98 vragen
 voor het trefwoord « Verzenden naar het buitenland »
Kan ik mijn internationale zending via Track & Trace volgen?
Je kan je pakje naar het buitenland volgen als we die Track & Trace-informatie krijgen van onze buitenlandse collega's. Volg het in Track & Trace of via de My bpost app.
Kan ik mijn pakje online volgen?
Je kan je pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als je een account bij bpost hebt, volg je je pakje ook in de verzendtool van bpost. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig. Die gegevens staan op je verzendetiket of kreeg je via sms, e-mail, of het afgifte- of betalingsbewijs van het Postkantoor.
Hoeveel kost het om een pakje te verzenden?
De prijs om een pakje te verzenden, hangt af van het gewicht, formaat en de bestemming. Je kan het tarief eenvoudig online berekenen. Ook het verzendetiket dat je nodig hebt om je pakje te verzenden, maak je makkelijk online of in de My bpost app aan.
Kan ik mijn barcode ingeven op Track & Trace om mijn zending naar het buitenland te volgen?
Ga naar Track & Trace of de My bpost app. En vul de postcode en de cijfers onder de barcode van het verzendetiket in. De cijfers staan ook op het betalingsbewijs of afgiftebewijs dat je in een Postkantoor of PostPunt kreeg.
Wat gebeurt er als bpost mijn pakje niet heeft afgeleverd?
Als je pakje niet werd afgeleverd, controleer je eerst de status van je zending via Track & Trace of de My bpost app. Als het niet duidelijk is waar je pakje naartoe is en het gedurende meerdere werkdagen niet beweegt (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor VK en alle andere landen), kan je een onderzoek aanvragen. Hiervoor neem je best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten. Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Mijn pakje is al enkele dagen onderweg. Moet ik mij zorgen maken?
Het kan heel soms gebeuren dat een pakje langer dan verwacht onderweg is. Als de status van Track & Trace meerdere werkdagen niet verandert (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), neem dan best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten. Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij bpost. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Welk soort verpakkingen of verzenddozen heeft bpost in zijn gamma?
All-inverpakking (doos + verzendetiket) die in brievenbussen past Gewone dozen in verschillende formaten Cadeaudozen in verschillende formaten Gewatteerde enveloppen
Ik wil een groot pak verzenden binnen België. Welke grootte en gewichten zijn toegestaan?
Als je een pakje wil verzenden binnen België, dan mag: je pakje niet zwaarder zijn dan 30 kg de langste zijde niet langer zijn dan 1,5 m de totale afmeting niet groter zijn dan 3 m (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte) Als je gebruikmaakt van een Pakjesautomaat, gelden volgende voorwaarden: Het maximumgewicht is 30 kg. Het minimumformaat is 145 mm x 112 mm. Het maximumformaat is 420 mm x 310 mm x 580 mm. Voor rollen gelden deze regels: Gewicht: maximaal 30 kg Lengte: maximaal 1,5 m Diameter: maximaal 400 mm
Pakje verzenden: welke gegevens heb ik nodig?
Om je pakje correct af te leveren, hebben we de volgende gegevens nodig: Je adres. Dat is belangrijk als je pakje wordt teruggestuurd. Als je kiest voor een levering op een specifiek adres: voornaam, naam, straat, nummer, postcode, stad en e-mailadres van de bestemmeling. Zo kunnen we rekening houden met zijn leveringsvoorkeuren. Als je het pakje verzendt naar een Pakjesautomaat, is het e-mailadres verplicht. Als je kiest voor een levering in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat: kies een locatie uit de lijst. Deze optie is alleen mogelijk als je je verzendetiket online maakt. Om je pakje te verzenden, moet je het gewicht van je pakje kennen. &nbsp; Pakje buiten EU verzenden Vul het CN23-gedeelte/document volledig in en voeg een kopie toe (<a href="/sites/default/files/commercial/parcels/POSK0995_bpack_Documentsdedouane_NL.pdf" title="Info douanedocumenten">douanedocumenten</a>): Op dit document dienen de verschillende velden ingevuld te worden: afzender geadresseerde HS-code (GS code): wereldwijd hanteren douanes de uniforme HS-code (Harmonized System) om goederen te identificeren. Raadpleeg <a href="https://eservices.minfin.fgov.be/extTariffBrowser/Search?lang=NL&amp;date=20210105&amp;t=102&amp;l=205">FOD Financiën</a> voor de juiste code. Land van oorsprong Details van de zending Voeg altijd twee exemplaren van de factuur of pro forma factuur toe Voor zendingen met een waarde van meer dan € 1.000 voeg je ook een Enig Administratief Document toe. &nbsp;
Hoe frankeer ik mijn pakje?
Om een pakje te verzenden, heb je een verzendetiket nodig. Je koopt je verzendetiket online, in de My bpost app&nbsp;of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Maak online of in de app een verzendetiket aan en print het thuis of tegen betaling in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Koop je verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt (afhankelijk van het beschikbare aanbod). Bestel het in de eShop van bpost (verkoop per 10) of koop een voorgefrankeerde verpakking.
Wat is het tarief van bpost om een pakje naar het buitenland te verzenden?
Als je goederen verzendt, moet je die altijd als pakje verzenden. Het tarief om een pakje naar het buitenland te verzenden hangt af van het gewicht, het formaat, de bestemming en de opties. Met bpost stuur je pakjes tot 30 kg naar meer dan 220 landen. Maak je verzendetiket online aan, via de eShop of ga naar een Postkantoor of PostPunt.
Wat mag ik niet verzenden met bpost?
De huidige postwetgeving verbiedt het verzenden van brieven of pakjes met volgende inhoud: 1. Gevaarlijke goederen: Gevaarlijke voorwerpen zijn voorwerpen die door hun vorm, aard of verpakking een gevaar kunnen zijn voor personen, of schade kunnen aanbrengen aan andere zendingen, de uitrusting van bpost of goederen van derden (inclusief pakjes). Ook sommige dagelijkse producten mag je niet met de post verzenden. Zoals aanstekers, parfum, manicureproducten, lijm, verf, ontvlambare vloeistoffen, spuitbussen, deodorants onder druk, haarkleurmiddel en lithiumbatterijen. Er bestaat een specifieke uitzondering voor lithiumbatterijen. Lees er alles over in <a href="https://www.bpost.be/sites/default/files/migrate/OnepagerDG_NL.PDF">onze gids</a>. Je vindt er ook een overzicht van alle gevaarlijke goederen. 2. Verboden items: Drugs, verdovende middelen en psychotrope stoffen; Wapens, essentiële onderdelen van wapens en munitie, namaakwapens, messen, zwaarden, dolken en elk ander scherp of snijdend voorwerp; Voorwerpen, geschriften of substanties in het algemeen waarvan de invoer, uitvoer, productie, omloop, verspreiding, het gebruik, het bezit, de verkoop of het vervoer ervan bij wet verboden is; Voorwerpen waarop vermeldingen te zien zijn die indruisen tegen de openbare orde of de goede zeden;&nbsp; Zendingen die volgens het handelsrecht verboden bestemmingen vermelden of verboden goederen bevatten; Zendingen die namaakgoederen bevatten; Muntstukken, bankbiljetten en waarden aan toonder (uitzondering: cheques op naam met een maximale waarde van € 500 per pakje en een basisgarantie); Juwelen (uitzondering: fantasiejuwelen die geen goud, zilver of edelstenen bevatten, niet meer waard zijn dan € 500 per pakket en een basisgarantie hebben, kunstvoorwerpen en verzamelwerken of andere kostbare materialen, met inbegrip van dierenpelzen; Pakjes waarvan de waarde meer dan € 25.000 bedraagt.&nbsp;
Ik krijg geen nieuwe update via Track & Trace, is dat normaal?
Als de status van je pakje niet verandert in Track &amp; Trace kunnen er verschillende oorzaken zijn: Je pakje heeft vertraging. Onze collega's in het buitenland geven geen Track &amp; Trace-informatie over je pakje. Als de status van je pakje meerdere werkdagen onveranderd blijft (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), en de bestemmeling ontving nog niets, neem dan best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten. Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij bpost. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Welke leveringsmogelijkheden biedt bpost aan?
Je kan kiezen uit verschillende leveringsmogelijkheden: Op een thuis- of werkadres In een van de 2300 Afhaalpunten van bpost: Postkantoor PostPunt PakjesPunt Pakjesautomaat
Wanneer levert bpost mijn pakje bij de bestemmeling af?
We leveren je pakje de volgende werkdag bij de bestemmeling in België als je het pakje: voor de laatste lichting in de Rode Brievenbus steekt – zorg ervoor dat je pakje door de opening kan afgeeft binnen de openingsuren van je Postkantoor, PostPunt, PakjesPunt of Pakjesbus voor de laatste lichting dropt in een Pakjesautomaat.
Wat zijn de afmetingen van de verschillende pakjes van bpost?
De verpakkingen van bpost hebben verschillende afmetingen. Voor elk pakje is er een geschikte doos.
Hoe verzend ik een pakje via een Pakjesautomaat?
Je kan je pakje verzenden door het achter te laten in een van onze Pakjesautomaten. Die vind je overal in België, in de buurt van supermarkten, stations, kantoorgebouwen ... Een pakje verzenden via een Pakjesautomaat met scherm Ga met je pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in je buurt. Scan de code op je verzendetiket of toets de barcode manueel in. Steek het pakje in de locker die automatisch opengaat. Als de locker te klein is, duw je op het scherm op 'Meld een probleem' en sluit je de locker. Een grotere locker gaat dan open. Sluit de deur en bevestig op het scherm. Een pakje verzenden via een Pakjesautomaat zonder scherm Ga met je pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in je buurt. Open de My bpost app en zorg dat bluetooth en locatievoorzieningen zijn ingeschakeld op je smartphone. Klik onderaan in de app op ‘Verzenden’ en daarna op ‘Voeg een zending toe’. Volg de stappen om de Pakjesautomaat en een gepaste locker te selecteren.Plaats je pakje in de locker en sluit het deurtje. De postbode komt elke werkdag de lockers leegmaken. Je ontvangt dan een bevestigingsmail (kijk zeker ook even na in je ongewenste berichten). Je kan je pakje vervolgens eenvoudig volgen via de My bpost app of Track &amp; Trace.
Hoe maak ik een verzendetiket aan?
Zo maak je online of in de My bpost app een verzendetiket :&nbsp; Gebruik onze online verzendtool of de app en kies tussen een nationale of internationale zending. Kies een leveringsmethode : een adres, pakjesautomaat of Afhaalpunt. Geef het gewicht in en kies eventueel extra opties. Vul jouw gegevens in en daarna die van de bestemmeling Betaal en druk je verzendetiket af. Of kies de optie' Print mijn verzendetiket' en laat het afdrukken in een Postkantoor of PostPunt
Kan ik postzegels op mijn pakje kleven in plaats van een verzendetiket?
Je kan postzegels in plaats van een verzendetiket gebruiken als je zending de onderstaande afmetingen en het gewicht niet overschrijdt: Breedte: 230 mm Lengte: 350 mm Hoogte: 30 mm Gewicht: 2 kg Opgelet: als je een zending met postzegels verzendt, is er geen barcode en kan je ze niet volgen met Track &amp; Trace. Met een verzendetiket kan dat wel.
Hoe groot of zwaar mag mijn pakje voor het buitenland zijn?
De langste zijde van je pakje mag maximaal 1,5 m lang zijn. En als je de afmetingen optelt, mag dat niet meer dan 3 m zijn (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte). Voor lichte pakjes gelden deze regels: Pakje weegt maximaal 2 kg. Langste zijde is maximaal 60 cm. Alle afmetingen samen zijn maximaal 90 cm. In geval van een rol: maximaal 60 cm lang en 20 cm diameter. Andere pakjes mogen 30 kg wegen.
Hoe moet ik mijn online verzendetiket printen en kleven?
Zo print en kleef je je verzendetiket: Print je verzendetiketten (thuis) zelf af of kies voor de optie ‘printen in een Postkantoor of PostPunt'. Plak je verzendetiket met plakband stevig op je pakje. Zorg ervoor dat het transport- en waterbestendig is.
Hoe verzend ik mijn pakje aangetekend?
Het is mogelijk om een pakje met garantie te verzenden. Dat betekent dat de ontvanger moet tekenen voor ontvangst en je een garantie hebt tot € 500 als je pakje verloren of beschadigd raakt. Om je pakje met garantie te verzenden, duid je in de online verzendtool de optie ‘Garantie (tot € 500)’ aan. Of je vraagt ernaar in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra.
Waar kan ik dozen en enveloppen kopen om een pakje te verzenden?
Postkantoor PostPunt PakjesPunt (afhankelijk van de beschikbaarheid in de winkel) eShop
Waar kan ik mijn pakje afgeven?
Je kan je pakje op verschillende plaatsen afgeven: In een Postkantoor – in sommige kantoren vind je speciale Pakjesbussen. In een PakjesPunt In een Pakjesautomaat Je kan het tegen betaling thuis laten afhalen. In een MassPost Center (voor meer dan 20 pakjes per dag)
Ik heb een verkeerd adres opgegeven, kan ik het nog wijzigen?
&nbsp; Vanaf het moment dat je je pakje hebt afgegeven, is het niet meer mogelijk om het adres te wijzigen. Als de buitenlandse postdiensten het pakje niet kunnen leveren, komt het terug naar jou.
Hoe beïnvloedt de brexit mijn zendingen naar het Verenigd Koninkrijk?
Alle informatie over hoe pakjes verzenden naar het Verenigd Koninkrijk na de Brexit vind je hier: <a href="https://ecommerceblogbpost.be/tipsandtricks/hoe-pakjes-naar-het-verenigd-koninkrijk-verzenden-na-de-brexit/#.X9HwOdhKhPY">https://ecommerceblogbpost.be/tipsandtricks/hoe-pakjes-naar-het-verenigd-koninkrijk-verzenden-na-de-brexit/</a>
Hoe weet ik wanneer mijn pakje is aangekomen bij de bestemmeling?
Volg je pakje via Track &amp; Trace of de My bpost app. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig. Die gegevens staan op je verzendetiket of kreeg je via sms, e-mail, of het afgiftebewijs of betalingsbewijs van het Postkantoor. Wil je extra zekerheid, kies dan de verzendoplossing met ontvangstbewijs. De ontvanger tekent in dat geval bij ontvangst met zijn naam, handtekening en de datum. In geval van betwisting is dat document rechtsgeldig.
Volgens Track & Trace is mijn pakje afgeleverd, maar mijn bestemmeling zegt van niet. Wat moet ik doen?
Vraag aan de bestemmeling of hij al in zijn brievenbus heeft gekeken of iemand anders het pakje in ontvangst heeft genomen. Vraag aan de bestemmeling of het pakje werd afgeleverd bij de buren of op een veilige plaats, al of niet volgens zijn leveringsvoorkeuren. Als hij het pakje nergens vindt, neem dan contact op met onze klantendienst. Dat doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. Hou het nummer van de barcode of de referentie bij de hand. Enkel jij als afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons.
Hoe verzend ik mijn pakje het goedkoopst?
Voor zendingen met een dvd-formaat tot 1 kg hebben we de goedkoopste all-inoplossing. Je vindt die voorgefrankeerde verpakking in onze eShop of in een Postkantoor. Als je pakje zwaarder is dan 1 kg, dan is dit de goedkoopste optie: zelf een doos voorzien, het verzendetiket online of in de My bpost app aanmaken, thuis printen en je pakje afgeven in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.
Ik heb een fout gemaakt bij het online aanmaken van mijn verzendetiket. Kan ik de gegevens nog aanpassen?
Zodra je het verzendetiket aangemaakt en betaald hebt, kan je het niet meer aanpassen. Je moet een nieuw aanmaken.
Welke douanedocumenten vul ik in voor een pakje naar het buitenland?
Vul het CN23-gedeelte/document volledig in en voeg een kopie toe (<a title="Info douanedocumenten" href="/sites/default/files/commercial/parcels/POSK0995_bpack_Documentsdedouane_NL.pdf">douanedocumenten</a>): Op dit document dienen de verschillende velden ingevuld te worden: afzender geadresseerde HS-code (GS code): wereldwijd hanteren douanes de uniforme HS-code (Harmonized System) om goederen te identificeren. Raadpleeg <a href="https://eservices.minfin.fgov.be/extTariffBrowser/Search?lang=NL&amp;date=20210105&amp;t=102&amp;l=205">FOD Financi&euml;n</a> voor de juiste code. Land van oorsprong Details van de zending Voeg altijd twee exemplaren van de factuur of pro forma factuur toe Voor zendingen met een waarde van meer dan &euro; 1.000 voeg je ook een Enig Administratief Document toe.
Hoelang is mijn pakje onderweg?
De levertermijn van je pakje varieert tussen de 2 en de 10 werkdagen, afhankelijk van de buitenlandse bestemming. Wil je je pakje sneller laten leveren, dan kan dat met een expreszending. De levertijd is tussen 1 werkdag en 5 werkdagen.
Is mijn pakje standaard beschermd tegen schade, diefstal en verlies of heb ik een extra garantie nodig?
Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van je pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. Je kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan.
Ik heb een pakje verzonden. Hoe ontvang ik een betalingsbewijs of factuur?
Als je online je verzendetiketten aanmaakt, duid je – voor je betaalt – in het winkelmandje aan dat je een betalingsbewijs of factuur wil ontvangen. Achteraf een bewijs vragen, kan niet.
Heeft bpost een dienst voor snelle leveringen?
Euro-Sprinters is onze koerierdienst voor dringende leveringen. Als je vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd.
Moet ik mijn pakje verzenden in een doos van bpost?
Je mag een eigen doos of een doos van bpost gebruiken om je pakje te verzenden. Kies een stevige doos en bescherm de inhoud met opvulmateriaal.
Vind ik in een Postkantoor of PostPunt alles om mijn pakje te verzenden?
In een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt en op onze eShop vind je alles wat je nodig hebt om je pakje te verzenden: Materiaal om de inhoud van je pakje te beschermen Verpakkingen Verzendetiketten Ook handig: in onze eShop vind je voorgefrankeerde dozen.
Als ik een pakje wil afgeven, waar vind ik dan de Afgiftepunten van bpost en hun openingsuren?
Je vindt de verschillende locaties om je pakje af te geven en hun openingsuren: Op de website van bpost In de online verzendtool Op sommige dagen zijn de Afgiftepunten van bpost langer open.
Kan ik mijn verzendetiket in een Postkantoor aanmaken of laten printen?
Je kan je verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt kopen of je online aangemaakte verzendetiket laten printen. Duid in je winkelmandje – voor je betaalt – de optie ‘Printen in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt’ aan. Opgelet, die keuze geldt dan voor je hele bestelling en niet per etiket. Sommige Postkantoren en PakjesPunten hebben een kiosk waar je je verzendetiket kan maken.
Hoe verzend ik zo veilig mogelijk een breekbaar pakje met bpost?
Enkele tips voor het verzenden van een breekbaar pakje: Verzend je meerdere items in 1 keer, wikkel deze dan apart in en voorzie tussenschotten om schade te vermijden. Vul lege ruimtes in je pakje volledig op met krantenpapier of ander schokdempend vulmateriaal. Zo kan de inhoud niet verschuiven. bpost heeft geen specifieke verzendingsmanier voor breekbare voorwerpen.
Hoe frankeer ik mijn pakje voor het buitenland?
Om je pakje naar het buitenland te verzenden, heb je een verzendetiket nodig. Dat koop je online, in de eShop, of in een Postkantoor of PostPunt. Voor een bestemming buiten de Europese Unie moet je ook douanedocumenten toevoegen.
Wat heb ik nodig om mijn verzendetiket aan te maken?
Je hebt de volgende gegevens nodig om een verzendetiket aan te maken: Jouw adres Adres van de bestemmeling of Afhaalpunt naar keuze E-mailadres van de bestemmeling (verplicht als je naar een Pakjesautomaat stuurt) De afmetingen en het gewicht van je pakje De gewenste opties, bijvoorbeeld of je een bevestiging per sms wil ontvangen Een printer. Je hebt geen speciaal printpapier nodig om je verzendetiket af te drukken. Als je geen printer hebt, kies je de optie 'Print mijn verzendetiket' en je laat het tegen betaling afdrukken in een Postkantoor of PostPunt. Tip: plak het etiket met plakband stevig vast op de bovenkant van de verpakking.
Wat gebeurt er als blijkt dat de bestemmeling is verhuisd?
bpost levert je pakje op basis van het vermelde adres. Als je bestemmeling daar niet (meer) woont, registreren wij dat het adres niet correct is of dat de bestemmeling er niet meer woont. bpost stuurt het pakje terug naar jou. Als je vindt dat je pakje onterecht naar jouw werd teruggestuurd, kan je dit melden via het online formulier onderaan deze pagina.
Wanneer is mijn zending een pakje en geen brief meer?
Je zending wordt automatisch een pakje als ze minstens een van deze afmetingen en onderstaand gewicht overschrijdt: Breedte: 230 mm Lengte: 350 mm Hoogte: 30 mm Gewicht: 2 kg
Kan ik mijn pakje 24/7 deponeren in een Pakjesautomaat?
In heel wat Pakjesautomaten kan je je pakje 24/7 deponeren. Sommige Postkantoren hebben ook een Pakjesbus die de klok rond bereikbaar is. Via de link hieronder check je de openingsuren van alle Pakjesautomaten en Pakjesbussen.
Hoe en waar maak ik mijn verzendetiket?
Afhankelijk van welk soort pakje je verzendt, koop je je verzendetiketten online in onze verzendtool of My bpost app, via de eShop en in een Postkantoor of PostPunt. Pakjes tot 30 kg: In een Postkantoor of PostPunt In onze eShop Via onze online verzendtool en My bpost app maak en print je verzendetiketten om op je pakje te kleven. Wie geen printer heeft, kiest 'Print mijn verzendetiket' en laat het printen in een Postkantoor of Postpunt. Pakjes tot 2 kg: In een Postkantoor of PostPunt In onze eShop Expreszendingen: In een Postkantoor of PostPunt Tip voor je verzendetiket: steek het eerst in een plastic kaftje of overplak het met transparante plakband. Het etiket moet tegen een beetje regen kunnen.
Mijn bestemmeling heeft het pakje van bpost geweigerd. Wat nu?
Als de bestemmeling het pakje weigert, bezorgt de postbode het terug aan bpost en wordt het naar jou teruggestuurd.
Hoe werkt de Pakjesbus en waar vind ik er een?
Je vindt Pakjesbussen in heel wat Postkantoren. Het deponeren van je pakje gaat snel en gemakkelijk. De Pakjesbussen staan in het kantoor of in een portaal dat 24/7 open is. Sommige Pakjesbussen hebben een scanner. Je pakje wordt dan gescand op het moment van afgifte. Als de Pakjesbus geen scanner heeft, heb je geen Afgiftebewijs.
Wat zijn de mogelijkheden om de inhoud van mijn pakje te beschermen?
Je kan een garantie nemen op je pakje. Dan is de inhoud beschermd tot € 500. Documenten zijn beschermd tot € 15.
Moet ik specifieke documenten toevoegen om mijn pakje naar het buitenland te verzenden?
Om een pakje naar een ander land te verzenden, heb je voor het verzendetiket het adres en e-mailadres van de bestemmeling nodig. Pakje buiten EU verzenden Vul het CN23-gedeelte/document volledig in en voeg een kopie toe (<a title="Info douanedocumenten" href="/sites/default/files/commercial/parcels/POSK0995_bpack_Documentsdedouane_NL.pdf">douanedocumenten</a>): Op dit document dienen de verschillende velden ingevuld te worden: afzender geadresseerde HS-code (GS code): wereldwijd hanteren douanes de uniforme HS-code (Harmonized System) om goederen te identificeren. Raadpleeg <a href="https://eservices.minfin.fgov.be/extTariffBrowser/Search?lang=NL&amp;date=20210105&amp;t=102&amp;l=205">FOD Financi&euml;n</a> voor de juiste code. Land van oorsprong Details van de zending Voeg altijd twee exemplaren van de factuur of pro forma factuur toe Voor zendingen met een waarde van meer dan &euro; 1.000 voeg je ook een Enig Administratief Document toe.
Mag ik geld verzenden?
Geld mag je niet als pakje verzenden, maar moet je verzenden als een aangetekende zending met aangegeven waarde. Dat geldt ook voor waardevolle voorwerpen, sieraden en effecten aan toonder. Je kan die ook naar het buitenland sturen, maar alleen als het land van bestemming die dienst aanbiedt.
Hoe raakt mijn pakje het snelst bij de bestemmeling?
Je stuurt je pakje het snelst met onze koerierdienst Euro-Sprinters. Als je vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd. Ook met bpost gaat het snel. Want als je een pakje verzendt, proberen we dat de volgende werkdag te bezorgen.
Voor welke landen heb ik geen douanedocumenten nodig als ik een pakje wil verzenden?
Voor de volgende landen van de Europese Unie heb je geen douanedocumenten nodig: België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk Griekenland Hongarije Ierland Itatië Kroatië Letland tdtouwen Luxemburg Malta Nederland Oostenrijk Polen Portugal Roemenië Slovenië Slowakije Spanje Tsjechië Zweden &nbsp; &nbsp; &nbsp; <a href="https://ecommerceblogbpost.be/tipsandtricks/hoe-pakjes-naar-het-verenigd-koninkrijk-verzenden-na-de-brexit/#.X9HwOdhKhPY">Alle info over pakjes verzenden naar het Verenigd Koninkrijk na de Brexit</a> Uitzonderingsgebieden binnen Europa Er zijn enkele gebieden die binnen het grondgebied van de Europese Unie liggen, maar niet tot het fiscale gebied van de EU behoren. Als je een pakje naar een van deze uitzonderingsgebieden verzendt, dan dient u ook douanedocumenten toe te voegen. Uitzonderingsgebieden: Äland Ceuta tdvigno Andorra DOM (Departements d'Outre-Mer) Meer van Lugano Berg Athos Eiland Man Metdlla Büsingen Gibraltar Monaco Campione D'itatda Helgoland San Marino Canarische eilanden Kanaaleilanden &nbsp; &nbsp; &nbsp;
Kan bpost mijn pakje ook komen ophalen, of moet ik altijd naar een Postkantoor of PostPunt gaan om het te verzenden?
Je kan je pakje tegen betaling laten afhalen bij je thuis of je brengt het zelf naar een Postkantoor of PostPunt. Maak je verzendetiket op voorhand online aan. Of koop verzendetiketten of een voorgefrankeerde doos via onze eShop.
Waar geef ik mijn pakje af?
Je kan je pakje komen afgeven of laten afhalen: Geef je pakje af in een van onze Afgiftepunten: Postkantoren, PostPunten, PakjesPunten en Pakjesautomaten. Laat je pakje voor het buitenland door een postbode afhalen bij je thuis of op je werk. Daaraan zijn wel kosten verbonden. Als je meer dan 20 pakjes per dag wilt verzenden, kan je terecht in een van onze 19 MassPost Centra.
Hoe betaal ik mijn online verzendetiket?
Je betaalt je verzendetiket in de online verzendtool met MasterCard, Visa, Bancontact, Belfius, KBC, ING en PayPal.
Kan ik een voorgefrankeerde doos kopen?
In de eShop, Postkantoren en PostPunten kan je voorgefrankeerde dozen kopen. Van een voorgefrankeerde doos in dvd-formaat voor kleine pakjes tot fashion bags – dat zijn onze grote verpakkingen om kleding in te verzenden.
Hoe bereid ik mijn pakje naar een bestemming in het buitenland voor?
Steek je zending in een stevige doos en vul de doos verder op met vulmateriaal zoals oude kranten. Dat mag een eigen doos zijn of een doos van bpost. Plak de doos goed dicht. En zorg ervoor dat er geen etiketten meer op kleven van een vorige zending. Controleer of de doos binnen de toegelaten afmetingen valt. De langste zijde mag maximaal 1,5 m zijn en alle zijden samen mogen maximaal 3 m zijn. Je pakje mag niet meer dan 30 kg wegen. Deze voorbereidingen zijn hetzelfde als je een pakje wil verzenden in België, binnen de EU en buiten de EU. De verzendkosten zijn wel verschillend.
Wordt een pakje waarop ‘breekbaar’ staat met extra zorg behandeld?
Je pakje met breekbare inhoud wordt met evenveel zorg behandeld als de andere zendingen. Daar is geen aparte aanpak voor.
Waarom maak ik het best een account aan?
Met een account wordt een pakje verzenden heel wat gemakkelijker: Je adres (als afzender) wordt automatisch ingevuld. Je klikt meteen de juiste bestemmeling aan in je persoonlijke adressenlijst. Je bestelgeschiedenis blijft bewaard. Je kan de gegevens van een vorige zending opnieuw gebruiken om snel te verzenden. Je kan een CSV-bestand opladen om meerdere verzendetiketten tegelijk aan te maken.
Wat mag ik niet verzenden naar het buitenland?
De huidige postwetgeving verbiedt het verzenden van brieven of pakjes met volgende inhoud: 1. Gevaarlijke goederen: Gevaarlijke voorwerpen zijn voorwerpen die door hun vorm, aard of verpakking een gevaar kunnen zijn voor personen, of schade kunnen aanbrengen aan andere zendingen, de uitrusting van bpost of goederen van derden (inclusief pakjes). Ook sommige dagelijkse producten mag je niet met de post verzenden. Zoals aanstekers, parfum, manicureproducten, lijm, verf, ontvlambare vloeistoffen, spuitbussen, deodorants onder druk, haarkleurmiddel en lithiumbatterijen. Je vindt het overzicht in 9 groepen via <a href="https://www.bpost.be/sites/default/files/migrate/OnepagerDG_NL.PDF">deze link</a>. Uitzondering! bpost aanvaardt lithiumbatterijen wel onder <a href="https://www.bpost.be/sites/default/files/migrate/OnepagerDG_NL.PDF">deze voorwaarden</a>. 2. Verboden items: Drugs, verdovende middelen en psychotrope stoffen; Wapens, essentiële onderdelen van wapens en munitie, namaakwapens, messen, zwaarden, dolken en elk ander scherp of snijdend voorwerp; Voorwerpen, geschriften of substanties in het algemeen waarvan de invoer, uitvoer, productie, omloop, verspreiding, het gebruik, het bezit, de verkoop of het vervoer ervan bij wet verboden is; Voorwerpen waarop vermeldingen te zien zijn die indruisen tegen de openbare orde of de goede zeden;&nbsp; Zendingen die volgens het handelsrecht verboden bestemmingen vermelden of verboden goederen bevatten; Zendingen die namaakgoederen bevatten; Muntstukken, bankbiljetten en waarden aan toonder (uitzondering: cheques op naam met een maximale waarde van € 500 per pakje en een basisgarantie); Juwelen (uitzondering: fantasiejuwelen die geen goud, zilver of edelstenen bevatten, niet meer waard zijn dan € 500 per pakket en een basisgarantie hebben, kunstvoorwerpen en verzamelwerken of andere kostbare materialen, met inbegrip van dierenpelzen; Pakjes waarvan de waarde meer dan € 25.000 bedraagt.
Kan ik in de eShop 1 verzendetiket kopen?
In de eShop kan je alleen verzendetiketten per 5 of 10 stuks bestellen. Voor 1 verzendetiket raden we je aan om onze online verzendtool te gebruiken of naar een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt te gaan.
Kan mijn pakje de dag zelf geleverd worden?
Je pakje wordt de volgende werkdag in België geleverd als je het pakje: voor de laatste lichting in de Rode Brievenbus steekt – zorg ervoor dat je pakje door de opening kan afgeeft binnen de openingsuren van je Postkantoor, PostPunt, PakjesPunt of Pakjesbus voor 16 uur dropt in een Pakjesautomaat Als je een snellere levering wil, schakel je het best Euro-Sprinters in, de koerierdienst van bpost.
Kan ik een verzendetiket met de My bpost app aanmaken?
Ja, via het menu ‘Verzenden’ kan je eenvoudig een verzendetiket aanmaken in de app. Het etiket printen doe je eenvoudig thuis, in een Postkantoor of PostPunt in je buurt. Download de app: <a href="https://play.google.com/store/apps/details?id=be.bpost.mybpost&amp;hl=nl">Voor Androidtoestellen</a> <a href="https://apps.apple.com/be/app/my-bpost/id1279683771">Voor iPhone</a>
Hoe maak ik een persoonlijke account voor de online verzendtool?
Je maakt je persoonlijke account in de online verzendtool als volgt aan: <a href="https://parcel.bpost.be/nl/register">Surf naar parcel</a> Vul je voornaam, naam en e-mailadres in, duid je geslacht aan, en kies een wachtwoord. Klik op 'Registreer u' om te bevestigen.
Wat doe ik als ik een belangrijk pakje wil verzenden?
Als je een verzendetiket maakt, kan je deze opties kiezen: Garantie en handtekening: je pakje is beschermd tegen beschadiging en verlies. En de postbode vraagt een handtekening voor ontvangst. Ontvangstbewijs: je ontvangt een sms of e-mail als het pakje is afgegeven, als het pakje niet kon worden afgegeven of als de bestemmeling het pakje niet kwam afhalen in het Postkantoor of PostPunt.
Waarom moet ik het e-mailadres van de bestemmeling ingeven als ik online mijn verzendetiket aanmaak?
Als je het e-mailadres van de bestemmeling ingeeft, kunnen wij zijn leveringsvoorkeuren respecteren die hij in onze tool instelde. Bij een levering in een Pakjesautomaat hebben we het e-mailadres nodig om de bestemmeling te laten weten waar en hoe hij zijn pakje afhaalt.
Wanneer betaal ik douanekosten voor een pakje?
Je betaalt geen douanekosten als verzender. Als je een pakje stuurt naar een land buiten de Europese Unie dan moet de bestemmeling invoerrechten, btw, eventuele andere kosten en kosten voor de douaneformaliteiten betalen.
Naar welke landen kan ik mijn pakje verzenden en hoelang is het onderweg?
Je kan een pakje verzenden naar meer dan 220 landen: Gewone zending: de levertijd varieert tussen de 2 en de 10 werkdagen. Expreszending: de levertijd varieert tussen 1 werkdag en 5 werkdagen.
Hoe bewijs ik de waarde van het voorwerp dat ik verzend?
Je kan de waarde van de inhoud van je pakje bewijzen met een factuur of een ander document dat de waarde bevestigt.
Hoe krijg ik een ontvangstbewijs van mijn pakje?
Je krijgt een ontvangstbewijs als je in de online verzendtool de betalende optie ‘Ontvangstbewijs’ aanduidt. Of als je voor die optie kiest in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra. Met deze optie krijg je een sms of e-mail als: Het pakje is afgegeven Het pakje niet kon worden afgegeven omdat de bestemmeling niet thuis was. Je pakje wordt dan teruggestuurd naar het dichtstbijzijnde Afhaalpunt. De bestemmeling het niet is komen afhalen in het Postkantoor, het PostPunt of de Pakjesautomaat.
Is er een verschil tussen wat ik mag verzenden in België en naar het buitenland?
In de algemene voorwaarden lees je wat je niet mag verzenden in België en naar het buitenland. Op de website van bpost vind je ook een specifieke lijst per bestemming.
Mag bpost mijn pakje openmaken?
bpost heeft het recht om zendingen te openen: als die niet kunnen worden afgeleverd bij de bestemmeling; en als het adres van de afzender niet op de zending staat. Als we de zending na het openen nog niet kunnen afleveren op het adres van de bestemmeling, dan kan het pakje worden vernietigd vanaf een bepaalde periode na het verzenden: na 6 maanden voor aangetekende zendingen en zendingen met garantie na 3 maanden voor andere zendingen Na verloop van voornoemde termijn worden kostbaarheden en waardevolle documenten die deze zendingen bevatten eigendom van de Belgische Schatkist.
Kan de ontvanger mijn zending met betaling bij levering aan de postbode betalen?
Ja, je ontvanger betaalt bij deze optie het bedrag van je zending cash of&nbsp;<a href="https://www.bpost.be/nl/pakje-ontvangen/betalen-levering">mobiel aan de postbode</a>. Dit bedrag wordt dan binnen de 7 werkdagen op je rekening gestort. Indien de ontvanger het pakje niet wil betalen, wordt het teruggestuurd naar jou. Je kan de optie ‘betaling bij levering’ selecteren in de online verzendtool of aanvragen in een Postkantoor in je buurt.
Kan ik de plaats of het tijdstip van een levering aanpassen?
Zodra je je verzendetiket op je pakje hebt geplakt en het in een van de Afgiftepunten van bpost hebt gedeponeerd, kan je de verzendgegevens niet meer aanpassen. Je bestemmeling kan wel online of via de My bpost app zijn leveringsvoorkeuren (voor alle pakjes of per pakje) wijzigen.
Is mijn pakje beschermd als ik het in een doos van bpost verzend?
Je pakje is niet bijkomend beschermd als je het in een doos van bpost verzendt. Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van je pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. Je kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan.
Wat als de douane mijn pakje tegenhoudt?
Als de douane je pakje tegenhoudt, ontvang je daar een melding van. Wellicht ontbreekt er dan informatie. Om ervoor te zorgen dat de bestemmeling je pakje ontvangt, zal hij die informatie moeten bezorgen en de kosten betalen.
Wie is verantwoordelijk voor de levering: bpost of een externe postpartner?
Onze partner in het buitenland is verantwoordelijk voor de levering van je pakje in het buitenland. Voor vragen neem je contact op met de klantendienst
Kan ik mijn pakje aan de postbode meegeven voor verzending?
Om praktische redenen is het niet mogelijk om je pakje via de postbode te verzenden.
Bestaat er een voorgefrankeerde doos om pakjes naar het buitenland te verzenden?
Voor pakjes naar het buitenland bestaan er geen voorgefrankeerde dozen.
Kan ik mijn pakje in om het even welk land volgen?
Je kan internationale zendingen in principe traceren, op voorwaarde dat we de Track &amp; Trace-informatie krijgen van onze buitenlandse collega's. Volg ze in Track &amp; Trace of via de My bpost app.
Hoe weet ik of mijn pakje succesvol door de douane is gegaan?
Als de douane het pakje vrijgeeft, wordt het door de lokale post bij de bestemmeling geleverd.
Kan ik mijn pakje met prioriteit verzenden?
De levertermijn van je pakje varieert tussen de 2 en de 10 werkdagen, afhankelijk van de buitenlandse bestemming. Wil je je pakje sneller laten leveren, dan kan dat met een expreszending. De levertijd is tussen 1 werkdag en 5 werkdagen.
In welk geval zal de douane mijn pakje opendoen voor controle?
De douane heeft het recht om je pakje te openen voor een inklaring of bij een vermoeden van misdrijf of fraude.
Krijg ik een melding zodra mijn pakje in het buitenland zit?
&nbsp; Je volgt je pakje via Track &amp; Trace of de My bpost app. In de app heb je de mogelijkheid om statusmeldingen in te stellen. Vanaf het moment dat je pakje in het buitenland zit, zijn we afhankelijk van informatie van onze buitenlandse collega's.
Waar kan ik meerdere verpakkingen tegelijk kopen?
Postkantoor PostPunt PakjesPunt (afhankelijk van de beschikbaarheid in de winkel) eShop
Hoe weet ik of de inhoud van mijn pakje intact is gebleven?
Vraag ernaar bij de bestemmeling. Om te weten of hij het pakje heeft ontvangen, kijk je in Track &amp; Trace of de My bpost app.
Kan ik mijn pakje op een veilige plaats achterlaten voor de postbode?
Om praktische redenen, kan je je pakje niet achterlaten voor de postbode of het met hem meegeven. Geef je pakje af in: een van onze Postkantoren of PostPunten een van onze Pakjesautomaten een van onze Pakjesbussen Of laat het afhalen bij je thuis of op het werk (betalende optie).
Moet ik mijn pakje speciaal inpakken als ik het naar het buitenland wil verzenden?
Speciaal inpakken is niet nodig. Belangrijk is dat de inhoud veilig en stevig in een goed dichtgeplakte doos zit. Dat mag een doos van jezelf zijn of een doos van bpost. Gebruik je een doos van een eerdere zending, haal dan vorige etiketten en klevers eraf, want die veroorzaken verwarring.
Kan iemand in het Postkantoor of PostPunt helpen met mijn internationale zending?
Onze medewerkers helpen je graag om je pakje naar het buitenland te sturen. Je kan in het Postkantoor en PostPunt terecht voor de geschikte doos en het vulmateriaal om de inhoud te beschermen, en voor je verzendetiket. Onze medewerkers controleren of je pakje niet te groot of te zwaar is.
Kan ik in de eShop internationale verzendetiketten kopen?
In de eShop kan je verzendetiketten kopen voor lichte pakjes tot 2 kg en alle andere pakjes tot 30 kg. Voor expreszendingen ga je langs in een Postkantoor of PostPunt.
Kan ik mijn internationale pakje beschermen tegen diefstal of schade?
Je kan internationale zendingen niet beschermen tegen diefstal of schade.
Mag ik het adres op mijn pakje in mijn eigen taal noteren?
Om de inklaring (buiten de EU) en levering van je pakje te versnellen, gebruik je het best Engels, Frans of een officiële taal in het land van bestemming.
Hoe kan ik een ontvangstbevestiging krijgen voor mijn internationale zending?
Bij een expreszending kan je bij de opties kiezen voor een ontvangstbewijs. De ontvanger tekent dan voor ontvangst.
Wat is een HS-code?
HS staat voor&nbsp;Harmonized System. In het Nederlands wordt ook over GS-code (Geharmoniseerd Systeem) gesproken. Dit is een uniform systeem van codes dat douanes wereldwijd hanteren om goederen te identificeren. Elk&nbsp;type goederen&nbsp;heeft een eigen HS-code. Variërend van dieren, planten, textiel, machines, wapens, stenen en metalen tot meubels, speelgoed, kunst, drank en chemische producten. Wanneer een zending over de grenzen van de Europese Unie gaat, komt hij langs de douane in het land van bestemming. Voor deze douaneplichtige zendingen is de 6-cijferige HS-code noodzakelijk op het verplichte CN23-formulier. Op basis van de code berekent de douane de invoerrechten waarna de zending kan worden vrijgegeven. Je kan de juiste HS-code voor je producten vinden op de website van FOD Financiën: <a href="https://eservices.minfin.fgov.be/extTariffBrowser/Search?lang=NL">Zoek op productnaam</a> <a href="https://eservices.minfin.fgov.be/extTariffBrowser/browseNomen.xhtml?lang=NL&amp;page=1">Navigeer in de productencataloog</a>