5 vragen
 voor het trefwoord « Mijn leveringsvoorkeuren werden niet gerespecteerd »
Waarom werd mijn pakje niet geleverd volgens mijn voorkeur?
Er zijn meerdere redenen mogelijk. 1. Pakje besteld onder een ander e-mailadres Mogelijks werd het pakje met een ander e-mailadres besteld dan is opgegeven in MijnVoorkeuren. Tip: Geef al je e-mailadressen die je gebruikt om pakjes te bestellen in MijnVoorkeuren in. 2. Geen e-mailadres ontvangen van de afzender Het kan ook zijn dat de afzender je e-mailadres niet heeft doorgestuurd naar ons. Wij kunnen je leveringsvoorkeur dan niet koppelen aan het pakje. Als je in dit geval niet thuis bent bij levering, gaat je pakje naar een Afhaalpunt in de buurt. Tip: Kijk je profiel na in MijnVoorkeuren Een groene “V” verschijnt naast je adres wanneer je account gevalideerd is (10 dagen na creatie). Controleer of je adres correct is. Voeg de namen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen. 3. Het soort pakje verhinderde ons te leveren volgens je leveringsvoorkeur Zo is een levering op je veilige plaats en bij je buur niet mogelijk bij: Pakjes met betaling bij levering (bijvoorbeeld in het geval van een nummerplaat). Geen levering op je veilige plaats mogelijk: Indien het een pakje is met handtekening bij levering. Geen levering in Pakjesautomaat mogelijk: Indien het pakje te groot of te zwaar is zal je pakje naar een ander Afhaalpunt doorgestuurd worden. Je pakje past in je brievenbus: • Ook bij rechtstreekse levering in een Afhaalpunt probeert de postbode je pakje eerst in je brievenbus te leveren. Tip: Kijk Track & Trace na of de leveringsvoorkeuren voor je pakje van toepassing zijn. 4. De keuze van je leveringsvoorkeur belette ons om je pakje te leveren Je veilige plaats voldeed niet aan de voorwaarden (niet veilig, toegankelijk en/of droog). De postbode kon je pakje niet bij een buur leveren omdat hij/zij niet thuis was of weigerde je pakje aan te nemen. Je gekozen Afhaalpunt of Pakjesautomaat was tijdelijk niet beschikbaar op het moment van de levering (bv: Pakjesautomaat vol, PostPunt in verlof). Is er volgens jou een andere reden, dan kan je dit melden via ons online formulier onderaan deze pagina.
Ik vind mijn pakje niet terug op mijn veilige plaats. Wat nu?
Vraag na of iemand anders (je buur of medebewoners) je pakje heeft gevonden op je veilige plaats. Kleine pakjes kunnen ook in je brievenbus worden geleverd. Kan je jouw pakje nog steeds niet vinden, neem dan contact op met de afzender voor een oplossing. Enkel hij kan een klacht indienen voor een onvindbaar pakje. Als je Mijn Leveringsvoorkeuren had ingesteld op veilige plaats, en dit werd niet gerespecteerd, kan je hiervoor ook een melding maken via het online formulier onderaan deze pagina.
Mijn pakje werd niet volgens mijn leveringsvoorkeuren geleverd. Wat nu?
Dat kan 3 redenen hebben. 1. Je profiel is nog niet volledig. Je leveringsvoorkeuren zijn gelinkt aan het e-mailadres dat je opgaf in je 'MijnVoorkeuren'-account of de My bpost app. Check met welk e-mailadres je je pakje hebt besteld. Vul in je account alle e-mailadressen in die je gebruikt om pakjes te bestellen. Het kan ook zijn dat de afzender ons je e-mailadres niet heeft doorgegeven. Tenzij je daar niet mee akkoord gegaan bent, koppelen we na 10 dagen je leveringsvoorkeur dan aan de naam of het adres dat op je pakje staat. Ook die moeten identiek zijn aan je naam en het adres in je account. Tip: kijk je profiel na. Wanneer je account is gevalideerd, verschijnt er een groene 'V' naast je adres. Controleer of je adres juist is en voeg alle namen toe die je gebruikt om pakjes te bestellen. 2. Voor dit soort pakje gelden je voorkeuren niet. Pakjes die we niet op een veilige plaats of bij een buur kunnen leveren: Pakjes die als aangetekende zending zijn verzonden. Die kunnen we alleen bezorgen op vertoon van je identiteitskaart. Zo'n pakje herken je aan de barcode die met een 'R' begint. Pakjes met levering tegen betaling Pakjes met handtekening bij levering op een veilige plaats Pakjes die we niet in een Pakjesautomaat kunnen leveren. Als je pakje te groot of te zwaar is, verzenden we het naar een ander Afhaalpunt. 3. Er was iets mis met je gekozen voorkeur. Je veilige plaats was niet veilig genoeg, niet toegankelijk en/of niet droog genoeg. De postbode kon je pakje niet bij een buur leveren omdat hij/zij niet thuis was of weigerde je pakje aan te nemen. Je Afhaalpunt of Pakjesautomaat was tijdelijk niet beschikbaar toen we je pakje leverden. Bijvoorbeeld omdat de Pakjesautomaat vol zat of het PostPunt gesloten was voor jaarlijks verlof. Tip: merk je dat dat regelmatig gebeurt? Pas dan je leveringsvoorkeuren aan.  Is er toch iets misgelopen en hebben we je leveringsvoorkeuren niet correct uitgevoerd, dan kan je dit best melden aan de klantendienst bij voorkeur via ons online formulier onderaan deze pagina.
Waarom is de postbode niet eerst bij mij langsgekomen?
De postbode levert je pakje enkel rechtstreeks in een Afhaalpunt indien je dit zo hebt ingesteld via Mijn Leveringsvoorkeuren. Als je dit zo niet hebt ingesteld, komt de postbode altijd eerst bij je langs.
Waarom werd mijn pakje niet bij een buur geleverd?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je pakje niet bij een buur is geleverd: De postbode kon je pakje niet bij een buur leveren omdat hij/zij niet thuis was of weigerde je pakje aan te nemen. Je pakje is een zending met betaling bij levering. Je pakje is een aangetekende zending. Je gekozen buur (via MijnVoorkeuren) woont verder dan 50 m wandelafstand van je huis. Het pakje is besteld via een e-mailadres dat (nog) niet gelinkt is aan je leveringsvoorkeuren. Hierdoor konden we je leveringsvoorkeur niet toepassen. Hou er rekening mee dat de validatie van een nieuwe account of nieuw adres via MijnVoorkeuren 10 dagen duurt. Als bovenstaande redenen niet de oorzaak zijn volgens jou, kan je dit melden via het online formulier onderaan deze pagina.