De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Alleen jij als afzender kan een dossier laten openen voor een verloren of beschadigd pakje omdat jij bpost betaalt voor de verzending.
Neem best zo snel mogelijk contact op met ons via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. In geval van schade moet je klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.
De prijs om een pakje te verzenden, hangt af van het gewicht, formaat en de bestemming. Je kan het tarief eenvoudig online berekenen. Ook het verzendetiket dat je nodig hebt om je pakje te verzenden, maak je makkelijk online of in de My bpost app aan.
Om je pakje correct af te leveren, hebben we de volgende gegevens nodig:
- Je adres. Dat is belangrijk als je pakje wordt teruggestuurd.
- Als je kiest voor een levering op een specifiek adres: voornaam, naam, straat, nummer, postcode, stad en e-mailadres van de bestemmeling. Zo kunnen we rekening houden met zijn leveringsvoorkeuren. Als je het pakje verzendt naar een Pakjesautomaat, is het e-mailadres verplicht.
- Als je kiest voor een levering in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat: kies een locatie uit de lijst. Deze optie is alleen mogelijk als je je verzendetiket online maakt.
Om je pakje te verzenden, moet je het gewicht van je pakje kennen.
Pakje buiten EU verzenden
- Vul het CN23-gedeelte/document volledig in en voeg een kopie toe (douanedocumenten):
- Op dit document dienen de verschillende velden ingevuld te worden:
- afzender
- geadresseerde
- HS-code (GS code): wereldwijd hanteren douanes de uniforme HS-code (Harmonized System) om goederen te identificeren. Raadpleeg FOD Financiën voor de juiste code.
- Land van oorsprong
- Details van de zending
- Op dit document dienen de verschillende velden ingevuld te worden:
- Voeg altijd twee exemplaren van de factuur of pro forma factuur toe
- Voor zendingen met een waarde van meer dan € 1.000 voeg je ook een Enig Administratief Document toe.
Om een pakje te verzenden, heb je een verzendetiket nodig. Je koopt je verzendetiket online, in de My bpost app of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.
- Maak online of in de app een verzendetiket aan en print het thuis of tegen betaling in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.
- Koop je verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt (afhankelijk van het beschikbare aanbod).
- Bestel het in de eShop van bpost (verkoop per 10) of koop een voorgefrankeerde verpakking.
De huidige postwetgeving verbiedt het verzenden van brieven of pakjes met volgende inhoud:
1. Gevaarlijke goederen:
Gevaarlijke voorwerpen zijn voorwerpen die door hun vorm, aard of verpakking een gevaar kunnen zijn voor personen, of schade kunnen aanbrengen aan andere zendingen, de uitrusting van bpost of goederen van derden (inclusief pakjes). Ook sommige dagelijkse producten mag je niet met de post verzenden. Zoals aanstekers, parfum, manicureproducten, lijm, verf, ontvlambare vloeistoffen, spuitbussen, deodorants onder druk, haarkleurmiddel en lithiumbatterijen.
Er bestaat een specifieke uitzondering voor lithiumbatterijen. Lees er alles over in onze gids. Je vindt er ook een overzicht van alle gevaarlijke goederen.
2. Verboden items:
- Drugs, verdovende middelen en psychotrope stoffen;
- Wapens, essentiële onderdelen van wapens en munitie, namaakwapens, messen, zwaarden, dolken en elk ander scherp of snijdend voorwerp;
- Voorwerpen, geschriften of substanties in het algemeen waarvan de invoer, uitvoer, productie, omloop, verspreiding, het gebruik, het bezit, de verkoop of het vervoer ervan bij wet verboden is;
- Voorwerpen waarop vermeldingen te zien zijn die indruisen tegen de openbare orde of de goede zeden;
- Zendingen die volgens het handelsrecht verboden bestemmingen vermelden of verboden goederen bevatten;
- Zendingen die namaakgoederen bevatten;
- Muntstukken, bankbiljetten en waarden aan toonder (uitzondering: cheques op naam met een maximale waarde van € 500 per pakje en een basisgarantie);
- Juwelen (uitzondering: fantasiejuwelen die geen goud, zilver of edelstenen bevatten, niet meer waard zijn dan € 500 per pakket en een basisgarantie hebben, kunstvoorwerpen en verzamelwerken of andere kostbare materialen, met inbegrip van dierenpelzen;
- Pakjes waarvan de waarde meer dan € 25.000 bedraagt.
Zo maak je online of in de My bpost app een verzendetiket :
Gebruik onze online verzendtool of de app en kies tussen een nationale of internationale zending.
Kies een leveringsmethode : een adres, pakjesautomaat of Afhaalpunt. Geef het gewicht in en kies eventueel extra opties.
Vul jouw gegevens in en daarna die van de bestemmeling
Betaal en druk je verzendetiket af. Of kies de optie' Print mijn verzendetiket' en laat het afdrukken in een Postkantoor of PostPunt
Je kan postzegels in plaats van een verzendetiket gebruiken als je zending de onderstaande afmetingen en het gewicht niet overschrijdt:
- Breedte: 230 mm
- Lengte: 350 mm
- Hoogte: 30 mm
- Gewicht: 2 kg
Opgelet: als je een zending met postzegels verzendt, is er geen barcode en kan je ze niet volgen met Track & Trace. Met een verzendetiket kan dat wel.
Zo print en kleef je je verzendetiket:
- Print je verzendetiketten (thuis) zelf af of kies voor de optie ‘printen in een Postkantoor of PostPunt'.
- Plak je verzendetiket met plakband stevig op je pakje. Zorg ervoor dat het transport- en waterbestendig is.
Het is mogelijk om een pakje met garantie te verzenden. Dat betekent dat de ontvanger moet tekenen voor ontvangst en je een garantie hebt tot € 500 als je pakje verloren of beschadigd raakt. Om je pakje met garantie te verzenden, duid je in de online verzendtool de optie ‘Garantie (tot € 500)’ aan. Of je vraagt ernaar in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra.
Je kan je pakje op verschillende plaatsen afgeven:
- In een Postkantoor – in sommige kantoren vind je speciale Pakjesbussen.
- In een PakjesPunt
- In een Pakjesautomaat
- Je kan het tegen betaling thuis laten afhalen.
- In een MassPost Center (voor meer dan 20 pakjes per dag)
Zodra je het verzendetiket aangemaakt en betaald hebt, kan je het niet meer aanpassen. Je moet een nieuw aanmaken.
Voor zendingen met een dvd-formaat tot 1 kg hebben we de goedkoopste all-inoplossing. Je vindt die voorgefrankeerde verpakking in onze eShop of in een Postkantoor.
Als je pakje zwaarder is dan 1 kg, dan is dit de goedkoopste optie: zelf een doos voorzien, het verzendetiket online of in de My bpost app aanmaken, thuis printen en je pakje afgeven in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.
In een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt en op onze eShop vind je alles wat je nodig hebt om je pakje te verzenden:
- Materiaal om de inhoud van je pakje te beschermen
- Verpakkingen
- Verzendetiketten
Ook handig: in onze eShop vind je voorgefrankeerde dozen.
Je kan je verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt kopen of je online aangemaakte verzendetiket laten printen. Duid in je winkelmandje – voor je betaalt – de optie ‘Printen in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt’ aan. Opgelet, die keuze geldt dan voor je hele bestelling en niet per etiket. Sommige Postkantoren en PakjesPunten hebben een kiosk waar je je verzendetiket kan maken.
Je hebt de volgende gegevens nodig om een verzendetiket aan te maken:
- Jouw adres
- Adres van de bestemmeling of Afhaalpunt naar keuze
- E-mailadres van de bestemmeling (verplicht als je naar een Pakjesautomaat stuurt)
- De afmetingen en het gewicht van je pakje
- De gewenste opties, bijvoorbeeld of je een bevestiging per sms wil ontvangen
- Een printer. Je hebt geen speciaal printpapier nodig om je verzendetiket af te drukken. Als je geen printer hebt, kies je de optie 'Print mijn verzendetiket' en je laat het tegen betaling afdrukken in een Postkantoor of PostPunt.
Tip: plak het etiket met plakband stevig vast op de bovenkant van de verpakking.
Je zending wordt automatisch een pakje als ze minstens een van deze afmetingen en onderstaand gewicht overschrijdt:
- Breedte: 230 mm
- Lengte: 350 mm
- Hoogte: 30 mm
- Gewicht: 2 kg
Je pakje met breekbare inhoud wordt met evenveel zorg behandeld als de andere zendingen. Daar is geen aparte aanpak voor.
Je betaalt je verzendetiket in de online verzendtool met MasterCard, Visa, Bancontact, Belfius, KBC, ING en PayPal.
Je kan een garantie nemen op je pakje. Dan is de inhoud beschermd tot € 500. Documenten zijn beschermd tot € 15.
In de eShop kan je alleen verzendetiketten per 5 of 10 stuks bestellen. Voor 1 verzendetiket raden we je aan om onze online verzendtool te gebruiken of naar een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt te gaan.
Met een account wordt een pakje verzenden heel wat gemakkelijker:
- Je adres (als afzender) wordt automatisch ingevuld.
- Je klikt meteen de juiste bestemmeling aan in je persoonlijke adressenlijst.
- Je bestelgeschiedenis blijft bewaard.
- Je kan de gegevens van een vorige zending opnieuw gebruiken om snel te verzenden.
- Je kan een CSV-bestand opladen om meerdere verzendetiketten tegelijk aan te maken.
Als je een verzendetiket maakt, kan je deze opties kiezen:
- Garantie en handtekening: je pakje is beschermd tegen beschadiging en verlies. En de postbode vraagt een handtekening voor ontvangst.
- Ontvangstbewijs: je ontvangt een sms of e-mail als het pakje is afgegeven, als het pakje niet kon worden afgegeven of als de bestemmeling het pakje niet kwam afhalen in het Postkantoor of PostPunt.
Je maakt je persoonlijke account in de online verzendtool als volgt aan:
- Surf naar parcel
- Vul je voornaam, naam en e-mailadres in, duid je geslacht aan, en kies een wachtwoord.
- Klik op 'Registreer u' om te bevestigen.
Ja, via het menu ‘Verzenden’ kan je eenvoudig een verzendetiket aanmaken in de app. Het etiket printen doe je eenvoudig thuis, in een Postkantoor of PostPunt in je buurt.
Download de app:
Je kan de waarde van de inhoud van je pakje bewijzen met een factuur of een ander document dat de waarde bevestigt.
Je krijgt een ontvangstbewijs als je in de online verzendtool de betalende optie ‘Ontvangstbewijs’ aanduidt. Of als je voor die optie kiest in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra.
Met deze optie krijg je een sms of e-mail als:
- Het pakje is afgegeven
- Het pakje niet kon worden afgegeven omdat de bestemmeling niet thuis was. Je pakje wordt dan teruggestuurd naar het dichtstbijzijnde Afhaalpunt.
- De bestemmeling het niet is komen afhalen in het Postkantoor, het PostPunt of de Pakjesautomaat.
Je pakje is niet bijkomend beschermd als je het in een doos van bpost verzendt. Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van je pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. Je kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan.