Hoe verzend ik een aangetekende zending?
Via de My bpost app of onze verzendtool maak je een etiket aan dat je op je aangetekende brief kleeft.
- Dit kan voorlopig wel enkel voor een Belgische bestemming, met of zonder ontvangstbewijs.
Voor alle andere soorten aangetekende zendingen (bv. naar het buitenland, of met verzekering op maat) kan je steeds in een Postkantoor of PostPunt terecht. - Je kan het afdrukken als je smartphone/computer is gekoppeld met een printer. Je ontvangt na het aanmaken een e-mail met daarin het verzendetiket die je kan afdrukken. Je kan de e-mail met het verzendtetiktet ook doorsturen naar iemand die het voor jou kan printen. Je kan kiezen om je verzendetiket te laten printen in een Postkantoor of PostPunt.
- Je brief kan je vervolgens posten in een:
- Postkantoor
- PostPunt
- Rode Brievenbus
Na betaling ontvang je per zending een digitaal betalingsbewijs in de app of verzendtool en via e-mail. Zodra je aangetekende zending in ons netwerk is opgenomen zal je het afgiftebewijs in de app of in je account ontvangen. Dit kan dan als rechtsgeldige document bij betwisting worden gebruikt.
- Dit kan voorlopig wel enkel voor een Belgische bestemming, met of zonder ontvangstbewijs.
Verzenden via een Postkantoor of PostPunt
In een Postkantoor of PostPunt kan een loketbediende je helpen bij het aanmaken van je aangetekende zending. Je kan dan kiezen uit:
- Standaard aangetekende zending
- Aangetekende zending met ontvangstbewijs
- Aangetekende zending met verzekering op maat (voor waardevolle zendingen)
Na betaling ontvang je een papieren betalingsbewijs van de loketbediende. Ook ontvang je het afgestempelde afgiftebewijs van de loketbediende. Dit document geldt ook als rechtsgeldig en kan worden gebruikt in geval van betwisting.
- Een digitale aangetekende zending in de vorm van een e-mail kan je (voorlopig) niet versturen via bpost.
Kan ik het verzendetiket voor mijn aangetekende zending nog wijzigen?
Van zodra je verzendetiket is aangemaakt en je een betaalbevestiging krijgt, kan je het etiket niet meer wijzigen. Als je zelf het etiket wijzigt (bv. naam of adres) met balpen wordt je zending ongeldig en zal de postbode ze niet bezorgen. We raden je aan om in dit geval een nieuw verzendetiket aan te maken.
Geen antwoord gevonden op je vraag?
Maandag - vrijdag :
08.00 - 12.30 u.
13.00 - 18.00 u.
Zaterdag :
09.00 - 13.00 u.
Zonaal Tarief. Wachttijden kunnen variëren.