10 vragen
 voor het trefwoord « Een pakje ontvangen »

Wij proberen steeds alle nationale pakjes de eerstvolgende werkdag af te leveren. U kan via Track & Trace en de My bpost app steeds de status van uw pakje volgen. Het aangegeven tijdslot is een indicatie, 95% van de pakjes wordt binnen dat tijdslot geleverd.

Wanneer een zending van buiten de Europese Unie in België aankomt, wordt het pakje aan de douane overgemaakt. Het proces gaat als volgt:

Veiligheidscontrole

De douane voert een veiligheidscontrole uit op alle goederen die van buiten de Europese Unie België binnenkomen. Voor al die goederen kijkt de douane na of de invoering ervan in België is toegestaan. Indien niet, (bijvoorbeeld vermoedelijke namaakgoederen, wapens of medicijnen) houdt de douane uw pakje tegen.

Inklaring van het pakje

Bij de zogeheten inklaring van uw pakje worden de douanerechten, btw en eventuele andere kosten (zoals anti-dumpingrechten en milieurechten) berekend. Die dient u als ontvanger bij de levering te betalen.

Levering van het pakje

Zodra de douane de goederen vrijgeeft, zorgt bpost voor de levering. De eventuele douanekosten dient u aan bpost te betalen. Dat kan op 2 manieren:

• Het exacte bedrag in cash

• Via de Payconiq by Bancontact app of een banking app die Payconiq by Bancontact ondersteunt

Hou er rekening mee dat het volledige proces enkele dagen kan duren. Via Track & Trace kan u de status van uw zending opvolgen. Daar krijgt u ook melding als u nog formaliteiten moet vervullen en eventuele kosten bij levering moet betalen.

bpost zendt uw pakje terug naar de afzender in de volgende gevallen:

• Als de afzender een verkeerd adres van de Pakjesautomaat heeft ingegeven.

• Als de afzender uw e-mailadres niet (correct) vermeldt. Hierdoor kunnen we u niet informeren over uw pakje.

• Als u na 5 kalenderdagen uw pakje niet uit de Pakjesautomaat hebt gehaald.

Contacteer de afzender om uw pakje toch nog te kunnen ontvangen.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom uw pakje niet is geleverd in een Pakjesautomaat:

  • De Pakjesautomaat was vol of buiten gebruik door een technisch defect.
  • Uw pakje was te zwaar of te groot voor levering in een Pakjesautomaat.
  • Sommige pakjes mogen niet geleverd worden in een Pakjesautomaat, zoals een aangetekende zending (handtekening vereist) of een zending met betaling bij levering

Indien we uw pakje niet kunnen leveren in een Pakjesautomaat, zullen we het leveren in een ander Afhaalpunt dichtbij. U wordt daarvan sowieso op de hoogte gebracht via Track & Trace en de My bpost app.

U kan eenvoudig uw pakje uit een Pakjesautomaat halen door de barcode te scannen die u via de My bpost app of e-mail hebt ontvangen. Hebt u gekozen voor een rechtstreekse levering in een Pakjesautomaat, dan ontvangt u ook een QR-code en zescijferige code waarmee u uw pakje kan afhalen. Scan of geef uw code in en de locker waar uw pakje ligt springt vervolgens open. Haal uw pakje eruit en sluit de locker.

Zodra uw pakje in de Pakjesautomaat wordt afgeleverd, hebt u 5 kalenderdagen tijd om het af te halen (geen verlenging mogelijk). Op de 6de dag zenden we het pakje terug naar de afzender.

In dit geval kan u best met ons contact opnemen. Dit kan bij voorkeur via het online formulier onderaan deze pagina.

Bij een pakje met betaling bij levering aan huis, zijn er verschillende betaalmogelijkheden:

Cash betalen

U kan cash betalen aan de postbode, maar dan moet u wel het exacte bedrag afgeven.

Mobiel betalen

U kan ook mobiel betalen met uw banking app of de Payconiq by Bancontact app. De postbode maakt dan een QR-code aan die u scant met uw banking app. Daarna ontvangen jullie beiden een bevestiging van de betaling.

De postbode levert uw pakje met betaling bij levering in een Postkantoor of een PostPunt als:

  • U niet thuis bent.
  • U het exacte bedrag niet cash of mobiel kan betalen
  • U wil betalen met een debet- of kredietkaart.
  • Het om een bedrag gaat van meer dan 1000 euro.

U kan uw pakje aan de postbode betalen via de Payconiq by Bancontact app of via een van de volgende banking apps die de Payconiq by Bancontact-functionaliteit aanbiedt: KBC, BNP Parisbas Fortis, Belfius, ING, Argenta, AXA bank, ABK bank, Bank Van Breda, Beobank, CBC banque, CPH banque, Crelan, Deutsche Bank, Fintro, Hello Bank Keytrade, Nagelmackers, VDK spaarbank.

Het maximumbedrag is afhankelijk van de betalingslimieten van uw bank. Indien die limiet wordt overschreden, krijgt u meteen een melding. In dat geval zijn er 2 mogelijkheden:

• U betaalt cash het exacte bedrag aan de postbode en ontvangt meteen uw pakje

• Uw pakje gaat naar het Postkantoor of Postpunt in uw buurt waar u het de volgende werkdag betaalt met een debet- of kredietkaart.