18 vragen
 voor het trefwoord « Verzendopties »
Wat doet bpost als mijn pakje verloren, beschadigd of gestolen is?
De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Alleen jij als afzender kan een dossier laten openen voor een verloren of beschadigd pakje omdat jij bpost betaalt voor de verzending. Neem best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten. In geval van schade moet je klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen. Als de status van Track & Trace meerdere werkdagen niet verandert (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), kan de verzender ook een onderzoek aanvragen. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Welke leveringsmogelijkheden biedt bpost aan?
Je kan kiezen uit verschillende leveringsmogelijkheden: Op een thuis- of werkadres In een van de 2300 Afhaalpunten van bpost: Postkantoor PostPunt PakjesPunt Pakjesautomaat
Hoe maak ik een verzendetiket aan?
Zo maak je online of in de My bpost app een verzendetiket :  Gebruik onze online verzendtool of de app en kies tussen een nationale of internationale zending. Kies een leveringsmethode : een adres, pakjesautomaat of Afhaalpunt. Geef het gewicht in en kies eventueel extra opties. Vul jouw gegevens in en daarna die van de bestemmeling Betaal en druk je verzendetiket af. Of kies de optie' Print mijn verzendetiket' en laat het afdrukken in een Postkantoor of PostPunt
Hoe verzend ik mijn pakje aangetekend?
Het is mogelijk om een pakje met garantie te verzenden. Dat betekent dat de ontvanger moet tekenen voor ontvangst en je een garantie hebt tot € 500 als je pakje verloren of beschadigd raakt. Om je pakje met garantie te verzenden, duid je in de online verzendtool de optie ‘Garantie (tot € 500)’ aan. Of je vraagt ernaar in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra.
Hoe verzend ik mijn pakje het goedkoopst?
Voor zendingen met een dvd-formaat tot 1 kg hebben we de goedkoopste all-inoplossing. Je vindt die voorgefrankeerde verpakking in onze eShop of in een Postkantoor. Als je pakje zwaarder is dan 1 kg, dan is dit de goedkoopste optie: zelf een doos voorzien, het verzendetiket online of in de My bpost app aanmaken, thuis printen en je pakje afgeven in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.
Is mijn pakje standaard beschermd tegen schade, diefstal en verlies of heb ik een extra garantie nodig?
Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van je pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. Je kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan.
Heeft bpost een dienst voor snelle leveringen?
Euro-Sprinters is onze koerierdienst voor dringende leveringen. Als je vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd.
Vind ik in een Postkantoor of PostPunt alles om mijn pakje te verzenden?
In een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt en op onze eShop vind je alles wat je nodig hebt om je pakje te verzenden: Materiaal om de inhoud van je pakje te beschermen Verpakkingen Verzendetiketten Ook handig: in onze eShop vind je voorgefrankeerde dozen.
Hoe verzend ik zo veilig mogelijk een breekbaar pakje met bpost?
Enkele tips voor het verzenden van een breekbaar pakje: Verzend je meerdere items in 1 keer, wikkel deze dan apart in en voorzie tussenschotten om schade te vermijden. Vul lege ruimtes in je pakje volledig op met krantenpapier of ander schokdempend vulmateriaal. Zo kan de inhoud niet verschuiven. bpost heeft geen specifieke verzendingsmanier voor breekbare voorwerpen.
Wanneer is mijn zending een pakje en geen brief meer?
Je zending wordt automatisch een pakje als ze minstens een van deze afmetingen en onderstaand gewicht overschrijdt: Breedte: 230 mm Lengte: 350 mm Hoogte: 30 mm Gewicht: 2 kg
Hoe en waar maak ik mijn verzendetiket?
Afhankelijk van welk soort pakje je verzendt, koop je je verzendetiketten online in onze verzendtool of My bpost app, via de eShop en in een Postkantoor of PostPunt. Pakjes tot 30 kg: In een Postkantoor of PostPunt In onze eShop Via onze online verzendtool en My bpost app maak en print je verzendetiketten om op je pakje te kleven. Wie geen printer heeft, kiest 'Print mijn verzendetiket' en laat het printen in een Postkantoor of Postpunt. Pakjes tot 2 kg: In een Postkantoor of PostPunt In onze eShop Expreszendingen: In een Postkantoor of PostPunt Tip voor je verzendetiket: steek het eerst in een plastic kaftje of overplak het met transparante plakband. Het etiket moet tegen een beetje regen kunnen.
Wat zijn de mogelijkheden om de inhoud van mijn pakje te beschermen?
Je kan een garantie nemen op je pakje. Dan is de inhoud beschermd tot € 500. Documenten zijn beschermd tot € 15.
Hoe raakt mijn pakje het snelst bij de bestemmeling?
Je stuurt je pakje het snelst met onze koerierdienst Euro-Sprinters. Als je vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd. Ook met bpost gaat het snel. Want als je een pakje verzendt, proberen we dat de volgende werkdag te bezorgen.
Wordt een pakje waarop ‘breekbaar’ staat met extra zorg behandeld?
Je pakje met breekbare inhoud wordt met evenveel zorg behandeld als de andere zendingen. Daar is geen aparte aanpak voor.
Wat doe ik als ik een belangrijk pakje wil verzenden?
Als je een verzendetiket maakt, kan je deze opties kiezen: Garantie en handtekening: je pakje is beschermd tegen beschadiging en verlies. En de postbode vraagt een handtekening voor ontvangst. Ontvangstbewijs: je ontvangt een sms of e-mail als het pakje is afgegeven, als het pakje niet kon worden afgegeven of als de bestemmeling het pakje niet kwam afhalen in het Postkantoor of PostPunt.
Hoe bewijs ik de waarde van het voorwerp dat ik verzend?
Je kan de waarde van de inhoud van je pakje bewijzen met een factuur of een ander document dat de waarde bevestigt.
Hoe krijg ik een ontvangstbewijs van mijn pakje?
Je krijgt een ontvangstbewijs als je in de online verzendtool de betalende optie ‘Ontvangstbewijs’ aanduidt. Of als je voor die optie kiest in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra. Met deze optie krijg je een sms of e-mail als: Het pakje is afgegeven Het pakje niet kon worden afgegeven omdat de bestemmeling niet thuis was. Je pakje wordt dan teruggestuurd naar het dichtstbijzijnde Afhaalpunt. De bestemmeling het niet is komen afhalen in het Postkantoor, het PostPunt of de Pakjesautomaat.
Is mijn pakje beschermd als ik het in een doos van bpost verzend?
Je pakje is niet bijkomend beschermd als je het in een doos van bpost verzendt. Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van je pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. Je kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan.