15 vragen
 voor het trefwoord « Mijn pakje opvolgen »
Waarom is mijn internationale zending nog niet geleverd?
Heeft je zending de status “Onderweg naar België”, dan is ze nog niet aangekomen in België. De leveringstermijnen van een buitenlandse zending naar België verschillen van land tot land. Via Track & Trace vind je terug hoelang het gemiddeld duurt voor je zending in België aankomt. Deze leveringstermijn is gebaseerd op vroegere zendingen komende uit dit land. Mijn pakje komt van binnen de Europese Unie In dit geval is er standaard geen invoerprocedure. De douane kan wel, als ze dat wil, zendingen binnen de Europese Unie controleren. Mijn pakje komt van buiten de Europese Unie (+ Verenigd Koninkrijk) In dit geval start bij aankomst in België een invoerprocedure voor je pakje. De duur van deze procedure hangt af van het volgende:
  • Of je al dan niet al btw hebt betaald op je zending via de webshop
  • De waarde van je zending
Heb je op voorhand nog geen btw betaald of is je zending meer dan € 150 waard, dan moet de inklaringsdienst van bpost eerst de invoerkosten bepalen. Hiervoor dient de waarde van inhoud van je zending bekend te zijn. (op basis van de factuur). Als deze niet aanwezig is, zal bpost je vragen om de factuur van je aankoop online op te laden. Daarnaast heb je 14 dagen tijd om de invoerkosten (btw, invoerrechten of andere douanekosten en – formaliteiten) te betalen. Hoe sneller je dit doet, hoe sneller je zending wordt vrijgegeven. De meeste zendingen worden binnen de week ingeklaard. In deze fase worden je goederen bij de Belgische douane aangegeven. De douane heeft het recht om de inhoud van je zending te controleren. Hou bij extra controles rekening met een extra leveringstermijn van 3 à 7 dagen. Deze termijn hangt af van de eventuele extra controles door overheidsinstellingen (bv. bij planten, voedsel). Als je zending niet is ingeklaard, zal je verwittigd worden (bv. er ontbreekt een vergunning of de inhoud van je zending is onderworpen aan invoerbeperkingen). De invoerprocedure is afgerond nadat de douane je zending heeft vrijgegeven. Je zending wordt dan aan bpost afgegeven, waarna je ze enkele dagen later ontvangt.
Wat als mijn pakje niet over de nodige informatie beschikt om de inklaring te doen?
Als niet alle informatie over de waarde van de inhoud bij het pakje aanwezig is, krijg je binnen de twee dagen een brief van de inklaringsdienst van bpost. Je kan dit ook meteen zien in de My bpost app of op onze Track & Trace. Daar kan je de ontbrekende documenten opladen. Hoe sneller je dit doet, hoe sneller je pakje kan ingeklaard worden. De behandelingstermijn wordt dan verlengd tot je de aanvullende gegevens opstuurt. Als je niet antwoordt op dit verzoek voor bijkomende informatie, dan zenden we je pakje na 14 dagen terug naar de afzender. Bij de zogeheten inklaring van je pakje worden de douanerechten, btw en eventuele andere kosten (zoals anti-dumpingrechten en milieurechten) berekend. Deze dien je als ontvanger op voorhand te betalen via de My bpost app of via Track & Trace. Je krijgt hiervoor een e-mail, sms of brief met een betalingsuitnodiging.
Hoe verloopt een levering van buiten de Europese Unie?
Wanneer een zending van buiten de Europese Unie in België aankomt, wordt het pakje aan de inklaringsdienst van bpost overgemaakt dat de inklaring door de douane voorbereidt. Het proces gaat als volgt: 1. Inklaring van het pakje Bij de zogeheten inklaring van je pakje worden de douanerechten, btw en eventuele andere kosten (zoals anti-dumpingrechten en milieurechten) berekend. Sinds 1 juli 2021 geldt dit voor alle zendingen, ongeacht de waarde. Meer info over de douaneregels. Deze invoerkosten dien je als ontvanger op voorhand te betalen via de My bpost app of via Track & Trace. Je krijgt hiervoor een e-mail, sms of brief met een betalingsuitnodiging. 2. Veiligheidscontrole De douane voert een veiligheidscontrole uit op alle goederen die van buiten de Europese Unie België binnenkomen. Voor al deze goederen kijkt de douane na of de invoering ervan in België is toegestaan. Indien niet, (bijvoorbeeld vermoedelijke namaakgoederen, wapens of medicijnen) houdt de douane je pakje tegen. Indien wel is je pakje ingeklaard en wordt het vrijgegeven. 3. Levering van het pakje Zodra de douane de goederen vrijgeeft, zorgt bpost voor de levering. Hou er rekening mee dat het volledige proces enkele dagen kan duren. Via Track & Trace kan je de status van je zending opvolgen. Daar krijg je ook melding als je nog formaliteiten moet vervullen.
Hoe kan ik mijn pakje dat uit het buitenland komt volgen?
Je kan je pakje in het buitenland volgen via Track & Trace. bpost is voor de Track & Trace-gegevens aangewezen op zijn internationale partners. Zij zijn niet altijd in staat om deze (tijdig) door te geven waardoor je het misschien niet meteen kan volgen. Vanaf het moment dat je pakje in België bij bpost terechtkomt, kan je het volgen via onze Track & Trace en de My bpost app Tip: Je kan eventueel ook je pakje volgen via de Track & Trace van het lokale buitenlandse postbedrijf die je pakje behandelt. Gebruik hiervoor het barcodenummer dat je van de afzender ontving en voer deze code in via de Track & Trace van het buitenlandse postbedrijf.
Mijn pakje is besteld via een Europese webshop. Waarom moet het toch nog langs de douane of moet ik toch nog extra kosten betalen?
In dit geval komt je pakje van buiten de EU, ook al is het besteld via een Europese webshop. Sommige webshops verzenden hun producten rechtstreeks uit het land van herkomst. Als dit buiten de EU ligt (bv. het Verenigd Koninkrijk), dien je rekening te houden met eventuele douanekosten. Kijk daarom steeds goed het afzendadres van je pakje na als je iets online bestelt. Je kan je pakje altijd weigeren wanneer de postbode het aanbiedt aan je deur. Eventuele douanekosten moet je op voorhand betalen, zodra het pakje België binnenkomt. Je kan deze kosten online betalen via de My bpost app of via Track & Trace. Ook daar kan je de zending weigeren als je dat wil. Als je weigert, wordt je pakje automatisch teruggestuurd naar de afzender.
Ik ben niet akkoord met de invoerkosten. Wat kan ik doen?
Invoerkosten betalen is een wettelijke verplichting als je iets bestelt buiten de EU. Naast betalen, heb je de volgende opties: Ik ben akkoord om te betalen, maar niet akkoord met het bedrag De berekende invoerkosten zijn gebaseerd op de geschatte waarde van de inhoud (op basis van de factuur), de officiële btw-tarieven en de douanerechten van toepassing op de goederen die worden verzonden. Als je kan bewijzen dat de waarde niet correct werd geschat, kan je een herberekening vragen. In sommige gevallen zijn zendingen vrijgesteld van btw en douanerechten. In de volgende gevallen kan je een herberekening aanvragen:
  • zendingen verstuurd als geschenk
  • een diplomaat ontvangt een zending
  • een zending wordt opnieuw ingevoerd
Vul de barcode van je zending in via Track & Trace of de My bpost app. Je vindt het betwistingsformulier boven de betaalknop. Zodra we je verzoek ontvangen, zal de deadline voor de betaling worden geannuleerd. Je verzoek zal worden bekeken en aanvaard of geweigerd worden. Je zal het resultaat kunnen zien in Track & Trace en in de My bpost app, en ontvangt een nieuwe uitnodiging tot betaling met een deadline voor betaling. Als de zending gratis kan worden ingevoerd, krijg je hiervan melding. De zending wordt dan voor inklaring aangeboden aan de Belgische douane. Ik weiger de invoerkosten te betalen Als je weigert de invoerkosten te betalen, zullen we je zending niet kunnen leveren en wordt ze teruggestuurd naar de afzender. Je kan contact opnemen met de afzender om te zien of de waarde van de aankoop (deels) aan jou kan worden terugbetaald. Weigeren kan je online. Vul daarvoor de barcode van je zending in via Track & Trace of de My bpost app. Je vindt de knop 'weigeren' naast de betaalknop.
Moet ik invoerkosten betalen op een geschenk van familie of vrienden?
Op geschenken van familie of vrienden van buiten de EU rekent de douane vanaf 1 juli invoerkosten aan. Je kan deze kosten betwisten en een vrijstelling aanvragen zolang de waarde van de inhoud niet meer dan € 45 bedraagt. Zo vraag je een vrijstelling aan Zodra het pakje aankomt in België probeert de inklaringsdienst van bpost de waarde te bepalen op basis van de documenten die verplicht op het pakje aanwezig moeten zijn. De douanedocumenten zijn niet aanwezig Als deze documenten ontbreken zal je een brief ontvangen om een bewijs van de waarde aan te leveren. De instructies hiervoor staan in de brief. Is je zending een geschenk, vraag dan aan de verzender om je een e-mail te sturen waarin hij bevestigt:
  • wat de inhoud van de zending is
  • wat de waarde (in €) van de zending is
  • dat je zending een geschenk is
Deze e-mail kan je dan als bewijs opladen via het online formulier. De douanedocumenten zijn aanwezig Als de de inklaringsdienst van bpost wel de waarde kan bepalen, dan zal je een uitnodiging via e-mail, sms of brief ontvangen om de invoerkosten te betalen. Je kan deze kosten betwisten of er een vrijstelling voor aanvragen zolang de waarde van de inhoud niet meer dan € 45 bedraagt. Dat doe je via de My bpost app of via Track & Trace. Vraag daarvoor aan de verzender om je een e-mail te sturen waarin hij bevestigt:
  • wat de inhoud van de zending is
  • wat de waarde (in €) van de zending is
  • dat je zending een geschenk is
Deze e-mail kan je dan als bewijs opladen via het online formulier.
Hoe kan ik de invoerkosten betalen?
Zodra de invoerkosten zijn berekend, vind je een gedetailleerd overzicht van de kosten in Track & Trace en in de My bpost app. Je zal een uitnodiging ontvangen om de invoerkosten te betalen. Dit kan via e-mail, sms of notificatie als je de My bpost app hebt geïnstalleerd. Heeft de afzender ons de gegevens niet digitaal doorgestuurd, dan zal je een brief ontvangen met een uitnodiging tot betaling. Je kan de betaling beveiligd uitvoeren via de My bpost app of door je aan te melden via Track & Trace. Daar kan je betalen via Bancontact, Mastercard, Visa of mobiel bankieren. Paypal en bankoverschrijvingen zijn niet mogelijk. Let op voor valse berichten en phishing. bpost zal je nooit vragen om te betalen via overschrijving of een rekeningnummer vermelden.
Mijn pakje wordt ingehouden. Kan ik de invoerkosten terugkrijgen?
Als je goederen invoert van buiten de EU betaal je invoerkosten (btw, invoerrechten en administratiekosten) voor alle zendingen. Deze dien je te betalen voordat het pakje wordt voorgelegd aan de douane. Wordt je pakje vervolgens in beslag genomen door de douane wegens invoerbeperkingen, dan kan je de invoerkosten niet terugkrijgen. Ook bij problemen met de levering (verlies, schade of adres niet gevonden) na de zogeheten inklaring kan je deze kosten niet terugvorderen. Raakt je zending tijdens de invoerprocedure verloren of beschadigd, neem dan contact op met de afzender. Hij kan dan een onderzoek starten. Als bpost in de fout is gegaan, word je gecompenseerd tot het bedrag van de douaneformaliteiten in het geval van getraceerde zendingen. Tips: als je iets koopt buiten de EU, kies dan voor:
  • een getraceerde zending: zo kan je je zending online volgen
  • een geregistreerde webshop (Import One-Stop Shop of IOSS). Deze vraagt je om de btw op voorhand te betalen. Zo beperk je de kosten en risico’s (invoerkosten worden niet terugbetaald in geval van verlies of schade) en verkort je de leveringstermijn.
Wat kan het resultaat zijn van een douanecontrole?
De douane kan een veiligheidscontrole uitvoeren op alle goederen van buiten de Europese Unie, om bijvoorbeeld na te kijken of de invoer in België is toegestaan. Deze controle gebeurt na de betaling van de invoerkosten en kan een van de volgende uitkomsten hebben:
  • De invoer van de zending wordt goedgekeurd door de Belgische douane de dag na aankomst in België. De zending wordt erna aan bpost gegeven voor verwerking en levering.
  • De zending is onderworpen aan controle. Hou rekening met een extra leveringstermijn van 3 à 7 dagen. (Afhankelijk of andere overheidsinstellingen de goederen moeten controleren.)
  • Er moet een boete betaald worden (bv. wanneer goederen niet overeenkomen met de beschrijving) of bijkomende documentatie nodig is (bv. een ontbrekende invoervergunning). Dit zal je per brief of per e-mail worden meegedeeld, samen met verdere instructies.
  • De goederen zijn onderworpen aan invoerbeperkingen waardoor hun invoer verboden is. In het slechtste geval kan je zending worden teruggestuurd naar de afzender, of vernietigd worden. Dit zal je per brief of per e-mail worden meegedeeld, samen met verdere instructies.
Belangrijk: Als je de invoerkosten hebt betaald en de douane je zending in beslag neemt, zal je geen terugbetaling van de invoerkosten kunnen krijgen.
Kan ik mijn invoerkosten recupereren?
Als je pakje verloren gaat of het wordt beschadigd nadat je invoerkosten hebt betaald, kan je deze kosten niet terugvorderen. Neem altijd contact op met de afzender. Hij kan dan een onderzoek starten. Je wordt gecompenseerd tot het bedrag van de douaneformaliteiten als:
  • je zending verstuurd is met tracering (barcode die niet begint met de letter “U”)
  • de afzender een onderzoek heeft geopend
  • het onderzoek duidelijk maakt dat de fout bij bpost ligt
Tips:
  • Koop je iets buiten de EU, kies dan indien mogelijk voor een getraceerde zending. Je pakje wordt zo vaker teruggevonden bij verlies.
  • Kies geregistreerde webshops (Import One-Stop Shop of IOSS) die je vragen om de btw op voorhand te betalen. Zo beperk je de kosten, risico’s (invoerkosten worden niet terugbetaald in geval van verlies of schade) en verkort je de leveringstermijn.
Ik ben btw-plichtig, hoe kan ik mijn btw terugvorderen?
Als je je btw wil terugvorderen, dien je je btw-nummer via Track & Trace of de My bpost app te melden voordat je de invoerkosten betaalt. Doe je dat niet of pas na betaling, dan kan je je btw niet terugvorderen. Vergeet je factuur met dit btw-nummer niet in te dienen bij je belastingsaangifte. btw-nummer melden
Vul de barcode van je pakje in via Track en Trace of de My bpost app. Bezorg ons je btw-nummer via het formulier boven de betaalknop. Let op: deze melding geeft geen recht tot uitstel van betaling of vrijstelling van btw.
Kan ik mijn invoerkosten op een andere manier betalen dan online?
Invoerkosten op zendingen van buiten de EU kan je enkel online betalen via de My bpost app of via Track & Trace. Heb je geen ervaring met online betalen, laat dan iemand uit je nabije omgeving je helpen. Als je na 14 dagen niet hebt betaald wordt je zending teruggestuurd naar de afzender.
Waarom moet ik invoerkosten betalen voor een barcodenummer dat ik niet ken?
Meestal zal een webshop of afzender je laten weten via welke barcode je je zending online kan volgen. In sommige gevallen wordt er verzonden zonder tracering, bijvoorbeeld bij kleine goederen die in een envelop passen. (bv. een kleine kabel, accessoires ...) Komt deze zending van buiten de EU, dan doorloopt ze de invoerprocedure bij aankomst in België. Deze zending zonder tracering krijgt dan een barcode die begint met de letter ‘U’. Zo kan je de invoerkosten ervoor betalen via de My bpost app of Track & Trace. Zodra de invoerprocedure is doorlopen, zal de status van deze barcode (die met ‘U’ begint) niet meer veranderen. Het wordt dan terug een zending zonder tracering, totdat deze bij jou wordt afgeleverd. Blijf wel op je hoede voor verdachte berichten. Stel je de vraag of je wel een zending verwacht en of de sms of e-mail die je ontving geen phishing is. Ga voor alle zekerheid de barcode na in de My bpost app of via Track & Trace. Je vindt er ook foto’s van je zending. Als ook daar een betaling wordt gevraagd, ben je zeker dat de zending voor jou is bestemd.
Moet ik invoerkosten betalen op mijn aankoop via een Europese webshop?
Als je iets aankoopt binnen Europa moet je er geen invoerkosten op betalen. Voor sommige regio’s binnen de EU die geen deel uitmaken van het EU-douanegebied (bv. Canarische eilanden) zal je wel invoerkosten moeten betalen. Ontdek deze uitzonderingsgebieden binnen Europa. Hou er ook rekening mee dat sommige webshops hun producten rechtstreeks vanuit het land van herkomst verzenden. Een webshoplink die eindigt op een EU-landcode, zoals .be, .nl of .fr. verzendt dus niet per se zijn goederen vanuit de EU. Als het verzendadres buiten de EU ligt (bv. het Verenigd Koninkrijk), dien je wel rekening te houden met invoerkosten. Kijk daarom steeds goed het afzendadres van je pakje na als je iets online bestelt.