8 vragen
 voor het trefwoord « Mijn pakje volgen »
Wanneer wordt mijn pakje geleverd?
Wij proberen steeds alle nationale pakjes de eerstvolgende werkdag af te leveren. Je kan via Track & Trace en de My bpost app steeds de status van je pakje volgen. Het aangegeven tijdslot is een indicatie, 95% van de pakjes wordt binnen dit tijdslot geleverd.
Vanaf wanneer kan ik mijn pakje volgen via Track & Trace?
Zodra je de barcode van je pakje hebt ontvangen, kan je je pakje meteen online volgen via Track & Trace en de My bpost app. Soms gebeurt het dat wij de barcode pas op een later tijdstip van de afzender ontvangen. Hierdoor kan je je pakje nog niet volgen via Track & Trace. Probeer het in dit geval later opnieuw.
Mijn pakje staat nog steeds in voorbereiding bij de afzender. Wat betekent dit en wat kan ik doen?
Dit betekent dat de afzender heeft aangegeven dat hij je pakje wil verzenden via bpost. Je pakje ligt in dit geval nog steeds bij de afzender. Als dit al een tijdje zo is, kan je het best de afzender contacteren voor meer details.
Ik verwacht een pakje, maar heb geen barcode ontvangen. Wat nu?
Neem in dit geval contact op met de afzender van je pakje en vraag naar de barcode. Zonder barcode kunnen we je pakje helaas niet volgen via Track & Trace.
Ik ontvang een verdachte sms of e-mail, zogezegd van bpost. Wat moet ik doen?
Het kan zijn dat je een e-mail of sms ontvangt die afkomstig lijkt te zijn van bpost. Ze lijken echt, maar zijn niet door bpost verstuurd. Dit zijn frauduleuze berichten, ook wel gekend als phishing, verstuurd door oplichters. Met de volgende tips herken je dit soort phishingmails en -sms’en en weet je wat je moet doen als je er een ontvangt. Geloof niet elke sms of e-mail en vul niet zomaar je gegevens in Stel jezelf eerst de vraag of je wel een pakje verwacht. Voor zendingen binnen de EU zal bpost je nooit vragen om te betalen als je pakje onderweg is (bv. om extra kosten te vermijden), of om persoonlijke info door te geven via e-mail of sms. Daarnaast zal bpost nooit dreigen met een deurwaarder als je niet betaalt voor je pakje. Voer ook enkel persoonlijke gegevens in als je 100 % zeker bent dat je met bpost te maken hebt. We vragen je ook nooit om persoonlijke info via e-mail of sms. Controleer het webadres Een frauduleuze mail of sms bevat meestal een link of knop die naar een onbetrouwbare website gaat. Je kan de website van de link controleren door met je muis over de link te zweven (niet klikken). Het webadres verschijnt dan linksonder in je browser. Herken je het adres niet meteen, klik dan niet. Help phishing voorkomen Stuur verdachte berichten door naar verdacht@safeonweb.be. Zo help je mee voorkomen dat ook anderen slachtoffer worden van oplichters.
Hoe weet ik wie de afzender van mijn pakje is?
Aan de hand van het barcodenummer van je pakje kan je via Track & Trace en de My bpost app de naam en het adres van de afzender raadplegen.
Ik krijg melding dat mijn pakje vandaag niet wordt geleverd. Kan ik het pakje vandaag nog ergens afhalen?
Dit is spijtig genoeg niet mogelijk.
Ik verwacht geen pakje. Waarom ontvang ik toch een e-mail?
Het kan gebeuren dat een pakje verkeerdelijk wordt aangekondigd door de afzender. Negeer de e-mail als je geen pakje verwacht van deze afzender.