24 vragen
 voor het trefwoord « Een pakje terugsturen »
Hoe kan ik mijn pakje online volgen (met dezelfde barcode als bij ontvangst)?
U kan uw pakje online volgen via Track & Trace en de My bpost app. Vul daar het barcodenummer in dat op het etiket van uw retourzending staat. Let op: dat is een ander nummer dan dat op het etiket van uw originele pakje. Vul ook de juiste postcode in:
  • Als er een retouretiket in uw pakje zit, is dat de postcode van het originele verzendetiket dat op het pakje kleeft.
  • Als u zelf een verzendetiket moet aanmaken, is dat de postcode van de ontvanger van uw retourzending.
Kan ik een voorgefrankeerde doos kopen?
In de eShop, Postkantoren en PostPunten kan u voorgefrankeerde verpakkingen kopen. Hierop kleeft al een verzendetiket die u zelf kan invullen voor een zending binnen België.   De volgende voorgefrankeerde verpakkingen kan u bij bpost kopen:
  • Minipack small tot 1 kg (max: 19,5 cm x 27,5 cm x 4 cm)
  • Minipack medium tot 1 kg (max: 21 cm x 34 cm x 4 cm)
  • De Fashion Bag: handig om kledij en textiel mee te verzenden.
Wat zijn de maximumgrootte en het maximumgewicht van een retourzending?
Als u een pakje wilt terugsturen binnen België of naar het buitenland, dan:
  • Mag uw pakje niet zwaarder zijn dan 30 kg 
  • Mag de langste zijde niet langer zijn dan 1,5 m
  • Mag de totale afmeting niet groter zijn dan 3 m (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte)
Om een pakje van maximaal 2 kg naar het buitenland terug te sturen, gelden er andere maximumafmetingen:
  • De langste zijde is dan maximaal 60 cm
  • Alle afmetingen samen zijn maximaal 90 cm
  • In geval van een rol: maximaal 60 cm lang en 20 cm diameter
Waar vind ik het retouretiket voor mijn retourzending?
Als de oorspronkelijke afzender u de mogelijkheid geeft om uw pakje retour te sturen, zijn er 3 mogelijkheden:
  • Het retouretiket zit in het pakje.
  • U downloadt het retouretiket in de webshop van de afzender en drukt het af bij u thuis.
  • Sommige oorspronkelijke afzenders geven u de mogelijkheid om het retouretiket te laten afdrukken in het Postkantoor of PostPunt waar u uw pakje terugstuurt.
Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden voorziet, moet u zelf een verzendetiket maken en kopen. Als contractuele klant kan u uw retouretiket in Shipping Manager maken en afdrukken.
Hoe regel ik een buitenlandse retour? Moet ik douanekosten betalen?
Op een pakje dat u retourneert naar een land binnen de EU, kleeft u alleen een verzendetiket. Bij een pakje dat u terugstuurt naar een land buiten de EU voorziet u ook douanedocumenten. Als de oorspronkelijke afzender geen retouretiket voorziet, kan u een verzendetiket kopen via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Zelf hoeft u geen douanekosten te betalen. Alleen de ontvanger van uw pakje moet ze betalen, en alleen bij een retourzending buiten de EU. Neem contact op met de oorspronkelijke afzender om te zien of hij een retourmogelijkheid heeft waarbij hij geen douanekosten hoeft te betalen. Als hij die niet heeft, betaalt hij de douanekosten die in zijn land van toepassing zijn. De douanedocumenten voor een retourzending naar een land buiten de EU:
  • Het CN23-gedeelte van het verzendetiket of een CN23-document. Dat geeft aan wat er in uw pakje zit. U plakt het etiket op de doos.
  • De originele factuur of pro-formafactuur en 3 kopieën.
  • Als de zending meer dan € 1000 waard is ook een Enig Administratief Document.
Kan ik ergens een verpakking kopen voor mijn retourzending?
U kan een verpakking kopen in:
  • Postkantoor
  • PostPunt
  • PakjesPunt (afhankelijk van de beschikbaarheid in de winkel)
  • eShop
Waar vind ik de barcode van mijn retourzending?
Als de oorspronkelijke afzender een retouretiket voorzag, staat de barcode van uw retourzending op het retouretiket. U kan de barcode ook op zijn website vinden of in de e-mail die u van ons kreeg om de levering van uw pakje aan te kondigen. Als u zelf een verzendetiket kocht, staat de barcode in de e-mail die u kreeg, of op het Afgiftebewijs van het Postkantoor of PostPunt.
Wat zijn de kosten om een pakje te retourneren?
Als de oorspronkelijke afzender u de mogelijkheid geeft om uw pakje retour te sturen, hebt u 2 mogelijkheden:
  • De retourzending is gratis.
  • De retourzending is niet gratis. Ofwel moet u een deel van de kosten zelf betalen in het Postkantoor of PostPunt waar u uw retourzending afgeeft, ofwel verrekent de oorspronkelijke afzender een kleine retourkost in het bedrag dat hij u terugbetaalt.
Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden aanbiedt, moet u uw pakje als een gewone zending verzenden. Het tarief van uw pakje hangt dan af van het gewicht, het formaat en de bestemming. Gebruik onze online tool om het tarief van uw pakje te berekenen. Als contractuele klant kan u de tarieven in uw contract bekijken.
Welke postcode moet ik in Track & Trace ingeven om mijn retourzending online te volgen?
Zit er een retouretiket in uw pakje, vul dan de postcode in van het originele verzendetiket dat op het pakje kleeft. Moet u zelf een verzendetiket aanmaken, vul dan de postcode in van de ontvanger van uw pakje.
Hoe maak ik een verzendetiket aan? Hoelang blijft het geldig? Waar moet ik het kleven?
Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden aanbiedt, moet u uw pakje zelf terugsturen en op onze website, in de eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt een verzendetiket kopen. Dat is 3 maanden geldig, maar u vraagt het best aan de oorspronkelijke afzender hoeveel tijd u hebt om uw pakje terug te sturen. Het verzendetiket plakt u stevig met plakband op uw pakje. Het mag niet loskomen. Zorg dat het volledige verzendetiket leesbaar is. De barcode moet meteen zichtbaar zijn. Als u de originele verpakking opnieuw gebruikt, moet u het verzendetiket over het oorspronkelijke verzendetiket plakken. De oorspronkelijke barcode mag niet meer zichtbaar zijn.
Hoelang is een retourzending onderweg?
De tijd dat uw retourzending onderweg is, hangt af van de oorspronkelijke afzender van uw pakje. Als u daar meer over wilt weten, neemt u het best contact met hem op. bpost levert een nationale retourzending bij de oorspronkelijke afzender de dag nadat we ze ontvangen hebben. Een retourzending naar een buitenlandse webshop wordt vaak door de oorspronkelijke afzender zelf opgehaald en is meestal langer onderweg. U kan uw retourzending altijd volgen via Track & Trace of de My bpost app.
Hoe kan mijn klant zijn pakje naar mij terugsturen?
U hebt 2 mogelijkheden om een pakje door een klant te laten retourneren: 1. U betaalt de retourkosten zelf. In dat geval maakt u een retouretiket aan en stuurt u het naar uw klant. Hij kleeft het op uw pakje en geeft dat af in een Postkantoor of PostPunt. Let op: gaat het om een pakje in het buitenland? Weet dan dat de formule bpack Easy Retour alleen geldt voor pakjes geleverd in een land van de Europese Unie. 2. U betaalt de retourkosten niet zelf. In dat geval vraagt u uw klant om de retourkosten te betalen. Dan kan hij online op de site van bpost een retouretiket aanmaken, of daarvoor naar een Postkantoor of PostPunt gaan.
Mijn pakje is beschadigd. Krijg ik een nieuw, heb ik recht op een terugbetaling of een schadevergoeding? En wie betaalt de retourkosten?
Merkt u dat de inhoud van uw pakje is beschadigd, neem dan binnen de 7 dagen na ontvangst contact op met de oorspronkelijke afzender. Bezorg hem foto's van de beschadigde verpakking en inhoud, zodat hij voor een oplossing kan zorgen. Alleen de oorspronkelijke afzender van uw pakje kan een klacht indienen bij bpost.
Hoe bereid ik mijn retourzending voor?
Net zoals u een pakje verzendt. Als de doos van uw pakje nog in goede staat is, kan u die gebruiken om uw pakje terug te sturen. Verwijder wel het originele verzendetiket, of plak uw retouretiket erover. Check altijd eerst de instructies van de oorspronkelijke afzender of u nog iets moet doen voor u uw retourzending in uw Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt afgeeft of in een Pakjesautomaat achterlaat.
Hoe moet ik mijn retourzending inpakken?
Net zoals een gewone zending:
  • Bescherm de inhoud op de correcte manier.
  • Zorg voor een geschikte en stevige verpakking met de juiste afmetingen.
U kan een doos van bpost gebruiken of een eigen exemplaar. Als de doos van uw pakje nog in goede staat is, kan u die hergebruiken om uw pakje terug te sturen. Verwijder dan wel het originele verzendetiket, of plak uw retouretiket over het originele verzendetiket.
Kan ik dezelfde verpakking gebruiken of moet ik een nieuwe verpakking kopen?
Als de originele verpakking van uw pakje nog in goede staat is, mag u die opnieuw gebruiken om uw pakje terug te sturen. Verwijder wel het originele verzendetiket, of plak uw retouretiket erover.
Wat als mijn retourzending verloren gaat?
Het bedrijf of de persoon die de retourzending betaalt, heeft dan recht op een vergoeding. Als u de retourzending hebt betaald, kan u een vergoeding vragen. Die vergoeding houdt standaard de terugbetaling van de verzendingskosten in. Als u de optie 'Garantie en handtekening' kiest, hebt u recht op een compensatie voor goederen en voor documenten. Deze optie bestaat niet voor Bpack World Easy Return. Betaalt de oorspronkelijke afzender de retourzending, dan heeft hij recht op een vergoeding. Dat is het geval wanneer:
  • er een retouretiket in uw pakje zit.
  • u het pakje hebt geweigerd.
  • het pakje niet bij u kon worden geleverd.
Bent u de afzender, dan hebt u recht op een vergoeding. U kan hiervoor een aanvraag indienen bij onze klantendienst. Vul daarvoor het online formulier onderaan deze pagina in. 
Hoe weet ik wanneer mijn pakje is geleverd?
U kan uw pakje online volgen via Track & Trace en de My bpost app. Vul daar het barcodenummer in dat op het etiket van uw retourzending staat. Vul ook de juiste postcode in:
  • Zit er een retouretiket in uw pakje, dan is dat de postcode van het originele verzendetiket dat op het pakje kleeft.
  • Moet u zelf een verzendetiket aanmaken, dan is dat de postcode van de ontvanger van uw retourzending.
In de app krijgt u een melding wanneer uw pakje is geleverd. Als u zelf een verzendetiket maakt en koopt, kan u de optie 'Ontvangstbewijs' aanklikken. Dan krijgt u een sms of e-mail over de status van uw pakje:
  • Wanneer het pakje is geleverd.
  • Wanneer het pakje niet is afgegeven omdat er niemand bij de bestemmeling aanwezig is. Het wordt dan geleverd bij het dichtstbijzijnde Postkantoor of PostPunt.
  • Wanneer de bestemmeling het niet is komen afhalen in een Postkantoor of PostPunt.
Ik zie mijn retourzending niet bewegen via Track & Trace. Wie kan ik contacteren?
Als u uw retourzending verschillende dagen niet ziet bewegen, neem dan contact op met onze Klantendienst.
Kan ik mijn retourzending afgeven in een Postkantoor of PostPunt, aan de postbode of achterlaten in een Pakjesautomaat?
De postbode kan uw retourzending niet meenemen. U kan ze afgeven in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. De langste zijde van uw pakje mag dan maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte) maximaal 3 m. U kan ze ook in een pakjesautomaat achterlaten. In dat geval mag ze maximaal 42 x 31 x 58 cm meten. En als u dat wilt, komen we uw retourzending ook bij u ophalen. Uw pakje mag dan maximaal 30 kg wegen. Ook dan mag de langste zijde maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte maximaal 3 m. Het tarief voor een afhaling hangt af van waar we uw pakje moeten komen afhalen. Zo'n afhaling - een Collect on Demand voor pakjes - vraagt u bij voorkeur online aan, of telefonisch op de Klantendienst. Vraagt u een afhaling online voor 11.30 uur aan of telefonisch voor 12 uur, dan komt de postbode uw pakje(s) dezelfde dag nog ophalen tussen 12 en 17 uur. Contacteert u ons later op de dag, dan komt hij de volgende werkdag langs. Kleef op elk pakje een verzendetiket van bpost. Dat etiket is niet inbegrepen in de prijs van de afhaling op aanvraag.
Kan ik alleen pakjes van bpost traceren, of ook van andere pakjesbezorgers?
In de My bpost app kan u de pakjes van alle pakjesbezorgers volgen.
Krijg ik een bewijs dat mijn pakje succesvol werd geretourneerd?
Als u zelf een verzendetiket koopt op onze website of in een Postkantoor of PostPunt, kan u de optie Ontvangstbewijs kiezen. U krijgt dan een sms of een e-mail wanneer uw pakje is geleverd. U kan ook de status van uw pakje volgen via Track & Trace of de My bpost app met het barcodenummer op uw verzendetiket of Afgiftebewijs. U krijgt dan wel geen schriftelijk bewijs, maar u ziet online wanneer uw pakje is afgeleverd. Als contractuele klant kan u in Shipping Manager ook een verzendlijst maken, op voorwaarde dat u de afhaaldienst hebt gebruikt.
Moet ik foto's nemen van mijn beschadigde pakje?
Merkt u na ontvangst dat uw pakje is beschadigd, neem dan binnen de 7 dagen contact op met de afzender. Bezorg hem foto's van de beschadigde verpakking en inhoud, zodat hij voor een oplossing kan zorgen. Alleen de afzender kan een klacht indienen bij bpost.
Is een retouretiket hetzelfde als een verzendetiket?
Als de webshop zelf een etiket voorziet om uw bestelling terug te sturen, spreken we van een retouretiket. Als u zelf een etiket moet kopen op onze website of in onze eShop, een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt, spreken we van een verzendetiket