15 vragen
 voor het trefwoord « Online tools »
Hoe volg ik de status van mijn ingediende aanvragen op via de Customer Support Tool?
Bij het indienen krijgt u een dossiernummer. Met dit dossiernummer kan u uw aanvraag opvolgen in het menu ‘Overzicht van mijn aanvragen’. Wanneer uw dossier wordt afgesloten of wanneer de verzendstatus van uw pakje wijzigt, brengen we u op de hoogte via e-mail. Deze e-mail wordt verstuurd naar het opgegeven e-mailadres bij het indienen van de aanvraag. Naast uw ingediende aanvragen kan u ook die van uw collega’s opvolgen.
Kan ik zelf een openstaande klacht afsluiten?
Ja, als businessklant kan u dit zelf via de Customer Support tool op het Business portaal. Zoek de klacht op via het dossiernummer en sluit ze af.  
Hoe krijg ik toegang tot de Customer Support Tool?
Als u een login heeft voor ons Business Portaal, dan heeft u automatisch toegang. U vindt de Customer Support Tool tussen de verschillende applicaties nadat u bent ingelogd.

Heeft u een contract met bpost, maar nog geen account? Dan kan u een account aanmaken via de overzichtspagina van onze online tools. Selecteer uit de lijst de online tool waarvoor u een account wil aanmaken. Zo krijgt u ook automatisch toegang tot de Customer Support Tool.
Waarvoor dient de Customer Support Tool?
Via de Customer Support Tool kan u klachten over niet-geleverde, beschadigde of teruggestuurde pakjes met verzendetiketten aangemaakt onder een bpack-contract registreren. U kan meteen zien of u een aanvraag kan indienen en welke documenten hiervoor nodig zijn. Dit is eveneens de enige tool waar u uw ingediende aanvragen – via om het even welk kanaal – digitaal kan opvolgen. Daarnaast krijgen aanvragen, ingediend via deze tool, prioriteit. Ontdek hoe de tool werkt in onze korte demo.
Ik vind mijn aanvraag niet terug in de Customer Support Tool in het overzicht. Wat nu?
U vindt in het overzicht alle aanvragen terug waarbij uw klantnummer (PRS-nummer) werd geregistreerd.
  • Indien u via de Customer Support Tool uw aanvraag heeft ingediend en u ontving geen dossiernummer, dan is er mogelijk iets misgelopen en raden we aan deze opnieuw in te dienen.
  • Indien u uw dossiernummer niet terugvindt, raden we u aan om de klantendienst te contacteren.
Kan ik een aanvraag heropenen in de Customer Support Tool?
Zodra uw aanvraag is afgesloten, is het niet mogelijk om deze te heropenen of een nieuwe aanvraag voor hetzelfde pakje in te dienen.
Krijgt mijn klacht ingediend via de Customer Support Tool de hoogste prioriteit?
Pakjesklachten die via deze weg binnenkomen, bevatten al de informatie en documenten die bpost nodig heeft om het dossier te behandelen. Dit zorgt dat uw dossier snel en efficiënt kan worden behandeld. Ook in drukke periodes krijgen deze aanvragen prioriteit.
Voor welke pakjes kan ik via de Customer Support Tool een klacht indienen?
U kan alle pakjes terugvinden via de Customer Support Tool waarvoor u een verzendetiket heeft aangemaakt via uw bpack-contract. U kan voor elk van deze pakjes een klacht indienen. Als u verzendetiketten aanmaakt zonder bpack-contract dan verwijzen we u in de tool door naar de online formulieren die op de website staan om uw aanvraag in te dienen.
Wat is het verschil tussen Shipping Manager en de Customer Support Tool?
De Customer Support Tool vervangt Shipping Manager niet. Shipping Manager blijft de toepassing om uw verzendetiketten aan te maken en de verzendstatus van uw pakjes op te volgen. Gebruik de Customer Support Tool bij het mislopen van een levering.
Wie heeft er binnen mijn bedrijf toegang tot de Customer Support Tool en hoe kan ik iemand toegang geven?
Iedereen binnen uw bedrijf met een login voor ons Business Portaal kan gebruikmaken van de Customer Support Tool. Zo kan u een collega toegang geven:
  • Log in en klik bovenaan op het contractnummer
  • Selecteer ‘Mijn gebruikers’ in de linkernavigatie
  • Maak in de volgende stap een nieuwe gebruiker aan
  • Wat zijn de technische vereisten om de Customer Support Tool te gebruiken?
    Wanneer u toegang heeft tot ons Business Portaal heeft u automatisch toegang tot de Customer Support Tool. De tool wordt niet geïnstalleerd op uw computer. Het is een webtool die compatibel is met de meeste internetbrowsers. (Voorlopig niet toegankelijk via Microsoft Edge.)
    Voor welke pakjes kan ik een aanvraag indienen via de Customer Support Tool?
    U kan enkel aanvragen indienen voor niet-geleverde, beschadigde of teruggestuurde pakjes met verzendetiketten aangemaakt onder een bpack-contract. Voor andere producten kan u geen aanvraag indienen. Via het menu ‘Nieuwe aanvraag ander product’ krijgt u een overzicht van alle mogelijke webformulieren om andere productvragen in te dienen.
    Kan ik een aanvraag indienen via de Customer Support Tool zonder dat ik over alle documenten beschik?
    Ja, u ontvangt dan een aanvraagnummer en een overzicht van de ontbrekende documenten. Laad vervolgens zo snel mogelijk de nodige documenten op onder het juiste dossiernummer. U heeft daarvoor 7 dagen tijd. Daarna wordt uw aanvraag automatisch afgesloten. U kan altijd uw onvolledige dossiers raadplegen en aanvullen via het menu ‘Overzicht van mijn aanvragen’.
    Ik vind mijn pakje niet terug via de Customer Support Tool. Wat nu?
    Zorg ervoor dat u bent ingelogd met de juiste logingegevens die toegang geven tot het gewenste bpack-contract. Als u meerdere bpack-contracten hebt en ook meerdere logins op het Business Portaal, gebruik dan de login waaraan het contract gelinkt is waarvoor het verzendetiket is aangemaakt. Bent u juist ingelogd, maar vindt u uw pakje niet terug? Contacteer dan onze klantendienst.
    Hoe en waar maak ik een verzendetiket aan?
    U koopt uw verzendetiketten voor uw pakjes tot 30 kg:
    • online in onze verzendtool of My bpost app. U print uw verzendetiket en kleeft het op uw pakje. Wie geen printer heeft, kiest 'Print mijn verzendetiket' en laat het printen in een Postkantoor of Postpunt.
    • in de eShop. U vindt er ook voorgefrankeerde dozen voor pakjes van maximum 1 kg.
    • in een Postkantoor of PostPunt
    Voor Expreszendingen koopt u uw verzendetiket in een Postkantoor of PostPunt. Als contractuele klant maakt u het makkelijkst verzendetiketten aan in Shipping Manager. Tip voor uw verzendetiket: steek het eerst in een plastic kaftje of overplak het met transparante plakband. Het etiket moet tegen een beetje regen kunnen.