53 vragen
 voor het trefwoord « Verzenden naar het buitenland »
Hoe kan ik mijn aangetekende zending online volgen?
Surf naar Track & Trace. Voer de letters en cijfers van de barcode van je zending in de zoekbalk in. Je vindt deze barcode terug op je afgiftebewijs of op je kassaticket.
Mijn aangetekende zending is na enkele dagen nog altijd 'onderweg'. Wat nu?
bpost doet er alles aan om een aangetekende zending te bezorgen de volgende werkdag na afgifte. Merk je via Track & Trace dat je aangetekend zending toch langer onderweg is, geef ons dan een seintje via onze online klantendienst.
Kan ik mijn brief volgen met Track & Trace?
Je kan je brieven en kaarten op dit moment niet online volgen met Track & Trace. Dat komt omdat ze geen unieke referentienummer of barcode hebben. Dat is zo voor prior- en non-priorzendingen, voor bestemmingen in België en het buitenland. Heeft je zending wel een barcode, bijvoorbeeld als het een pakje of aangetekende zending is, dan kan je je zending wel online volgen met Track & Trace.
Ik was thuis, maar kreeg toch een afwezigheidsbericht in de bus. Hoe kan ik klacht indienen?
Onze postbodes zijn verplicht om bij leveringen van aangetekende zendingen en pakjes aan te bellen en een minimale tijd te wachten. Jammer genoeg kan het gebeuren dat je toch een afwezigheidsbericht in je brievenbus vindt terwijl je thuis was. Je kan hiervoor klacht indienen via ons online formulier onderaan deze pagina. Hou je afwezigheidsbericht alvast bij de hand, want je hebt het nodig om het formulier te vervolledigen.
Wat als de bestemmeling mijn aangetekende zending met ontvangstbewijs niet komt afhalen?
Als de bestemmeling niet thuis is, laat de postbode een afwezigheidsbericht achter. De bestemmeling heeft dan 15 kalenderdagen tijd om je aangetekende zending met ontvangstbewijs af te halen (in het Postkantoor of PostPunt vermeld op het afwezigheidsbericht). Als de bestemmeling je zending niet afhaalt binnen de 15 kalenderdagen, wordt deze terug naar jou verzonden. Zorg er dus voor dat je naam en adres duidelijk vermeld staan op je zending.
Wie contacteer ik als mijn internationale aangetekende zending niet is geleverd?
Contacteer het best onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina en hou je afgiftebewijs klaar. Wij starten een onderzoek op in samenwerking met de buitenlandse postoperator die je zending heeft behandeld.  
Hoe weet ik wanneer mijn aangetekende zending met verzekering op maat is ontvangen?
Je kan je aangetekende zending met verzekering op maat volgen via Track & Trace, net als het tijdstip van aflevering. Wil je een schriftelijk bewijs dat de geadresseerde je zending heeft ontvangen, voeg dan de optie "ontvangstbewijs" toe.
Hoe bereid ik een ontvangstbewijs voor?
Doorloop volgende stappen: • Ga naar een Postkantoor of PostPunt en vraag naast een afgiftebewijs om een ontvangstbewijs. • Vul beide documenten in • Vink het vakje ontvangstbewijs aan op het etiket met de streepjescode en op het afgiftebewijs • Kleef het ontvangstbewijs op de achterkant van de zending door een van de zelfklevende strookjes op de voorkant van de zending te vouwen. • Geef je zending met ontvangstbewijs en afgiftebewijs af in een Postkantoor of PostPunt.
Hoeveel kost een aangetekende zending?
De prijs van een aangetekende zending hangt af van volgende factoren:
  • gewicht
  • formaat
  • type aangetekende zending
Bereken eenvoudig de prijs voor jouw aangetekende zending (brief of pakje) met onze prijscalculator.
Wat is het verschil tussen een normale zending en een aangetekende zending?
Een aangetekende zending biedt je extra zekerheid. Onderstaande tabel geeft je de verschillen tussen beide soorten zendingen weer.Het verschil tussen een normale zending en een Aangetekende Zending 
Hoe weet ik of mijn internationale aangetekende zending is ontvangen?
Voor vertrek uit België kan je je internationale aangetekende zending volgen via Track & Trace of in de My bpost app. Daarna volg je je zending via de tracking tool van de buitenlandse postoperator. Wil je een schriftelijk bewijs dat de geadresseerde je zending heeft ontvangen, voeg dan de optie ontvangstbewijs.
Kan ik mijn aangetekende zending online volgen in het buitenland?
Je kan internationale aangetekende zendingen naar deze landen online volgen: • alle EU-landen, behalve Spanje, Roemenië en Bulgarije • Albanië, Armenië, Aruba, Bhutan, Brazilië, China, Colombia, Curaçao, Domunicaanse Republiek, Egypte, Eswatini, Georgië, Gibraltar, Honduras, Hongkong, Ijsland, Indonesië, Japan, Jersey, Jordanië, Kaaimaneilanden, Kiribati, Libanon, Macao, Maleisië, Mexico, Nieuw-Zeeland, Peru, Rusland, Singapore.
Wat gebeurt er met mijn aangetekende zending als mijn bestemmeling niet thuis is?
Als de bestemmeling niet aanwezig is, zal een afwezigheidsbericht in de brievenbus worden achtergelaten. Hiermee kan de bestemmeling de zending gaan afhalen in het op het afwezigheidsbericht vermelde Postkantoor of PostPunt gedurende 15 kalenderdagen. Als de bestemmeling je zending niet afhaalt binnen de 15 kalenderdagen, wordt deze terug naar jou verzonden. Zorg er dus voor dat je naam en adres duidelijk vermeld staan op je zending.
Hoe maak ik mijn aangetekende zending met verzekering op maat verzendklaar?
Afhankelijk van de waarde en verpakking gelden specifieke regels. Zendingen in een envelop Zorg dat je omslag niet beschadigd raakt. Bevestig daarom volgende zaken aan de binnenkant van de zending:
  • muntstukken
  • gouden of zilveren voorwerpen
  • juwelen of andere kostbare materialen.
Een aangetekende zending met verzekering op maat boven € 250 bereid je best zorgvuldig voor. Zorg ervoor dat deze zending:
  • stevig is verpakt en uit 1 stuk bestaat
  • volledig is afgesloten (met stevige plakband of in een beveiligde omslag)
  • correct is verzegeld, met een speciale uniforme afdruk of een speciaal uniform merkteken van jou als afzender.
  • zonder etiket wordt afgeleverd
Aangetekende zendingen met een verzekering op maat tot € 250 mag je in een gewone gesloten verpakking (zonder plakband of zegels) verzenden. Zendingen in doosvorm Voor een zending in doosvorm gelden strikte regels. Zo moet de doos zelf aan een aantal voorwaarden voldoen en zijn een aantal verplichte vermeldingen op de doos van toepassing. De doos moet:
  • stevig zijn en uit hout, metaal of plastic bestaan
  • verzegeld zijn op de 4 zijkanten
  • indien nodig omwikkeld zijn met touw waarvan de uiteinden gekruist samengevoegd zijn met een lakzegel waarop een afdruk of een merkteken van de afzender staat
  • wanden met een minimale dikte van 8 mm hebben
Verplichte vermeldingen op de zending: 
  • "Waarde" of "Valeur" in een taal van het land van bestemming in Latijnse letters
  • de naam en het adres:
  • - van de geadresseerde (op de voorzijde gedeelte rechts onderaan)
  • - van de afzender (op de voorzijde links bovenaan de zending of op de achterkant)
  • de frankering (op de voorzijde in het gedeelte bovenaan rechts)
  • een streepjescode ter identificatie (die het Postkantoor levert)
  • het bedrag van de waarde: - voluit geschreven - in EUR
Op de bovenkant moet een wit papier kleven met daarop:
  • het adres van de afzender en de geadresseerde - de aangifte van de waarde
Je kan ook altijd terecht in een Postkantoor waar we je graag helpen om je aangetekende zending met verzekering op maat verzendklaar te maken.
Hoe weet ik zeker dat de geadresseerde mijn aangetekende zending heeft ontvangen?
Je kan via Track & Trace volgen wanneer je aangetekende zending is ontvangen. Wil je extra zekerheid en een formeel en schriftelijk bewijs dat de geadresseerde je aangetekende zending heeft ontvangen, voeg dan een ontvangstbewijs toe.
Welke zegels heb ik nodig om mijn aangetekende zending te frankeren?
Voor een aangetekende zending is een Priorzegel en een zegel voor aangetekende zending vereist. Het eenvoudigste is om je zending meteen aan het loket van het Postkantoor of PostPunt te laten frankeren. Je kan je prijs op voorhand al uitrekenen met de prijscalculator.
Waarom is mijn aangetekende zending naar mij teruggezonden?
De reden van terugzending staat op je teruggezonden aangetekende zending. Een aangetekende zending wordt in de volgende gevallen teruggestuurd: • bij een onvolledig of onjuist adres • als de bestemmeling geen post ontvangt op het aangegeven adres • als de bestemmeling de aangetekende brief heeft geweigerd • als de bestemmeling de aangetekende zending niet is komen afhalen binnen de 15 dagen, na ontvangst van een Afwezigheidsbericht;
Wie mag een aangetekende zending in ontvangst nemen?
Enkel de geadresseerde(n) of wie een postvolmacht van de geadresseerde(n) heeft mag een aangetekende zending in ontvangst nemen. De zending wordt pas afgeleverd na handtekening en controle van de identiteitskaart van de geadresseerde(n) of postvolmachthouder. De afzender bepaalt aan wie de zending moet worden overhandigd.  
Hoe weet ik wanneer mijn aangetekende zending is ontvangen?
Je kan je aangetekende zending volgen via Track & Trace, net als het tijdstip van aflevering. Voeg de optie ontvangstbewijs toe als je een schriftelijk bewijs wil dat de geadresseerde je zending heeft ontvangen.
Krijg ik in het Postkantoor of PostPunt een bewijs dat mijn aangetekende zending is verzonden?
In het PostPunt of Postkantoor wordt je afgiftebewijs onmiddellijk gevalideerd met een poststempel. De barcode op het afgiftebewijs wordt op je zending gekleefd. De rest van het afgiftebewijs krijg je terug en geldt als een juridisch bewijs dat je zending is verzonden.
Wanneer wordt mijn aangetekende zending bezorgd?
Je aangetekende zending wordt één werkdag na afgifte in België aan de bestemmeling bezorgd.
Ik was thuis, maar kreeg toch een afwezigheidsbericht. Hoe kan dit?
Onze postbodes zijn verplicht om bij aangetekende zendingen aan te bellen en een minimale tijd te wachten. Jammer genoeg kan het gebeuren dat je toch een afwezigheidsbericht in je brievenbus vindt terwijl je thuis was. Heb je recent nog de goede werking van je deurbel gecontroleerd? Als deze in perfecte staat is, dan heeft je postbode zijn dienst niet uitgevoerd zoals dat van hem verwacht wordt. Hiervoor bieden we je onze oprechte excuses aan. Laat ons weten wat er is gebeurd.
Wanneer gebruik ik een aangetekende zending?
Kies voor een aangetekende zending als je wil kunnen bewijzen dat je zending of brief verstuurd werd, zonder dat er enige betwisting van de bestemmeling mogelijk is. In sommige gevallen is een Aangetekende Zending zelfs verplicht bij wet. Gebruik een Aangetekende Zending voor: • officiële, vertrouwelijke, originele documenten • opzegging van huur-, verzekerings-, energiecontract ... • zendingen voor verzekerings-, telefooncontracten ... • officiële briefwisseling met je werkgever • documenten over je gezondheid of waaraan je waarde hecht • een geschil • kleine cadeaus
Hoe verzend ik een internationale aangetekende zending?
Doorloop volgende stappen om een internationale aangetekende zending te verzenden. Ga naar je dichtsbijzijnde Postkantoor of PostPunt Je kan in elk Postkantoor of PostPunt een internationale aangetekende zending versturen. Kies je soort internationale aangetekende zending Standaard, met ontvangstbewijs voor absolute zekerheid of met verzekering op maat voor waardevolle zendingen. Bereid je internationale aangetekende zending voor Een medewerker helpt je hierbij. Hou het afgestempelde afgiftebewijs nadien goed bij. Volg je internationale aangetekende zending Je vindt ze op Track & Trace met de barcode op je afgiftebewijs.
Hoeveel kost een internationale aangetekende zending?
De prijs van een internationale aangetekende zending hangt af van verschillende factoren (gewicht, formaat, type aangetekende zending, etc.). Bereken eenvoudig de prijs voor jouw zending met onze prijscalculator
Wat neem ik mee naar het Postkantoor of PostPunt om mijn aangetekende zending vlot verzendklaar te maken?
Je vindt alle nodige documenten voor een aangetekende zending in je Postkantoor of PostPunt. Je kan er deze documenten ook aanvragen als je toekomstige aangetekende zendingen van thuis uit wil voorbereiden.
Wat is de maximale grootte en het maximumgewicht voor een aangetekende zending?
Maximum grootte en gewicht - Aangetekende Zending
Wie levert mijn aangetekende zending met verzekering op maat?
In België levert bpost deze zending. In het buitenland is dit een lokale postoperator.
Zijn meldingen van Track & Trace een rechtsgeldig bewijs?
Nee, de meldingen via Track & Trace zijn enkel informatief en hebben geen juridische waarde. Enkel het afgiftebewijs zorgt dat je jurdisch bent ingedekt.
Wat gebeurt er met mijn aangetekende zending als de bestemmeling verhuisd is?
Als je bestemmeling bij bpost een actief contract heeft van de Doorzenddienst van bpost, zullen we je zending naar zijn nieuwe woonplaats doorsturen. Is dit niet het geval, dan wordt je zending aangetekend naar jou teruggestuurd. Let er dus op dat je naam en adres duidelijk op de zending staan.
Kan ik een aangetekende zending online aanvragen?
Voorlopig kan een aangetekende zending nog niet online worden aangevraagd. Je kan er wel voor terecht in een PostPunt of Postkantoor in je buurt.
Kan ik een e-mail ontvangen die mijn aangetekende zending bevestigt?
Bij afgifte van je aangetekende zending in het Postkantoor of PostPunt, ontvang je het afgestempelde afgiftebewijs. Dit is het rechtsgeldige document dat bij betwisting kan gebruikt worden. Je zal (voorlopig) geen e-mail ontvangen die de ontvangst van je aangetekende zending bevestigt. Je kan wel je aangetekende zending online volgen via Track & Trace.
Waar geef ik mijn aangetekende zending met verzekering op maat af?
Je kan je Aangetekende Zending met Verzekering op Maat enkel afgeven in een Postkantoor. Je kan er ook terecht om je zending verzendklaar te maken. Zo ben je zeker dat de strikte regels voor dit soort zending zijn toegepast.
Waar geef ik mijn aangetekende zending af?
Je kan je aangetekende zending op 3 manieren afgeven:
  • in een Postkantoor
  • in een PostPunt
  • aan de postbode (voor € 1 extra)
Wat is een aangetekende zending met verzekering op maat?
Met de optie verzekering op maat verzeker je de waarde van je zending (tot € 7500 binnen België). Bij verlies, diefstal of beschadiging van je zending krijg je in dit geval een schadevergoeding van bpost.
Wanneer wordt mijn internationale aangetekende zending geleverd?
  Je internationale aangetekende zending verwerken wij als een priorzending. Daarna ben je aangewezen op de leveringstermijn van de buitenlandse postoperator die je zending behandelt. De leveringstermijn in het buitenland verschilt dus van land tot land.
Wat is de maximale grootte en het maximumgewicht voor een internationale aangetekende zending?
Maximale grootte en het maximumgewicht voor een Internationale Aangetekende Zending
Wanneer voeg ik een ontvangstbewijs toe aan mijn aangetekende zending?
Voeg het toe wanneer je een formeel en schriftelijk bewijs wil dat de geadresseerde je zending heeft ontvangen. De bestemmeling moet dit document bij ontvangst aftekenen met zijn naam, handtekening en de datum. Daarna krijg je het teruggestuurd. In geval van betwisting is dit document rechtsgeldig. Je kan een ontvangstbewijs toevoegen bij: • officiële, vertrouwelijke, originele documenten • opzegging van huur-, verzekerings-, energiecontract ... • zendingen voor verzekerings-, telefooncontracten ... • officiële briefwisseling met je werkgever; • een geschil, documenten over je gezondheid of waaraan je waarde hecht In sommige gevallen is een Ontvangstbewijs verplicht bij wet. Vraag ernaar in je Postkantoor of PostPunt.
Naar welke landen kan ik een internationale aangetekende zending verzenden?
Met bpost kan je wereldwijd een aangetekende zending verzenden. Voor landen waar de noodtoestand is uitgeroepen kunnen we de levering helaas niet garanderen.
Hoe frankeer ik mijn internationale aangetekende zending?
Je internationale aangetekende zending is een priorzending waarvoor je volgende zegels nodig hebt:
  • een Priorzegel voor de juiste bestemming (Europe of World)
  • een zegel voor Aangetekende Zendingen
Je kan de prijs voor je internationale zending eenvoudig berekenen via onze prijscalculator. Niet zeker welke zegels je nodig hebt, vraag ernaar in je Postkantoor of PostPunt.
Volstaat een aangetekende zending om mij juridisch te beschermen?
Een aangetekende zending biedt je inderdaad juridische bescherming, tenzij de wet het anders oplegt. (bijv. procedure met gerechtsdeurwaarder)
Welke voorwerpen mag ik niet verzenden met een aangetekende zending?
In onze algemene voorwaarden ontdek je welke voorwerpen je niet via een standaard aangetekende zending mag versturen (zoals bijvoorbeeld wapens of illegale items). Het verzenden van geld, effecten of juwelen is mogelijk via een aangetekende zending met verzekering op maat. Naar Algemene Voorwaarden  
Is mijn internationale aangetekende zending verzekerd?
Ja, je internationale aangetekende zending is standaard verzekerd tegen diefstal, verlies en schade voor een bedrag ter waarde van maximaal 30 SDR per aangetekende zending. Het SDR is een rekeneenheid van het internationale Monetaire Fonds. (Ontdek de huidige koers van 1 SDR). Wil je de waarde van je aangetekende zending op maat verzekeren, kies dan voor een aangetekende zending met verzekering op maat.
Kan de postbode de aangetekende zending niet bijhouden tot ik thuis ben?
Nee, als je niet thuis bent zal de postbode een afwezigheidsbericht nalaten waarop staat waar en wanneer jij (of je volmachthouder) je aangetekende zending kan afhalen.
Hoe laat ik meerdere geadresseerden voor ontvangst tekenen?
Wil je dat meerdere geadresseerden voor ontvangst tekenen, schrijf dan "en" tussen de namen van de ontvangers. Als het je om het even is wie de aangetekende zending aftekent, schrijf je "of" tussen de namen.
Bestaat er een voorgefrankeerde oplossing voor een aangetekende zending?
Je kan via de eShop en in het Postkantoor een kit Binnenlandse aangetekende zendingen aankopen, goed voor 10 aangetekende zendingen. Deze kit bevat:
  • 10 Prior-zegels voor binnenlandse zendingen
  • 10 zegels voor de aantekenport
  • 10 afgiftebewijzen voor binnenlandse aangetekende zendingen
Welke documenten heb ik nodig voor een internationale aangetekende zending?
Voor een internationale aangetekende zending heb je enkel een afgiftebewijs nodig. Vraag ernaar in een Postkantoor of PostPunt. .
Wie behandelt mijn aangetekende zending in het buitenland?
Afhankelijk van het land van bestemming wordt je zending behandeld door een lokale postoperator.
Waar geef ik mijn internationale aangetekende zending af?
Je kan je internationale aangetekende zending op 3 manieren afgeven:
  • in een Postkantoor
  • in een PostPunt
  • aan de postbode (voor € 1 extra)
Waarom registreert bpost de gegevens van mijn internationale pakje digitaal?
Sinds 1 januari 2021 is bpost verplicht om de gegevens van internationale pakjes elektronisch te registreren. De gevraagde informatie hangt af van het type zending en de bestemming ervan. Deze informatie werd voordien via papieren formulieren opgevraagd. Nu gebeurt dit digitaal, met als voordeel:
  • een verhoogde distributiekwaliteit van de zendingen
  • eenvoudigere douaneformaliteiten