118 vragen
 voor het trefwoord « Mobile Postcard »
Hoeveel kost het om een postkaart te sturen vanuit het buitenland?
Alle kaartjes aangemaakt in de Mobile Postcard app worden in België gedrukt en verzonden. kaartjes voor een bestemming in België worden verzonden aan binnenlands tarief. Voor kaartjes naar een ander land betaal je het buitenlandse tarief. Bekijk al onze tarieven onder de rubriek Kaarten en enveloppen.
Welke informatie zoek ik het best op voorhand op als ik de klantendienst contacteer?
Welke informatie zoek ik het best op voorhand op als ik de klantendienst contacteer? Voor problemen met de bezorging van je kaart kan je contact opnemen via het online formulier onderaan deze pagina. Heb je eerder een technische vraag, dan neem je best telefonisch contact op en hou je volgende informatie bij de hand:
  • Het merk van je toestel: bv. Samsung, Apple, Huawei …
  • Het type toestel: bv. Galaxy 5, Iphone 11, Huawei P30 Lite …
  • Besturingssysteem: bv. Android 8. iOS 12 …
  • De versie van je app (dit vind je terug onderaan in de app via ‘Menu’)
Mijn Mobile Postcard werd niet bezorgd. Waar is mijn postkaart?
Als je een retouradres invulde, dan komt de kaart terug naar jou. Als je geen retouradres opgaf en er staat een fout in het adres of het adres is onvolledig, dan kunnen we je postkaart niet bezorgen en wordt ze vernietigd. Tips bij het sturen van je postkaart via Mobile Postcard:
  • Volg de suggestie van de app als die meldt dat het adres van de bestemmeling fout is.
  • Vul je retouradres in. Als er toch iets misloopt, dan komt de kaart terug naar jou.
Heb je een juist adres opgegeven, je retouradres vermeld en is je postkaart nog steeds niet terecht? Laat het ons weten via het online formulier onderaan deze pagina.
Waar kan ik een klacht indienen als er iets mis is met mijn postkaart?
Voor de kwaliteit van de foto’s, de lay-out van je postkaart en het correcte adres ben je zelf verantwoordelijk:
  • Kies voor je foto- of videokaart foto’s van minstens 1831 x 1276 pixels.
  • Kijk het afdrukvoorbeeld van je postkaart goed na.
  • Volg de suggestie van de app als je een foutmelding krijgt op het adres.
Voor een klacht over de kwaliteit van je postkaart of het niet-bezorgen van je kaart neem je best contact op via ons online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we nagaan wat er is misgegaan. Bij een fout in het drukproces zal de klantendienst je vragen om via e-mail een foto van de postkaart te sturen. Zo vinden we sneller de oorzaak van de fout en kunnen we die in de toekomst vermijden.
Mijn Mobile Postcard is bezorgd met vertraging. Wat kan ik doen?
Heb je je postkaart via de app voor 15 u verzonden, dan printen en verzenden we je kaart nog dezelfde dag.
  • Is de kaart prior verstuurd, dan wordt ze in België de eerste werkdag na aanmaak bezorgd.
  • Is de kaart non-prior verstuurd dan wordt ze binnen de 3 werkdagen bezorgd.
  • Stuur je een kaartje naar het buitenland, dan is de bezorging van je kaartje in handen van de postdiensten van dat land.
Is je kaart bezorgd met vertraging? Laat het ons weten via het online formulier onderaan deze pagina.
Worden mijn postkaarten met foto via Mobile Postcard prior of non-prior verzonden?
Worden mijn postkaarten met foto via Mobile Postcard prior of non-prior verzonden? Dat kan je zelf kiezen. Verstuur je je postkaart voor 15 u. op een weekdag dan:
  • wordt ze in België de eerste werkdag na aanmaak bezorgd als je kiest voor prior.
  • wordt ze binnen de 3 werkdagen na aanmaak bezorgd als je kiest voor non-prior.
Stuur je een kaartje naar het buitenland, dan wordt ze ook dezelfde dag nog aangemaakt en verstuurd.De bezorging van je kaartje is dan wel in handen van de buitenlandse postdiensten.
Wat is het verschil tussen Mobile Postcard en MijnKaart?
Mobile Postcard en MijnKaart zijn 2 aparte diensten van bpost om zelf online postkaarten aan te maken. Mobile Postcard werkt met een app op je smartphone of tablet. MijnKaart is enkel beschikbaar via computer. Voor elke dienst heb je een aparte account nodig.
Hoe download ik de Mobile Postcard-app?
Surf via je smartphone of tablet naar Google Play of de App Store en geef in de zoekbalk ‘bpost Mobile Postcard’ in om de app te downloaden. Je kan ook simpelweg onderaan dit antwoord de app downloaden voor Android of iOS. Om de app goed te laten werken voldoet je smartphone of tablet best minstens aan de volgende systeemvereisten: Download de app: Voor Android-toestellen: Android 4.4 Voor Apple-toestellen: iOS 12.4 Zorg er ook voor dat je een voldoende sterke internnetverbinding hebt (via WiFi of 4G).
Kan ik instellen dat mijn postkaart pas over een week wordt verstuurd?
Je kan de verzenddatum van je postkaart kiezen, maar niet de datum van bezorging. Zo kan je de verzending van je kaartjes vooruit plannen. We printen je kaart dan op je geplande datum en verzenden ze diezelfde dag.
  • Verstuur je je kaart prior, dan wordt ze in België de eerste werkdag na aanmaak bezorgd.
  • Verstuur je je kaart non-prior, dan wordt ze binnen de 3 werkdagen bezorgd.
  • Stuur je een kaartje naar het buitenland, dan is de bezorging van je kaartje in handen van de postdiensten van dat land.
Heb ik credits nodig om een postkaart via Mobile Postcard te sturen?
Je hebt geen credits nodig om een postkaart te sturen. Je kan ook per bestelling (1 postkaart of meerdere postkaarten) betalen. Je credits op voorhand kopen heeft wel voordelen:
  • Je wint tijd, want je hoeft niet postkaart per postkaart af te rekenen.
  • Je bespaart geld, want met credits kost je postkaart minder.
Hoe weet ik of mijn postkaart is verstuurd?
Als je gepersonaliseerde postkaart is verstuurd, dan krijg je een bevestigingsmail en staat je postkaart in de app bij Opvolging > Verzonden. Let op: de bevestigingsmail wordt verstuurd naar het e-mailadres waarmee je in de app bent ingelogd. Geen e-mail ontvangen? Kijk in Menu > Mijn Account met welk e-mailadres je bent ingelogd. Tip bij het versturen van je Mobile Postcard: vul een retouradres in bij Menu > Mijn Account > Retouradres.
Moet ik op voorhand mijn bankgegevens invullen om een postkaart te maken?
Als je een postkaart maakt met de Mobile Postcard-app hoef je je bankgegevens nog niet in te vullen. Die hebben we pas nodig als je je gepersonaliseerde postkaart verstuurt of credits koopt.
Werkt de Mobile Postcard-app op computer, tablet en smartphone?
De Mobile Postcard-app van bpost werkt op je smartphone en tablet. Met de app maak en stuur je gepersonaliseerde postkaarten. Je gebruikt de foto's op je smartphone en tablet en voegt er een thema, stickers en een boodschap aan toe. Wij maken van je online gemaakte postkaart een echte postkaart en bezorgen die in België (binnen de 3 werkdagen) en in het buitenland. Verras je vrienden en familie met postkaarten van Mobile Postcard, als verjaardagskaart, huwelijkskaart of vakantiekaart. Gepersonaliseerde kaarten maken via je computer doe je met MijnKaart. Download de app: Voor Androidtoestellen Voor iPhone of iPad
Kan ik een wachtwoord instellen voor de app?
Moet ik een wachtwoord instellen voor de app? Als je een postkaart wil versturen of credits aankopen heb je een account met wachtwoord nodig. Dat doe je heel eenvoudig in de app. De voordelen van een account:
  • Je kan meerdere credits kopen met korting.
  • Je kan de ontwerpen van je postkaarten bewaren.
  • Je kan zowel via je smartphone als op tablet aan je credits
  • Je adressen worden bewaard. Zo hoef je ze niet telkens opnieuw in te voeren.
  • Je krijgt een overzicht van al je verzonden kaartjes.
Maak je account aan
Welke bankapplicaties ondersteunt de Mobile Postcard-app?
Je kan je fotokaart, videokaart of credits eenvoudig betalen via VISA, MasterCard, Bancontact (app of kaartlezer), bpaid of PayPal. Je kan je bestelling betalen op het moment dat je de postkaart(en) verstuurt. Of je koopt op voorhand credits. Met credits betaal je minder per kaart, het sturen gaat sneller en je kan meerdere postkaarten tegelijk versturen via de app.
Hoeveel kost het om een fotokaart of videokaart naar het buitenland te sturen?
Kijk op de website van Mobile Postcard voor de actuele prijzen. Je betaalt je postkaart bij de verzending of koopt op voorhand credits – daarmee verstuur je je postkaart goedkoper. Tarieven om een postkaart of videokaart naar het buitenland te sturen:
  • Fotokaart naar een buitenlandse bestemming: 1,5 credit.
  • Videokaart naar een buitenlandse bestemming: 2 credits.
Kan ik bij Mobile Postcard inloggen met dezelfde gegevens als bij MijnKaart?
Voor Mobile Postcard heb je een andere account nodig. Mobile Postcard en MijnKaart zijn 2 aparte diensten van bpost om zelf onlinekaarten te maken. Mobile Postcard werkt met een app op je smartphone of tablet. MijnKaart gebruik je op je computer. Je hebt voor elk van de 2 een andere account nodig.
Wat doe ik als de Mobile Postcard-app blokkeert of traag werkt?
  • Download de laatste versie: we werken de app regelmatig bij. Zorg ervoor dat je werkt met de laatste versie. Kijk in de App Store of Google Play of er een update is.
  • Start de app opnieuw op: heeft de app geen nieuwe versie, sluit de app dan eens volledig af en doe hem daarna weer open.
  • Installeer de app opnieuw: als de app nog altijd problemen heeft, verwijder de app dan van je smartphone of tablet en installeer hem opnieuw. Let op: je ontwerpen en adressen gaan daarmee wel verloren.
  • Neem contact op met de Klantendienst: als het probleem niet is opgelost met alle bovenstaande stappen, neem dan zeker contact op met de klantendienst. We gaan dan zo snel mogelijk aan de slag om het technische probleem op te lossen.
Hou deze informatie bij de hand als je de klantendienst belt: merk van je smartphone of tablet, type van je toestel, versie van het besturingssysteem op je toestel en versie van de applicatie. Die vind je terug in de app via Menu > Versie van de applicatie.
Wat is een videokaart?
De videokaart van bpost is een originele, echte postkaart met een videoboodschap. Op je postkaart staat een zelfgekozen foto (of meerdere foto’s) en een QR-code die linkt naar je geselecteerde video. Je bestemmeling ontvangt de kaart in de brievenbus, en kan de video bekijken door de QR-code te scannen met zijn smartphone, via:
  • de Mobile Postcard-app op zijn smartphone of tablet
  • een app met een codescanner
  • de camera op een recente smartphone
De video duurt tot 1 minuut lang en blijft een jaar beschikbaar. Je videokaart wordt als postkaart gedrukt en in de brievenbus geleverd.
Kan ik met Mobile Postcard dezelfde postkaart naar meerdere mensen versturen?
Je kan dezelfde postkaart naar meer mensen sturen op 2 manieren:
  • Je voegt meerdere adressen toe aan de postkaart. Handig als je kerstkaarten of vakantiekaartjes verstuurt. Zo stuur je dezelfde postkaart in 1 klik naar meer mensen.
  • Je verstuurt een verzonden kaart opnieuw, maar dan naar iemand anders. Tik op een kaart, kies voor 'Hersturen' en pas de kaart eventueel nog aan.
Hoeveel credits heb ik nodig om een Mobile Postcard te sturen?
Dat hangt af van het type postkaart en de bestemming.
  • Non-prior fotokaart naar België: 1 credit
  • Prior fotokaart naar België: 1,25 credits
  • Fotokaart naar het buitenland: 1,5 credits
  • Non-prior Videokaart naar België: 1,25 credits
  • Prior Videokaart naar België: 1,5 credits
  • Videokaart naar het buitenland: 1,75 credits
Bekijk al onze tarieven onder de rubriek ‘Kaarten en enveloppen’.
Kan ik mijn Mobile Postcard opnieuw sturen, bijvoorbeeld als de postkaart niet is aangekomen?
Je kan dezelfde foto- of videokaart nog eens sturen – tot 2 weken nadat je de kaart voor de eerste keer stuurde. Ga in de app naar Opvolging en kies: Terugsturen. Daarvoor moet je wel betalen. Als je er zeker van bent dat de kaart niet is aangekomen en dat het adres correct is, bel dan naar de Klantendienst. Tips bij het sturen van je postkaart via Mobile Postcard:
  • Volg de suggestie van de app als die meldt dat het adres van de bestemmeling fout is.
  • Vul een retouradres in. Als er toch iets misloopt, dan komt de kaart terug naar jou.
Mijn Mobile Postcard kwam beschadigd aan. Wat kan ik doen?
Onze excuses dat je kaart beschadigd werd. Je kan dit melden bij onze klantendienst bij voorkeur via het online formulier onderaan deze pagina.
Hoelang blijven mijn credits geldig?
Je credits om postkaarten te maken, blijven geldig 3 jaar nadat je voor het laatst de Mobile Postcard-app gebruikt – om een postkaart te sturen of om credits te kopen.
Kan ik de taal van de app veranderen?
De Mobile Postcard-app bestaat in het Nederlands, Frans en Engels. De app past zich aan de taal van je toestel aan. De taal veranderen, doe je dus bij de instellingen van je smartphone of tablet.
Kan ik een factuur krijgen voor mijn bedrijf?
Als je postkaarten maakt in de Mobile Postcard-app, kan je geen factuur krijgen voor je bedrijf. Dat kan wel als je promocodes koopt om cadeau te doen aan je klanten. Ontdek de mogelijkheden voor je zaak op de website.
Ik vulde een fout adres in. Ben ik een credit kwijt?
Als je de postkaart(en) verstuurde, heb je inderdaad een credit of credits minder. De app controleert of het adres dat je invult bekend is bij bpost – dat is alleen bij Belgische adressen. Bij een vermoedelijk fout adres geeft de app een melding en een suggestie. Volg altijd de suggestie van de app.
Het lukt me niet om te betalen voor mijn postkaart. Wat doe ik?
Problemen met betalen liggen meestal aan:
  • De Internetverbinding: controleer of je internetverbinding sterk genoeg is en probeer het opnieuw bij een goede wifi of een sterk 3G- of 4G-netwerk.
  • Het besturingssysteem van je toestel: de Mobile Postcard-app werkt het best op de 2 recentste versies van iOS en Android.
Kan ik tekst op de foto’s van mijn postkaart zetten?
Je kan op de voorkant van je postkaart of videokaart tekst zetten. Nadat je je foto of foto's toevoegde, decoreer je je postkaart met een thema, stickers en/of tekst.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten van Mobile Postcard. Wat nu?
Klik in het app-menu op de knop ‘Inloggen’ en daarna op ‘Wachtwoord vergeten’, en vul je e-mailadres in. Je krijgt een e-mail met een link om een nieuw wachtwoord in te stellen. Zo stuur je snel je gemaakte postkaarten naar de bestemmeling.
Ik heb betaald, maar ik vind mijn credits niet terug in de app. Wat nu?
Als je credits koopt voor postkaarten, dan staan die direct in je app. Als je ze niet meteen ziet, sluit dan de Mobile Postcard volledig af en open de app opnieuw. Zie je je nieuwe credits nog altijd niet, dan log je even uit en weer in. Kijk na of de betaling is gelukt. En of je met het e-mailadres bent ingelogd waarmee je de credits kocht. Als je alles nakeek en je ziet de credits nog niet in de app, neem dan contact op met de Klantendienst.
Ik ben vrij zeker dat mijn wachtwoord correct is, maar de Mobile Postcard-app geeft toch een foutmelding. Wat nu?
  • Controleer of er geen typfouten staan in je wachtwoord én e-mailadres.
  • Probeer verschillende combinaties. Misschien maakte je ooit een nieuw account aan met een ander e-mailadres. Of gebruikte je het e-mailadres van je partner, ouders of kinderen.
  • Geen typfouten en het juiste e-mailadres? Vraag een nieuw wachtwoord aan in de app via Menu > Inloggen > Wachtwoord vergeten. Je krijgt een e-mail met een link om een nieuw wachtwoord in te stellen.
Raak je nog altijd niet ingelogd? Bel dan onze Klantendienst.
Betaalt bpost mijn Mobile Postcard terug als die niet is aangekomen?
Ben je zeker dat je een juist adres hebt ingevuld en is je Mobile Postcard niet aangekomen, neem dan contact op met de klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina.
Hoe snel na de betaling staan de credits in de Mobile Postcard-app?
Als je credits koopt voor gepersonaliseerde postkaarten, dan staan die direct in je app. Als je ze niet meteen ziet, sluit dan de Mobile Postcard volledig af en open de app opnieuw. Zie je je nieuwe credits nog altijd niet, dan log je uit en weer in met hetzelfde adres als waarmee je credits kocht.
Videokaart van bpost: hoe kan de bestemmeling mijn video zien?
De bestemmeling ziet je video als hij de QR-code op je postkaart scant met de Mobile Postcard-app, de camera op zijn (recente) smartphone of een apart gedownloade QR-app.
Vanaf hoeveel postkaarten of credits krijg ik korting?
De prijs per postkaart ligt lager als je op voorhand minstens 5 credits koopt. Bekijk al onze tarieven onder de rubriek 'Kaarten en enveloppen'. 
Hoe verwijder ik bewaarde adressen in de Mobile Postcard-app?
Veeg van rechts naar links op het adres.
Kan mijn Mobile Postcard door bpost worden tegengehouden?
Als je postkaart of videokaart schokkende, onethische of illegale beelden of boodschappen bevat, mag bpost je kaart tegenhouden en je dossier doorgeven aan het gerecht of de overheid.
Kan ik als bedrijf promocodes kopen om cadeau te doen?
Creëer meer visibiliteit voor je bedrijf en geef je klanten een of meerdere Mobile Postcards cadeau om te verzenden. Met een promocode kunnen ze 1 of meerdere postkaarten sturen, eventueel met je logo en/of naam erop. Je kan je contacten de mogelijkheid geven om gratis postkaarten te zenden, bijvoorbeeld via je magazine, folder of menu, in een e-mail of op een stand met photobooth op een beurs of festival.
Kan ik in een Postkantoor terecht voor vragen over Mobile Postcard?
Heb je op onze website geen antwoord gevonden op je vraag of heb je een klacht over de kwaliteit of bezorging van je postkaart, dan neem je best contact op met de klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Daarvoor kan je niet terecht bij onze medewerkers in het Postkantoor.
Hoeveel kost een videokaart bij Mobile Postcard?
De kostprijs van een videokaart hangt af van de volgende factoren:
  • De verzendwijze van je videokaart: prior (volgende werkdag geleverd) of non-prior (binnen 3 werkdagen geleverd)
  • De bestemming van je videokaart: België of buitenland
  • Het aantal credits dat je op voorhand koopt. (Je kan ook gewoon één videokaart aanmaken en afrekenen.)
Door credits op voorhand te kopen betaal je ook sowieso minder dan je kaartjes apart af te rekenen. Bekijk al onze tarieven onder de rubriek ‘Kaarten en enveloppen’.
Heb ik een account nodig om de Mobile Postcard-app te gebruiken?
Je hebt geen account nodig om een postkaart te creëren met de Mobile Postcard-app. Op het moment dat je de kaart wilt versturen, heb je wel een account nodig en moet je ingelogd zijn. Als je credits koopt, credits gebruikt of een postkaart betaalt, krijg je een bevestiging via e-mail. Voordelen van een Mobile Postcard-account:
  • Je kan credits kopen en krijgt zo korting op je postkaarten.
  • Je kan je postkaart maken, bewaren en pas later versturen.
  • Je kan aan je credits op je smartphone én tablet.
  • Je adressen worden bewaard. Zo hoef je ze niet telkens opnieuw in te voeren.
  • Je krijgt een overzicht van al je verzonden kaartjes.
Kan ik een Mobile Postcard ontvangen en sturen in de hele wereld?
Je kan een zelfgemaakte postkaart maken en versturen vanuit de hele wereld. En je kan hem versturen naar familie en vrienden in de hele wereld. Je hebt alleen de Mobile Postcard-app nodig op je smartphone of tablet, en wifi of mobiel internet om je kaart te verzenden. In de prijs van je postkaart zit de druk, postzegel en bezorging.
Kan ik mijn postkaart nog veranderen net na het verzenden?
Als je op 'Verzenden' drukte, is je postkaart weg en kan je er niets meer aan veranderen. Je kan dezelfde kaart wel opnieuw gebruiken om naar iemand anders of dezelfde persoon te sturen. Je betaalt wel voor die nieuwe kaart. Dat kan tot 2 weken nadat je de postkaart de eerste keer stuurde. Je start dan met een kopie van de postkaart en past de kaart in de app verder aan.
Op welke manieren kan ik een postkaart via Mobile Postcard betalen?
Je betaalt met VISA, MasterCard, Bancontact, bpaid of PayPal. Je kan je bestelling betalen op het moment dat je de postkaart(en) verstuurt. Of je koopt op voorhand credits. Met credits betaal je minder per kaart, het sturen gaat sneller en je kan meerdere postkaarten tegelijk versturen via de app. Als je een promocode hebt ontvangen, dan vul je die in nadat je het adres van de bestemmeling toevoegde.
Kan ik meerdere foto's op een postkaart of videokaart plaatsen?
Je kan meerdere foto's op je fotokaart of videokaart zetten. Je kiest uit verschillende designs met 1, 2, 3 of 4 foto's.
Heeft de bestemmeling een QR-scanner nodig om de video te zien?
Wie je videokaart krijgt, heeft geen QR-scanner nodig. Je kan de video ook bekijken via de Mobile Postcard-app of via de camera van een recente smartphone.
Kan ik een adressenlijst uploaden, zodat ik de adressen niet manueel hoef in te voeren?
Je hoeft adressen niet allemaal manueel in te voeren. Je kan ze ook importeren van het adresboek van je smartphone of tablet. Op dit moment is het niet mogelijk om een Excelbestand te importeren.
Hoelang kan ik een verstuurde Mobile Postcard opnieuw verzenden?
Je kan een verstuurde postkaart binnen de 2 weken opnieuw verzenden. Voor die nieuwe kaart moet je wel opnieuw betalen.
Hoe ben ik er zeker van dat ik het juiste adres invul?
Als je een Belgisch adres typt, gaat de app automatisch na of dat adres bekend is bij bpost. Bij een vermoedelijke fout krijg je een melding en een suggestie van de Mobile Postcard-app. Tip: voeg sowieso het busnummer toe als er een is.
Kan ik een Mobile Postcard vanuit het buitenland versturen?
Ja, je kan je Mobile Postcard versturen van en naar elke bestemming ter wereld. Bekijk al onze tarieven onder de rubriek 'Kaarten en enveloppen'.
Worden de foto, video en tekst op mijn postkaart gecontroleerd voor verzending?
Omdat het om privépost gaat, controleren we niet systematisch. We kunnen wel aan de bestanden als dat nodig is, bijvoorbeeld om de kwaliteit te controleren. Gebruik Mobile Postcard met respect: zet er alleen foto's op waarvan je eigenaar bent en post geen schokkende, onethische of illegale foto's. Als we melding krijgen van ongeoorloofde beelden of boodschappen, dan geven we dat wel door aan de rechterlijke of regelgevende autoriteiten.
Zijn mijn foto's beschermd via het portretrecht?
Je mag alleen foto's en video's gebruiken waar je recht op hebt. Gebruik geen vertrouwelijke foto's, video's of bestanden, of van het internet. Als je een foto gebruikt van iemand op de postkaart, dan moet die zijn toestemming daarvoor hebben gegeven.
Welk besturingssysteem moet mijn smartphone minstens hebben voor de app?
Mobile Postcard werkt het best op de 2 recentste versies van iOS en Android. Toestellen die 4 jaar of ouder zijn, ondervinden al sneller technische problemen. Download de app: Voor Androidtoestellen Voor iPhone of iPad
Kan ik adressen bewaren in de Mobile Postcard-app?
De Mobile Postcard-app bewaart automatisch alle adressen waarnaar je een postkaart stuurt. Zo hoef je populaire adressen niet telkens opnieuw in te geven en te valideren.
Krijg ik mijn geld terug als mijn postkaart niet goed is van kwaliteit?
Voor de kwaliteit van de foto’s en de lay-out van je fotokaart en videokaart ben je zelf verantwoordelijk.
  • Kies foto’s van minstens 1831 x 1276 pixels.
  • Kijk het afdrukvoorbeeld van je postkaart goed na.
Ging er iets mis bij de druk van je postkaart, neem dan contact op met de klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Houd een foto van de gedrukte kaart bij de hand
Welke soort foto's mogen niet op een Mobile Postcard?
Gebruik alleen foto's waarvan je eigenaar bent en zet er geen schokkende, onethische of illegale foto's op. Als we melding krijgen van ongeoorloofde beelden of boodschappen, dan geven we dat door aan de rechterlijke of regelgevende autoriteiten. Als klant ben jij verantwoordelijk voor de inhoud van de postkaart.
Moet ik credits kopen als ik een kaart met foto wil maken via Mobile Postcard?
Je hebt geen credits nodig om een postkaart te versturen. Je kan je postkaarten ook afzonderlijk betalen op het moment dat je ze verstuurt. Als je op voorhand minstens 5 credits koopt, krijg je wel korting op je postkaarten.
Krijg ik een duidelijke preview van mijn postkaart om de fotokwaliteit na te kijken?
Je krijgt altijd een afdrukvoorbeeld van je postkaart. Is de fotokwaliteit niet in orde of wil je er decoratie bij of terug weg, dan pas je je postkaart eenvoudig en snel weer aan – tot je helemaal tevreden bent. We printen je fotokaart of videokaart dezelfde dag nog en bezorgen hem binnen de 3 werkdagen op de bestemming in België.
Zijn er aparte tarieven voor ondernemers?
Voor ondernemers die postkaarten cadeau willen doen aan hun klanten is er Mobile Postcard Pro. Je klanten kunnen dan met een promocode een gratis kaartje sturen via de app. Of als je op een beurs staat, kan je bijvoorbeeld de bezoekers een kaartje naar iemand laten sturen.
Waar vind ik mijn credits terug in de Mobile Postcard-app?
Als je ingelogd bent, vind je je credits terug bij: Menu > Mijn account > Mijn credits. Log eerst in via Menu > Inloggen.
Ik ben mijn smartphone kwijt, wat nu met mijn credits?
Gelukkig zijn je credits gelinkt aan je account. Je kan de Mobile Postcard-app dus gewoon installeren op je nieuwe smartphone en inloggen met je gekozen e-mailadres en wachtwoord. Je beschikbare credits zal je terugvinden onder het menu ‘Credits’ onderaan in de app.   Je ontwerpen, verzonden kaartjes en adressen worden wel lokaal op je smartphone opgeslagen. Deze zal je op je nieuwe toestel niet meer terugvinden.
Hoe print bpost mijn video op een postkaart?
De videokaarten van bpost werken met een QR-code. Wie je postkaart ontvangt, scant de QR-code op de voorkant met de Mobile Postcard-app, een externe QR-app of de camera op een recente smartphone. Hij krijgt je video te zien en te horen. Het filmpje van je videokaart mag tot 1 minuut duren en blijft 1 jaar beschikbaar.
Hoe vul ik een retouradres in bij Mobile Postcard?
Ga naar Menu > Mijn account > Retouradres om een retouradres in te vullen. Als er iets misloopt bij de bezorging, komt de kaart terug naar jou.
Ik ben door een fout in de app credits kwijt, wat nu?
Kijk eerst na of je zeker ingelogd bent via Menu > Mijn account. Als er 'Inloggen' staat, dan ben je niet aangemeld en kan je je credits ook niet zien. Je credits zijn namelijk gelinkt aan je e-mailadres. Kijk ook na of je ingelogd bent met het juiste e-mailadres.
Hoeveel credits kan ik in 1 keer kopen?
Je kan van 5 tot 1400 credits in 1 keer kopen – telkens een veelvoud van 5 of 10.
Welke minimale kwaliteit moet mijn foto hebben om een mooie postkaart te maken?
Je foto moet minstens 1831 x 1276 pixels hebben. Als je een smartphone hebt jonger dan 4 jaar, dan is de kwaliteit van je foto's sowieso in orde. Tip voor een betere fotokwaliteit: zoom niet te veel in.
Blijven wijzigingen bewaard als ik de app sluit?
Als je ingelogd bent, blijft het ontwerp van je postkaart bewaard als je de app sluit. Je werkt er later aan verder. Ga daarvoor naar Opvolging > In wacht. Het ontwerp is opgeslagen op het geheugen van je smartphone of tablet. Je kan er dus niet aan via de app op een ander toestel.
Hoelang blijft de video van mijn videokaart beschikbaar?
Je videoboodschap blijft 1 jaar toegankelijk via de QR-code op je postkaart. Zo’n videokaart is leuk om te krijgen én te sturen.
Hoe groot mag het videobestand zijn?
Het maakt niet uit hoe groot je videobestand is. Als je video langer duurt dan 1 minuut, wordt hij wel geknipt. Je kan de video zelf ook inkorten in de app.
Hoeveel Mobile Postcards kan ik in 1 keer versturen?
Je kan ongeveer 30 postkaarten tegelijkertijd versturen via de Mobile Postcard-app. Het aantal schommelt, afhankelijk van je internetverbinding en de bestandsgrootte van je foto's (en video als je er eentje toevoegde).
Hoeveel tekst mag ik op een Mobile Postcard zetten?
Je kan 15 lijnen tekst op de achterkant van je fotokaart of videokaart zetten. De app geeft het aan als er te veel tekst staat.
Kan ik mijn postkaarten met een buitenlandse bankkaart betalen?
Je kan je postkaarten en credits met een buitenlandse bankkaart betalen.
Geeft de Mobile Postcard-app een melding als de kwaliteit van mijn foto’s niet goed is?
De app geeft geen waarschuwing, maar met het afdrukvoorbeeld kan je wel controleren of je postkaart goed is van kwaliteit. Met een smartphone jonger dan 4 jaar zijn je foto’s sowieso in orde. Is je smartphone ouder, zorg dan voor foto’s met minstens 1831 x 1276 pixels. Tip voor een betere fotokwaliteit: inzoomen maakt minder scherp. Je zet daarom beter een stap dichter in plaats van in te zoomen.
Kan ik verschillende postkaarten in 1 keer versturen en afrekenen?
Je kan meerdere postkaarten in 1 keer versturen. Maak eerst je postkaarten, voeg een persoonlijke boodschap en een adres toe en klik op 'Sluiten'. Het ontwerp van die kaarten wordt bewaard. Als je klaar bent, ga je in de app naar 'Opvolging' en tik je op de knop 'Meerdere kaarten sturen'.
Kan ik dezelfde kaart die ik naar veel mensen stuur, toch nog personaliseren?
Je kan een postkaart voor veel mensen personaliseren door de kaart te hersturen. Stuur de kaart alvast naar 1 persoon. Ga in de app naar 'Opvolging', tik op de verzonden kaart en kies voor 'Hersturen'. Je kan de kaart dan nog aanpassen, met bijvoorbeeld een andere aanhef
Kan ik mijn postkaart op een ander apparaat verder bewerken?
Het ontwerp van je postkaart wordt bewaard in het geheugen van je smartphone of tablet. Je kan er dus niet aan vanaf een ander apparaat.
Op welke apparaten kan de bestemmeling de video van mijn videokaart zien?
Wie je videokaart krijgt, kan de QR-code scannen met zijn smartphone en tablet en zo de video bekijken.
Hoelang mag mijn video zijn?
Video’s die je stuurt via Mobile Postcard duren maximaal 1 minuut. Als je een langere video uploadt in de Mobile Postcard-app, wordt hij automatisch geknipt op 1 minuut. Je kan de video zelf ook inkorten in de app.
Verkrijgt bpost rechten op mijn foto(’s) als ik een Mobile Postcard verzend?
bpost krijgt nooit het eigendomsrecht van je foto's. We gebruiken de foto's alleen om je postkaart te printen.
Kan ik de foto van mijn videokaart zelf kiezen?
Voor de foto op je videokaart kies je om het even welke foto, of je maakt er een met de app. Zo krijgt de bestemmeling een foto op de postkaart én een video via de QR-code.
Waar vul ik mijn promocode voor een Mobile Postcard in?
Je kan de promocode invullen nadat je je postkaart hebt aangemaakt en het adres van de bestemmeling hebt ingevoerd. Een promocode kan je enkel verzilveren als je een account hebt. Heb je een promocode ontvangen voor meerdere kaarten, dan dien je ze een voor een te verzenden.
Hoe maak ik een postkaart via Mobile Postcard?
Een postkaart maken doe je via de Mobile Postcard-app op je smartphone of tablet.
  • Stap 1: download de app via App Store of Google Play.
  • Stap 2: Je kan credits kopen waardoor je kaartjes goedkoper kan verzenden. Als je liever per stuk betaalt kan je meteen een kaartje aanmaken.
  • Stap 3: klik op ‘Stuur een postkaart’.
  • Stap 4: kies de lay-out van je postkaart en selecteer 1 foto of meerdere foto’s van je smartphone of tablet, of maak een foto in de app. Je kan ook een video toevoegen in deze stap.
  • Stap 5: voeg aan je gepersonaliseerde postkaart eventueel stickers en een thema toe – voor elk seizoen is er een passende lay-out.
  • Stap 6: voeg een persoonlijke boodschap toe en typ het adres
  • Stap 7: kies de verzendwijze: prior of non-prior voor België
  • Stap 8: betaal en verstuur je postkaart.
Verstuur je je kaart voor 15u00 dan wordt ze dezelfde dag nog gedrukt en verzonden.
Kan ik mijn postkaart online volgen via Track & Trace?
Nee, je kan je Mobile Postcard niet volgen via Track & Trace. Je kaarten worden als een gewone brief of kaart behandeld.
Hoe snel wordt mijn gepersonaliseerde postkaart bezorgd?
Dat hangt af van het type zending je kiest voor je Mobile Postcard. Sowieso wordt je postkaart nog dezelfde dag gedrukt en verstuurd als je het voor 15 u. in de app aanmaakt.
  • Verstuur je je kaart prior, dan wordt ze in België de eerste werkdag na aanmaak bezorgd.
  • Verstuur je je kaart non-prior, dan wordt ze binnen de 3 werkdagen bezorgd.
  • Voor buitenlandse bestemmingen behandelen we je postkaart in België als een priorzending. Daarna is de bezorging van je kaartje in handen van buitenlandse postdiensten.
Hoe maak ik een account aan voor de mobile postcard app?
Je kan eenvoudig een account aanmaken door de volgende stappen te doorlopen:
  • Download de Mobile Postcard-app via de App Store of Google Play.
  • Open de app en selecteer ‘Menu’ rechtsonder
  • Selecteer ‘Inloggen’ en vervolgens ‘Zich inschrijven’.
  • Vul de gevraagde gegevens in.
Je-mailadres wordt gebruikt als je login-account. Je ontvangt nog een bevestigingsmail van je inschrijving.
Kan ik credits overzetten van de ene account naar de andere?
Ja, dat kan. Je zal dan wel toegang moeten hebben tot beide accounts.
  • Log in op de account waarop je credits wil overzetten en ga naar ‘Menu’ en vervolgens ‘Mijn account’.
  • Selecteer ‘Mijn credits overdragen’ en geef het e-mailadres in van het account waarvan je de credits wil overdragen.
  • Je ontvangt een e-mail ter bevestiging op het adres waarvan je de credits wil overdragen.
  • Zodra je bevestigt, worden de credits binnen de 2 dagen overgezet.
Ik heb een Mobile Postcard-account maar kan niet inloggen.
Wat nu? Ga eerst na of je het correcte e-mailadres en wachtwoord hebt gebruikt voor je account. Wachtwoord vergeten? Als je je wachtwoord bent vergeten kan je via de link ‘Wachtwoord vergeten?’ op het inlogscherm een nieuw wachtwoord aanvragen. Je ontvangt dan een e-mail op het e-mailadres dat je hebt opgegeven met daarin een link om je wachtwoord opnieuw in te stellen. Ontvang je geen e-mail, dan heb je waarschijnlijk een ander e-mailadres gebruikt om in te loggen op de app. In dat geval zal je een nieuwe account moeten aanmaken. Lukt het nog steeds niet om in te loggen, neem dan contact op met onze klantendienst. Account een tijd niet gebruikt? Heb je je account de laatste 3 jaar niet gebruikt, dan wordt je account automatisch stopgezet. Je kan dan opnieuw een account aanmaken met hetzelfde of een ander e-mailadres. Als je nog credits hebt op je oude account kan je die laten overzetten door onze klantendienst.
Wat zijn credits?
Credits kan je gebruiken om een mobiele postkaart mee te betalen. Hoe meer credits je op voorhand aankoopt, hoe minder je per postkaart betaalt. Je kan credits eenvoudig aankopen via het menu ‘Credits’ onderaan in de app. Met 1 credit verstuur je 1 kaartje non-prior naar een bestemming in België. Je credits zijn gelinkt aan je account en blijven altijd geldig, ook als de tarieven zouden wijzigen. Meer info over de creditprijzen en hoeveel credits je nodig hebt voor welk type postkaartje ontdek je op onze tarievenpagina onder de rubriek
Wat zijn de voordelen van credits?
Door vooraf credits aan te kopen bespaar je jezelf tijd en geld:
  • Je hoeft je postkaartjes niet een voor een af te rekenen. 
  • De prijs van een postkaartje is goedkoper als je meerdere credits in een keer aankoopt. 
  • Je credits zijn gelinkt aan je account en blijven altijd geldig, ook als de tarieven zouden wijzigen.
Hoelang blijft mijn account actief?
Je Mobile Postcard-account blijft geldig bij regelmatig gebruik. Indien je je account 3 jaar niet gebruikt om een postkaart te versturen of credits aan te kopen wordt de account gedeactiveerd.
Hoe krijg ik kortingen voor Mobile Postkaart?
Af en toe worden er promoties aangekondigd via e-mail of via pushmelding. Zorg ervoor dat je het ontvangen van pushnotificaties accepteert. Dit doe je via de instellingen van je smartphone of tablet, waar je aanduidt dat je “berichtgeving toestaat”. E-mails met kortingen of nuttige tips worden verstuurd op het e-mailadres waarmee je je inschreef. Zorg ervoor dat je voorkeuren voor e-mails zijn aangepast in Menu > Mijn account.
Heb ik internet nodig om een postkaart te maken met Mobile Postcard?
Je hebt geen internet nodig om een postkaart te maken, wel om te versturen en te betalen. Dat is handig als je op een vakantiebestemming bent waar er nauwelijks internet is. Je maakt je postkaarten waar en wanneer je wilt. En je verstuurt ze als je toegang hebt tot een mobiel netwerk en wifi. Belangrijk: de verbinding moet wel sterk genoeg zijn.
Hoe weet ik of mijn Mobile Postcard is aangekomen bij de bestemmeling?
Je weet dat je postkaart onderweg is als je een bevestigingsmail kreeg. In de app zal bij 'Opvolging' ook 'Verstuurd' staan. Je kan aan de bestemmeling vragen of je kaartje goed is aangekomen.
Kan ik zelf aanpassingen doen als de fotokwaliteit niet goed is?
Je kan in de app een fotofilter gebruiken voor foto’s die prachtig zijn, maar iets minder van kwaliteit. Sepia, zwart-wit en warm zijn zulke filters. Zo valt de onscherpte iets minder op op je postkaart of videokaart. Dat doe je door de foto toe te voegen en erop te klikken. Zorg als het kan voor smartphonefoto’s met minstens 1831 x 1276 pixels. Als je smartphone niet ouder is dan 4 jaar, dan is de kwaliteit over het algemeen in orde. Tip: zoom niet te veel in als je foto’s maakt, want inzoomen maakt minder scherp.
De Mobile Postcard-app van bpost werkt met credits. Hoe werkt dat?
Als je een originele postkaart wilt maken via de Mobile Postcard-app –van vakantie, voor een huwelijk of verjaardag – dan kan je postkaart per postkaart betalen of op voorhand meerdere credits kopen. Met 1 credit kan je 1 postkaart sturen naar een Belgische bestemming. Een postkaart naar het buitenland kost 1,5 credit. Om credits te kopen, log je in of maak je eerst een account aan. Voordelen van je credits: 
  • Je wint tijd, want je hoeft niet postkaart per postkaart af te rekenen.
  • Je bespaart geld, want als je credits koopt, krijg je korting.
Hoelang blijft mijn gepersonaliseerde postkaart bewaard?
Niet-verstuurde postkaarten blijven als ontwerp in de app staan – tot je ze verstuurt of verwijdert. Ook verstuurde postkaarten blijven in je overzicht staan. Als je dezelfde kaart nog een keer wilt verzenden, kan dat tot 2 weken nadat je de kaart de eerste keer verstuurde. Zo hoef je een mooi ontwerp niet opnieuw te maken.
Word ik automatisch op de hoogte gehouden van updates van de app?
Je krijgt geen melding van updates. Laat je apps daarom automatisch bijwerken of update regelmatig manueel. Bij iOS 13 of hoger (Iphones & Ipads) werkt de smartphone of tablet je Mobile Postcard-app automatisch bij. Je krijgt daar geen bericht over. Heb je een ouder besturingssysteem, dan werk je de app manueel bij. Ga in de app naar Menu > Versie. Zo kom je in de App Store terecht. Tik dan op ‘Bijwerken’ voor een update. Als je een smartphone of tablet op Android hebt, krijg je geen berichten over updates. Je kan wel instellen op je toestel dat de apps automatisch worden geactualiseerd. Dat doe je via de instellingen van Google Play.
Hoelang is de promocode geldig bij Mobile Postcard?
De geldigheidsduur van je promocode voor een gratis postkaart hangt af van de code. Als je code niet meer geldig is, krijg je een melding dat je promocode is verlopen.