18 vragen
 voor het trefwoord « Verzendopties »

De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Alleen jij als afzender kan een dossier laten openen voor een verloren of beschadigd pakje omdat jij bpost betaalt voor de verzending.

Neem best zo snel mogelijk contact op met ons via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. In geval van schade moet je klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.

Je kan kiezen uit verschillende leveringsmogelijkheden:

  • Op een thuis- of werkadres
  • In een van de 2300 Afhaalpunten van bpost:
    • Postkantoor
    • PostPunt
    • PakjesPunt
    • Pakjesautomaat

Zo maak je online of in de My bpost app een verzendetiket : 

  • Gebruik onze online verzendtool of de app en kies tussen een nationale of internationale zending.

  • Kies een leveringsmethode : een adres, pakjesautomaat of Afhaalpunt. Geef het gewicht in en kies eventueel extra opties.

  • Vul jouw gegevens in en daarna die van de bestemmeling

  • Betaal en druk je verzendetiket af. Of kies de optie' Print mijn verzendetiket' en laat het afdrukken in een Postkantoor of PostPunt

Het is mogelijk om een pakje met garantie te verzenden. Dat betekent dat de ontvanger moet tekenen voor ontvangst en je een garantie hebt tot € 500 als je pakje verloren of beschadigd raakt. Om je pakje met garantie te verzenden, duid je in de online verzendtool de optie ‘Garantie (tot € 500)’ aan. Of je vraagt ernaar in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra.

Voor zendingen met een dvd-formaat tot 1 kg hebben we de goedkoopste all-inoplossing. Je vindt die voorgefrankeerde verpakking in onze eShop of in een Postkantoor.

Als je pakje zwaarder is dan 1 kg, dan is dit de goedkoopste optie: zelf een doos voorzien, het verzendetiket online of in de My bpost app aanmaken, thuis printen en je pakje afgeven in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.

Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van je pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. Je kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan.

In een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt en op onze eShop vind je alles wat je nodig hebt om je pakje te verzenden:

  • Materiaal om de inhoud van je pakje te beschermen
  • Verpakkingen
  • Verzendetiketten

Ook handig: in onze eShop vind je voorgefrankeerde dozen.

Je zending wordt automatisch een pakje als ze minstens een van deze afmetingen en onderstaand gewicht overschrijdt:

  • Breedte: 230 mm
  • Lengte: 350 mm
  • Hoogte: 30 mm
  • Gewicht: 2 kg

Afhankelijk van welk soort pakje je verzendt, koop je je verzendetiketten online in onze verzendtool of My bpost app, via de eShop en in een Postkantoor of PostPunt.

Pakjes tot 30 kg:

  • In een Postkantoor of PostPunt
  • In onze eShop
  • Via onze online verzendtool en My bpost app maak en print je verzendetiketten om op je pakje te kleven. Wie geen printer heeft, kiest 'Print mijn verzendetiket' en laat het printen in een Postkantoor of Postpunt.

Pakjes tot 2 kg:

  • In een Postkantoor of PostPunt
  • In onze eShop

Expreszendingen:

  • In een Postkantoor of PostPunt

Tip voor je verzendetiket: steek het eerst in een plastic kaftje of overplak het met transparante plakband. Het etiket moet tegen een beetje regen kunnen.

Tips for sending a fragile parcel:

  • Make sure that two fragile objects don't touch - place something between them.
  • Fill the empty space in the box with blister padding or other material. bpost does not have a specific way of sending fragile objects.

Euro-Sprinters is onze koerierdienst voor dringende leveringen. Als je vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd.

Je stuurt je pakje het snelst met onze koerierdienst Euro-Sprinters. Als je vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd.
Ook met bpost gaat het snel. Want als je een pakje verzendt, proberen we dat de volgende werkdag te bezorgen.

Je pakje met breekbare inhoud wordt met evenveel zorg behandeld als de andere zendingen. Daar is geen aparte aanpak voor.

Als je een verzendetiket maakt, kan je deze opties kiezen:

  • Garantie en handtekening: je pakje is beschermd tegen beschadiging en verlies. En de postbode vraagt een handtekening voor ontvangst.
  • Ontvangstbewijs: je ontvangt een sms of e-mail als het pakje is afgegeven, als het pakje niet kon worden afgegeven of als de bestemmeling het pakje niet kwam afhalen in het Postkantoor of PostPunt.

Je kan een garantie nemen op je pakje. Dan is de inhoud beschermd tot € 500. Documenten zijn beschermd tot € 15.

Je kan de waarde van de inhoud van je pakje bewijzen met een factuur of een ander document dat de waarde bevestigt.

Je krijgt een ontvangstbewijs als je in de online verzendtool de betalende optie ‘Ontvangstbewijs’ aanduidt. Of als je voor die optie kiest in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra.

Met deze optie krijg je een sms of e-mail als:

  • Het pakje is afgegeven
  • Het pakje niet kon worden afgegeven omdat de bestemmeling niet thuis was. Je pakje wordt dan teruggestuurd naar het dichtstbijzijnde Afhaalpunt.
  • De bestemmeling het niet is komen afhalen in het Postkantoor, het PostPunt of de Pakjesautomaat.

Je pakje is niet bijkomend beschermd als je het in een doos van bpost verzendt. Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van je pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. Je kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan.