar het Afhaalpunt gaat.
Hoe kan ik betalen voor een pakje dat ik afhaal in een Afhaalpunt?
Een zending met betaling bij levering kan je op 2 manieren betalen in een Afhaalpunt: cash en met debet- of kredietkaart.
Er zijn kosten verbonden aan de levering van mijn pakje, hoe kan ik deze betalen?
Bij een pakje met betaling bij levering aan huis, zijn er verschillende betaalmogelijkheden:. Cash betalen
Je kan cash betalen aan de postbode, maar dan dien je wel het exacte bedrag af te geven. Mobiel betalen
Je kan ook mobiel betalen met je banking app of de Payconiq by Bancontact app. De postbode maakt dan een QR-code aan die je scant met je banking app. Daarna ontvangen jullie beiden een bevestiging van de betaling. De postbode levert je pakje met betaling bij levering in een Postkantoor of een PostPunt als:
  • Je niet thuis bent.
  • Je het exacte bedrag niet cash of mobiel kan betalen
  • Je wil betalen met een debet- of kredietkaart.
  • Het om een bedrag gaat van meer dan 1000 euro.
Vanaf wanneer kan ik mijn pakje afhalen en hoe word ik daarvan op de hoogte gebracht?
Je pakje is vanaf 11 uur de volgende werkdag beschikbaar in een Afhaalpunt. Zodra je pakje in een Afhaalpunt ligt, wordt de status van je zending aangepast op Track & Trace en in de My bpost app. Als de afzender ons je e-mailadres en/of telefoonnummer juist heeft bezorgd, ontvang je van ons ook een e-mail en/of sms zodra je pakje beschikbaar is. Tip: Het Afhaalpunt op je afwezigheidsbericht kan in sommige gevallen nog wijzigen. Kijk daarom altijd eerst de status van je pakje na via Track & Trace of de My bpost app vooraleer je je pakje gaat afhalen.
Welke post of zendingen levert bpost op zaterdag en zondag?
In bepaalde gevallen levert bpost in het weekend. Dit hangt af van het soort zending, de afzender en het afleveradres. Brieven en aangetekende zendingen worden voorlopig enkel tijdens weekdagen bezorgd. Sommige afzenders, zoals bepaalde webshops, hebben afspraken met bpost om hun pakjes ook op zaterdag en zondag te laten leveren op thuisadressen. Het kan dus gebeuren dat je pakje in het weekend wordt geleverd bij je thuis (op zaterdag tussen 8 en 17 u., op zondag tussen 9 en 19 u.). Pakjes worden voorlopig niet rechtstreeks geleverd op weekenddagen in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat. Deze worden dan op maandag in het Afhaalpunt of Pakjesautomaat geleverd.  Volg de status van je pakje eenvoudig op via de My bpost app of Track & Trace.
Ik heb mijn pakje net gemist. Kan de postbode vandaag nog eens langskomen?
Nee, dat is spijtig genoeg niet mogelijk. Om logistieke redenen kunnen we onze postbodes niet nogmaals laten langskomen bij je thuis. Als je je leveringsvoorkeuren hebt ingesteld, zal je pakje geleverd worden volgens je voorkeur (in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat, op een veilige plaats, bij je buur). Heb je je leveringsvoorkeuren nog niet ingesteld, dan steekt je postbode een afwezigheidsbericht in je brievenbus. Je pakje is dan nog niet meteen beschikbaar. Je ontvangt nog een e-mail wanneer je je pakje kan afhalen in het Afhaalpunt. Met het afwezigheidsbericht kan jij of iemand anders je pakje binnen de 14 kalenderdagen afhalen in het Afhaalpunt vermeld op het afwezigheidsbericht.
Wat is het maximumbedrag dat ik mobiel kan betalen aan de postbode?
Het maximumbedrag is afhankelijk van de betalingslimieten van je bank. Indien deze limiet wordt overschreden, krijg je meteen een melding. In dat geval zijn er 2 mogelijkheden:
  • Je betaalt cash het exacte bedrag aan de postbode en ontvangt meteen je pakje
  • Je pakje gaat naar het Postkantoor of Postpunt in je buurt waar je het de volgende werkdag betaalt met een debet- of kredietkaart.
Kan ik mijn pakje al vandaag ergens afhalen?
Nee, dit is spijtig genoeg niet mogelijk. Op het afwezigheidsbericht in je brievenbus staat waar en vanaf wanneer je je pakje kan afhalen. Hou er wel rekening mee dat het Afhaalpunt nog kan wijzigen. Zodra je pakje in een Afhaalpunt ligt, wordt de status van je zending aangepast op Track & Trace en ontvang je een e-mail. Kijk dus altijd eerst de status van je pakje na vooraleer je naar het Afhaalpunt gaat.
Kan ik mijn pakje laten overbrengen naar een ander Afhaalpunt?
Nee, dat is spijtig genoeg niet mogelijk. Wijzig je leveringsvoorkeuren indien je in de toekomst je pakjes wil laten leveren in een ander Afhaalpunt in je buurt, als je niet thuis bent.
Wie mag mijn pakje in ontvangst nemen als ik niet thuis ben?
Dit hangt af van de volgende factoren: Bij een pakje
  • Thuis aan de deur
Eender wie thuis is, mag je pakje in ontvangst nemen.
  • Je buur
Als jij niet thuis bent, kan je via je leveringsvoorkeuren instellen bij welke buur je pakje afgeleverd mag worden.
  • In een Afhaalpunt
Eender wie de bevestigingsmail met de barcode of het afwezigheidsbericht van de postbode meebrengt, mag je pakje in ontvangst nemen. Bij aangetekende zending Je herkent een nationale aangetekende zending aan de barcode (begint met '010'). De barcode van een internationale aangetekende zending begint met de letter 'R'.
  • Thuis aan de deur
Enkel jij (of je volmachthouder) mag een aangetekende zending in ontvangst nemen. De postbode zal je aangetekende zending pas overhandigen na vertoon van je identiteitskaart.
  • In een Afhaalpunt
Je kan je aangetekende zending afhalen in een Afhaalpunt op vertoon van je identiteitskaart en het afwezigheidsbericht dat je in de brievenbus hebt ontvangen.  
Met welke apps kan ik mijn pakje mobiel betalen?
Je kan je pakje aan de postbode betalen via de Payconiq by Bancontact app of via een van de volgende banking apps die de Payconiq by Bancontact-functionaliteit aanbiedt: KBC, BNP Parisbas Fortis, Belfius, ING, Argenta, AXA bank, ABK bank, Bank Van Breda, Beobank, CBC banque, CPH banque, Crelan, Deutsche Bank, Fintro, Hello Bank Keytrade, Nagelmackers, VDK spaarbank.
Waarom komt de postbode toch nog een 2de keer langs nadat ik al een afwezigheidsbericht heb ontvangen?
Wordt je pakje op een zaterdag geleverd en ben je niet thuis, dan komt de postbode de volgende werkdag nog eens langs.
Kan de postbode opnieuw langskomen om mijn pakje of aangetekende zending te leveren?
Nadat je een afwezigheidsbericht hebt ontvangen, kan je online een aanvraag indienen om je pakje of aangetekende zending een tweede keer bij je te komen aanbieden. Je kan dit tot 10 dagen na ontvangst van het afwezigheidsbericht inplannen.
Ik verwacht een pakje tegen betaling bij levering, kan ik dit op voorhand betalen?
Nee, dat is momenteel nog niet mogelijk. Je kan je pakje als volgt betalen:
  • met gepast geld
  • via de Payconiq by Bancontact app of via je banking app die de Payconiq by Bancontact-functionaliteit aanbiedt
  • met je debet- of kredietkaart (enkel in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt mogelijk)
Pakjes van buiten de Europese Unie met invoerkosten kan je vanaf 7 juni 2021 wel op voorhand met de My bpost app betalen. Voor deze pakjes krijg je een melding in je app.