66 vragen
 voor het trefwoord « Verzenden binnen België »

Als het pakje dat je verzond beschadigd, verloren of gestolen is, neem je het best zo snel mogelijk contact op met bpost. Dat doe je best via het online formulier onderaan deze pagina, via de Customer Support Tool als je toegang hebt tot ons bpost-portaal. Ofwel verwijst de Track & Trace-chatbot je door naar de juiste oplossing, een proces of contactpersoon.

De prijs om een pakje te verzenden, hangt af van het gewicht, formaat en de bestemming. Je kan het tarief eenvoudig online berekenen. Ook het verzendetiket dat je nodig hebt om je pakje te verzenden, maak je makkelijk online aan.

Als je pakje niet werd afgeleverd, controleer je eerst de status van je zending via Track & Trace of de My bpost app. Neem dan contact op met onze klantendienst. Als het niet duidelijk is waar je pakje naartoe is, neem je best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina.

Het kan heel soms gebeuren dat een pakje langer dan verwacht onderweg is. Als de status van je Track & Trace meer dan 2 weken na verzending nog niet is veranderd, neem dan contact op met onze klantendienst bij voorkeur via het online formulier onderaan deze pagina.

Om je pakje correct af te leveren, hebben we de volgende gegevens nodig:

  • Je adres. Dat is belangrijk als je pakje wordt teruggestuurd.
  • Als je kiest voor een levering op een specifiek adres: voornaam, naam, straat, nummer, postcode, stad en e-mailadres van de bestemmeling. Zo kunnen we rekening houden met zijn leveringsvoorkeuren. Als je het pakje verzendt naar een Pakjesautomaat, is het e-mailadres verplicht.
  • Als je kiest voor een levering in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat: kies een locatie uit de lijst. Deze optie is alleen mogelijk als je je verzendetiket online maakt.

Om je pakje te verzenden, moet je het gewicht van je pakje kennen.

Om een pakje te verzenden, heb je een verzendetiket nodig. Je koopt je verzendetiket online of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.

  • Maak online een verzendetiket aan en print het thuis of tegen betaling in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.
  • Koop je verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt (afhankelijk van het beschikbare aanbod).
  • Bestel het in de eShop van bpost (verkoop per 10) of koop een voorgefrankeerde verpakking.

Als je een pakje wil verzenden binnen België, dan mag:

  • je pakje niet zwaarder zijn dan 30 kg
  • de langste zijde niet langer zijn dan 1,5 m
  • de totale afmeting niet groter zijn dan 3 m (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte)

Als je gebruikmaakt van een Pakjesautomaat, gelden volgende voorwaarden:

  • Het maximumgewicht is 30 kg.
  • Het minimumformaat is 145 mm x 112 mm.
  • Het maximumformaat is 420 mm x 310 mm x 580 mm.

Voor rollen gelden deze regels:

  • Gewicht: maximaal 30 kg
  • Lengte: maximaal 1,5 m
  • Diameter: maximaal 400 mm

Je kan kiezen uit verschillende leveringsmogelijkheden:

  • Op een thuis- of werkadres
  • In een van de 2300 Afhaalpunten van bpost:
    • Postkantoor
    • PostPunt
    • PakjesPunt
    • Pakjesautomaat
  • All-inverpakking (doos + verzendetiket) die in brievenbussen past
  • Gewone dozen in verschillende formaten
  • Cadeaudozen in verschillende formaten
  • Gewatteerde enveloppen

De huidige postwetgeving verbiedt het verzenden van brieven of pakjes met volgende inhoud:

1. Gevaarlijke goederen:

Gevaarlijke voorwerpen zijn voorwerpen die door hun vorm, aard of verpakking een gevaar kunnen zijn voor personen, of schade kunnen aanbrengen aan andere zendingen, de uitrusting van bpost of goederen van derden (inclusief pakjes). Ook sommige dagelijkse producten mag je niet met de post verzenden. Zoals aanstekers, parfum, manicureproducten, lijm, verf, ontvlambare vloeistoffen, spuitbussen, deodorants onder druk, haarkleurmiddel en lithiumbatterijen.

Je vindt het overzicht in 9 groepen via deze link.
Uitzondering! bpost aanvaardt lithiumbatterijen wel onder deze voorwaarden.

2. Verboden items:

  • Drugs, verdovende middelen en psychotrope stoffen;
  • Wapens, essentiële onderdelen van wapens en munitie, namaakwapens, messen, zwaarden, dolken en elk ander scherp of snijdend voorwerp;
  • Voorwerpen, geschriften of substanties in het algemeen waarvan de invoer, uitvoer, productie, omloop, verspreiding, het gebruik, het bezit, de verkoop of het vervoer ervan bij wet verboden is;
  • Voorwerpen waarop vermeldingen te zien zijn die indruisen tegen de openbare orde of de goede zeden; 
  • Zendingen die volgens het handelsrecht verboden bestemmingen vermelden of verboden goederen bevatten;
  • Zendingen die namaakgoederen bevatten;
  • Muntstukken, bankbiljetten en waarden aan toonder (uitzondering: cheques op naam met een maximale waarde van € 500 per pakje en een basisgarantie;
  • Juwelen (uitzondering: fantasiejuwelen die geen goud, zilver of edelstenen bevatten, niet meer waard zijn dan € 500 per pakket en een basisgarantie hebben, kunstvoorwerpen en verzamelwerken of andere kostbare materialen, met inbegrip van dierenpelzen;
  • Pakjes waarvan de waarde meer dan € 25.000 bedraagt. 

Zo maak je online een verzendetiket : 

  • Gebruik onze online verzendtool en kies tussen een nationale of internationale zending.

  • Kies voor een voordelig pakje of een ' extra safe'-pakje.

  • Kies een leveringsmethode : een adres, pakjesautomaat of Afhaalpunt. Geef het gewicht in en kies eventueel extra opties.

  • Vul jouw gegevens in en daarna die van de bestemmeling

  • Betaal en druk je verzendetiket af. Of kies de optie' Print mijn verzendetiket' en laat het afdrukken in een Postkantoor of PostPunt

Je kan postzegels in plaats van een verzendetiket gebruiken als je zending de onderstaande afmetingen en het gewicht niet overschrijdt:

  • Breedte: 230 mm
  • Lengte: 350 mm
  • Hoogte: 30 mm
  • Gewicht: 2 kg

Opgelet: als je een zending met postzegels verzendt, is er geen barcode en kan je ze niet volgen met Track & Trace. Met een verzendetiket kan dat wel.

We leveren je pakje de volgende werkdag bij de bestemmeling in België als je het pakje:

  • voor de laatste lichting in de Rode Brievenbus steekt – zorg ervoor dat je pakje door de opening kan
  • afgeeft binnen de openingsuren van je Postkantoor, PostPunt, PakjesPunt of Pakjesbus
  • voor de laatste lichting dropt in een Pakjesautomaat.

Je kan je pakje verzenden door het gratis achter te laten in een van onze Pakjesautomaten. Die vind je overal in België, in de buurt van supermarkten, stations, kantoorgebouwen ...

  • Koop online een verzendetiket.
  • Ga met je pakje naar een Pakjesautomaat in je buurt.
  • Scan de code op je verzendetiket of toets de barcode manueel in.
  • Steek het pakje in de locker die automatisch opengaat. Als de locker te klein is, duw je op het scherm op 'Meld een probleem' en sluit je de locker. Een grotere locker gaat dan open.
  • Sluit de deur en bevestig op het scherm.

Je krijgt een e-mail als de postbode je pakje heeft afgehaald. Volg je pakje via Track & Trace of de My bpost app.

  • Vraag aan de bestemmeling of hij al in zijn brievenbus heeft gekeken.
  • Vraag aan de bestemmeling of het pakje werd afgeleverd bij de buren of op een veilige plaats, volgens zijn leveringsvoorkeuren.
    Als hij het pakje nergens vindt, meld dan het probleem op onze website. Hou het nummer van de barcode of de referentie bij de hand.

Je kan je pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als je een account bij bpost hebt, volg je je pakje ook in de verzendtool van bpost. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig. Die gegevens staan op je verzendetiket of kreeg je via sms, e-mail, of het afgifte- of betalingsbewijs van het Postkantoor.

  • Postkantoor
  • PostPunt
  • PakjesPunt (afhankelijk van de beschikbaarheid in de winkel)
  • eShop

Zo print en kleef je je verzendetiket:

  • Print je verzendetiketten (thuis) zelf af of kies voor de optie ‘printen in een Postkantoor of PostPunt'.
  • Plak je verzendetiket met plakband stevig op je pakje. Zorg ervoor dat het transport- en waterbestendig is.

Zodra je het verzendetiket aangemaakt en betaald hebt, kan je het niet meer aanpassen. Je moet een nieuw aanmaken.

Het is mogelijk om een pakje met garantie te verzenden. Dat betekent dat de ontvanger moet tekenen voor ontvangst en je een garantie hebt tot € 500 als je pakje verloren of beschadigd raakt. Om je pakje met garantie te verzenden, duid je in de online verzendtool de optie ‘Garantie (tot € 500)’ aan. Of je vraagt ernaar in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra.

De verpakkingen van bpost hebben verschillende afmetingen. Voor elk pakje is er een geschikte doos.

Je mag een eigen doos of een doos van bpost gebruiken om je pakje te verzenden. Kies een stevige doos en bescherm de inhoud met opvulmateriaal.

Je kan je pakje op verschillende plaatsen afgeven:

  • In een Postkantoor – in sommige kantoren vind je speciale Pakjesbussen.
  • In een PakjesPunt
  • In een Pakjesautomaat
  • Je kan het tegen betaling thuis laten afhalen.
  • In een MassPost Center (voor meer dan 20 pakjes per dag)

Voor zendingen met een dvd-formaat tot 1 kg hebben we de goedkoopste all-inoplossing. Je vindt die voorgefrankeerde verpakking in onze eShop of in een Postkantoor.

Als je pakje zwaarder is dan 1 kg, dan is dit de goedkoopste optie: zelf een doos voorzien, het verzendetiket online aanmaken, thuis printen en je pakje afgeven in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.

Volg je pakje via Track & Trace of de My bpost app. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig. Die gegevens staan op je verzendetiket of kreeg je via sms, e-mail, of het afgiftebewijs of betalingsbewijs van het Postkantoor.

Wil je extra zekerheid, kies dan de verzendoplossing met ontvangstbewijs. De ontvanger tekent in dat geval bij ontvangst met zijn naam, handtekening en de datum. In geval van betwisting is dat document rechtsgeldig.

Als je online je verzendetiketten aanmaakt, duid je – voor je betaalt – in het winkelmandje aan dat je een betalingsbewijs of factuur wil ontvangen. Achteraf een bewijs vragen, kan niet.

Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van je pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. Je kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan.

In een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt en op onze eShop vind je alles wat je nodig hebt om je pakje te verzenden:

  • Materiaal om de inhoud van je pakje te beschermen
  • Verpakkingen
  • Verzendetiketten

Ook handig: in onze eShop vind je voorgefrankeerde dozen.

bpost levert je pakje op basis van het vermelde adres. Als je bestemmeling daar niet (meer) woont, registreren wij dat het adres niet correct is of dat de bestemmeling er niet meer woont. bpost stuurt het pakje terug naar jou.

Als je vindt dat je pakje onterecht naar jouw werd teruggestuurd, kan je dit melden via het online formulier onderaan deze pagina.

Je zending wordt automatisch een pakje als ze minstens een van deze afmetingen en onderstaand gewicht overschrijdt:

  • Breedte: 230 mm
  • Lengte: 350 mm
  • Hoogte: 30 mm
  • Gewicht: 2 kg

Je kan je verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt kopen of je online aangemaakte verzendetiket laten printen. Duid in je winkelmandje – voor je betaalt – de optie ‘Printen in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt’ aan. Opgelet, die keuze geldt dan voor je hele bestelling en niet per etiket. Sommige Postkantoren en PakjesPunten hebben een kiosk waar je je verzendetiket kan maken.

Je pakje met breekbare inhoud wordt met evenveel zorg behandeld als de andere zendingen. Daar is geen aparte aanpak voor.

Je betaalt je verzendetiket in de online verzendtool met MasterCard, Visa, Bancontact, Belfius, KBC, ING en PayPal.

Je vindt de verschillende locaties om je pakje af te geven en hun openingsuren:

  • Op de website van bpost
  • In de online verzendtool

Op sommige dagen zijn de Afgiftepunten van bpost langer open.

Je kan je pakje tegen betaling laten afhalen bij je thuis of je brengt het zelf naar een Postkantoor of PostPunt. Maak je verzendetiket op voorhand online aan. Of koop verzendetiketten of een voorgefrankeerde doos via onze eShop.

Je hebt de volgende gegevens nodig om een verzendetiket aan te maken:

  • Jouw adres
  • Adres van de bestemmeling of Afhaalpunt naar keuze
  • E-mailadres van de bestemmeling (verplicht als je naar een Pakjesautomaat stuurt)
  • De afmetingen en het gewicht van je pakje
  • De gewenste opties, bijvoorbeeld of je een bevestiging per sms wil ontvangen
  • Een printer. Je hebt geen speciaal printpapier nodig om je verzendetiket af te drukken. Als je geen printer hebt, kies je de optie 'Print mijn verzendetiket' en je laat het tegen betaling afdrukken in een Postkantoor of PostPunt.

Tip: plak het etiket met plakband stevig vast op de bovenkant van de verpakking.

In heel wat Pakjesautomaten kan je je pakje 24/7 deponeren. Sommige Postkantoren hebben ook een Pakjesbus die de klok rond bereikbaar is. Via de link hieronder check je de openingsuren van alle Pakjesautomaten en Pakjesbussen.

Je vindt Pakjesbussen in heel wat Postkantoren. Het deponeren van je pakje gaat snel en gemakkelijk. De Pakjesbussen staan in het kantoor of in een portaal dat 24/7 open is. Sommige Pakjesbussen hebben een scanner. Je pakje wordt dan gescand op het moment van afgifte. Als de Pakjesbus geen scanner heeft, heb je geen Afgiftebewijs.

Tips for sending a fragile parcel:

  • Make sure that two fragile objects don't touch - place something between them.
  • Fill the empty space in the box with blister padding or other material. bpost does not have a specific way of sending fragile objects.

Als de bestemmeling het pakje weigert, bezorgt de postbode het terug aan bpost en wordt het naar jou teruggestuurd.

Je kan je pakje komen afgeven of laten afhalen:

  • Geef je pakje af in een van onze Afgiftepunten: Postkantoren, PostPunten, PakjesPunten en Pakjesautomaten.
  • Laat je pakje voor het buitenland door een postbode afhalen bij je thuis of op je werk. Daaraan zijn wel kosten verbonden.

Als je meer dan 20 pakjes per dag wilt verzenden, kan je terecht in een van onze 19 MassPost Centra.

Afhankelijk van welk soort pakje je verzendt, koop je je verzendetiketten online in onze verzendtool, via de eShop en in een Postkantoor of PostPunt.

Pakjes tot 30 kg:

  • In een Postkantoor of PostPunt
  • In onze eShop
  • Via onze online verzendtool maak en print je verzendetiketten om op je pakje te kleven. Wie geen printer heeft, kiest 'Print mijn verzendetiket' en laat het printen in een Postkantoor of Postpunt.

Pakjes tot 2 kg:

  • In een Postkantoor of PostPunt
  • In onze eShop

Expreszendingen:

  • In een Postkantoor of PostPunt

Tip voor je verzendetiket: steek het eerst in een plastic kaftje of overplak het met transparante plakband. Het etiket moet tegen een beetje regen kunnen.

Je stuurt je pakje het snelst met onze koerierdienst Euro-Sprinters. Als je vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd.
Ook met bpost gaat het snel. Want als je een pakje verzendt, proberen we dat de volgende werkdag te bezorgen.

Je maakt je persoonlijke account in de online verzendtool als volgt aan:

  • Surf naar parcel
  • Vul je voornaam, naam en e-mailadres in, duid je geslacht aan, en kies een wachtwoord.
  • Klik op 'Registreer u' om te bevestigen.

Met een account wordt een pakje verzenden heel wat gemakkelijker:

  • Je adres (als afzender) wordt automatisch ingevuld.
  • Je klikt meteen de juiste bestemmeling aan in je persoonlijke adressenlijst.
  • Je bestelgeschiedenis blijft bewaard.
  • Je kan de gegevens van een vorige zending opnieuw gebruiken om snel te verzenden.
  • Je kan een CSV-bestand opladen om meerdere verzendetiketten tegelijk aan te maken.

Via de optie 'betaling bij levering' kan je de ontvanger van je pakje het verschuldigde bedrag aan de postbode laten betalen.

  • Je bepaalt het bedrag en voert je rekeningnummer in.
  • Je bestemmeling betaalt de postbode bij ontvangst van het pakje.
  • Binnen de 7 werkdagen wordt het bedrag op je rekening gestort.
  • Als de ontvanger het pakje niet wil betalen, wordt het teruggestuurd naar jou.

De ontvanger kan het exacte bedrag cash of mobiel betalen aan de postbode.

Je krijgt een ontvangstbewijs als je in de online verzendtool de betalende optie ‘Ontvangstbewijs’ aanduidt. Of als je voor die optie kiest in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra.

Met deze optie krijg je een sms of e-mail als:

  • Het pakje is afgegeven
  • Het pakje niet kon worden afgegeven omdat de bestemmeling niet thuis was. Je pakje wordt dan teruggestuurd naar het dichtstbijzijnde Afhaalpunt.
  • De bestemmeling het niet is komen afhalen in het Postkantoor, het PostPunt of de Pakjesautomaat.

In de eShop, Postkantoren en PostPunten kan je voorgefrankeerde dozen kopen. Van een voorgefrankeerde doos in dvd-formaat voor kleine pakjes tot fashion bags – dat zijn onze grote verpakkingen om kleding in te verzenden.

In de eShop kan je alleen verzendetiketten per 5 of 10 stuks bestellen. Voor 1 verzendetiket raden we je aan om onze online verzendtool te gebruiken of naar een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt te gaan.

Als je een verzendetiket maakt, kan je deze opties kiezen:

  • Garantie en handtekening: je pakje is beschermd tegen beschadiging en verlies. En de postbode vraagt een handtekening voor ontvangst.
  • Ontvangstbewijs: je ontvangt een sms of e-mail als het pakje is afgegeven, als het pakje niet kon worden afgegeven of als de bestemmeling het pakje niet kwam afhalen in het Postkantoor of PostPunt.

bpost heeft het recht om zendingen te openen:

  • als die niet kunnen worden afgeleverd bij de bestemmeling;
  • en als het adres van de afzender niet op de zending staat.

Als we de zending na het openen nog niet kunnen afleveren op het adres van de bestemmeling, dan kan het pakje worden vernietigd vanaf een bepaalde periode na het verzenden:

  • na 6 maanden voor aangetekende zendingen en zendingen met garantie
  • na 3 maanden voor andere zendingen

Na verloop van voornoemde termijn worden kostbaarheden en waardevolle documenten die deze zendingen bevatten eigendom van de Belgische Schatkist.

Als je het e-mailadres van de bestemmeling ingeeft, kunnen wij zijn leveringsvoorkeuren respecteren die hij in onze tool instelde. Bij een levering in een Pakjesautomaat hebben we het e-mailadres nodig om de bestemmeling te laten weten waar en hoe hij zijn pakje afhaalt.

Euro-Sprinters is onze koerierdienst voor dringende leveringen. Als je vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd.

  • Postkantoor
  • PostPunt
  • PakjesPunt (afhankelijk van de beschikbaarheid in de winkel)
  • eShop

Geld mag je niet als pakje verzenden, maar moet je verzenden als een aangetekende zending met aangegeven waarde. Dat geldt ook voor waardevolle voorwerpen, sieraden en effecten aan toonder. Je kan die ook naar het buitenland sturen, maar alleen als het land van bestemming die dienst aanbiedt.

Om praktische redenen is het niet mogelijk om je pakje via de postbode te verzenden.

Je kan een garantie nemen op je pakje. Dan is de inhoud beschermd tot € 500. Documenten zijn beschermd tot € 15.

Je pakje wordt de volgende werkdag in België geleverd als je het pakje:

  • voor de laatste lichting in de Rode Brievenbus steekt – zorg ervoor dat je pakje door de opening kan
  • afgeeft binnen de openingsuren van je Postkantoor, PostPunt, PakjesPunt of Pakjesbus
  • voor 16 uur dropt in een Pakjesautomaat

Als je een snellere levering wil, schakel je het best Euro-Sprinters in, de koerierdienst van bpost.

Je kan de waarde van de inhoud van je pakje bewijzen met een factuur of een ander document dat de waarde bevestigt.

Je kan met de My bpost app nog geen verzendetiket aanmaken. bpost werkt eraan.

Alternatief vanaf augustus: Je kan je verzendetiket ook aanmaken in de My bpost app.

Zodra je je verzendetiket op je pakje hebt geplakt en het in een van de Afgiftepunten van bpost hebt gedeponeerd, kan je de verzendgegevens niet meer aanpassen. Je bestemmeling kan wel online of via de My bpost app zijn leveringsvoorkeuren (voor alle pakjes of per pakje) wijzigen.

Je pakje is niet bijkomend beschermd als je het in een doos van bpost verzendt. Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van je pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. Je kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan.

Vraag ernaar bij de bestemmeling. Om te weten of hij het pakje heeft ontvangen, kijk je in Track & Trace of de My bpost app.

Om praktische redenen, kan je je pakje niet achterlaten voor de postbode of het met hem meegeven. Geef je pakje af in:

  • een van onze Postkantoren of PostPunten
  • een van onze Pakjesautomaten
  • een van onze Pakjesbussen

Of laat het afhalen bij je thuis of op het werk (betalende optie).