8 vragen
 voor het trefwoord « Mijn pakje volgen »

Wij proberen steeds alle nationale pakjes de eerstvolgende werkdag af te leveren. Je kan via Track & Trace en de My bpost app steeds de status van je pakje volgen. Het aangegeven tijdslot is een indicatie, 95% van de pakjes wordt binnen dit tijdslot geleverd.

Zodra je de barcode van je pakje hebt ontvangen, kan je je pakje meteen online volgen via Track & Trace en de My bpost app. Soms gebeurt het dat wij de barcode pas op een later tijdstip van de afzender ontvangen. Hierdoor kan je je pakje nog niet volgen via Track & Trace. Probeer het in dit geval later opnieuw.

Dit betekent dat de afzender heeft aangegeven dat hij je pakje wil verzenden via bpost. Je pakje ligt in dit geval nog steeds bij de afzender. Als dit al een tijdje zo is, kan je het best de afzender contacteren voor meer details.

Neem in dit geval contact op met de afzender van je pakje en vraag naar de barcode. Zonder barcode kunnen we je pakje helaas niet volgen via Track & Trace.

Aan de hand van het barcodenummer van je pakje kan je via Track & Trace en de My bpost app de naam en het adres van de afzender raadplegen.

Het kan zijn dat je een e-mail of sms ontvangt die afkomstig lijkt te zijn van bpost. Ze lijken echt, maar zijn niet door bpost verstuurd. Dit zijn frauduleuze berichten, ook wel gekend als phishing, verstuurd door oplichters. Met de volgende tips herken je dit soort phishingmails en -sms’en en weet je wat je moet doen als je er een ontvangt.

Betaal nooit voor een pakje dat onderweg is en vul niet zomaar je gegevens in

bpost zal je nooit vragen om te betalen als je pakje onderweg is (bv. inklaringskosten of om extra kosten te vermijden). Afzenders van dit soort nepberichten hebben vaak haast: 'Betaal uw verzendkosten zo snel mogelijk' of 'Doe het binnen de 48 uur'. Laat je hierdoor niet vangen en stel jezelf ook de vraag of je wel een pakje verwacht.

Voer ook enkel persoonlijke gegevens in als je 100 % zeker bent dat je met bpost te maken hebt. We vragen je ook nooit om persoonlijke info via e-mail of sms.

Controleer het webadres

Een frauduleuze mail of sms bevat meestal een link of knop die naar een onbetrouwbare website gaat. Je kan de website van de link controleren door met je muis over de link te zweven (niet klikken). Het webadres verschijnt dan linksonder in je browser. Herken je het adres niet meteen, klik dan niet.

Help phishing voorkomen

Stuur verdachte berichten door naar verdacht@safenonweb.be. Zo help je mee voorkomen dat ook anderen slachtoffer worden van oplichters

Het kan gebeuren dat een pakje verkeerdelijk wordt aangekondigd door de afzender. Negeer de e-mail als je geen pakje verwacht van deze afzender.