21 vragen
 voor het trefwoord « Verzendlabel maken »
Hoeveel kost het om een pakje te verzenden?
De prijs om een pakje te verzenden, hangt af van het gewicht, formaat, bestemming en de verzendoptie (bv. met garantie, geleverd in een Afhaalpunt ...)  Je kan de prijs voor je pakje eenvoudig online berekenen via onze prijscalculator. Voer de bestemming en het gewicht in en ontdek meteen onze prijzen.
Wat is het tarief van bpost om een pakje naar het buitenland te verzenden?
Als je goederen verzendt, moet je die altijd als pakje verzenden. Het tarief om een pakje naar het buitenland te verzenden hangt af van het gewicht, het formaat, de bestemming en de opties. Met bpost stuur je pakjes tot 30 kg naar meer dan 220 landen. Maak je verzendetiket online aan, via de eShop of ga naar een Postkantoor of PostPunt.
Pakje verzenden: welke gegevens heb ik nodig?
Om je pakje correct af te leveren, hebben we de volgende gegevens nodig:
  • Je adres. Voor het geval je pakje wordt teruggestuurd.
  • Adres van de bestemmeling, of Afhaalpunt of Pakjesautomaat naar keuze. Maak je je verzendetiket online aan, dan kan je makkelijk het Afhaalpunt of de Pakjesautomaat uit een lijst kiezen.
  • E-mailadres van de bestemmeling (verplicht bij het verzenden naar een Pakjesautomaat). Zo kunnen we rekening houden met zijn leveringsvoorkeuren (indien binnen België).
  • De afmetingen en het gewicht van je pakje.
Pakje buiten EU verzenden Naast bovenstaande gegevens, vul je bij een pakje buiten de EU ook het CN23-document volledig in en voeg je er een kopie aan toe (Meer info over de douanedocumenten): Op dit formulier dien je de verschillende velden in te vullen:
  • afzender
  • geadresseerde
  • telefoonnummer en e-mail van de ontvanger
  • HS-code (GS code): wereldwijd hanteren douanes de uniforme HS-code (Harmonized System) om goederen te identificeren. Raadpleeg FOD Financiën voor de juiste code.
  • Land van oorsprong
  • Details van de zending
Voeg ook altijd twee exemplaren van de factuur of pro forma factuur toe.
Voor zendingen met een waarde van meer dan € 1.000 voeg je ook een Enig Administratief Document toe.
Hoe frankeer ik mijn pakje?
Om een pakje te verzenden, heb je een verzendetiket nodig. Er zijn verschillende manieren om een verzendetiket te verkrijgen:
  • Maak online of in de My bpost app een verzendetiket aan en print het thuis of tegen betaling in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.
  • Koop je verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt (afhankelijk van het beschikbare aanbod).
  • Bestel het in de eShop van bpost (verkoop per 10 voor binnenlandse zending) of koop een voorgefrankeerde verpakking (voor binnenlandse zending).
Hoe maak ik een verzendetiket aan?
Doorloop de volgende stappen om makkelijk zelf een verzendetiket aan te maken:
  • Gebruik onze online verzendtool of de My bpost app en kies tussen een nationale of internationale zending.
  • Kies een leveringsmethode: een adres, pakjesautomaat of Afhaalpunt. Geef het gewicht in en kies eventueel extra opties.
  • Vul jouw gegevens in en daarna die van de bestemmeling
  • Betaal en druk je verzendetiket af. Of kies de optie' Print mijn verzendetiket' en laat het afdrukken in een Postkantoor of PostPunt
Hoe moet ik mijn online verzendetiket printen en kleven?
Zo print en kleef je je verzendetiket:
  • Print je verzendetiketten (thuis) zelf af of kies voor de optie ‘printen in een Postkantoor of PostPunt'.
  • Plak je verzendetiket met plakband stevig op je pakje. Zorg ervoor dat het transport- en waterbestendig is.
Kan ik postzegels op mijn pakje kleven in plaats van een verzendetiket?
Je kan postzegels in plaats van een verzendetiket gebruiken als je zending de onderstaande afmetingen en het gewicht niet overschrijdt:
  • Breedte: 230 mm
  • Lengte: 350 mm
  • Hoogte: 30 mm
  • Gewicht: 2 kg
Opgelet: als je een zending met postzegels verzendt, is er geen barcode en kan je ze niet volgen met Track & Trace. Met een verzendetiket kan dat wel.
Ik heb een pakje verzonden. Hoe ontvang ik een betalingsbewijs of factuur?
Als je online je verzendetiketten aanmaakt, duid je – voor je betaalt – in het winkelmandje aan dat je een betalingsbewijs of factuur wil ontvangen. Achteraf een bewijs vragen, kan niet.
Ik heb een fout gemaakt bij het online aanmaken van mijn verzendetiket. Kan ik de gegevens nog aanpassen?
Zodra je het verzendetiket aangemaakt en betaald hebt, kan je het niet meer aanpassen. Je moet een nieuw aanmaken.
Kan ik mijn verzendetiket in een Postkantoor aanmaken of laten printen?
Je kan je verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt kopen of je online aangemaakte verzendetiket laten printen. Duid in je winkelmandje – voor je betaalt – de optie ‘Printen in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt’ aan. Opgelet, die keuze geldt dan voor je hele bestelling en niet per etiket. Sommige Postkantoren en PakjesPunten hebben een kiosk waar je je verzendetiket kan maken.
Wat heb ik nodig om mijn verzendetiket aan te maken?
Je hebt de volgende gegevens nodig om een verzendetiket aan te maken:
  • Je adres. Voor het geval je pakje wordt teruggestuurd.
  • Adres van de bestemmeling of Afhaalpunt of Pakjesautomaat naar keuze. Maak je je verzendetiket online aan, dan kan je makkelijk het Afhaalpunt of de Pakjesautomaat uit een lijst kiezen.
  • E-mailadres van de bestemmeling. (verplicht als je naar een Pakjesautomaat stuurt). Zo kunnen we rekening houden met zijn leveringsvoorkeuren (indien binnen België).
  • De afmetingen en het gewicht van je pakje
  • De gewenste opties, bijvoorbeeld of je een bevestiging per sms wil .ontvangen.
  • Een printer. Je hebt geen speciaal printpapier nodig om je verzendetiket af te drukken. Als je geen printer hebt, kies je de optie 'Print mijn verzendetiket' en je laat het tegen betaling afdrukken in een Postkantoor of PostPunt.
Tip: plak het etiket met plakband stevig vast op de bovenkant van de verpakking.
Hoe frankeer ik mijn pakje voor het buitenland?
Om je pakje naar het buitenland te verzenden, heb je een verzendetiket nodig. Dat koop je online, in de eShop, of in een Postkantoor of PostPunt. Voor een bestemming buiten de Europese Unie moet je ook douanedocumenten toevoegen.
Hoe maak ik een persoonlijke account voor de online verzendtool?
Je maakt je persoonlijke account in de online verzendtool als volgt aan:
  • Surf naar parcel
  • Vul je voornaam, naam en e-mailadres in, duid je geslacht aan, en kies een wachtwoord.
  • Klik op 'Registreer u' om te bevestigen.
Waar geef ik mijn pakje af?
Je kan je pakje op verschillende plaatsen afgeven:
  • in een Postkantoor, Postpunt of PakjesPunt
    • tot maximum 20 pakjes per dag met een totaal maximum volume van 500 kg of 1,5 m³.
    • in sommige kantoren vind je speciale Pakjesbussen waarvan sommige uitgerust zijn met een scanner om een afgiftebewijs te ontvangen.
  • in een Pakjesautomaat
  • je kan het tegen betaling thuis laten afhalen
  • in een Masspost Center (vanaf 20 tot 250 pakjes per dag, afgifte met of zonder afspraak)
Hou steeds rekening met de maximum toegelaten afmetingen en het maximum gewicht per pakje (30 kg en maximale lengte van één zijde is 1,5 m). Meer info over de toegestane grootte en gewichten.
Waarom maak ik het best een account aan?
Met een account wordt een pakje verzenden heel wat gemakkelijker:
  • Je adres (als afzender) wordt automatisch ingevuld.
  • Je klikt meteen de juiste bestemmeling aan in je persoonlijke adressenlijst.
  • Je bestelgeschiedenis blijft bewaard.
  • Je kan de gegevens van een vorige zending opnieuw gebruiken om snel te verzenden.
  • Je kan een CSV-bestand opladen om meerdere verzendetiketten tegelijk aan te maken.
Kan ik in de eShop 1 verzendetiket kopen?
In de eShop kan je alleen verzendetiketten per 5 of 10 stuks bestellen. Voor 1 verzendetiket raden we je aan om onze online verzendtool te gebruiken of naar een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt te gaan.
Waarom moet ik het e-mailadres van de bestemmeling ingeven als ik online mijn verzendetiket aanmaak?
Als je het e-mailadres van de bestemmeling voor een zending binnen België ingeeft, kunnen wij zijn leveringsvoorkeuren respecteren die hij in onze tool instelde. Bij een levering in een Pakjesautomaat hebben we het e-mailadres nodig om de bestemmeling te laten weten waar en hoe hij zijn pakje afhaalt. Voor zendingen naar het buitenland zijn we verplicht om een e-mailadres op te vragen. 
Kan ik een verzendetiket met de My bpost app aanmaken?
Ja, via het menu ‘Verzenden’ kan je eenvoudig een verzendetiket aanmaken in de app. Het etiket printen doe je eenvoudig thuis, in een Postkantoor of PostPunt in je buurt. Download de app: Voor Androidtoestellen Voor iPhone
Hoe betaal ik mijn online verzendetiket?
Je betaalt je verzendetiket in de online verzendtool met MasterCard, Visa, Bancontact, Belfius, KBC, ING en PayPal.
Wat is een HS-code?
HS staat voor Harmonized System. In het Nederlands wordt ook over GS-code (Geharmoniseerd Systeem) gesproken. Dit is een uniform systeem van codes dat douanes wereldwijd hanteren om goederen te identificeren. Elk type goederen heeft een eigen HS-code. Variërend van dieren, planten, textiel, machines, wapens, stenen en metalen tot meubels, speelgoed, kunst, drank en chemische producten. Wanneer een zending over de grenzen van de Europese Unie gaat, komt hij langs de douane in het land van bestemming. Voor deze douaneplichtige zendingen is de 6-cijferige HS-code noodzakelijk op het verplichte CN23-formulier. Op basis van de code berekent de douane de invoerrechten waarna de zending kan worden vrijgegeven. Je kan de juiste HS-code voor je producten vinden op de website van FOD Financiën:
  • Zoek op productnaam
  • Navigeer in de productencataloog
Kan ik in de eShop internationale verzendetiketten kopen?
In de eShop kan je verzendetiketten kopen voor lichte pakjes tot 2 kg en alle andere pakjes tot 30 kg. Voor expreszendingen ga je langs in een Postkantoor of PostPunt.