37 vragen
 voor het trefwoord « Zending in België »
Hoe maak ik een verzendetiket aan?
Zo maakt u online een verzendetiket:
  • Surf naar parcel.bpost.be en kies tussen een nationale of internationale zending.
  • Kies voor een voordelig pakje of een 'extra safe'-pakje.
  • Kies een leveringsmethode: een adres, Pakjesautomaat of Afhaalpunt. Geef het gewicht in en kies eventueel extra opties.
  • Vul uw gegevens in en daarna die van de bestemmeling.
  • Betaal en print uw verzendetiket af. Of kies de optie 'Print mijn verzendetiket' en laat het afdrukken in een Postkantoor of PostPunt.
Als contractuele klant gaat u naar Shipping Manager.
Hoeveel kost het om een pakje te verzenden?
De prijs om een pakje te verzenden, hangt af van het gewicht, formaat en de bestemming. U kan het tarief eenvoudig online berekenen. Ook het verzendetiket dat u nodig hebt om uw pakje te verzenden, maakt u makkelijk online aan. Als contractuele klant vindt u uw tarieven in uw contract.
Wat mag ik niet verzenden met bpost?
De huidige postwetgeving verbiedt het verzenden van brieven of pakjes met volgende inhoud:
  • Gevaarlijke stoffen; chemicaliën; explosieven; ontvlambaar, radioactief, biologisch en/of besmettelijke stoffen; voedsel en plantaardige producten
  • Drugs, verdovende middelen en psychotrope stoffen
  • Wapens, messen, dolken en elk ander puntig, scherp of snijdend voorwerp
  • Levende dieren of parasieten 
  • Voorwerpen die zichtbaar in strijd zijn met de goede zeden of de openbare orde
  • Voorwerpen, geschriften of stoffen waarvan de import, export, circulatie, distributie, het gebruik en het bezit in het algemeen bij wet of regelgeving verboden is
  • Voorwerpen die door hun vorm, aard of verpakking gevaarlijk zijn voor mensen of andere zendingen, die postapparatuur of eigendom van derden kunnen beschadigen of bevuilen
  • Effecten aan toonder, muntstukken, bankbiljetten, sieraden (behalve namaakjuwelen met een maximumwaarde van € 500), kostbare materialen (tenzij die verzonden worden in een gesloten enveloppe met waardeverklaring – ze mogen internationaal aangetekend verzonden worden met de aangegeven waarde, maar alleen als het land van bestemming ook deze dienst aanbiedt).
  • Voorwerpen die onder het strafwetboek vallen of onder strafbepalingen die een inbreuk zijn op speciale wetten
  • Gassen onder druk, giftige of bijtende stoffen, organische brandstoffen en peroxiden
Er zijn uitzonderingen op de regel in de postwetgeving. Lees er meer over in onze algemene voorwaarden.
Hoe verzend ik zo veilig mogelijk een breekbaar pakje met bpost?
Tips om een breekbaar pakje te verzenden:
  • Zorg ervoor dat 2 breekbare voorwerpen elkaar niet raken, steek er iets tussen.
  • Vul de lege ruimte in de doos op met noppenfolie of een ander materiaal. bpost heeft geen specifieke verzendingsmanier voor breekbare voorwerpen.
Om uw pakje met garantie te verzenden om eventuele schade vergoed te krijgen, duidt u in de online verzendtool de optie ‘Garantie (tot € 500)’ aan. Of u vraagt ernaar in het Postkantoor of PostPunt. U betaalt daarvoor extra. Als contractuele klant hoeft u in Shipping Manager alleen de optie ‘Garantie’ aan te vinken en het soort garantie te kiezen dat u wil.
Wat zijn de afmetingen van de verschillende pakjes van bpost?
De verpakkingen van bpost hebben verschillende afmetingen. Voor elk pakje is er een geschikte doos.
Wordt een pakje waarop ‘breekbaar’ staat met extra zorg behandeld?
Uw pakje met breekbare inhoud wordt met evenveel zorg behandeld als de andere zendingen. Daar is geen aparte aanpak voor. Om uw pakje met garantie te verzenden om eventuele schade vergoed te krijgen, duidt u in de online verzendtool de optie ‘Garantie (tot € 500)’ aan. Of u vraagt ernaar in het Postkantoor of PostPunt. U betaalt daarvoor extra. Als contractuele klant hoeft u in Shipping Manager alleen de optie ‘Garantie’ aan te vinken en het soort garantie te kiezen dat u wil.
Hoe maak ik een persoonlijke account voor de online verzendtool?
U maakt uw persoonlijke account in de online verzendtool als volgt aan:
  • Surf naar https://parcel.bpost.be/nl/register.
  • Vul uw voornaam, naam en e-mailadres in, duid uw geslacht aan, en kies een wachtwoord.
  • Klik op 'Registreer u' om te bevestigen.
Ik heb een fout gemaakt bij het online aanmaken van mijn verzendetiket. Kan ik de gegevens nog aanpassen?
Zodra u het verzendetiket aangemaakt en betaald hebt, kan u het niet meer aanpassen. U moet een nieuw aanmaken.
Ik heb een pakje verzonden. Hoe ontvang ik een betalingsbewijs of factuur?
Als u online uw verzendetiketten aanmaakt, duidt u – voor u betaalt – in het winkelmandje aan dat u een betalingsbewijs of factuur wil ontvangen. Achteraf een bewijs vragen, kan niet.
Hoe verzend ik een pakje via een Pakjesautomaat?
U kan uw pakje verzenden door het achter te laten in een van onze Pakjesautomaten. Die vindt u overal in België, in de buurt van supermarkten, stations, kantoorgebouwen ... Een pakje verzenden via een Pakjesautomaat met scherm
  • Ga met uw pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in uw buurt.
  • Scan de code op uw verzendetiket of toets de barcode manueel in.
  • Steek het pakje in de locker die automatisch opengaat. Als de locker te klein is, duwt u op het scherm op 'Meld een probleem' en sluit u de locker. Een grotere locker gaat dan open.
  • Sluit de deur en bevestig op het scherm.
Een pakje verzenden via een Pakjesautomaat zonder scherm
  • Ga met uw pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in uw buurt.
  • Open de My bpost app en zorg dat bluetooth en locatievoorzieningen zijn ingeschakeld op uw smartphone.
  • Klik onderaan in de app op ‘Verzenden’ en daarna op ‘Voeg een zending toe’.
  • Volg de stappen om de Pakjesautomaat en een gepaste locker te selecteren.
  • Plaats uw pakje in de locker en sluit het deurtje.
De postbode komt elke werkdag de lockers leegmaken. U ontvangt dan een bevestigingsmail (kijk zeker ook even na in je ongewenste berichten). U kan uw pakje vervolgens eenvoudig volgen via de My bpost app of Track & Trace.  
Heeft bpost een dienst voor snelle leveringen?
Euro-Sprinters is onze koerierdienst voor dringende leveringen. Als u vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd.
Pakje verzenden: welke gegevens heb ik nodig?
Om uw pakje correct af te leveren, hebben we de volgende gegevens nodig:
  • Uw adres. Dat is belangrijk als uw pakje wordt teruggestuurd.
  • Als u kiest voor een levering op een specifiek adres: voornaam, naam, straat, nummer, postcode, stad en e-mailadres van de bestemmeling. Zo kunnen we rekening houden met zijn leveringsvoorkeuren. Als u het pakje verzendt naar een Pakjesautomaat, is het e-mailadres verplicht.
  • Als u kiest voor een levering in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat: kies een locatie uit de lijst. Die optie is alleen mogelijk als u uw verzendetiket online maakt of wanneer u contractuele klant bent via Shipping Manager.
Om uw pakje te verzenden, moet u het gewicht van uw pakje kennen (tenzij u een contractuele klant bent).
Hoe frankeer ik mijn pakje?
Om een pakje te verzenden, hebt u een verzendetiket nodig. U hebt volgende mogelijkheden:
  • Als contractuele klant maakt u uw verzendetiket via Shipping Manager in ons klantenportaal.
  • Maak online een verzendetiket aan en print het zelf of laat het tegen betaling in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt printen.
  • Koop uw verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt (afhankelijk van het beschikbare aanbod).
  • Bestel het in de eShop van bpost (verkoop per 10) of koop een voorgefrankeerde verpakking. Als u een contract hebt, krijgt u uw factuur op het einde van de maand.
Kan ik mijn verzendetiket in een Postkantoor aanmaken of laten printen?
U kan uw verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt kopen of uw online aangemaakte verzendetiket laten printen. Duid in uw winkelmandje – voor u betaalt – de optie ‘Printen in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt’ aan. Opgelet, die keuze geldt dan voor uw hele bestelling en niet per etiket. Sommige Postkantoren en PakjesPunten hebben een kiosk waar u uw verzendetiket kan maken. Let op: als contractuele klant kan u uw verzendetiket dat u met Shipping Manager aanmaakt niet in een Postkantoor maken of laten afdrukken.
Ik wil een groot pak verzenden binnen België. Welke grootte en gewichten zijn toegestaan?
Als u een pakje wil verzenden binnen België, dan mag:
  • uw pakje niet zwaarder zijn dan 30 kg
  • de langste zijde niet langer zijn dan 1,5 m
  • de totale afmeting niet groter zijn dan 3 m (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte)
Als u gebruikmaakt van een Pakjesautomaat, gelden volgende voorwaarden:
  • Het maximumgewicht is 30 kg.
  • Het minimumformaat is 145 mm x 112 mm.
  • Het maximumformaat is 420 mm x 310 mm x 580 mm.
Voor rollen gelden deze regels:
  • Gewicht: maximaal 30 kg
  • Lengte: maximaal 1,5 m
  • Diameter: maximaal 400 mm
Wat heb ik nodig om mijn verzendetiket aan te maken?
U hebt de volgende gegevens nodig om een verzendetiket aan te maken:
  •  Uw adres
  • Adres van de bestemmeling of Afhaalpunt naar keuze
  • E-mailadres van de bestemmeling (verplicht als u naar een Pakjesautomaat stuurt) 
  • De afmetingen en het gewicht van uw pakje
  • De gewenste opties, bijvoorbeeld of u een bevestiging per sms wil ontvangen 
  • Een printer. U hebt geen speciaal printpapier nodig om uw verzendetiket af te drukken. Als u geen printer hebt, kiest u de optie 'Print mijn verzendetiket' en u laat het tegen betaling afdrukken in een Postkantoor of PostPunt.
Tip: plak het etiket met plakband stevig vast op de bovenkant van de verpakking.
Wanneer levert bpost mijn pakje bij de bestemmeling af?
We leveren uw pakje de volgende werkdag bij de bestemmeling in België als:
  • Wij het pakje bij u afhalen.
  • U het pakje afgeeft binnen de openingsuren van uw Postkantoor, PostPunt, PakjesPunt of Pakjesbus.
  • U het pakje voor de laatste lichting dropt in een Pakjesautomaat.
Wanneer is mijn zending een pakje en geen brief meer?
Uw zending wordt automatisch een pakje als ze minstens een van deze afmetingen en onderstaand gewicht overschrijdt:
  • Breedte: 230 mm
  • Lengte: 350 mm
  • Hoogte: 30 mm
  • Gewicht: 2 kg
Waarom maak ik het best een account aan ?
Met een account wordt een pakje verzenden heel wat gemakkelijker:
  • Uw adres (als afzender) wordt automatisch ingevuld.
  • U klikt meteen de juiste bestemmeling aan in uw persoonlijke adressenlijst.
  • Uw bestelgeschiedenis blijft bewaard.
  • U kan de gegevens van een vorige zending opnieuw gebruiken om snel te verzenden. [bullet] U kan een CSV-bestand opladen om meerdere verzendetiketten tegelijk aan te maken.
Kan ik in de eShop 1 verzendetiket kopen?
In de eShop kan u alleen verzendetiketten per 5 of 10 stuks bestellen. Voor 1 verzendetiket raden we u aan om onze online verzendtool te gebruiken of naar een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt te gaan.
Welke leveringsmogelijkheden biedt bpost aan?
U kan kiezen uit verschillende leveringsmogelijkheden:
  • Op een thuis- of werkadres
  • In een van de 2300 Afhaalpunten van bpost:
  • Postkantoor
  • PostPunt
  • PakjesPunt
  • Pakjesautomaat
Hoe betaal ik mijn online verzendetiket?
U betaalt uw verzendetiket in de online verzendtool met MasterCard, Visa, Bancontact, Belfius, KBC, ING en PayPal. Als contractuele klant krijgt u op het einde van de maand een factuur.
Wat zijn de mogelijkheden om de inhoud van mijn pakje te beschermen?
Zorg voor een geschikte en stevige verpakking met de juiste afmetingen. U kan zowel een doos van bpost gebruiken als een eigen exemplaar. Vul de lege ruimte in de doos op met noppenfolie of een ander materiaal. Als de inhoud echter waardevol en/of breekbaar is kan u een garantie nemen op uw pakje. Dan is de inhoud beschermd tot € 500 (als contractuele klant kan u een garantie van meer dan € 500 kiezen). Documenten zijn beschermd tot € 15.
Hoe krijg ik een ontvangstbewijs van mijn pakje?
U krijgt een ontvangstbewijs als u in de online verzendtool de betalende optie ‘ontvangstbewijs’ aanduidt. Of als u voor die optie kiest in het Postkantoor of PostPunt. U betaalt daarvoor extra. Met deze optie krijgt u een sms of e-mail als:
  • Het pakje is afgegeven
  • Het pakje niet kon worden afgegeven omdat de bestemmeling niet thuis was. Uw pakje wordt dan doorgestuurd naar het dichtstbijzijnde Afhaalpunt.
  • De bestemmeling het niet is komen afhalen in het Postkantoor, het PostPunt of de Pakjesautomaat.
Kan ik postzegels op mijn pakje kleven in plaats van een verzendetiket?
U kan postzegels in plaats van een verzendetiket gebruiken als uw zending de onderstaande afmetingen en het gewicht niet overschrijdt:
  • Breedte: 230 mm
  • Lengte: 350 mm
  • Hoogte: 30 mm
  • Gewicht: 2 kg
Opgelet: als u een zending met postzegels verzendt, is er geen barcode en kan u ze niet volgen met Track & Trace. Met een verzendetiket kan dat wel.
Hoe verzend ik mijn pakje aangetekend?
Het is mogelijk om een pakje met garantie te verzenden. Dat betekent dat de ontvanger moet tekenen voor ontvangst en u een garantie hebt tot € 500 als uw pakje verloren of beschadigd raakt. Om uw pakje met garantie te verzenden, duidt u in de online verzendtool de optie ‘Garantie (tot € 500)’ aan. Of u vraagt ernaar in het Postkantoor of PostPunt. U betaalt daarvoor extra. Als contractuele klant hoeft u in Shipping Manager alleen de optie ‘Garantie’ aan te vinken en het soort garantie te kiezen dat u wil.
Mijn pakje is al enkele dagen onderweg. Moet ik mij zorgen maken?
Het kan heel soms gebeuren dat een pakje langer dan verwacht onderweg is. Als de status van uw Track & Trace meer dan een week na verzending nog niet is veranderd, neemt u het best contact op met onze klantendienst. Via het online formulier onderaan deze pagina komt u meteen te weten of u in aanmerking komt voor een eventuele vergoeding. We vragen u dan om enkele documenten op te sturen zoals de factuur. Dit formulier kan enkel ingediend worden door de verzender van het pakje, want enkel hij komt in aanmerking voor een vergoeding.
Is mijn pakje standaard beschermd tegen schade, diefstal en verlies of heb ik een extra garantie nodig?
Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van uw pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. U kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan voor uw verzending binnen België. Voor uw verzendingen naar het buitenland kan u deze optie enkel kiezen als je je verzendetiket aankoopt in een Postkantoor of PostPunt. Als contractuele klant kan u een garantie van meer dan € 500 kiezen.
Vind ik in een Postkantoor of PostPunt alles om mijn pakje te verzenden?
In een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt en op onze eShop vindt u alles wat u nodig hebt om uw pakje te verzenden:
  • Materiaal om de inhoud van uw pakje te beschermen
  • Verpakkingen
  • Verzendetiketten
Ook handig: in onze eShop vindt u voorgefrankeerde dozen.
Kan ik de plaats of het tijdstip van een levering aanpassen?
Zodra u uw verzendetiket op uw pakje hebt geplakt en het in een van de Afgiftepunten van bpost hebt gedeponeerd of bpost heeft het afgehaald, kan u de verzendgegevens niet meer aanpassen. Uw bestemmeling kan wel online of via de My bpost app zijn leveringsvoorkeuren (voor alle pakjes of per pakje) wijzigen.
Kan ik mijn pakje aan de postbode meegeven voor verzending?
Om praktische redenen is het niet mogelijk om uw pakje via de postbode te verzenden.
Waar kan ik meerdere verpakkingen tegelijk kopen?
  • Postkantoor
  • PostPunt
  • PakjesPunt (afhankelijk van de beschikbaarheid in de winkel)
  • eShop
Waarom moet ik het e-mailadres van de bestemmeling ingeven als ik online mijn verzendetiket aanmaak?
Als u het e-mailadres van de bestemmeling ingeeft, kunnen wij zijn leveringsvoorkeuren respecteren die hij in onze tool instelde. Bij een levering in een Pakjesautomaat hebben we het e-mailadres nodig om de bestemmeling te laten weten waar en hoe hij zijn pakje afhaalt.
Hoe raakt mijn pakje het snelst bij de bestemmeling?
U stuurt uw pakje het snelst met onze koerierdienst Euro-Sprinters. Als u vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd. Ook met bpost gaat het snel. Want als u een pakje verzendt, proberen we dat de volgende werkdag te bezorgen.
Wat doe ik als ik een belangrijk pakje wil verzenden?
Als u een verzendetiket maakt, kan u deze opties kiezen:
  • Garantie en handtekening: uw pakje is beschermd tegen beschadiging en verlies. En de postbode vraagt een handtekening voor ontvangst.
  • Ontvangstbewijs: u ontvangt een sms of e-mail als het pakje is afgegeven, als het pakje niet kon worden afgegeven of als de bestemmeling het pakje niet kwam afhalen in het Postkantoor of PostPunt.
Hoe weet ik of de inhoud van mijn pakje intact is gebleven?
Vraag ernaar bij de bestemmeling. Om te weten of hij het pakje heeft ontvangen, kijkt u in Track & Trace of de My bpost app.
Hoe kan ik als afzender mijn pakjes op zaterdag of zondag laten leveren?
Als u een contract heeft bij bpost kan u via Shipping Manager selecteren om pakjes op zaterdag bij iemand thuis, in een Afhaalpunt of Pakjesautomaat te laten leveren.U dient dan wel ten laatste op vrijdag uw pakjes af te geven in een Afgiftepunt. Let erop dat dit voor de laatste lichting moet gebeuren. Dat kan in een Postkantoor, PakjesPunt, PostPunt, Pakjesautomaat of MassPost Center (bij meer dan 20 pakjes) in uw buurt.

Als u uw pakjes ook op zondag bij uw klanten (enkel op een thuisadres mogelijk) wil laten leveren, neemt u best contact met uw accountmanager.