14 vragen
 voor het trefwoord « Verzendmogelijkheden »
Wat mag ik niet verzenden met bpost?
De huidige postwetgeving verbiedt het verzenden van brieven of pakjes met volgende inhoud: Gevaarlijke stoffen; chemicaliën; explosieven; ontvlambaar, radioactief, biologisch en/of besmettelijke stoffen; voedsel en plantaardige producten Drugs, verdovende middelen en psychotrope stoffen Wapens, messen, dolken en elk ander puntig, scherp of snijdend voorwerp Levende dieren of parasieten  Voorwerpen die zichtbaar in strijd zijn met de goede zeden of de openbare orde Voorwerpen, geschriften of stoffen waarvan de import, export, circulatie, distributie, het gebruik en het bezit in het algemeen bij wet of regelgeving verboden is Voorwerpen die door hun vorm, aard of verpakking gevaarlijk zijn voor mensen of andere zendingen, die postapparatuur of eigendom van derden kunnen beschadigen of bevuilen Effecten aan toonder, muntstukken, bankbiljetten, sieraden (behalve namaakjuwelen met een maximumwaarde van € 500), kostbare materialen (tenzij die verzonden worden in een gesloten enveloppe met waardeverklaring – ze mogen internationaal aangetekend verzonden worden met de aangegeven waarde, maar alleen als het land van bestemming ook deze dienst aanbiedt). Voorwerpen die onder het strafwetboek vallen of onder strafbepalingen die een inbreuk zijn op speciale wetten Gassen onder druk, giftige of bijtende stoffen, organische brandstoffen en peroxiden Er zijn uitzonderingen op de regel in de postwetgeving. Lees er meer over in onze algemene voorwaarden.
Hoe verzend ik zo veilig mogelijk een breekbaar pakje met bpost?
Tips om een breekbaar pakje te verzenden: Zorg ervoor dat 2 breekbare voorwerpen elkaar niet raken, steek er iets tussen. Vul de lege ruimte in de doos op met noppenfolie of een ander materiaal. bpost heeft geen specifieke verzendingsmanier voor breekbare voorwerpen. Om uw pakje met garantie te verzenden om eventuele schade vergoed te krijgen, duidt u in de online verzendtool de optie ‘Garantie (tot € 500)’ aan. Of u vraagt ernaar in het Postkantoor of PostPunt. U betaalt daarvoor extra. Als contractuele klant hoeft u in Shipping Manager alleen de optie ‘Garantie’ aan te vinken en het soort garantie te kiezen dat u wil.
Wordt een pakje waarop ‘breekbaar’ staat met extra zorg behandeld?
Uw pakje met breekbare inhoud wordt met evenveel zorg behandeld als de andere zendingen. Daar is geen aparte aanpak voor. Om uw pakje met garantie te verzenden om eventuele schade vergoed te krijgen, duidt u in de online verzendtool de optie ‘Garantie (tot € 500)’ aan. Of u vraagt ernaar in het Postkantoor of PostPunt. U betaalt daarvoor extra. Als contractuele klant hoeft u in Shipping Manager alleen de optie ‘Garantie’ aan te vinken en het soort garantie te kiezen dat u wil.
Ik heb een pakje verzonden. Hoe ontvang ik een betalingsbewijs of factuur?
Als u online uw verzendetiketten aanmaakt, duidt u – voor u betaalt – in het winkelmandje aan dat u een betalingsbewijs of factuur wil ontvangen. Achteraf een bewijs vragen, kan niet.
Hoe verzend ik een pakje via een Pakjesautomaat?
U kan uw pakje verzenden door het achter te laten in een van onze Pakjesautomaten. Die vindt u overal in België, in de buurt van supermarkten, stations, kantoorgebouwen ... Een pakje verzenden via een Pakjesautomaat met scherm Ga met uw pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in uw buurt. Scan de code op uw verzendetiket of toets de barcode manueel in. Steek het pakje in de locker die automatisch opengaat. Als de locker te klein is, duwt u op het scherm op 'Meld een probleem' en sluit u de locker. Een grotere locker gaat dan open. Sluit de deur en bevestig op het scherm. Een pakje verzenden via een Pakjesautomaat zonder scherm Ga met uw pakje, waarop reeds een verzend- of retouretiket kleeft, naar een Pakjesautomaat in uw buurt. Open de My bpost app en zorg dat bluetooth en locatievoorzieningen zijn ingeschakeld op uw smartphone. Klik onderaan in de app op ‘Verzenden’ en daarna op ‘Voeg een zending toe’. Volg de stappen om de Pakjesautomaat en een gepaste locker te selecteren. Plaats uw pakje in de locker en sluit het deurtje. De postbode komt elke werkdag de lockers leegmaken. U ontvangt dan een bevestigingsmail (kijk zeker ook even na in je ongewenste berichten). U kan uw pakje vervolgens eenvoudig volgen via de My bpost app of Track & Trace.  
Heeft bpost een dienst voor snelle leveringen?
Euro-Sprinters is onze koerierdienst voor dringende leveringen. Als u vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd.
Welke leveringsmogelijkheden biedt bpost aan?
U kan kiezen uit verschillende leveringsmogelijkheden: Op een thuis- of werkadres In een van de 2300 Afhaalpunten van bpost: Postkantoor PostPunt PakjesPunt Pakjesautomaat
Hoe verzend ik mijn pakje aangetekend?
Het is mogelijk om een pakje met garantie te verzenden. Dat betekent dat de ontvanger moet tekenen voor ontvangst en u een garantie hebt tot € 500 als uw pakje verloren of beschadigd raakt. Om uw pakje met garantie te verzenden, duidt u in de online verzendtool de optie ‘Garantie (tot € 500)’ aan. Of u vraagt ernaar in het Postkantoor of PostPunt. U betaalt daarvoor extra. Als contractuele klant hoeft u in Shipping Manager alleen de optie ‘Garantie’ aan te vinken en het soort garantie te kiezen dat u wil.
Wat zijn de mogelijkheden om de inhoud van mijn pakje te beschermen?
Zorg voor een geschikte en stevige verpakking met de juiste afmetingen. U kan zowel een doos van bpost gebruiken als een eigen exemplaar. Vul de lege ruimte in de doos op met noppenfolie of een ander materiaal. Als de inhoud echter waardevol en/of breekbaar is kan u een garantie nemen op uw pakje. Dan is de inhoud beschermd tot € 500 (als contractuele klant kan u een garantie van meer dan € 500 kiezen). Documenten zijn beschermd tot € 15.
Is mijn pakje standaard beschermd tegen schade, diefstal en verlies of heb ik een extra garantie nodig?
Met een gewoon verzendetiket, zonder extra opties, vergoeden we alleen de verzendkosten van uw pakje als we zelf verantwoordelijk zijn voor het verlies of de beschadiging. U kan wel een betalende garantie nemen. Duid online de optie 'Garantie (€ 500)' aan. Als contractuele klant kan u een garantie van meer dan € 500 kiezen.
Kan ik de plaats of het tijdstip van een levering aanpassen?
Zodra u uw verzendetiket op uw pakje hebt geplakt en het in een van de Afgiftepunten van bpost hebt gedeponeerd of bpost heeft het afgehaald, kan u de verzendgegevens niet meer aanpassen. Uw bestemmeling kan wel online of via de My bpost app zijn leveringsvoorkeuren (voor alle pakjes of per pakje) wijzigen.
Kan ik mijn pakje aan de postbode meegeven voor verzending?
Om praktische redenen is het niet mogelijk om uw pakje via de postbode te verzenden.
Hoe raakt mijn pakje het snelst bij de bestemmeling?
U stuurt uw pakje het snelst met onze koerierdienst Euro-Sprinters. Als u vandaag een bestelling plaatst, dan wordt die vandaag nog opgehaald en geleverd. Ook met bpost gaat het snel. Want als u een pakje verzendt, proberen we dat de volgende werkdag te bezorgen.
Wat doe ik als ik een belangrijk pakje wil verzenden?
Als u een verzendetiket maakt, kan u deze opties kiezen: Garantie en handtekening: uw pakje is beschermd tegen beschadiging en verlies. En de postbode vraagt een handtekening voor ontvangst. Ontvangstbewijs: u ontvangt een sms of e-mail als het pakje is afgegeven, als het pakje niet kon worden afgegeven of als de bestemmeling het pakje niet kwam afhalen in het Postkantoor of PostPunt.