12 vragen
 voor het trefwoord « Pakje volgen »
Kan ik mijn pakje online volgen?
Je kan je pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als je een account bij bpost hebt, volg je je pakje ook in de verzendtool van bpost. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig. Die gegevens staan op je verzendetiket of kreeg je via sms, e-mail, of het afgifte- of betalingsbewijs van het Postkantoor.
Wat gebeurt er als bpost mijn pakje niet heeft afgeleverd?
Als je pakje niet werd afgeleverd, controleer je eerst de status van je zending via Track & Trace of de My bpost app. Als het niet duidelijk is waar je pakje naartoe is en het gedurende meerdere werkdagen niet beweegt (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor VK en alle andere landen), kan je een onderzoek aanvragen. Hiervoor neem je best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten. Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Mijn pakje is al enkele dagen onderweg. Moet ik mij zorgen maken?
Het kan heel soms gebeuren dat een pakje langer dan verwacht onderweg is. Als de status van Track & Trace meerdere werkdagen niet verandert (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), neem dan best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten. Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij bpost. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Wanneer levert bpost mijn pakje bij de bestemmeling af?
We leveren je pakje de volgende werkdag bij de bestemmeling in België als je het pakje: voor de laatste lichting in de Rode Brievenbus steekt – zorg ervoor dat je pakje door de opening kan afgeeft binnen de openingsuren van je Postkantoor, PostPunt, PakjesPunt of Pakjesbus voor de laatste lichting dropt in een Pakjesautomaat.
Hoe weet ik wanneer mijn pakje is aangekomen bij de bestemmeling?
Volg je pakje via Track & Trace of de My bpost app. Je hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van je pakje nodig. Die gegevens staan op je verzendetiket of kreeg je via sms, e-mail, of het afgiftebewijs of betalingsbewijs van het Postkantoor. Wil je extra zekerheid, kies dan de verzendoplossing met ontvangstbewijs. De ontvanger tekent in dat geval bij ontvangst met zijn naam, handtekening en de datum. In geval van betwisting is dat document rechtsgeldig.
Volgens Track & Trace is mijn pakje afgeleverd, maar mijn bestemmeling zegt van niet. Wat moet ik doen?
Vraag aan de bestemmeling of hij al in zijn brievenbus heeft gekeken of iemand anders het pakje in ontvangst heeft genomen. Vraag aan de bestemmeling of het pakje werd afgeleverd bij de buren of op een veilige plaats, al of niet volgens zijn leveringsvoorkeuren. Als hij het pakje nergens vindt, neem dan contact op met onze klantendienst. Dat doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. Hou het nummer van de barcode of de referentie bij de hand. Enkel jij als afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons.
Wat gebeurt er als blijkt dat de bestemmeling is verhuisd?
bpost levert je pakje op basis van het vermelde adres. Als je bestemmeling daar niet (meer) woont, registreren wij dat het adres niet correct is of dat de bestemmeling er niet meer woont. bpost stuurt het pakje terug naar jou. Als je vindt dat je pakje onterecht naar jouw werd teruggestuurd, kan je dit melden via het online formulier onderaan deze pagina.
Mijn bestemmeling heeft het pakje van bpost geweigerd. Wat nu?
Als de bestemmeling het pakje weigert, bezorgt de postbode het terug aan bpost en wordt het naar jou teruggestuurd.
Kan mijn pakje de dag zelf geleverd worden?
Je pakje wordt de volgende werkdag in België geleverd als je het pakje: voor de laatste lichting in de Rode Brievenbus steekt – zorg ervoor dat je pakje door de opening kan afgeeft binnen de openingsuren van je Postkantoor, PostPunt, PakjesPunt of Pakjesbus voor 16 uur dropt in een Pakjesautomaat Als je een snellere levering wil, schakel je het best Euro-Sprinters in, de koerierdienst van bpost.
Waarom moet ik het e-mailadres van de bestemmeling ingeven als ik online mijn verzendetiket aanmaak?
Als je het e-mailadres van de bestemmeling ingeeft, kunnen wij zijn leveringsvoorkeuren respecteren die hij in onze tool instelde. Bij een levering in een Pakjesautomaat hebben we het e-mailadres nodig om de bestemmeling te laten weten waar en hoe hij zijn pakje afhaalt.
Mag bpost mijn pakje openmaken?
bpost heeft het recht om zendingen te openen: als die niet kunnen worden afgeleverd bij de bestemmeling; en als het adres van de afzender niet op de zending staat. Als we de zending na het openen nog niet kunnen afleveren op het adres van de bestemmeling, dan kan het pakje worden vernietigd vanaf een bepaalde periode na het verzenden: na 6 maanden voor aangetekende zendingen en zendingen met garantie na 3 maanden voor andere zendingen Na verloop van voornoemde termijn worden kostbaarheden en waardevolle documenten die deze zendingen bevatten eigendom van de Belgische Schatkist.
Kan ik de plaats of het tijdstip van een levering aanpassen?
Zodra je je verzendetiket op je pakje hebt geplakt en het in een van de Afgiftepunten van bpost hebt gedeponeerd, kan je de verzendgegevens niet meer aanpassen. Je bestemmeling kan wel online of via de My bpost app zijn leveringsvoorkeuren (voor alle pakjes of per pakje) wijzigen.