18 vragen
 voor het trefwoord « Zending naar het buitenland »

Als u goederen verzendt, moet u die altijd als pakje verzenden. Het tarief om een pakje naar het buitenland te verzenden hangt af van het gewicht, het formaat, de bestemming en de opties. Met bpost stuurt u pakjes tot 30 kg naar meer dan 220 landen. Maak uw verzendetiket online aan, via de eShop of ga naar een Postkantoor of PostPunt. Als contractuele klant vindt u alle informatie in Shipping Manager.

U kan uw pakje online volgen via Track & Trace of de My bpost app. Als u een account bij bpost hebt, volgt u uw pakje ook in de verzendtool van bpost. U hebt daarvoor het barcodenummer of de referentie van uw pakje nodig. Die gegevens staan op uw verzendetiket of kreeg u via e-mail, of het afgifte- of betalingsbewijs van het Postkantoor.

Om uw pakje naar het buitenland te verzenden, hebt u een verzendetiket nodig. Dat koopt u online, in de eShop, of in een Postkantoor of PostPunt. Of als contractuele klant maakt u uw etiket zelf aan via Shipping Manager. Voor een bestemming buiten de Europese Unie moet u ook douanedocumenten toevoegen.

U kan uw pakje naar het buitenland volgen als we die Track & Trace-informatie krijgen van onze buitenlandse collega's. Volg het in Track & Trace of via de My bpost app.

Indien u veel pakjes verzendt is het mogelijk eenvoudiger voor u dat u gebruikt maakt van onze afhaaldienst of Collect dienst, dan komen we uw pakjes tegen betaling bij u afhalen. Maak uw verzendetiket op voorhand online aan, of koop verzendetiketten of een voorgefrankeerde doos via onze eShop. Contractuele klanten maken hun verzendetiketten aan via Shipping Manager op het klantenportaal.

Voor de landen van de Europese Unie:

  • België
  • Bulgarije
  • Cyprus
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Estland
  • Finland
  • Frankrijk
  • Griekenland
  • Hongarije
  • Ierland
  • Italië
  • Kroatië
  • Letland
  • Litouwen
  • Luxemburg
  • Malta
  • Nederland
  • Oostenrijk
  • Polen
  • Portugal
  • Roemenië
  • Slovenië
  • Slowakije
  • Spanje
  • Tsjechië

Zweden Voor het Verenigd Koninkrijk voorlopig ook nog niet, maar door de brexit verandert dat begin 2021.

Er zijn enkele gebieden die niet tot het fiscale gebied van de EU

  • Steek uw zending in een stevige doos en vul de doos verder op met vulmateriaal zoals oude kranten. Dat mag een eigen doos zijn of een doos van bpost.
  • Plak de doos goed dicht. En zorg ervoor dat er geen etiketten meer op kleven van een vorige zending.
  • Controleer of de doos binnen de toegelaten afmetingen valt. De langste zijde mag maximaal 1,5 m zijn en alle zijden samen mogen maximaal 3 m zijn. Uw pakje mag niet meer dan 30 kg wegen.

Deze voorbereidingen zijn hetzelfde als u een pakje wil verzenden in België, binnen de EU en buiten de EU. De verzendkosten zijn wel verschillend.

De langste zijde van uw pakje mag maximaal 1,5 m lang zijn. En als u de afmetingen optelt, mag dat niet meer dan 3 m zijn (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte). Voor lichte pakjes gelden deze regels:

  • Pakje weegt maximaal 2 kg.
  • Langste zijde is maximaal 60 cm.
  • Alle afmetingen samen zijn maximaal 90 cm.
  • In geval van een rol: maximaal 60 cm lang en 20 cm diameter.

Andere pakjes mogen 30 kg wegen.

Als u een pakje verzendt naar een bestemming buiten de Europese Unie, moet u een CN23-formulier invullen, de factuur of pro-formafactuur erbij steken en eventueel een Enig Administratief Document toevoegen. U steekt die documenten in een plastic hoesje en plakt ze op het pakje.

  • Op het CN23-document vult u in detail in wat er in uw pakje zit. U plakt het etiket op de doos.
  • Voeg de originele factuur of pro-formafactuur toe en 3 kopieën.
  • Als de zending meer dan € 1000 waard is, is ook een Enig Administratief Document verplicht.

U volgt uw pakje via Track & Trace of de My bpost app. In de app hebt u de mogelijkheid om statusmeldingen in te stellen. Vanaf het moment dat uw pakje in het buitenland zit, zijn we afhankelijk van informatie van onze buitenlandse collega's.

Indien u veel pakjes verzendt is het mogelijk eenvoudiger voor u dat u gebruikt maakt van onze afhaaldienst of Collect dienst, dan komen we uw pakjes tegen betaling bij u afhalen. Pakjes afgeven kan u zelf:

  •  In een MassPost Center (voor meer dan 20 pakjes per dag).
  • In een Postkantoor – in sommige kantoren vindt u speciale Pakjesbussen.
  • In een PostPunt.
  • In een PakjesPunt.
  • In een Pakjesautomaat.

Als de douane het pakje vrijgeeft, wordt het door de lokale post bij de bestemmeling geleverd.

De douane heeft het recht om uw pakje te openen voor een inklaring of bij een vermoeden van misdrijf of fraude.

U vindt Pakjesbussen in heel wat Postkantoren. Het deponeren van uw pakje gaat snel en gemakkelijk. De Pakjesbussen staan in het kantoor of in een portaal dat 24/7 open is. Sommige Pakjesbussen hebben een scanner. Uw pakje wordt dan gescand op het moment van afgifte. Als de Pakjesbus geen scanner heeft, hebt u geen Afgiftebewijs.

Onze partner in het buitenland is verantwoordelijk voor de levering van uw pakje in het buitenland. Voor vragen kan u wel terecht bij de klantendienst van bpost.

Voor pakjes naar het buitenland bestaan er geen voorgefrankeerde dozen.

Als de douane uw pakje tegenhoudt, ontvangt u daar een melding van. Wellicht ontbreekt er dan informatie. Om ervoor te zorgen dat de bestemmeling uw pakje ontvangt, zal hij die informatie moeten bezorgen en de kosten betalen.