25 vragen
 voor het trefwoord « Pakje volgen »

Je kan je pakje naar het buitenland volgen als we die Track & Trace-informatie krijgen van onze buitenlandse collega's. Volg het in Track & Trace of via de My bpost app.

Als je pakje niet werd afgeleverd, controleer je eerst de status van je zending via Track & Trace of de My bpost app. Neem dan contact op met onze klantendienst. Als het niet duidelijk is waar je pakje naartoe is, neem je best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina.

Het kan heel soms gebeuren dat een pakje langer dan verwacht onderweg is. Als de status van je Track & Trace meer dan 2 weken na verzending nog niet is veranderd, neem dan contact op met onze klantendienst bij voorkeur via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen.

Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.

Je kan je pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als je een account bij bpost hebt, volg je je pakje ook in de verzendtool van bpost. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig. Die gegevens staan op je verzendetiket of kreeg je via sms, e-mail, of het afgifte- of betalingsbewijs van het Postkantoor.

Ga naar Track & Trace of de My bpost app. En vul de postcode en de cijfers onder de barcode van het verzendetiket in. De cijfers staan ook op het betalingsbewijs of afgiftebewijs dat je in een Postkantoor of PostPunt kreeg.

Als de status van je pakje niet verandert in Track & Trace kunnen er verschillende oorzaken zijn:

  • Je pakje heeft vertraging.
  • Onze collega's in het buitenland geven geen Track & Trace-informatie over je pakje.

Als de status van je pakje meer dan 2 weken onveranderd blijft en de bestemmeling ontving nog niets, neem dan contact op met onze klantendienst bij voorkeur via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen.

Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.

We leveren je pakje de volgende werkdag bij de bestemmeling in België als je het pakje:

  • voor de laatste lichting in de Rode Brievenbus steekt – zorg ervoor dat je pakje door de opening kan
  • afgeeft binnen de openingsuren van je Postkantoor, PostPunt, PakjesPunt of Pakjesbus
  • voor de laatste lichting dropt in een Pakjesautomaat.
  • Vraag aan de bestemmeling of hij al in zijn brievenbus heeft gekeken of iemand anders het pakje in ontvangst heeft genomen.
  • Vraag aan de bestemmeling of het pakje werd afgeleverd bij de buren of op een veilige plaats, al of niet volgens zijn leveringsvoorkeuren.
    Als hij het pakje nergens vindt, neem dan contact op met onze klantendienst. Dat doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. Hou het nummer van de barcode of de referentie bij de hand.

Enkel jij als afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons.

     

    Vanaf het moment dat je je pakje hebt afgegeven, is het niet meer mogelijk om het adres te wijzigen. Als de buitenlandse postdiensten het pakje niet kunnen leveren, komt het terug naar jou.

    Volg je pakje via Track & Trace of de My bpost app. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig. Die gegevens staan op je verzendetiket of kreeg je via sms, e-mail, of het afgiftebewijs of betalingsbewijs van het Postkantoor.

    Wil je extra zekerheid, kies dan de verzendoplossing met ontvangstbewijs. De ontvanger tekent in dat geval bij ontvangst met zijn naam, handtekening en de datum. In geval van betwisting is dat document rechtsgeldig.

    Vanaf 1 januari 2021 zal je voor pakjes naar het Verenigd Koninkrijk ook douaneformulieren moeten toevoegen:

    • CN23-document
    • Originele factuur of pro-formafactuur en 3 kopieën
    • Enig Administratief Document als de zending meer dan € 1000 waard is

    Tot het einde van 2020 is er een overgangsperiode en is dat nog niet nodig.

    bpost levert je pakje op basis van het vermelde adres. Als je bestemmeling daar niet (meer) woont, registreren wij dat het adres niet correct is of dat de bestemmeling er niet meer woont. bpost stuurt het pakje terug naar jou.

    Als je vindt dat je pakje onterecht naar jouw werd teruggestuurd, kan je dit melden via het online formulier onderaan deze pagina.

    De levertermijn van je pakje varieert tussen de 2 en de 10 werkdagen, afhankelijk van de buitenlandse bestemming. Wil je je pakje sneller laten leveren, dan kan dat met een expreszending. De levertijd is tussen 1 werkdag en 5 werkdagen.

    Als de bestemmeling het pakje weigert, bezorgt de postbode het terug aan bpost en wordt het naar jou teruggestuurd.

    bpost heeft het recht om zendingen te openen:

    • als die niet kunnen worden afgeleverd bij de bestemmeling;
    • en als het adres van de afzender niet op de zending staat.

    Als we de zending na het openen nog niet kunnen afleveren op het adres van de bestemmeling, dan kan het pakje worden vernietigd vanaf een bepaalde periode na het verzenden:

    • na 6 maanden voor aangetekende zendingen en zendingen met garantie
    • na 3 maanden voor andere zendingen

    Na verloop van voornoemde termijn worden kostbaarheden en waardevolle documenten die deze zendingen bevatten eigendom van de Belgische Schatkist.

    Zodra je je verzendetiket op je pakje hebt geplakt en het in een van de Afgiftepunten van bpost hebt gedeponeerd, kan je de verzendgegevens niet meer aanpassen. Je bestemmeling kan wel online of via de My bpost app zijn leveringsvoorkeuren (voor alle pakjes of per pakje) wijzigen.

    Je pakje wordt de volgende werkdag in België geleverd als je het pakje:

    • voor de laatste lichting in de Rode Brievenbus steekt – zorg ervoor dat je pakje door de opening kan
    • afgeeft binnen de openingsuren van je Postkantoor, PostPunt, PakjesPunt of Pakjesbus
    • voor 16 uur dropt in een Pakjesautomaat

    Als je een snellere levering wil, schakel je het best Euro-Sprinters in, de koerierdienst van bpost.

    Je kan een pakje verzenden naar meer dan 220 landen:

    • Gewone zending: de levertijd varieert tussen de 2 en de 10 werkdagen.
    • Expreszending: de levertijd varieert tussen 1 werkdag en 5 werkdagen.

    Onze partner in het buitenland is verantwoordelijk voor de levering van je pakje in het buitenland. Voor vragen neem je contact op met de klantendienst

    Als de douane je pakje tegenhoudt, ontvang je daar een melding van. Wellicht ontbreekt er dan informatie. Om ervoor te zorgen dat de bestemmeling je pakje ontvangt, zal hij die informatie moeten bezorgen en de kosten betalen.

    Je betaalt geen douanekosten als verzender. Als je een pakje stuurt naar een land buiten de Europese Unie dan moet de bestemmeling invoerrechten, btw, eventuele andere kosten en kosten voor de douaneformaliteiten betalen.

    Je kan internationale zendingen in principe traceren, op voorwaarde dat we de Track & Trace-informatie krijgen van onze buitenlandse collega's. Volg ze in Track & Trace of via de My bpost app.

     

    Je volgt je pakje via Track & Trace of de My bpost app. In de app heb je de mogelijkheid om statusmeldingen in te stellen. Vanaf het moment dat je pakje in het buitenland zit, zijn we afhankelijk van informatie van onze buitenlandse collega's.

    Als de douane het pakje vrijgeeft, wordt het door de lokale post bij de bestemmeling geleverd.

    De douane heeft het recht om je pakje te openen voor een inklaring of bij een vermoeden van misdrijf of fraude.