17 vragen
 voor het trefwoord « Verzendopties »
Wat doet bpost als mijn pakje verloren, beschadigd of gestolen is?
De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Alleen jij als afzender kan een dossier laten openen voor een verloren of beschadigd pakje omdat jij bpost betaalt voor de verzending. Neem best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten.
  • In geval van schade moet je klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.
  • Als de status van Track & Trace meerdere werkdagen niet verandert (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), kan de verzender ook een onderzoek aanvragen.
Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Welke leveringsmogelijkheden biedt bpost aan?
Voor pakjes België kan je kiezen uit verschillende leveringsmogelijkheden:
  • Op een thuis- of werkadres
  • In een van de 2300 Afhaalpunten van bpost:
    • Postkantoor
    • PostPunt
    • PakjesPunt
    • Pakjesautomaat
Voor pakjes naar het buitenland dien je steeds naar een adres te verzenden.  Uitzonderingen zijn Nederland en Frankrijk. In deze landen kan je je pakje ook naar een Afhaalpunt verzenden. Dat is bovendien voordeliger dan naar een adres. Via onze online verzendtool kan je makkelijk op basis van de postcode een Afhaalpunt in de buurt opzoeken.
Hoe maak ik een verzendetiket aan?
Doorloop de volgende stappen om makkelijk zelf een verzendetiket aan te maken:
  • Gebruik onze online verzendtool of de My bpost app en kies tussen een nationale of internationale zending.
  • Kies een leveringsmethode: een adres, pakjesautomaat of Afhaalpunt. Geef het gewicht in en kies eventueel extra opties.
  • Vul jouw gegevens in en daarna die van de bestemmeling
  • Betaal en druk je verzendetiket af. Of kies de optie' Print mijn verzendetiket' en laat het afdrukken in een Postkantoor of PostPunt
Heeft bpost een dienst voor snelle leveringen?
Euro-Sprinters is onze koerierdienst voor dringende leveringen binnen België. Als je vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd.
Hoe verzend ik een pakje met handtekening bij ontvangst?
Wil je een handtekening bij ontvangst van je pakje, dan kies je voor verzending ‘met garantie’. Dat betekent dat de ontvanger moet tekenen voor ontvangst en je een garantie hebt tot € 500 als je pakje verloren of beschadigd raakt. Om je pakje met garantie te verzenden, duid je in de online verzendtool de optie ‘Garantie (tot € 500)’ aan. Of je vraagt ernaar in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra. Voor je pakje naar het buitenland is een basisgarantie tot € 500 (of 15 € in het geval van documenten) inbegrepen. Als particuliere verzender kan je geen hogere garantie afsluiten.
Hoe verzend ik mijn pakje het goedkoopst?
Voor zendingen binnen België hebben we 2 voordelige all-inoplossingen die je online kan bestellen in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Voor beide oplossingen geldt het maximum gewicht van 1 kg:
  • Minipack small (max : 19,5 cm x 27,5 cm x 4 cm)
  • Minipack medium (max : 21 cm x 34 cm x 4 cm)
Is je pakje groter, of zwaarder dan 1 kg, of bestemd voor het buitenland? Doorloop dan volgende stappen om je pakje het goedkoopst te verzenden:
  • Gebruik een eigen doos om je goederen in te steken.
  • Maak online een verzendetiket aan
  • Print thuis je verzendetiket af
  • Geef je pakje af in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.
Vind ik in een Postkantoor of PostPunt alles om mijn pakje te verzenden?
In een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt en op onze eShop vind je alles wat je nodig hebt om je pakje te verzenden:
  • Materiaal om de inhoud van je pakje te beschermen
  • Verpakkingen
  • Verzendetiketten
Ook handig: voor zendingen binnen België vind je in onze eShop vind je voorgefrankeerde dozen.
Is mijn pakje standaard beschermd tegen schade, diefstal en verlies of heb ik een extra garantie nodig?
Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van je pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. Je kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan voor je verzending binnen België.  Voor je pakje naar het buitenland is een basisgarantie tot € 500 (of 15 € in het geval van documenten) inbegrepen. Als particuliere verzender kan je geen hogere garantie afsluiten.
Hoe verzend ik zo veilig mogelijk een breekbaar pakje met bpost?
Enkele tips voor het verzenden van een breekbaar pakje:
  • Verzend je meerdere items in 1 keer, wikkel deze dan apart in en voorzie tussenschotten om schade te vermijden.
  • Vul lege ruimtes in je pakje volledig op met krantenpapier of ander schokdempend vulmateriaal. Zo kan de inhoud niet verschuiven. bpost heeft geen specifieke verzendingsmanier voor breekbare voorwerpen.
Wat zijn de mogelijkheden om de inhoud van mijn pakje te beschermen?
Je kan een garantie nemen op je pakje. Dan is de inhoud beschermd tot € 500. Documenten zijn beschermd tot € 15. Voor je pakje naar het buitenland is een basisgarantie tot € 500 (of 15 € in het geval van documenten) inbegrepen. Als particuliere verzender kan je geen hogere garantie afsluiten.
Wanneer is mijn zending een pakje en geen brief meer?
Je zending wordt automatisch een pakje als ze minstens een van deze afmetingen en onderstaand gewicht overschrijdt:
  • Breedte: 230 mm
  • Lengte: 350 mm
  • Hoogte: 30 mm
  • Gewicht: 2 kg
Hoe raakt mijn pakje het snelst bij de bestemmeling?
Je stuurt je pakje het snelst binnen België met onze koerierdienst Euro-Sprinters. Als je vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd.
Ook met bpost gaat het snel. Want als je een pakje verzendt, proberen we dat de volgende werkdag binnen België te bezorgen.
Wordt een pakje waarop ‘breekbaar’ staat met extra zorg behandeld?
Je pakje met breekbare inhoud wordt met evenveel zorg behandeld als de andere zendingen. Daar is geen aparte aanpak voor.
Hoe bewijs ik de waarde van het voorwerp dat ik verzend?
Je kan de waarde van de inhoud van je pakje bewijzen met een factuur of een ander document dat de waarde bevestigt.
Wat doe ik als ik een belangrijk pakje wil verzenden?
Als je een verzendetiket maakt, kan je deze opties kiezen:
  • Met garantie: je pakje is beschermd tegen beschadiging en verlies tot € 500. En de postbode vraagt een handtekening voor ontvangst.
  • Bevestiging van levering: je ontvangt een sms of e-mail als het pakje is afgegeven, als het pakje niet kon worden afgegeven of als de bestemmeling het pakje niet kwam afhalen in het Postkantoor of PostPunt.
Voor je pakje naar het buitenland is een basisgarantie tot € 500 (of 15 € in het geval van documenten) inbegrepen. Als particuliere verzender kan je geen hogere garantie afsluiten.
Hoe krijg ik een ontvangstbewijs van mijn pakje?
Je krijgt een ontvangstbewijs met datum en handtekening van de ontvanger als je in de online verzendtool de betalende optie ‘Met garantie’ aanduidt. Of als je voor die optie kiest in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra. Je bent dan beschermd tot € 500 als je pakje verloren of beschadigd raakt. Je kan ook kiezen voor de optie "Met bevestiging van levering", dan krijg je een sms of e-mail als:
  • Het pakje is afgegeven
  • Het pakje niet kon worden afgegeven omdat de ontvanger niet thuis was. Je pakje wordt dan ter beschikking gesteld voor de bestemmeling in het dichtstbijzijnde Afhaalpunt.
  • De bestemmeling het niet is komen afhalen in het Postkantoor, het PostPunt of de Pakjesautomaat.
Voor je pakje naar het buitenland is een basisgarantie tot € 500 (of 15 € in het geval van documenten) inbegrepen. Als particuliere verzender kan je geen hogere garantie afsluiten.
Is mijn pakje beschermd als ik het in een doos van bpost verzend?
Je pakje is niet bijkomend beschermd als je het in een doos van bpost verzendt. Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van je pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. Je kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan.  Voor je pakje naar het buitenland is een basisgarantie tot € 500 (of 15 € in het geval van documenten) inbegrepen. Als particuliere verzender kan je geen hogere garantie afsluiten.