65 vragen
 voor het trefwoord « Verzenden binnen België »
Kan ik mijn pakje online volgen?
Je kan je pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als je een account bij bpost hebt, volg je je pakje ook in de verzendtool van bpost. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig. Die gegevens staan op je verzendetiket of kreeg je via sms, e-mail, of het afgifte- of betalingsbewijs van het Postkantoor.
Hoeveel kost het om een pakje te verzenden?
De prijs om een pakje te verzenden, hangt af van het gewicht, formaat, bestemming en de verzendoptie (bv. met garantie, geleverd in een Afhaalpunt ...)  Je kan de prijs voor je pakje eenvoudig online berekenen via onze prijscalculator. Voer de bestemming en het gewicht in en ontdek meteen onze prijzen.
Wat doet bpost als mijn pakje verloren, beschadigd of gestolen is?
De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Alleen jij als afzender kan een dossier laten openen voor een verloren of beschadigd pakje omdat jij bpost betaalt voor de verzending. Neem best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten.
  • In geval van schade moet je klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.
  • Als de status van Track & Trace meerdere werkdagen niet verandert (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), kan de verzender ook een onderzoek aanvragen.
Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Wat gebeurt er als mijn pakje niet is afgeleverd?
Als je pakje niet werd afgeleverd, controleer je eerst de status van je zending via Track & Trace of de My bpost app. Als het niet duidelijk is waar je pakje naartoe is en het gedurende meerdere werkdagen niet beweegt (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor VK en alle andere landen), kan je een onderzoek aanvragen. Hiervoor neem je best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten. Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Mijn pakje is al enkele dagen onderweg. Moet ik mij zorgen maken?
Het kan heel soms gebeuren dat een pakje langer dan verwacht onderweg is. Als de status van Track & Trace meerdere werkdagen niet verandert (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), neem dan best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten. Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij bpost. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Welk soort verpakkingen of verzenddozen heeft bpost in zijn gamma?
  • All-inverpakking (doos + verzendetiket voor een zending binnen België) die in brievenbussen past
  • Gewone dozen in verschillende formaten
  • Cadeaudozen in verschillende formaten
  • Gewatteerde enveloppen
Ik wil een groot pak verzenden binnen België. Welke grootte en gewichten zijn toegestaan?
Voor een pakje binnen België, gelden volgende voorwaarden:
  • Het maximumgewicht is 30 kg
  • de langste zijde is max. 1,5 m
  • de totale lengte van de zijdes is max 3 m (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte)
Als je gebruikmaakt van een Pakjesautomaat, gelden volgende voorwaarden:
  • Het maximumgewicht is 30 kg.
  • Het minimumformaat is 145 mm x 112 mm.
  • Het maximumformaat is 420 mm x 310 mm x 580 mm.
Voor rollen gelden deze regels:
  • Gewicht: maximaal 30 kg
  • Lengte: maximaal 1,5 m
  • Diameter: maximaal 400 mm
Wat mag ik niet verzenden met bpost?
De huidige postwetgeving verbiedt het verzenden van brieven of pakjes met volgende inhoud: 1. Gevaarlijke goederen: Gevaarlijke voorwerpen zijn voorwerpen die door hun vorm, aard of verpakking een gevaar kunnen zijn voor personen, of schade kunnen aanbrengen aan andere zendingen, de uitrusting van bpost of goederen van derden (inclusief pakjes). Ook sommige dagelijkse producten mag je niet met de post verzenden. Zoals aanstekers, parfum, manicureproducten, lijm, verf, ontvlambare vloeistoffen, spuitbussen, deodorants onder druk, haarkleurmiddel en lithiumbatterijen. Er bestaat een specifieke uitzondering voor lithiumbatterijen. Lees er alles over in ons beknopte overzicht. Je vindt er ook een overzicht van alle gevaarlijke goederen. 2. Verboden items:
  • Drugs, verdovende middelen en psychotrope stoffen;
  • Wapens, essentiële onderdelen van wapens en munitie, namaakwapens, messen, zwaarden, dolken en elk ander scherp of snijdend voorwerp;
  • Voorwerpen, geschriften of substanties in het algemeen waarvan de invoer, uitvoer, productie, omloop, verspreiding, het gebruik, het bezit, de verkoop of het vervoer ervan bij wet verboden is;
  • Voorwerpen waarop vermeldingen te zien zijn die indruisen tegen de openbare orde of de goede zeden; 
  • Zendingen die volgens het handelsrecht verboden bestemmingen vermelden of verboden goederen bevatten;
  • Zendingen die namaakgoederen bevatten;
  • Muntstukken, bankbiljetten en waarden aan toonder (uitzondering: cheques op naam met een maximale waarde van € 500 per pakje en een basisgarantie);
  • Juwelen (uitzondering: fantasiejuwelen die geen goud, zilver of edelstenen bevatten, niet meer waard zijn dan € 500 per pakket en een basisgarantie hebben, kunstvoorwerpen en verzamelwerken of andere kostbare materialen, met inbegrip van dierenpelzen;
  • Pakjes waarvan de waarde meer dan € 25.000 bedraagt. 
Pakje verzenden: welke gegevens heb ik nodig?
Om je pakje correct af te leveren, hebben we de volgende gegevens nodig:
  • Je adres. Voor het geval je pakje wordt teruggestuurd.
  • Adres van de bestemmeling, of Afhaalpunt of Pakjesautomaat naar keuze. Maak je je verzendetiket online aan, dan kan je makkelijk het Afhaalpunt of de Pakjesautomaat uit een lijst kiezen.
  • E-mailadres van de bestemmeling (verplicht bij het verzenden naar een Pakjesautomaat). Zo kunnen we rekening houden met zijn leveringsvoorkeuren (indien binnen België).
  • De afmetingen en het gewicht van je pakje.
Pakje buiten EU verzenden Naast bovenstaande gegevens, vul je bij een pakje buiten de EU ook het CN23-document volledig in en voeg je er een kopie aan toe (Meer info over de douanedocumenten): Op dit formulier dien je de verschillende velden in te vullen:
  • afzender
  • geadresseerde
  • telefoonnummer en e-mail van de ontvanger
  • HS-code (GS code): wereldwijd hanteren douanes de uniforme HS-code (Harmonized System) om goederen te identificeren. Raadpleeg FOD Financiën voor de juiste code.
  • Land van oorsprong
  • Details van de zending
Voeg ook altijd twee exemplaren van de factuur of pro forma factuur toe.
Voor zendingen met een waarde van meer dan € 1.000 voeg je ook een Enig Administratief Document toe.
Wat zijn de afmetingen van de verschillende pakjes van bpost?
De verpakkingen van bpost hebben verschillende afmetingen. Voor elk pakje is er een geschikte doos.
Hoe frankeer ik mijn pakje?
Om een pakje te verzenden, heb je een verzendetiket nodig. Er zijn verschillende manieren om een verzendetiket te verkrijgen:
  • Maak online of in de My bpost app een verzendetiket aan en print het thuis of tegen betaling in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.
  • Koop je verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt (afhankelijk van het beschikbare aanbod).
  • Bestel het in de eShop van bpost (verkoop per 10 voor binnenlandse zending) of koop een voorgefrankeerde verpakking (voor binnenlandse zending).
Wanneer levert bpost mijn pakje bij de bestemmeling af?
We leveren je pakje de volgende werkdag bij de bestemmeling in België als je het pakje:
  • afgeeft binnen de openingsuren van je Postkantoor, PostPunt, PakjesPunt of Pakjesbus
  • voor de laatste lichting dropt in een Pakjesautomaat.
Welke leveringsmogelijkheden biedt bpost aan?
Voor pakjes België kan je kiezen uit verschillende leveringsmogelijkheden:
  • Op een thuis- of werkadres
  • In een van de 2300 Afhaalpunten van bpost:
    • Postkantoor
    • PostPunt
    • PakjesPunt
    • Pakjesautomaat
Voor pakjes naar het buitenland dien je steeds naar een adres te verzenden.  Uitzonderingen zijn Nederland en Frankrijk. In deze landen kan je je pakje ook naar een Afhaalpunt verzenden. Dat is bovendien voordeliger dan naar een adres. Via onze online verzendtool kan je makkelijk op basis van de postcode een Afhaalpunt in de buurt opzoeken.
Hoe verzend ik een pakje via een Pakjesautomaat?
Je kan je pakje verzenden door het achter te laten in een van onze Pakjesautomaten. Die vind je overal in België, in de buurt van supermarkten, stations, kantoorgebouwen ... Een pakje verzenden via een Pakjesautomaat met scherm
  • Ga met je pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in je buurt.
  • Scan de code op je verzendetiket of toets de barcode manueel in.
  • Steek het pakje in de locker die automatisch opengaat. Als de locker te klein is, duw je op het scherm op 'Meld een probleem' en sluit je de locker. Een grotere locker gaat dan open.
  • Sluit de deur en bevestig op het scherm.
Een pakje verzenden via een Pakjesautomaat zonder scherm
  • Ga met je pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in je buurt.
  • Open de My bpost app en zorg dat bluetooth en locatievoorzieningen zijn ingeschakeld op je smartphone.
  • Klik onderaan in de app op ‘Verzenden’ en daarna op ‘Voeg een zending toe’.
  • Volg de stappen om de Pakjesautomaat en een gepaste locker te selecteren.Plaats je pakje in de locker en sluit het deurtje.
De postbode komt elke werkdag de lockers leegmaken. Je ontvangt dan een bevestigingsmail (kijk zeker ook even na in je ongewenste berichten). Je kan je pakje vervolgens eenvoudig volgen via de My bpost app of Track & Trace.
Hoe maak ik een verzendetiket aan?
Doorloop de volgende stappen om makkelijk zelf een verzendetiket aan te maken:
  • Gebruik onze online verzendtool of de My bpost app en kies tussen een nationale of internationale zending.
  • Kies een leveringsmethode: een adres, pakjesautomaat of Afhaalpunt. Geef het gewicht in en kies eventueel extra opties.
  • Vul jouw gegevens in en daarna die van de bestemmeling
  • Betaal en druk je verzendetiket af. Of kies de optie' Print mijn verzendetiket' en laat het afdrukken in een Postkantoor of PostPunt
Hoe moet ik mijn online verzendetiket printen en kleven?
Zo print en kleef je je verzendetiket:
  • Print je verzendetiketten (thuis) zelf af of kies voor de optie ‘printen in een Postkantoor of PostPunt'.
  • Plak je verzendetiket met plakband stevig op je pakje. Zorg ervoor dat het transport- en waterbestendig is.
Waar kan ik mijn pakje afgeven?
Je kan je pakje op verschillende plaatsen afgeven:
  • in een Postkantoor, Postpunt of PakjesPunt
    • tot maximum 20 pakjes per dag met een totaal maximum volume van 500 kg of 1,5 m³.
    • in sommige kantoren vind je speciale Pakjesbussen waarvan sommige uitgerust zijn met een scanner om een afgiftebewijs te ontvangen.
  • in een Pakjesautomaat
  • je kan het tegen betaling thuis laten afhalen
  • in een Masspost Center (vanaf 20 tot 250 pakjes per dag, afgifte met of zonder afspraak)
Hou steeds rekening met de maximum toegelaten afmetingen en het maximum gewicht per pakje (30 kg en maximale lengte van één zijde is 1,5 m). Meer info over de toegestane grootte en gewichten.
Heeft bpost een dienst voor snelle leveringen?
Euro-Sprinters is onze koerierdienst voor dringende leveringen binnen België. Als je vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd.
Waar kan ik dozen en enveloppen kopen om een pakje te verzenden?
  • Postkantoor
  • PostPunt
  • PakjesPunt (afhankelijk van de beschikbaarheid in de winkel)
  • eShop
Kan ik postzegels op mijn pakje kleven in plaats van een verzendetiket?
Je kan postzegels in plaats van een verzendetiket gebruiken als je zending de onderstaande afmetingen en het gewicht niet overschrijdt:
  • Breedte: 230 mm
  • Lengte: 350 mm
  • Hoogte: 30 mm
  • Gewicht: 2 kg
Opgelet: als je een zending met postzegels verzendt, is er geen barcode en kan je ze niet volgen met Track & Trace. Met een verzendetiket kan dat wel.
Als ik een pakje wil afgeven, waar vind ik dan de Afgiftepunten van bpost en hun openingsuren?
Je vindt de verschillende locaties om je pakje af te geven en hun openingsuren:
  • Op de website van bpost
  • In de online verzendtool
Op sommige dagen zijn de Afgiftepunten van bpost langer open.
Hoe verzend ik een pakje met handtekening bij ontvangst?
Wil je een handtekening bij ontvangst van je pakje, dan kies je voor verzending ‘met garantie’. Dat betekent dat de ontvanger moet tekenen voor ontvangst en je een garantie hebt tot € 500 als je pakje verloren of beschadigd raakt. Om je pakje met garantie te verzenden, duid je in de online verzendtool de optie ‘Garantie (tot € 500)’ aan. Of je vraagt ernaar in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra. Voor je pakje naar het buitenland is een basisgarantie tot € 500 (of 15 € in het geval van documenten) inbegrepen. Als particuliere verzender kan je geen hogere garantie afsluiten.
Hoe weet ik wanneer mijn pakje is aangekomen bij de bestemmeling?
Volg je pakje via Track & Trace of de My bpost app. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig. Die gegevens staan op je verzendetiket of kreeg je via sms, e-mail, of het afgiftebewijs of betalingsbewijs van het Postkantoor. Wil je op de hoogte gebracht worden via sms of e-mail, kies dan bij de aanmaak van je verzendetiket voor de optie 'Met bevestiging van levering". Deze optie bestaat enkel voor zendingen binnen België.
Hoe verzend ik mijn pakje het goedkoopst?
Voor zendingen binnen België hebben we 2 voordelige all-inoplossingen die je online kan bestellen in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Voor beide oplossingen geldt het maximum gewicht van 1 kg:
  • Minipack small (max : 19,5 cm x 27,5 cm x 4 cm)
  • Minipack medium (max : 21 cm x 34 cm x 4 cm)
Is je pakje groter, of zwaarder dan 1 kg, of bestemd voor het buitenland? Doorloop dan volgende stappen om je pakje het goedkoopst te verzenden:
  • Gebruik een eigen doos om je goederen in te steken.
  • Maak online een verzendetiket aan
  • Print thuis je verzendetiket af
  • Geef je pakje af in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.
Volgens Track & Trace is mijn pakje afgeleverd, maar mijn bestemmeling zegt van niet. Wat moet ik doen?
  • Vraag aan de bestemmeling of hij al in zijn brievenbus heeft gekeken of iemand anders het pakje in ontvangst heeft genomen.
  • Vraag aan de bestemmeling of het pakje werd afgeleverd bij de buren of op een veilige plaats, al of niet volgens zijn leveringsvoorkeuren.
    Als hij het pakje nergens vindt, neem dan contact op met onze klantendienst. Dat doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. Hou het nummer van de barcode of de referentie bij de hand.
Enkel jij als afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons.
    Moet ik mijn pakje verzenden in een doos van bpost?
    Je mag een eigen doos of een doos van bpost gebruiken om je pakje te verzenden. Kies een stevige doos en bescherm de inhoud met opvulmateriaal.
    Ik heb een pakje verzonden. Hoe ontvang ik een betalingsbewijs of factuur?
    Als je online je verzendetiketten aanmaakt, duid je – voor je betaalt – in het winkelmandje aan dat je een betalingsbewijs of factuur wil ontvangen. Achteraf een bewijs vragen, kan niet.
    Ik heb een fout gemaakt bij het online aanmaken van mijn verzendetiket. Kan ik de gegevens nog aanpassen?
    Zodra je het verzendetiket aangemaakt en betaald hebt, kan je het niet meer aanpassen. Je moet een nieuw aanmaken.
    Mag ik geld verzenden?
    Geld mag je niet als pakje verzenden, maar moet je verzenden als een aangetekende zending met aangegeven waarde. Dat geldt ook voor waardevolle voorwerpen, sieraden en effecten aan toonder. Je kan die ook naar het buitenland sturen, maar alleen als het land van bestemming die dienst aanbiedt.
    Vind ik in een Postkantoor of PostPunt alles om mijn pakje te verzenden?
    In een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt en op onze eShop vind je alles wat je nodig hebt om je pakje te verzenden:
    • Materiaal om de inhoud van je pakje te beschermen
    • Verpakkingen
    • Verzendetiketten
    Ook handig: voor zendingen binnen België vind je in onze eShop vind je voorgefrankeerde dozen.
    Is mijn pakje standaard beschermd tegen schade, diefstal en verlies of heb ik een extra garantie nodig?
    Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van je pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. Je kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan voor je verzending binnen België.  Voor je pakje naar het buitenland is een basisgarantie tot € 500 (of 15 € in het geval van documenten) inbegrepen. Als particuliere verzender kan je geen hogere garantie afsluiten.
    Hoe verzend ik zo veilig mogelijk een breekbaar pakje met bpost?
    Enkele tips voor het verzenden van een breekbaar pakje:
    • Verzend je meerdere items in 1 keer, wikkel deze dan apart in en voorzie tussenschotten om schade te vermijden.
    • Vul lege ruimtes in je pakje volledig op met krantenpapier of ander schokdempend vulmateriaal. Zo kan de inhoud niet verschuiven. bpost heeft geen specifieke verzendingsmanier voor breekbare voorwerpen.
    Hoe werkt de Pakjesbus en waar vind ik er een?
    Je vindt Pakjesbussen in heel wat Postkantoren. Het deponeren van je pakje gaat snel en gemakkelijk. De Pakjesbussen staan in het kantoor of in een portaal dat 24/7 open is. Sommige Pakjesbussen hebben een scanner. Je pakje wordt dan gescand op het moment van afgifte. Als de Pakjesbus geen scanner heeft, heb je geen Afgiftebewijs.
    Mijn bestemmeling heeft het pakje geweigerd. Wat nu?
    Als de bestemmeling het pakje weigert, wordt het naar jou teruggestuurd.
    Kan ik mijn verzendetiket in een Postkantoor aanmaken of laten printen?
    Je kan je verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt kopen of je online aangemaakte verzendetiket laten printen. Duid in je winkelmandje – voor je betaalt – de optie ‘Printen in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt’ aan. Opgelet, die keuze geldt dan voor je hele bestelling en niet per etiket. Sommige Postkantoren en PakjesPunten hebben een kiosk waar je je verzendetiket kan maken.
    Kan ik mijn pakje 24/7 deponeren in een Pakjesautomaat?
    In heel wat Pakjesautomaten kan je je pakje 24/7 deponeren. Sommige Postkantoren hebben ook een Pakjesbus die de klok rond bereikbaar is. Via de link hieronder check je de openingsuren van alle Pakjesautomaten en Pakjesbussen.
    Kan mijn pakje de dag zelf geleverd worden?
    Je pakje wordt de volgende werkdag in België geleverd als je het pakje:
    • voor de laatste lichting in de Rode Brievenbus steekt – zorg ervoor dat je pakje door de opening kan
    • afgeeft binnen de openingsuren van je Postkantoor, PostPunt, PakjesPunt of Pakjesbus
    • voor 16 uur dropt in een Pakjesautomaat
    Als je een snellere levering wil, schakel je het best Euro-Sprinters in, de koerierdienst van bpost.
    Wat zijn de mogelijkheden om de inhoud van mijn pakje te beschermen?
    Je kan een garantie nemen op je pakje. Dan is de inhoud beschermd tot € 500. Documenten zijn beschermd tot € 15. Voor je pakje naar het buitenland is een basisgarantie tot € 500 (of 15 € in het geval van documenten) inbegrepen. Als particuliere verzender kan je geen hogere garantie afsluiten.
    Wat heb ik nodig om mijn verzendetiket aan te maken?
    Je hebt de volgende gegevens nodig om een verzendetiket aan te maken:
    • Je adres. Voor het geval je pakje wordt teruggestuurd.
    • Adres van de bestemmeling of Afhaalpunt of Pakjesautomaat naar keuze. Maak je je verzendetiket online aan, dan kan je makkelijk het Afhaalpunt of de Pakjesautomaat uit een lijst kiezen.
    • E-mailadres van de bestemmeling. (verplicht als je naar een Pakjesautomaat stuurt). Zo kunnen we rekening houden met zijn leveringsvoorkeuren (indien binnen België).
    • De afmetingen en het gewicht van je pakje
    • De gewenste opties, bijvoorbeeld of je een bevestiging per sms wil .ontvangen.
    • Een printer. Je hebt geen speciaal printpapier nodig om je verzendetiket af te drukken. Als je geen printer hebt, kies je de optie 'Print mijn verzendetiket' en je laat het tegen betaling afdrukken in een Postkantoor of PostPunt.
    Tip: plak het etiket met plakband stevig vast op de bovenkant van de verpakking.
    Wat gebeurt er als blijkt dat de bestemmeling is verhuisd?
    bpost levert je pakje op basis van het vermelde adres. Als je bestemmeling daar niet (meer) woont, registreren wij dat het adres niet correct is of dat de bestemmeling er niet meer woont. bpost stuurt het pakje terug naar jou. Als je vindt dat je pakje onterecht naar jouw werd teruggestuurd, kan je dit melden via het online formulier onderaan deze pagina.
    Kan bpost mijn pakje ook komen ophalen, of moet ik altijd naar een Postkantoor of PostPunt gaan om het te verzenden?
    Je kan je pakje tegen betaling laten afhalen bij je thuis of je brengt het zelf naar een Postkantoor of PostPunt. Maak je verzendetiket op voorhand online aan. Of koop verzendetiketten of een voorgefrankeerde doos (enkel voor zendingen binnen België) via onze eShop.
    Kan ik een voorgefrankeerde doos kopen?
    In de eShop, Postkantoren en PostPunten kan je voorgefrankeerde verpakkingen kopen. Hierop kleeft al een verzendetiket dat je zelf kan invullen voor een zending binnen België.   De volgende voorgefrankeerde verpakkingen kan je bij bpost kopen:
    • Minipack small tot 1 kg (max: 19,5 cm x 27,5 cm x 4 cm)
    • Minipack medium tot 1 kg (max: 21 cm x 34 cm x 4 cm)
    • De Fashion Bag: handig om kledij en textiel mee te verzenden.
    Kan de ontvanger mijn zending met betaling bij levering aan de postbode betalen?
    Ja, je ontvanger betaalt bij deze optie het bedrag van je zending cash of mobiel aan de postbode. Dit bedrag wordt dan binnen de 7 werkdagen op je rekening gestort. Indien de ontvanger het pakje niet wil betalen, wordt het teruggestuurd naar jou.

    Je kan de optie ‘betaling bij levering’ selecteren in de online verzendtool of aanvragen in een Postkantoor in je buurt.
    Wanneer is mijn zending een pakje en geen brief meer?
    Je zending wordt automatisch een pakje als ze minstens een van deze afmetingen en onderstaand gewicht overschrijdt:
    • Breedte: 230 mm
    • Lengte: 350 mm
    • Hoogte: 30 mm
    • Gewicht: 2 kg
    Hoe maak ik een persoonlijke account voor de online verzendtool?
    Je maakt je persoonlijke account in de online verzendtool als volgt aan:
    • Surf naar parcel
    • Vul je voornaam, naam en e-mailadres in, duid je geslacht aan, en kies een wachtwoord.
    • Klik op 'Registreer u' om te bevestigen.
    Hoe raakt mijn pakje het snelst bij de bestemmeling?
    Je stuurt je pakje het snelst binnen België met onze koerierdienst Euro-Sprinters. Als je vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd.
    Ook met bpost gaat het snel. Want als je een pakje verzendt, proberen we dat de volgende werkdag binnen België te bezorgen.
    Waar geef ik mijn pakje af?
    Je kan je pakje op verschillende plaatsen afgeven:
    • in een Postkantoor, Postpunt of PakjesPunt
      • tot maximum 20 pakjes per dag met een totaal maximum volume van 500 kg of 1,5 m³.
      • in sommige kantoren vind je speciale Pakjesbussen waarvan sommige uitgerust zijn met een scanner om een afgiftebewijs te ontvangen.
    • in een Pakjesautomaat
    • je kan het tegen betaling thuis laten afhalen
    • in een Masspost Center (vanaf 20 tot 250 pakjes per dag, afgifte met of zonder afspraak)
    Hou steeds rekening met de maximum toegelaten afmetingen en het maximum gewicht per pakje (30 kg en maximale lengte van één zijde is 1,5 m). Meer info over de toegestane grootte en gewichten.
    Kan ik de plaats of het tijdstip van een levering aanpassen?
    Zodra je je verzendetiket op je pakje hebt geplakt en het in een van de Afgiftepunten van bpost hebt gedeponeerd, kan je de verzendgegevens niet meer aanpassen. Je bestemmeling kan wel online of via de My bpost app zijn leveringsvoorkeuren (voor alle pakjes of per pakje) wijzigen.
    Waarom maak ik het best een account aan?
    Met een account wordt een pakje verzenden heel wat gemakkelijker:
    • Je adres (als afzender) wordt automatisch ingevuld.
    • Je klikt meteen de juiste bestemmeling aan in je persoonlijke adressenlijst.
    • Je bestelgeschiedenis blijft bewaard.
    • Je kan de gegevens van een vorige zending opnieuw gebruiken om snel te verzenden.
    • Je kan een CSV-bestand opladen om meerdere verzendetiketten tegelijk aan te maken.
    Kan ik in de eShop 1 verzendetiket kopen?
    In de eShop kan je alleen verzendetiketten per 5 of 10 stuks bestellen. Voor 1 verzendetiket raden we je aan om onze online verzendtool te gebruiken of naar een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt te gaan.
    Wordt een pakje waarop ‘breekbaar’ staat met extra zorg behandeld?
    Je pakje met breekbare inhoud wordt met evenveel zorg behandeld als de andere zendingen. Daar is geen aparte aanpak voor.
    Waarom moet ik het e-mailadres van de bestemmeling ingeven als ik online mijn verzendetiket aanmaak?
    Als je het e-mailadres van de bestemmeling voor een zending binnen België ingeeft, kunnen wij zijn leveringsvoorkeuren respecteren die hij in onze tool instelde. Bij een levering in een Pakjesautomaat hebben we het e-mailadres nodig om de bestemmeling te laten weten waar en hoe hij zijn pakje afhaalt. Voor zendingen naar het buitenland zijn we verplicht om een e-mailadres op te vragen. 
    Kan ik een verzendetiket met de My bpost app aanmaken?
    Ja, via het menu ‘Verzenden’ kan je eenvoudig een verzendetiket aanmaken in de app. Het etiket printen doe je eenvoudig thuis, in een Postkantoor of PostPunt in je buurt. Download de app: Voor Androidtoestellen Voor iPhone
    Hoe betaal ik mijn online verzendetiket?
    Je betaalt je verzendetiket in de online verzendtool met MasterCard, Visa, Bancontact, Belfius, KBC, ING en PayPal.
    Mag bpost mijn pakje openmaken?
    bpost heeft het recht om zendingen met België als bestemming te openen:
    • als die niet kunnen worden afgeleverd bij de bestemmeling;
    • en als het adres van de afzender niet op de zending staat.
    Als we de zending na het openen nog niet kunnen afleveren op het adres van de bestemmeling, dan kan het pakje worden vernietigd vanaf een bepaalde periode na het verzenden:
    • na 6 maanden voor aangetekende zendingen en zendingen met garantie
    • na 3 maanden voor andere zendingen
    Na verloop van voornoemde termijn worden kostbaarheden en waardevolle documenten die deze zendingen bevatten eigendom van de Belgische Schatkist. Ook internationale zendingen kunnen door bpost geopend worden als het adres niet op de zending staat.
    Hoe bewijs ik de waarde van het voorwerp dat ik verzend?
    Je kan de waarde van de inhoud van je pakje bewijzen met een factuur of een ander document dat de waarde bevestigt.
    Wat doe ik als ik een belangrijk pakje wil verzenden?
    Als je een verzendetiket maakt, kan je deze opties kiezen:
    • Met garantie: je pakje is beschermd tegen beschadiging en verlies tot € 500. En de postbode vraagt een handtekening voor ontvangst.
    • Bevestiging van levering: je ontvangt een sms of e-mail als het pakje is afgegeven, als het pakje niet kon worden afgegeven of als de bestemmeling het pakje niet kwam afhalen in het Postkantoor of PostPunt.
    Voor je pakje naar het buitenland is een basisgarantie tot € 500 (of 15 € in het geval van documenten) inbegrepen. Als particuliere verzender kan je geen hogere garantie afsluiten.
    Hoe krijg ik een ontvangstbewijs van mijn pakje?
    Je krijgt een ontvangstbewijs met datum en handtekening van de ontvanger als je in de online verzendtool de betalende optie ‘Met garantie’ aanduidt. Of als je voor die optie kiest in het Postkantoor of PostPunt. Je betaalt daarvoor extra. Je bent dan beschermd tot € 500 als je pakje verloren of beschadigd raakt. Je kan ook kiezen voor de optie "Met bevestiging van levering", dan krijg je een sms of e-mail als:
    • Het pakje is afgegeven
    • Het pakje niet kon worden afgegeven omdat de ontvanger niet thuis was. Je pakje wordt dan ter beschikking gesteld voor de bestemmeling in het dichtstbijzijnde Afhaalpunt.
    • De bestemmeling het niet is komen afhalen in het Postkantoor, het PostPunt of de Pakjesautomaat.
    Voor je pakje naar het buitenland is een basisgarantie tot € 500 (of 15 € in het geval van documenten) inbegrepen. Als particuliere verzender kan je geen hogere garantie afsluiten.
    Kan ik mijn pakje aan de postbode meegeven voor verzending?
    Om praktische redenen is het niet mogelijk om je pakje via de postbode te verzenden. Je kan je pakje wel tegen betaling laten afhalen bij je thuis.
    Is mijn pakje beschermd als ik het in een doos van bpost verzend?
    Je pakje is niet bijkomend beschermd als je het in een doos van bpost verzendt. Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van je pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. Je kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan.  Voor je pakje naar het buitenland is een basisgarantie tot € 500 (of 15 € in het geval van documenten) inbegrepen. Als particuliere verzender kan je geen hogere garantie afsluiten.
    Waar kan ik meerdere verpakkingen tegelijk kopen?
    • Postkantoor
    • PostPunt
    • PakjesPunt (afhankelijk van de beschikbaarheid in de winkel)
    • eShop
    Kan ik mijn pakje op een veilige plaats achterlaten voor de postbode?
    Om praktische redenen, kan je je pakje niet achterlaten voor de postbode of het met hem meegeven. Geef je pakje af in:
    • een van onze Postkantoren of PostPunten
    • een van onze Pakjesautomaten
    • een van onze Pakjesbussen
    Of laat het afhalen bij je thuis of op het werk (betalende optie).
    Hoe weet ik of de inhoud van mijn pakje intact is gebleven?
    Vraag ernaar bij de bestemmeling. Om te weten of hij het pakje heeft ontvangen, kijk je in Track & Trace of de My bpost app.