10 vragen
 voor het trefwoord « Er loopt iets mis »
Moet ik de beschadigde nummerplaat vervangen? Hoe werkt dat en wie betaalt dat?
Wij vervangen je beschadigde nummerplaat. Hoe? Als je op het moment dat de postbode je nummerplaat levert, ziet dat ze is beschadigd of geplooid, moet je ze weigeren. De postbode, het Postkantoor of het PostPunt neemt ze terug. Je hoeft ze dan niet te betalen. Je betaalt pas wanneer je nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken wordt geleverd. Die levering gebeurt op je officiële adres en kan tot 7 werkdagen duren. Als je de nummerplaat aanvaardt en ook betaalt, heb je 2 mogelijkheden om je beschadigde kentekenplaat te vervangen. 
  • Stuur je nummerplaat en je aanvraag tot inschrijving op naar de DIV.
    • Plaats in vak X1 een kruisje naast ‘Plaat beschikbaar’.
    • Schrijf in vak X10 ‘Aanvraag duplicaat beschadigde plaat’.
    • Kleef het verzekeringsvignet op het formulier.
    • Kleef op de nummerplaat de melding ‘Dit is een beschadigde plaat in ruil voor een duplicaat, zie bijgevoegd formulier, niet schrappen.’ Je krijgt dan binnen de 2 weken een nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken toegestuurd. Ook voor die levering betaal je cash en gepast aan de postbode.
  • Ga naar een DIV-kantoor en bestel daar een duplicaat. Na 3 dagen kan je je duplicaat daar afhalen. Je mag dan met je beschadigde nummerplaat rijden en ze pas inleveren wanneer je de nieuwe nummerplaat afhaalt en betaalt.
Ik vulde een fout adres in. Hoe krijg ik mijn nummerplaat als ik het adres niet kan veranderen?
  • Er zijn 2 mogelijkheden:
  • De persoon die op dat adres woont, weigert de levering. Je nummerplaat wordt dan ongeveer 16 dagen later automatisch op je officiële adres geleverd.
  • Er is niemand thuis op dat adres. De postbode laat dan een afwezigheidsbericht achter in de brievenbus. Weigert de persoon die op dat adres woont in het Postkantoor of PostPunt je nummerplaat, dan wordt ze ongeveer 16 dagen na de 1ste levering automatisch op je officiële adres geleverd.
Ik heb een beschadigde nummerplaat ontvangen. Wat nu?
Wanneer je op het moment van levering ziet dat je nummerplaat is geplooid of zichtbaar beschadigd, moet je ze weigeren. De postbode, het Postkantoor of het PostPunt neemt ze dan terug. Je betaalt pas wanneer je nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken wordt geleverd. Die levering gebeurt op je officiële adres en kan tot 7 werkdagen duren. Als je de beschadigde nummerplaat aanvaardt en betaalt, heb je 2 mogelijkheden.
  • Stuur je nummerplaat en je aanvraag tot inschrijving op naar de DIV.
    • Plaats in vak X1 een kruisje naast ‘Plaat beschikbaar’.
    • Schrijf in vak X10 ‘Aanvraag duplicaat beschadigde plaat’. [
    • Kleef het verzekeringsvignet op het formulier.
    • Kleef op de nummerplaat de melding ‘Dit is een beschadigde plaat in ruil voor een duplicaat, zie bijgevoegd formulier, niet schrappen.’ Je krijgt dan binnen de 2 weken een nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken toegestuurd. Ook voor die levering betaal je cash en gepast aan de postbode.
  • Ga naar een DIV-kantoor en bestel daar een duplicaat. Na 3 dagen kan je je duplicaat daar afhalen. Je mag dan met je beschadigde nummerplaat rijden en ze pas inleveren wanneer je de nieuwe nummerplaat afhaalt en betaalt.
Mijn pakje met mijn nummerplaat beweegt volgens Track & Trace al enkele dagen niet. Wat moet ik doen?
Onze excuses dat je nummerplaat nog niet is geleverd. We doen er alles aan om ze zo snel mogelijk te leveren en vertragingen te vermijden. We vragen je om nog even geduld te hebben. Volg de status van je levering of neem contact op met onze klantendienst.
Wordt het kenteken van mijn beschadigde nummerplaat gewijzigd of blijft dat hetzelfde?
Het kenteken van je nummerplaat blijft hetzelfde. We sturen de nieuwe nummerplaat op naar je officiële adres. Dat kan dus een ander adres zijn dan het leveringsadres dat je hebt gevraagd. De levering van die nieuwe nummerplaat kan 7 werkdagen duren.
Kan de postbode de dag erna een nieuwe nummerplaat bezorgen als ik mijn beschadigde nummerplaat weiger aan te nemen?
Als je de beschadigde nummerplaat niet aanneemt, neemt de postbode, het Postkantoor of het PostPunt ze terug. De levering van je nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken gebeurt op je officiële adres en kan tot 7 werkdagen duren.
Krijg ik automatisch een nieuwe nummerplaat?
Als je op het moment van levering door de postbode de beschadigde nummerplaat weigert, krijg je automatisch binnen de 7 werkdagen een nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken. Die wordt geleverd op je officiële adres. Als je de beschadigde nummerplaat aanvaardt en betaalt, heb je 2 mogelijkheden.
  • Stuur je nummerplaat en je aanvraag tot inschrijving op naar de DIV.
    • Plaats in vak X1 een kruisje naast ‘Plaat beschikbaar’.
    • Schrijf in vak X10 ‘Aanvraag duplicaat beschadigde plaat’.
    • Kleef het verzekeringsvignet op het formulier.
    • Kleef op de nummerplaat de melding ‘Dit is een beschadigde plaat in ruil voor een duplicaat, zie bijgevoegd formulier, niet schrappen.’ Je krijgt dan binnen de 2 weken een nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken toegestuurd. Ook voor die levering betaal je cash en gepast aan de postbode.
  • Ga naar een DIV-kantoor en bestel daar een duplicaat. Na 3 dagen kan je je duplicaat daar afhalen. Je mag dan met je beschadigde nummerplaat rijden. Je levert ze pas in wanneer je de nieuwe nummerplaat afhaalt en betaalt.
Ik wil niet betalen, want mijn nummerplaat is beschadigd.
Wanneer je op het moment van levering door de postbode ziet dat je nummerplaat is geplooid of zichtbaar beschadigd, moet je de levering weigeren. Dan hoef je ook niet te betalen. Je betaalt pas op het moment dat je nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken op je officiële adres wordt geleverd. Dat kan tot 7 werkdagen duren.
Kan ik rechtstreeks aan de postbode een duplicaat van mijn nummerplaat vragen?
Als je je nummerplaat weigert, noteert de postbode of de medewerker in het Postkantoor of het PostPunt ‘Geweigerd wegens beschadiging’ op het pakje. Je krijgt dan automatisch binnen de 7 werkdagen een duplicaat van je nummerplaat met hetzelfde kenteken. Die wordt geleverd op je officiële adres.
Wat als het kenteken op de nummerplaat niet overeenkomt met het nummer dat ik kreeg?
Neem contact op met onze klantendienst.