57 vragen
 voor het trefwoord « Postzegels »
Hoe bereken ik het tarief om mijn brief te verzenden?
Het tarief van je brief hangt af van:
  • de snelheid van de gewenste bezorging (prior- of non-priorzending)
  • het formaat en het gewicht van je brief.
Gebruik onze online tool om snel het tarief te berekenen voor je brief. Voer de bestemming en het gewicht van je brief in en ontdek zo hoeveel en welke postzegels je op je brief moet kleven.  
Welke postzegels gebruik ik voor een brief naar het buitenland?
bpost heeft postzegels speciaal voor het buitenland. Er zijn postzegels voor Europa (Europe) en voor de rest van de wereld (World). Je kan ze kopen in een Postkantoor, Postpunt of in de eShop. Het aantal en het soort postzegels voor je brief naar het buitenland hangt af van het formaat, gewicht en bestemming van je brief. Gebruik onze online tool, vul je bestemming en gewicht in, en ontdek snel welke postzegel(s) je nodig hebt voor je brief naar het buitenland.
Waar vind ik het tarief voor een niet-genormaliseerde zending?
Op onze website bereken je het tarief voor je niet-genormaliseerde brief. 
Wat is het verschil tussen een prior- en non-priorzending?
Het verschil tussen prior en non-prior zit in de leveringstermijn. Brieven met een non-priorzegel bezorgen we binnen maximaal 3 werkdagen. Brieven met een priorzegel bezorgen we al de volgende werkdag.
Blijven de (heel) oude postzegels geldig?
  • Je kan oude postzegels blijven gebruiken, enkel voor verzendingen binnen België. Alle postzegels vanaf 2 oktober 1961, ook die in Belgische frank, blijven geldig voor een non-priorzending.
  • Je kan ze niet gebruiken als priorzegel.
Ik heb een dringende zending. Kan mijn brief morgen worden bezorgd?
Om je brief morgen te laten bezorgen binnen België, gebruik je een priorzegel en bezorg je je priorbrief voor de laatste lichting van de dag in: 
  • een Rode Brievenbus. Het uur van de lichting vind je op de brievenbus terug.
  • een Postkantoor of PostPunt. Het uur van de lichting vind je terug in elk kantoor.
Waar kan ik postzegels kopen?
Je koopt postzegels in:
  • Onze eShop
  • Een Postkantoor of PostPunt in je buurt
  • In een zegelwinkel: er zijn meer dan 5000 winkels die postzegels verkopen – supermarkten, tankstations, boekhandels, ...
Kan ik mijn brief meenemen naar een Postkantoor en daar een postzegel en omslag kopen?
Je kan postzegels en omslagen in het Postkantoor kopen, en je brief daar meteen posten. Let op: postzegels en omslagen verkopen we niet per stuk, wel telkens in een pakketje van 10. In het Postkantoor vind je ook voorgefrankeerde omslagen, ook per 10.
Waar vind ik het dichtstbijzijnde Postkantoor of PostPunt en de openingsuren?
Klik hieronder voor een Postkantoor of PostPunt in de buurt, en check de openingsuren.
Hoe frankeer ik een dringende zending?
Als je zending dringend is, kies dan voor een Priorzegel. Dan komt je brief de volgende werkdag al aan.
Kan ik postzegels online bestellen en ze thuis laten leveren?
Koop je postzegels snel en gemakkelijk via onze eShop. Binnen de 3 werkdagen zit je bestelling in je brievenbus.
Hoe maak en bestel ik gepersonaliseerde postzegels?
Hoe werkt MyStamp? Stap 1: Kies je foto
Selecteer een foto van je computer, tablet, smartphone, Picasa, Flickr of Facebook. Die mag horizontaal of verticaal zijn. Je kan je foto in de tool bewerken, bijvoorbeeld inzoomen of een tekst erop zetten.
Goed om te weten: jij blijft eigendom van je foto. bpost wordt geen eigenaar van je foto en heeft niet het recht om je foto te gebruiken, tenzij je daarvoor de uitdrukkelijke toestemming geeft. Stap 2: Maak je keuze
Kies je zegel: Priorzegel, Non-Priorzegel (1 voor genormaliseerde zendingen in België en 2 voor niet-genormaliseerde zendingen tot 100 g), een Europe-postzegel of World-postzegel. Kies het aantal vellen postzegels. Stap 3: Vul je gegevens in
Geef je promocode in en kies of je inlogt of verdergaat zonder account. Stap 4: Betaal je bestelling
Betaal je gepersonaliseerde zegels veilig met Maestro, Visa, MasterCard of Homebanking.
Wordt mijn niet-genormaliseerde zending later bezorgd?
We bezorgen je niet-genormaliseerde zending even snel als genormaliseerde brieven.
Blijven oude priorzegels geldig?
Priorzegels zijn geldig als ze uitgegeven zijn na 1 januari 2019. Voor alle andere postzegels geldt: als ze uitgegeven zijn na 2 oktober 1961, kan je ze gebruiken. Je brief wordt dan wel als non-priorzending behandeld en binnen de 3 werkdagen bezorgd.
Is het beter om een dringende zending aangetekend te verzenden?
Een Aangetekende Zending gaat niet sneller dan een gewone bezorging. Om je brief morgen te laten bezorgen, gebuik je een Priorzegel en post je hem in een rode brievenbus (doe dat voor de laatste lichting) of geef je je brief voor 16 uur af in een Postkantoor.
Hoeveel kosten gepersonaliseerde postzegels via MyStamp?
Check de tarieven van je gepersonaliseerde postzegels op de website van MyStamp. Hoe meer postzegels je bestelt, hoe goedkoper. Bovendien levert bpost je bestelling gratis.
Waar vind ik speciale postzegels voor bijzondere gelegenheden?
bpost geeft regelmatig speciale postzegels uit voor nationale zendingen, Priorzegels en Non-Priorzegels met waarde 1. De speciale postzegels zijn te koop in:
  • Onze eShop
  • Een Postkantoor of PostPunt
  • Een zegelwinkel (boekenwinkels, supermarkten, tankstations, ...)
Let op: voor niet-genormaliseerde zendingen moet je meerdere speciale postzegels plakken tot je aan het juiste tarief komt.
Hoe stuur ik een priorzending?
Om een brief als priorzending te verzenden, heb je een priorzegel nodig. Om zeker de zijn dat je priorzending de volgende werkdag aankomt, moet je hem voor de laatste lichting in een rode brievenbus steken, of voor 16 uur afgeven in een Postkantoor of PostPunt. Alleen een priorzegel garandeert dat je brief de volgende werkdag wordt bezorgd. Als je op een omslag met een non-priorzegel zelf 'prior' schrijft, telt dat niet.
Kan ik thuis mijn bestelde postzegels printen?
Bestelde postzegels kan je niet zelf thuis printen. Als je postzegels in de eShop koopt, ontvang je ze in je brievenbus.
Waar vind ik gelimiteerde series en speciale postzegels voor mijn verzameling?
Je vindt alle postzegels – ook de gelimiteerde series, speciale uitgaven en themazegels:
  • In onze eShop
  • Bij ons departement Philately & Stamps Printing (via philately@bpost.be of 02 278 50 70)
  • In onze Filaboetieks in Mechelen (Egide Walschaertsstraat 1b, 2800 Mechelen) en Brussel (Anspachlaan 1, 1000 Brussel).
Krijg ik een schadevergoeding als mijn priorzending niet de volgende werkdag wordt bezorgd?
Helaas kunnen we je hiervoor niet vergoeden. Dat komt omdat je brief geen barcode heeft en we hem niet kunnen traceren. We kunnen niet achterhalen wanneer je brief in ons sorteercentrum kwam. Dat kan wel als je je brief verstuurt als aangetekende zending. Wil je een klacht indienen omdat je priorzending niet op tijd is bezorgd? Neem dan contact op met de klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina.
Kan ik voorgefrankeerde omslagen kopen?
Je koopt voorgefrankeerde omslagen in onze eShop, een Postkantoor in je buurt en in sommige winkels zoals AVA en Makro.
Kan ik postzegels kopen bij mijn postbode?
Ja, dat is mogelijk met een 'A.u.b. Postbode'-sticker. Vraag ernaar bij je postbode.
Zijn postzegels duurder als ik ze online koop?
De prijs van de postzegels is altijd hetzelfde, via welk kanaal je ze ook koop. Als je je postzegels bestelt op onze eShop, komen er nog wel verzendkosten bij.
Kan ik gepersonaliseerde postzegels maken?
Met de webtool MyStamp maak je gepersonaliseerde postzegels met je favoriete foto.
Ik plakte een non-priorzegel op mijn envelop. Kan ik er nog een priorzending van maken?
Als je al een non-priorzegel hebt geplakt op de envelop, maar je wil hem toch de volgende werkdag al laten bezorgen, kan je terecht in een Postkantoor. Mits een kleine meerprijs – het verschil tussen een non-priorzegel en priorzegel – maken we van je brief een priorzending.
Kan ik de gepersonaliseerde postzegels van MyStamp gebruiken bij vierkante omslagen?
Je gebruikt je gepersonaliseerde postzegels van MyStamp voor elke genormaliseerde én niet-genormaliseerde zending. Het is dus de ideale zegel voor je uitnodigingskaarten. Kies in dat geval een zegel met waarde 2.
Kan ik met MyStamp gepersonaliseerde postzegels maken voor alle soorten zendingen?
Er zijn gepersonaliseerde postzegels voor alle soorten zendingen:
  • Prior in België – voor bezorging de volgende werkdag
  • Non-Prior in België, waardes 1 en 2 – voor bezorging binnen de 3 werkdagen
  • Zending binnen Europa (zegel 'Europe')
  • Zending in de rest van de wereld (zegel 'World')
Is mijn aangetekende zending automatisch een priorzending?
Een aangetekende zending is een priorzending en wordt de volgende werkdag bezorgd.
Is het mogelijk om gepersonaliseerde postzegels te maken?
Met MyStamp maak je gepersonaliseerde postzegels met je eigen foto's. Je selecteert een foto van je computer of een van sociale netwerksites zoals Facebook en online webalbums. Je ontvangt je gepersonaliseerde postzegels binnen de 5 werkdagen in je brievenbus. Voor bedrijven is dat binnen de 10 werkdagen.
Mag ik om het even welke afbeelding gebruiken op mijn gepersonaliseerde postzegel?
  • Kies bij voorkeur een JPEG-foto in kleur of zwart-wit van maximaal 3200 kB.
  • Zorg ervoor dat je zelf eigendom bent van de foto. Gebruik dus niet zomaar foto's van het internet. Ook onethische, provocerende of misleidende foto's zijn verboden.
    Kijk voor het overzicht van de regels in de algemene voorwaarden.
Wat is het formaat van een MyStamp-postzegel?
Je kiest tussen een horizontale of verticale postzegel.
Formaat van een horizontale Non-Priorzegel:
  • Postzegel: 72 mm x 31,4 mm
  • Foto: 52 mm x 28 mm
Formaat van een verticale Non-Priorzegel:
  • Postzegel: 44,5 mm x 31,4 mm
  • Foto: 25 mm x 28 mm
Formaat van een horizontale Priorzegel:
  • Postzegel: 72 mm x 31,4 mm
  • Foto: 48 mm x 27 mm
Formaat van een verticale Priorzegel:
  • Postzegel: 44,5 mm x 31,4 mm
  • Foto: 20,5 mm x 27 mm
Kan ik een factuur krijgen voor mijn gepersonaliseerde postzegels?
Je kan een factuur krijgen voor je bestelling gepersonaliseerde postzegels. Je moet je postzegels dan wel maken en bestellen via MyStamp Pro, de tool voor bedrijven, en er je btw-nummer vermelden bij het afrekenen. We sturen je factuur 3 werkdagen na je bestelling naar het adres dat je hebt vermeld.
Is mijn aangetekende zending automatisch een priorzending?
Ja, een aangetekende zending is een priorzending en wordt de volgende werkdag bezorgd.
Moet ik een minimumaantal gepersonaliseerde postzegels bestellen bij MyStamp?
Het minimumaantal is 1 vel van 10 of 20 postzegels. Hoe meer postzegels je bestelt, hoe lager de prijs per stuk.
Hoe plak ik de MyStamp-postzegels?
De zegels van MyStamp zijn zelfklevend. Je plakt de postzegels rechts bovenaan op je omslag.
Kan ik nog losse postzegels kopen?
Losse zegels zijn enkel nog beschikbaar voor zegels met vogels. Deze zijn verkrijgbaar in je Postkantoor. Je kan wel nog altijd één exemplaar van elke zegel per uitgifte verkrijgen via het abonnement 'De Collectie'.
Hoeveel postzegels moet ik op mijn brief kleven?
Het aantal postzegels en welke je op je envelop kleeft, hangt af van:
  •  de bestemming
  •  de snelheid van de gewenste bezorging (prior- of non-priorzending)
  •  het formaat en het gewicht van je brief.
Gebruik onze online tool om snel het tarief te berekenen voor je brief. Voer de bestemming en het gewicht van je brief in en ontdek zo hoeveel en welke postzegels je op je brief moet kleven.
Hoe werkt MyStamp?
Stap 1: kies je foto
Laad je foto op en bewerk deze naar wens. Je kan het formaat wijzigen, in-of uitzoomen en tekst toevoegen. Stap 2: kies je postzegel
Kies een uitreikingstermijn (Prior of Non Prior) en de waarde van je zegel: waarde 1 of 2 voor België, waarde 1 voor Europa of waarde 1 voor de rest van de wereld. Kies dan het soort zegel en het aantal zegelblaadjes dat je wil bestellen. Stap 3: registreer je gegevens
Beschik je over een kortingscode? Geef ze dan nu in. Nadien kan je ervoor kiezen een account aan te maken of zonder account verder te gaan. Stap 4: betaal je bestelling
Betaal in de beveiligde omgeving met je bankkaart (Maestro, Visa of Mastercard) of via online banking.
Wat is MyStamp?
MyStamp is een geldige postzegel die je zelf online creëert op basis van je eigen foto.
Moet ik op voorhand betalen voor abonnementen op postzegels of andere filatelistische producten?
Alle particuliere klanten betalen op voorhand voor postzegelabonnementen of abonnementen op andere filatelistische producten.
Kan ik MyStamp gebruiken voor zendingen naar het buitenland?
Creëer je MyStamp-postzegel met cijfer 1 voor verzending binnen Europa (tarief 1 Europa) of naar de rest van de wereld (tarief 1 World).
Wat is een onvoorziene uitgifte?
Onvoorziene uitgiftes zijn uitgiftes die tijdens het jaar bijkomend worden uitgegeven, los van de geplande gelimiteerde of permanente series.
Wanneer krijg ik mijn postzegels toegestuurd?
Er zijn jaarlijks 4 gegroepeerde zendingen voorzien: eind maart, eind juni, eind augustus en eind oktober. Je krijgt je postzegels dus niet altijd meteen na de uitgave.
Voor welk type zendingen kan ik MyStamp gebruiken?
Je kan MyStamp gebruiken voor:
  • Priorverzendingen in België (verdeling de dag na afgifte)
  • Non-Priorverzendingen in België (waarde Non Prior 1 en 2, met verdeling binnen de 3 werkdagen na afgifte)
  • verzending in Europa (waarde Europe 1)
  • verzending naar de rest van de wereld (waarde World 1)
Welke zegels omvat De Collectie?
De Collectie omvat één exemplaar van elke zegel van de voorziene uitgiftes: gegomde en zelfklevende zegels uit gelimiteerde en permanente series.
Wat zijn de voordelen van een MyStampaccount?
Met een MyStamp-account heb je toegang tot je vorige bestellingen en wordt je eigen adres bewaard. Zo kan je je volgende bestelling veel sneller afronden.
Kan ik nog scheurcodes krijgen in mijn collectie?
Scheurcodes aanvragen in een abonnement is niet meer mogelijk. Je hebt de keuze tussen: 
  • een exemplaar van elke zegel (formule 'De Collectie') 
  • volledige vellen (De Collectie gegomd, gegomd light of zelfklevend)
Behoud ik het eigendomsrecht op foto's die ik gebruik voor MyStamp?
Jij behoudt het eigendomsrecht van foto's die je gebruikt voor MyStamp. bpost mag deze niet zonder jouw akkoord gebruiken.
Wanneer worden mijn postzegels verstuurd?
Je postzegels worden binnen de 5 werkdagen na je correcte en volledige bestelling verstuurd.
Kan ik dezelfde postzegel opnieuw bestellen?
Met een MyStamp-account heb je toegang tot je vorige bestellingen en kan je deze makkelijk opnieuw bestellen.
Welke afbeeldingen kan ik gebruiken voor MyStamp?
Je bent volledig vrij om een foto te kiezen, zolang die niet indruist tegen het auteursrecht, niet misleidend of beledigend is en geen leed aan anderen veroorzaakt. Je foto mag niet groter zijn dan 3,2 MB en wordt bij voorkeur opgeladen in jpeg-formaat. bpost behoudt het recht om een afdruk te weigeren als de foto niet voldoet aan de Algemene Voorwaarden van MyStamp.
Waarom is mijn priorbrief niet op tijd bezorgd?
Het spijt ons als je brief met priorzegel niet op tijd geleverd is. Je priorbrief wordt in 95% van de gevallen de volgende dag binnen België geleverd als:
  • Je priorbrief voor de laatste lichting van de dag in een Rode Brievenbus ligt. Het uur van de lichting vind je op de brievenbus terug.
  • Je je priorbrief voor de laatste lichting in een Postkantoor of PostPunt hebt afgegeven. Het uur van de lichting vind je terug in elk kantoor.
Slechts in uitzonderlijke gevallen zal je priorbrief niet op tijd geleverd worden (bv: bij een technische storing). Als regulator van de postmarkt ziet het BIPT erop toe dat minstens 95% van de brieven met een priorzegel de volgende werkdag binnen België worden bezorgd.