8 vragen
 voor het trefwoord « Mijn pakje volgen »
Wanneer wordt mijn nationale pakje binnen België geleverd?
Wij proberen steeds alle nationale pakjes die binnen België worden verzonden de eerstvolgende werkdag af te leveren. Je kan via Track & Trace en de My bpost app steeds de status van je pakje volgen via je barcode. Het aangegeven tijdslot is een indicatie, 95% van de pakjes wordt binnen dit tijdslot geleverd. Meer info over de leveringstermijn van internationale pakjes.
Vanaf wanneer kan ik mijn pakje volgen via Track & Trace?
Zodra bpost je zending heeft ontvangen, kan je het verdere verloop ervan via de My bpost app of Track & Trace volgen aan de hand van de barcode. Vaak krijg je van de afzender een e-mail als je barcode is aangemaakt. In de meeste gevallen zal je je pakje nog niet meteen kunnen volgen via onze Track & Trace. Dit komt omdat het nog in voorbereiding is bij de afzender en dus nog niet aan bpost is overhandigd. Zodra de afzender je pakje aan bpost overhandigt, kan je het volgen.
Mijn pakje staat nog steeds in voorbereiding bij de afzender. Wat betekent dit en wat kan ik doen?
Dit betekent dat de afzender heeft aangegeven dat hij je pakje wil verzenden via bpost. Je pakje ligt in dit geval nog steeds bij de afzender. Als dit al een tijdje zo is, kan je het best de afzender contacteren voor meer details.
Ik verwacht een pakje, maar heb geen barcode ontvangen. Wat nu?
Ben je de barcode van je pakje kwijt of heb je er nooit een ontvangen? Dan kan je het volgende doen:
  • Als je iets gekocht hebt via een webshop ontvang je meestal een e-mail met daarin de barcode van je pakje. Het kan ook zijn dat de webshop je meteen een link stuurt naar de Track & Trace-pagina (met je barcode ingevuld) van de pakjesdienst die je pakje zal bezorgen.
  • Heb je geen barcode ontvangen, vraag er dan naar bij de afzender.
Ik ontvang een verdachte sms of e-mail, zogezegd van bpost. Wat moet ik doen?
Het kan zijn dat je een e-mail of sms ontvangt die afkomstig lijkt te zijn van bpost. Ze lijken echt, maar zijn niet door bpost verstuurd. Dit zijn frauduleuze berichten, ook wel gekend als phishing, verstuurd door oplichters. Met de volgende tips herken je dit soort phishingmails en -sms’en en weet je wat je moet doen als je er een ontvangt.

Geloof niet elke sms of e-mail en vul niet zomaar je gegevens in Stel jezelf eerst de vraag of je wel een pakje verwacht. Voor zendingen binnen de EU zal bpost je nooit vragen om te betalen als je pakje onderweg is (bv. om extra kosten te vermijden), of om persoonlijke info door te geven via e-mail of sms. Daarnaast zal bpost nooit dreigen met een deurwaarder als je niet betaalt voor je pakje. Voer ook enkel persoonlijke gegevens in als je 100 % zeker bent dat je met bpost te maken hebt. We vragen je ook nooit om persoonlijke info via e-mail of sms. Controleer het webadres Een frauduleuze mail of sms bevat meestal een link of knop die naar een onbetrouwbare website gaat. Je kan de website van de link controleren door met je muis over de link te zweven (niet klikken). Het webadres verschijnt dan linksonder in je browser. Herken je het adres niet meteen, klik dan niet. Help phishing voorkomen Stuur verdachte berichten door naar verdacht@safeonweb.be. Zo help je mee voorkomen dat ook anderen slachtoffer worden van oplichters.
Hoe weet ik wie de afzender van mijn pakje is?
Aan de hand van het barcodenummer van je pakje kan je via Track & Trace en de My bpost app de naam en het adres van de afzender raadplegen.
Ik krijg melding dat mijn pakje vandaag niet wordt geleverd. Kan ik het pakje vandaag nog ergens afhalen?
Dit is spijtig genoeg niet mogelijk.
Ik verwacht geen pakje. Waarom ontvang ik toch een e-mail?
Het kan gebeuren dat een pakje verkeerdelijk wordt aangekondigd door de afzender. Negeer de e-mail als je geen pakje verwacht van deze afzender.