19 vragen
 voor het trefwoord « Er loopt iets mis »
Ik ontvang mijn post gedeeltelijk of helemaal niet. Wat kan ik doen?
Mogelijk is de bedeling van je post ten gevolge van uitzonderlijke omstandigheden (een staking, ziekte of extreme weersomstandigheden) verstoord. In dat geval doen we er alles aan om je post zo snel mogelijk terug correct te bezorgen. Ontvang je je post al een tijdje maar gedeeltelijk of helemaal niet? Mogelijk loopt er iets mis met het doorsturen van je post of is je contract met de Verhuisdienst afgelopen. Kijk dit na in de veelgestelde vragen over de Verhuisdienst. Ben je niet recentelijk verhuisd? Meld je foutieve postbedeling dan bij voorkeur via het online formulier onderaan deze pagina. We zullen je contactgegevens opvragen zodat we de juiste medewerker op de hoogte kunnen brengen en je post in de toekomst weer correct kunnen bezorgen. Op Brieven en Kaarten staat geen barcode. Post die je in het verleden gemist hebt kunnen we spijtig genoeg dus niet traceren.
Mijn post wordt bezorgd maar niet in mijn brievenbus. Wat kan ik doen?
Het spijt ons dat onze postbode je post niet in je brievenbus bezorgt. Je kan dit best melden via het online formulier onderaan deze pagina. We zullen je contactgegevens opvragen zodat we de juiste postbode hierover kunnen aanspreken.
Ik ontving een brief van 2 maanden geleden. Hoe kan dat?
Zo'n vertraging is uitzonderlijk. Onze excuses voor het ongemak. Bel de Klantendienst indien je een klacht wenst neer te leggen.
Mijn brief is beschadigd. Wat is er gebeurd?
Het is mogelijk dat onze sorteermachines de omslag beschadigden. Dat gebeurt soms bij dikke brieven of brieven met een bijzonder formaat. In dat geval kiest de verzender beter voor een versterkte omslag of een pakje. Als de verzender een belangrijke brief wil verzenden, dan raden we hem aan om een aangetekende zending (eventueel met Aangegeven Waarde) te gebruiken. Jij als bestemmeling moet dan tekenen voor ontvangst. Hij kan ook kiezen voor een Bewijs van ontvangst via sms of e-mail. En hij kan de inhoud van je brief laten verzekeren. Let op: het is verboden om geld te verzenden. Indien je toch vindt dat je brief onterecht beschadigd werd kan je ons dit melden via het online formulier onderaan deze pagina. Let op: enkel de afzender kan een vergoeding ontvangen voor een beschadigde zending. Als je een klacht in wil dienen, dan kan dat via onze klantendienst. Kijk in de algemene voorwaarden.
Wat gebeurt er met mijn brief als ik het adres fout schreef of de bestemmeling is verhuisd?
Als je je adres op de achterkant van de omslag schreef, dan komt de niet-bezorgde brief terug naar jou.
Ik ontving een brief die al geopend is. Hoe kan dat?
bpost opent in principe geen brieven. Er zijn een aantal redenen waarom we de brief wel openen (kijk in de algemene voorwaarden): We kunnen de brief niet bezorgen bij de bestemmeling en er staat geen retouradres op. We openen de brief dan om de verzender te identificeren. Zo kunnen we de brief terugbezorgen. Onze sorteermachines beschadigden de omslag. Dat gebeurt soms bij dikke brieven. In dat geval kiest de verzender beter voor een versterkte omslag of een pakje. Als de verzender een belangrijke brief wil verzenden, dan raden we hem aan om een Aangetekende Zending te gebruiken. Jij als bestemmeling moet dan tekenen voor ontvangst. Hij kan ook kiezen voor een Bewijs van ontvangst via sms of e-mail. En hij kan de inhoud van je brief laten verzekeren. Let op: het is verboden om geld te verzenden. Indien je toch vindt dat je brief onterecht beschadigd werd kan je ons dit melden via het online formulier onderaan deze pagina. Let op: enkel de afzender kan een vergoeding ontvangen voor een beschadigde zending. Kijk voor meer informatie in de algemene voorwaarden.
Waarom kan mijn brief of kaart worden teruggestuurd?
De meestvoorkomende redenen om een brief terug te sturen zijn: De brief is niet gefrankeerd. De brief is te weinig gefrankeerd. Op de brief staat een fout adres. Op de rode sticker op je kaart of brief staat waarom je brief werd teruggestuurd.
Mijn Mobile Postcard is bezorgd met vertraging. Wat kan ik doen?
Heb je je postkaart via de app voor 15 u verzonden, dan printen en verzenden we je kaart nog dezelfde dag. Is de kaart prior verstuurd, dan wordt ze in België de eerste werkdag na aanmaak bezorgd. Is de kaart non-prior verstuurd dan wordt ze binnen de 3 werkdagen bezorgd. Stuur je een kaartje naar het buitenland, dan is de bezorging van je kaartje in handen van de postdiensten van dat land. Is je kaart bezorgd met vertraging? Laat het ons weten via het online formulier onderaan deze pagina.
Ik kreeg mijn brief terug omdat het adres niet klopt. Hoe weet ik of ik een juist adres gebruik?
Om zeker te zijn van het juiste adres, kan je het online valideren op de website van bpost. Je controleert er of het adres bekend is bij bpost, en of de persoon er nog woont. Als je bestemmeling is verhuisd, zal je aan hem het nieuwe adres moeten vragen. Let op: kreeg je je brief teruggestuurd omdat het adres niet klopte, gebruik dan een nieuwe omslag en nieuwe postzegels.
Ik frankeerde mijn brief onvoldoende en kreeg hem terug. Kan ik hem nog eens verzenden met extra postzegels?
Je kan de omslag en postzegels niet meer gebruiken als je de brief terugkreeg. Je zal je brief in een nieuwe omslag met nieuwe postzegels moeten verzenden.
Wat als mijn brief niet wordt bezorgd?
In dit geval kan je een klacht indienen bij onze klantendienst en om een vergoeding voor de verzendkosten vragen. Je doet dit best via het online formulier onderaan deze pagina.
Krijg ik een schadevergoeding als mijn priorzending niet de volgende werkdag wordt bezorgd?
Helaas kunnen we je hiervoor niet vergoeden. Dat komt omdat je brief geen barcode heeft en we hem niet kunnen traceren. We kunnen niet achterhalen wanneer je brief in ons sorteercentrum kwam. Dat kan wel als je je brief verstuurt als aangetekende zending. Wil je een klacht indienen omdat je priorzending niet op tijd is bezorgd? Neem dan contact op met de klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina.
Ik noteerde geen retouradres en mijn zending kan niet worden bezorgd. Waar gaat die post naartoe?
Een speciaal team binnen bpost probeert te achterhalen wie de zending stuurde. Als we de verzender nog niet kennen na 6 maanden, vernietigen we de zending.
Mijn Mobile Postcard kwam beschadigd aan. Wat kan ik doen?
Onze excuses dat je kaart beschadigd werd. Je kan dit melden bij onze klantendienst bij voorkeur via het online formulier onderaan deze pagina.
Mijn Postogram is niet (op tijd) bezorgd. Wat nu?
Onze oprechte excuses. Indien je hiervoor een klacht wil indienen, contacteer je best onze klantendienst. Je kan dit doen via het online formulier onderaan deze pagina.
Mijn rouwbrieven zijn niet (op tijd) bezorgd. Wat nu?
Onze oprechte excuses. Indien je hiervoor een klacht wil indienen, contacteer je best onze klantendienst. Je kan dit doen via het online formulier onderaan deze pagina.
Mijn huwelijks- of geboortekaartjes zijn niet (op tijd) bezorgd. Wat nu?
Onze oprechte excuses. Indien je hiervoor een klacht wil indienen, contacteer je best onze klantendienst. Je kan dit doen via het online formulier onderaan deze pagina.  
Mijn huwelijks- of geboortekaartjes zijn beschadigd bezorgd. Wat nu?
Onze excuses voor de beschadiging. Indien je hiervoor een klacht wil indienen, contacteer je best onze klantendienst. Je kan dit doen via het online formulier onderaan deze pagina.