32 vragen
 voor het trefwoord « Aanvragen of verlengen »
Ik verhuis. Hoe laat ik mijn post op mijn nieuwe adres leveren?
Met de Verhuisdienst van bpost laat je je post automatisch doorsturen naar je nieuwe adres. Deze dienst stuurt geadresseerde post door van je oude naar je nieuwe adres:
  • Brieven
  • Facturen
  • Wenskaarten
  • Geadresseerde reclame
  • Aangetekende Zendingen
  • Loon- en bankuittreksels
  • Gerechtsbrieven in België
Opgelet, deze post sturen we niet door: pakjes, postabonnementen zoals tijdschriften en kranten, pensioenen, huis-aan-huisreclame en internationale zendingen onder rembours.
Hoe verleng ik mijn contract met de Verhuisdienst?
Als je je post langer wil laten doorsturen, kan je je contract verlengen. Je hebt het contract online gesloten:
  • Meld je aan met je e-mailadres en wachtwoord via de knop ‘Aanmelden Verhuisdienst’ hieronder . Als je nog geen account en wachtwoord hebt, klik dan op 'Wachtwoord vergeten' en stel het in. 
  • Kies 'Mijn contracten beheren'.
  • Selecteer je contract.
  • Kies hoelang je je contract wil verlengen. Dat is altijd een veelvoud van 3 maanden, met een maximumduur van 24 maanden.
  • Betaal met Bancontact, Visa, Mastercard, je bpaidkaart of homebanking. De laatste dag om de Verhuisdienst te verlengen is de woensdag voor de einddatum van je contract. Je krijgt een bevestigingsmail met de nieuwe einddatum.
Je hebt de Verhuisdienst in een Postkantoor aangevraagd:
  • Stort het bedrag op IBAN-rekeningnummer BE40 0003 2588 7563 met BIC-code BPOT BEB1.
  • Schrijf een bedrag over dat overeenkomt met 3, 6 of 12 maanden.
  • Vul alleen je contractnummer (ACXXXXXXX) in als vrije mededeling.
  • Je krijgt een bevestiging per e-mail (als je ons je e-mailadres hebt doorgegeven) of per brief. De laatste dag om de Verhuisdienst te verlengen is de woensdag voor de einddatum van je contract.
Ik verhuis. Moet ik mijn adreswijziging doorgeven aan al mijn contacten en leveranciers?
bpost werkt samen met enkele verzekeringsmaatschappijen, getrouwheidsprogramma’s en ngo's om hen op de hoogte te brengen van je adreswijziging.
  • Als je de Verhuisdienst aanvraagt, vind je het overzicht van de organisaties in het aanvraagformulier – online of via een postkantoor - en in onze verhuisbrochure.
  • Vink in het aanvraagformulier aan welke organisaties je graag wil verwittigen van je verhuizing. En vermeld je kaartnummer of lidnummer van die organisaties.
  • Binnen de 3 tot 10 dagen sturen we je nieuwe adres door naar de organisaties die je koos. We vragen hun om die adreswijziging door te voeren vanaf het moment dat de Verhuisdienst start.
Als er organisaties of bedrijven zijn die niet in de lijst staan, dan moet je die zelf op de hoogte brengen van je adreswijziging.
Kan ik het contract met de Verhuisdienst verlengen? Zelfs als de einddatum al is gepasseerd?
Je kan je post langer laten doorsturen, op voorwaarde dat je contract nog loopt. Als je de Verhuisdienst verlengt, moeten we je betaling ten laatste op woensdag voor de einddatum van je contract ontvangen. Als we de betaling niet op tijd krijgen, wordt je post opnieuw naar je oude adres verzonden. Je kan de Verhuisdienst niet verlengen als je contract is afgelopen of als het vandaag afloopt. In dat geval moet je een nieuw contract afsluiten.
Als ik mijn adres wijzig bij mijn stad of gemeente, worden bpost en mijn contacten dan ook automatisch verwittigd?
bpost en je contacten krijgen niet automatisch een melding als je je adres wijzigt bij je stad of gemeente. Vraag daarom de Verhuisdienst van bpost aan. Zo mis je geen gepersonaliseerde post. bpost stuurt je post 3 tot 24 maanden automatisch door naar je nieuwe adres en brengt de organisaties van je keuze op de hoogte. Goed om weten: de populairste periode om post te laten doorsturen is 6 maanden.
Mijn contract is afgelopen. Hoe moet ik het verlengen zonder een nieuw contract af te sluiten?
Je kan de Verhuisdienst niet verlengen als je contract is afgelopen of als het vandaag afloopt. Je kan wel een nieuw contract afsluiten. De Verhuisdienst begint altijd op een maandag en stopt altijd op een zondag. Als je de Verhuisdienst wil verlengen, moet bpost je betaling ontvangen ten laatste op de woensdag voor de einddatum van je contract. Als dat niet zo is, wordt je post opnieuw naar je oude adres verzonden. Heb je je contract tijdig verlengd maar is er toch iets misgelopen, kan je dit best melden via het online formulier onderaan deze pagina.
Wie kan de Verhuisdienst gebruiken?
Alle personen die verhuizen, kunnen hun post laten doorsturen van het oude naar het nieuwe adres.
  • Je kan de Verhuisdienst aanvragen vanaf 18 jaar.
  • We sturen de post door van iedere natuurlijke persoon van wie de familienaam en voornaam op het verhuisformulier staan vermeld.
  • Op het oude adres mag maar 1 gezin wonen.
  • Je kan de Verhuisdienst aanvragen als particulier of als bedrijf. Voor beide zijn er aparte contracten en tarieven.
Ik maakte een fout bij de aanvraag van de Verhuisdienst, wat nu?
Je kan gratis de start- en einddatum van je contract wijzigen tot de woensdag voor de start van de Verhuisdienst. Deze gegevens kan je gratis wijzigen tot het einde van de Verhuisdienst:
  • Nieuw adres
  • Namen van verhuizende bewoners. Alleen de naam van de hoofdbewoner, dat is de persoon die de Verhuisdienst aanvraagt, blijft staan tot het einde van het contract. Je kan zijn of haar naam alleen wijzigen op de dag van de aanvraag, als het om een schrijffout gaat.
  • Telefoon- en gsm-nummer
  • Roepnamen, bijnamen en initialen van verhuizende bewoners
Je kan die wijzigingen online doorvoeren als je het contract online sloot. Als je de Verhuisdienst aanvroeg in een Postkantoor, vraag je de wijzigingen in om het even welk Postkantoor aan. Voor andere wijzigingen moet je een nieuwe aanvraag voor de Verhuisdienst indienen. Denk eraan om in dat geval je lopende contract stop te zetten.
Krijg ik een bevestiging van mijn contract? Wat moet ik daarvoor doen?
  • Online aanvraag: je krijgt dezelfde dag nog een bevestiging van je contract in je mailbox. Let op: controleer of de mail niet in je spam terechtkomt. Als je geen e-mail krijgt, wil dat zeggen dat het contract niet is afgesloten.
  • Aanvraag via Postkantoor: je krijgt de bevestigingsbrief meteen mee.
Houd de bevestigingsbrief goed bij. Je hebt het contractnummer nodig bij vragen of problemen met de Verhuisdienst.
Kan ik mijn post doorsturen naar een tijdelijk adres zoals een hotel of ander vakantieverblijf?
Als je op vakantie gaat of tijdelijk niet thuis bent, kan je je post niet laten doorsturen naar een tijdelijk adres zoals je hotel of je vakantiecentrum. Je kan wel vragen om je post voor een periode van 2 tot 11 weken te laten doorsturen naar vrienden of familie die in België of het buitenland wonen. Dat doe je met onze Doorzenddienst. Alle post op jouw naam die door ons wordt bezorgd, sturen we dan door.
Wat als mijn adres niet wordt herkend bij het online aanvragen van de Verhuisdienst?
Als je adres niet wordt herkend, kijk dan je postcode en de spelling van de straatnaam goed na. Eén letter kan het verschil maken. Ook spaties zijn belangrijk. Is je huisnummer 48A? Zet dan geen spatie tussen de 48 en de A. Zet alleen een spatie als het over een busnummer gaat. Wordt je adres nog altijd niet herkend? Valideer het dan online in het adressenbestand van bpost. Als je de straatnaam begint te typen, stelt de tool zelf adressen voor. Gebruik die correcte schrijfwijze om de Verhuisdienst aan te vragen. Als je het adres hebt gecheckt en gevalideerd, en het nog altijd niet wordt aanvaard, kijken we het graag voor je na. Neem contact op met onze Klantendienst.
Wat doe ik als de bewoners van mijn oude adres naar verschillende adressen verhuizen, bijvoorbeeld bij een scheiding of het einde van een samenwoning?
1) Je bent de enige die verhuist: je kan de Verhuisdienst aanvragen voor een deel van de bewoners, als niet iedereen verhuist. In dat geval houden we rekening met de familienaam, voornaam en roepnaam, bijnaam of initialen. Per contract kan je de post voor 12 personen laten doorsturen.
  • Bij een online aanvraag heb je de identiteitskaartnummers nodig van alle verhuizende personen vanaf 15 jaar.
  • Bij een aanvraag via het Postkantoor moet je eerst een formulier komen halen. Dat formulier vul je in en laat je ondertekenen door alle verhuizende personen vanaf 15 jaar. Breng het formulier terug naar een Postkantoor, samen met je originele identiteitskaart.
2) Iedereen verhuist, maar naar verschillende adressen: dan vraag je de Verhuisdienst aan voor elk van de nieuwe adressen. Verhuizen jullie naar 2 verschillende adressen, dan heb je 2 contracten nodig. Let op: de post van een verhuizende persoon kan maar naar 1 ander adres doorgestuurd worden. Bij een scheiding kies je dus voor ieder kind 1 nieuw adres, ook als de voogdij gedeeld is. Je kan die gegevens later altijd nog wijzigen in je contract van de Verhuisdienst. Je kan bijvoorbeeld namen toevoegen, verwijderen of aanpassen. Alleen de naam van de hoofdbewoner, de persoon die het contract aanvraagt, blijft staan tot het einde van het contract. De naam van de hoofdbewoner aanpassen kan alleen op de dag van de aanvraag en alleen bij een fout in de schrijfwijze.
Ik gebruik verschillende varianten op mijn voornaam. Moet ik die allemaal doorgeven voor de Verhuisdienst?
Als iedereen van de familie verhuist naar een nieuw adres, dan houden we rekening met de achternaam of achternamen als we post doorsturen. Bijvoorbeeld: als Jan Peeters, Kobe Peeters en Sofie Janssens verhuizen, dan sturen we alle post door geadresseerd aan Peeters en Janssens. Als niet iedereen verhuist, dan sturen we de post door op basis van de voornaam, roepnaam, bijnaam of initialen, in combinatie met de familienaam. Bijvoorbeeld: als Jan Peeters en Sofie Janssens verhuizen, maar Kobe Peeters blijft op het oude adres, dan sturen we alleen de post door die geadresseerd is aan Sofie Janssens, S. Janssens, Jan Peeters, J. Peeters en Jean Peeters als dat zijn roepnaam is. Als je onder verschillende voornamen of initialen bekend bent, is het belangrijk dat wij van al deze namen op de hoogte zijn. Hoe meer namen per persoon, hoe nauwkeurig we brieven kunnen doorsturen met de Verhuisdienst. Je kan de namen altijd wijzigen in je contract.
Wat heb ik nodig om de Verhuisdienst aan te vragen?
Om de Verhuisdienst online aan te vragen, heb je deze zaken nodig:
  • Je bankkaart of homebanking
  • Je oude en nieuwe adres
  • De identiteitskaartnummers van alle verhuizende personen vanaf 15 jaar
  • Een e-mailadres om sneller en eenvoudiger met je te communiceren en je de bevestiging van het contract te sturen. Je e-mailadres is ook je gebruikersnummer als je een account aanmaakt (niet verplicht) of inlogt om de Verhuisdienst te verlengen, aan te passen of stop te zetten. Als je je e-mailadres doorgeeft, mis je ook geen interessante producten of diensten van bpost meer – tenzij je uitdrukkelijk vraagt om geen nieuws te ontvangen.
Om de Verhuisdienst in een Postkantoor aan te vragen, heb je deze zaken nodig:
  • Cash of bankkaart
  • Oude en nieuwe adres
  • Je originele identiteitskaart
  • Aanvraagformulier ondertekend door alle verhuizende personen vanaf 15 jaar
Hoeveel kost het mij om mijn contract met de Verhuisdienst te verlengen?
De Verhuisdienst binnen België verlengen:
  • verlenging met 3 maanden tot een maximum van 24 maanden: € 24,95 (je krijgt korting als je je contract verlengt).
De Verhuisdienst naar het buitenland verlengen:
  • verlenging met 3 maanden tot een maximum van 24 maanden: € 99,95.
Wat zijn de voorwaarden om een contract te starten bij de Verhuisdienst?
Voorwaarden om gebruik te maken van de Verhuisdienst:
  • Je moet een geldige Belgische of buitenlandse identiteitskaart hebben.
  • Je moet minstens 18 jaar zijn.
  • Je oude adres moet zich in België bevinden.
We hebben nog een oud contract met de Verhuisdienst. Kan ik dat opnieuw activeren?
Je kan de gegevens van een oud contract niet overzetten of kopiëren. Als je je post opnieuw wilt laten doorsturen, moet je een nieuw contract aanmaken en je gegevens opnieuw invoeren.
Kan ik de Verhuisdienst aanvragen voor meerdere personen?
Je vraagt de Verhuisdienst aan voor alle bewoners of voor enkele van hen – tot 12 personen in 1 contract. Als er maar enkele bewoners verhuizen, hebben we de familienaam, voornaam en bijnamen, roepnamen of initialen nodig.
  • Bij een online aanvraag heb je de identiteitskaartnummers nodig van alle verhuizende personen vanaf 15 jaar. 
  • Bij een aanvraag in een Postkantoor moet het formulier ondertekend zijn door alle verhuizende personen vanaf 15 jaar. Breng het formulier naar het Postkantoor en neem je originele identiteitskaart mee.
Hoe vraag ik de Verhuisdienst online aan?
Om de Verhuisdienst online aan te vragen, hou je volgende zaken bij de hand:
  • Oude en nieuwe adres
  • Bankkaart of homebanking
  • Identiteitskaartnummers van alle verhuizende personen vanaf 15 jaar
Jij kiest zelf de startdatum van de Verhuisdienst. Vanaf dan sturen we je post door naar je nieuwe adres. Je contract begint altijd op een maandag en eindigt op een zondag. Bij een online aanvraag start het contract ten vroegste 5 kalenderdagen na de ontvangst van je betaling. Je contract start op de maandag die volgt. Is die maandag een feestdag of sluitingsdag, dan start de Verhuisdienst op dinsdag. De online aanvraag van de Verhuisdienst duurt maar enkele minuten. Als je de aanvraag start, moet je die wel in 1 keer finaliseren. Anders gaan de gegevens verloren.
Ik heb mijn contract verlengd. Waarom wordt mijn post niet meer doorgestuurd?
Bij een tijdig betaalde verlenging sturen we je post zonder onderbreking door naar je nieuwe adres. Ontvang je toch geen post meer, dan is er mogelijk iets misgelopen. Neem in dit geval contact op met de klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina en hou je contractnummer bij de hand.
Welke post stuurt de Verhuisdienst door?
De Verhuisdienst stuurt alle geadresseerde post door:
  • Brieven
  • Facturen
  • Wenskaarten
  • Geadresseerde reclame
  • Aangetekende Zendingen
  • Loon- en bankuittreksels
  • Gerechtsbrieven in België
Opgelet, deze post sturen we niet door: pakjes, postabonnementen zoals tijdschriften en kranten, pensioenen, huis-aan-huisreclame en internationale verzendingen onder rembours.
Ik heb geen account van bpost. Kan ik de Verhuisdienst aanvragen?
Je hebt geen account nodig om de Verhuisdienst aan te vragen. Een account is wel handig als je je contract later wil wijzigen. Je kan heel eenvoudig een account aanvragen op de website van bpost.
Ik verhuis. Waar vraag ik de Verhuisdienst aan voor mijn post?
Je vraagt de Verhuisdienst online aan of in een postkantoor naar keuze. De aan jou geadresseerde brieven worden dan automatisch naar je nieuwe adres gestuurd. Om een verhuizing te melden moet je minstens 18 jaar oud zijn. Vraag de Verhuisdienst online aan:
  • Je profiteert van € 2,7 korting tegenover een aanvraag via een Postkantoor.
  • Je hebt de identiteitskaartnummers nodig van alle verhuizende personen vanaf 15 jaar.
  • Je geeft het nieuwe adres door en meldt wie er naar dat adres verhuist.
  • Je kiest de start- en einddatum van de Verhuisdienst en duidt aan welke organisaties bpost moet verwittigen.
  • Als je de aanvraag hebt bevestigd, kan je veilig betalen met Visa, MasterCard, bpaid, Bancontact of via homebanking.
  • Je kan je contract later ook gemakkelijk online aanpassen.
Vraag de Verhuisdienst aan via het Postkantoor:
  • Bij een aanvraag in een Postkantoor kom je eerst langs om het aanvraagformulier op te halen. Dat vul je in en laat je ondertekenen door alle verhuizende personen vanaf 15 jaar. Breng het formulier terug naar het Postkantoor en neem je originele identiteitskaart mee.
  • Je kan terecht in om het even welk Postkantoor. Je hoeft niet naar het Postkantoor in je oude of nieuwe gemeente te gaan.
  • Een contract wijzigen in een Postkantoor kan alleen als je het contract hebt aangevraagd in een Postkantoor.
  • De stopzetting van een contract via het Postkantoor kan alleen als je het contract ook in een Postkantoor hebt aangevraagd.
  • Een contract wijzigen of stopzetten kan in om het even welk Postkantoor. Je hoeft dus niet naar het Postkantoor te gaan waar je het contract ondertekende.
Kan ik de Verhuisdienst onderbreken?
Zolang je contract loopt, wordt je post zonder onderbreking naar je nieuwe adres doorgestuurd. Als je de Verhuisdienst toch wil onderbreken, raden we je aan om 2 opeenvolgende contracten te sluiten, met een pauze ertussen. Je betaalt dan 2 verschillende contracten. Als je je contract met de Verhuisdienst voor de einddatum wil beëindigen, volstaat het om te annuleren. Bij een annulatie tijdens de uitvoering van de dienst heb je geen recht op een terugbetaling.
Kan ik de Verhuisdienst aanvragen als ik al verhuisd ben?
Ook als je al verhuisd bent, kan je je geadresseerde brieven laten doorsturen naar je nieuwe adres. Wil je geen post missen, dan vraag je de Verhuisdienst het best 2 weken voor je verhuizing aan. We moeten je betaling ten laatste op woensdag ontvangen om je contract de maandag erop te laten starten. Is die maandag een feestdag of sluitingsdag, dan start de Verhuisdienst op dinsdag.
Ik vraag de Verhuisdienst aan. Wanneer start mijn contract?
Jij kiest de startdag van de Verhuisdienst, als het maar een maandag is. Vanaf dan sturen we je post door naar je nieuwe adres. Je contract begint altijd op een maandag en eindigt op een zondag. We moeten je betaling ten laatste op woensdag ontvangen om je contract de maandag erop te laten starten. Is die maandag een feestdag of sluitingsdag, dan start de Verhuisdienst op dinsdag.
Kan ik een vorig contract dupliceren, zodat dezelfde gegevens automatisch in de nieuwe overeenkomst staan?
Gebruikte je ooit de Verhuisdienst en wil je je post nog eens laten doorsturen, dan moet je de gegevens opnieuw invullen. Je kan de gegevens niet overzetten of kopiëren van een vorig contract.
Wat is de minimum- en maximumduur van een contract met de Verhuisdienst?
De Verhuisdienst vraag je voor een periode van minimaal 3 maanden aan en die is verlengbaar met telkens 3 maanden. De maximumduur is 24 maanden. De meeste mensen kiezen voor een contract van 6 maanden. Dat is meestal voldoende om al je contacten op tijd te informeren. Wil je je post voor een korte periode (vakantie, tijdelijke afwezigheid, ...) laten doorsturen? Met de Doorzenddienst kan je je post tijdelijk laten doorsturen of hem laten bewaren in een Postkantoor. Je vraagt die dienst online of in een Postkantoor aan.
De naam van mijn straat is veranderd. Moet ik een abonnement op de Verhuisdienst nemen?
Wanneer je gemeente de naam van je straat of je huisnummer verandert, kan je de Verhuisdienst gratis aanvragen voor een periode van 3 maanden. Leg daarvoor een bewijs van de gemeente voor in een Postkantoor.
Krijg ik een mail op het einde van mijn contract met de Verhuisdienst?
  • We hebben je e-mailadres: je krijgt 2 e-mails waarin we je vragen om je contract te verlengen. De eerste 14 dagen en de tweede 7 dagen voor het einde van je contract.
  • We hebben je e-mailadres niet: tijdens de laatste maand van de Verhuisdienst sturen we je een brief waarin we je vragen om je contract te verlengen.
De einddatum van je contract staat in de bevestigingsmail of -brief die je krijgt. Je contract eindigt altijd op een zondag.
Kan ik post doorsturen naar een Postbus?
Via de Verhuisdienst kan je je post doorsturen naar een Postbus in België. Deze dienst kan je alleen aanvragen in een Postkantoor. Belangrijk: het oude adres - het adres vanwaar je post doorstuurt - mag geen Postbus zijn.
Kan ik post laten doorsturen van een Postbus naar een ander adres?
Als het oude adres - het adres vanwaar je post doorstuurt - een Postbus is, kan je je post niet laten doorsturen via de Verhuisdienst.