45 vragen
 voor het trefwoord « Aanvraag van een nummerplaat »
Wat is de leveringstermijn van een nummerplaat? Wanneer ontvang ik mijn nieuwe nummerplaat?
  • vόόr 18u via WebDIV bestelling afgerond en doorgestuurd: dan wordt de nummerplaat de volgende werkdag geleverd.
  • na 18 uur via WebDIV bestelling afgerond en doorgestuurd: levering werkdag +2
Zorg steeds voor gepast cash geld (ook voor spoedprocedure) zodat je de postbode kan betalen, zo niet kan de postbode je nummerplaat niet bezorgen. Als je je nummerplaat sneller wil ontvangen dan de normale weg, kan je betalen voor de SPOEDPROCEDURE mits aan bpost een supplement van €80, eveneens cash, bij te betalen aan de koerier.
Als de aanvraag tot inschrijving via spoedprocedure wordt ingediend:
  • vόόr 13u via WebDIV , aan de loketten of in de antennes: dan kan de nummerplaat nog dezelfde werkdag vóór 22u worden geleverd
Opmerking: zaterdagen, zondagen of feestdagen zijn geen werkdagen.
Hoe wordt mijn nieuwe nummerplaat of inschrijvingsbewijs geleverd? Wat als ik niet thuis ben?
bpost zorgt voor de levering van de nieuwe nummerplaat en/of het inschrijvingsbewijs van je voertuig. Je kan de leveringsplaats zelf kiezen: op je thuisadres, een ander adres, een Postkantoor of een PostPunt. De postbode komt langs op het door jou gekozen adres en je betaalt het exacte bedrag contant of elektronisch aan de postbode. Het is niet langer mogelijk om nummerplaten aan de loketten van de DIV af te halen. Enkel een duplicaat van de plaat in ruil voor de oude plaat kan je er verkrijgen. Meer info over de levering en prijs.  Als je niet het exacte bedrag kan betalen aan onze postbode of je bent niet aanwezig, dan zal de postbode een afwezigheidsbericht laten in je brievenbus. Op dat bericht staat waar (Postkantoor of PostPunt) en vanaf wanneer jijzelf of iemand anders je nummerplaat of inschrijvingsbewijs kan komen afhalen en betalen. Je kan deze tot 30 dagen na onze eerste afleverpoging komen afhalen. Neem zeker ook je afwezigheidsbericht mee. Indien je een tweede aanbieding wenst op een datum die je past, kan je deze nieuwe aanbieding online inplannen. Twee weken na de eerste afleverpoging proberen we sowieso opnieuw om je nummerplaat of inschrijvingsbewijs te leveren. Ervaar je een probleem, neem dan contact op met onze klantendienst (bereikbaar op werkdagen van 8 tot 19 u.) via het nummer 0800 96 005. Wat gebeurt er als ik afwezig ben tijdens de spoedlevering? Wanneer je afwezig bent voor een spoedlevering, zal de bezorger een afwezigheidsbericht achterlaten in je brievenbus. Je pakje met de nummerplaat en/of het inschrijvingsbewijs worden dezelfde dag voor 22.00 uur nog een tweede keer aangeboden.
Hoe kan ik makkelijk mijn pakje met mijn nieuwe nummerplaat volgen?
Om de status van de levering van je nummerplaat te kennen, volstaat het om het refertenummer van je aanvraag tot inschrijving in te geven op onze Track & Trace. Indien je de aanvraag hebt ingediend via het Internet (WebDIV), de referte - beginnend met de letter W gevolgd door zeven cijfers - staat op het bewijs van inschrijving dat je van je verzekeraar hebt gekregen. Indien je aanvraag gebeurde op papier, staat de referte - bestaande uit 9 cijfers - bij de barcode op het aanvraagformulier in vak V5 of X12.
Waar kan ik mijn nummerplaat en/of inschrijvingsbewijs laten leveren?
Je kan kiezen waar je je nummerplaat en/of inschrijvingsbewijs laat leveren: op je thuisadres, op het adres van de verzekeraar, je garagist …
Hoeveel kost een nieuwe nummerplaat en hoe betaal ik ze?
De tarieven voor levering:
  • normale of gepersonaliseerde nummerplaat: € 30
  • duplicaat: € 30
  • spoedlevering: € 110
  • transitnummerplaten: € 75
  • inschrijvingsbewijs: € 26
Je betaalt je nummerplaat op het moment dat je ze van de postbode krijgt of afhaalt in een Postkantoor of PostPunt. Kies je voor thuislevering, dan betaal je je nummerplaat cash en gepast aan de postbode of koerier die ze levert. Kan je op dat moment niet betalen, dan krijg je van hem of haar een Afwezigheidsbericht. Daarmee kan je je nummerplaat vanaf de volgende werkdag afhalen in het Postkantoor of PostPunt dat op het document staat. In een Postkantoor of PostPunt dat op zaterdag open is, kan je ze - met het Afwezigheidsbericht - ook op zaterdag afhalen. In het Postkantoor of PostPunt kan je cash, met Bancontact en met je krediet- of bpaidkaart betalen. Het bedrag dat je voor de aanmaak en levering van je nummerplaat betaalt, is vastgelegd in een Koninklijk Besluit. Wil je daar meer over weten, neem dan contact op met de DIV op help.div@mobilit.fgov.be.
De afmetingen van mijn nieuwe nummerplaat komen niet overeen met de plaats die op mijn wagen is voorzien. Verkeerde formaat nummerplaat ontvangen. Wat moet ik doen?
Check of je de juiste nummerplaat aankruiste op de inschrijvingsaanvraag. Als je verzekeraar de aanvraag deed, vraag eerst na of de inschrijvingsaanvraag correct werd ingevuld. Als het verkeerd op de inschrijvingsaanvraag stond, dan moet je een nieuwe nummerplaat aanvragen en opnieuw betalen. Als de inschrijvingsaanvraag het juiste formaat weergaf, stuur dan je inschrijvingsaanvraag door naar onze klantendienst via www.bpost.be/support met vermelding van het dossiernummer. Gelieve er ook bij te vermelden welk formaat je ontving . Hiervoor moet je eerst een dossier openen, je kan ons hiervoor telefonisch contacteren (0800 96 005).
Mijn nieuwe nummerplaat/inschrijvingsbewijs, ontvangen via bpost, is beschadigd. Wat moet ik doen?
Als de nummerplaat beschadigd is op het moment van levering door de postbode (zichtbaar aan geschonden karton, geplooid), dien je de zending te weigeren en niet te betalen. De postbode noteert op de zending: geweigerd wegens beschadiging. De nummerplaat keert terug naar bpost en er zal een nieuwe nummerplaat (met dezelfde letter/cijfercombinatie) opgestuurd worden naar het adres van de titularis van de nummerplaat (dit adres kan dus afwijken van het oorspronkelijk door jou gevraagde adres). Aangezien de nummerplaat opnieuw gedrukt zal worden, kan de levering tot 7 werkdagen duren. Je betaalt in dit geval enkel op moment van levering van de niet beschadigde nummerplaat. Als je de nummerplaat niet weigerde op moment van levering en dus ook betaalde:
  • Ofwel: De beschadigde nummerplaat + aanvraagformulier opsturen naar DIV. In vak X1 moet een kruisje geplaatst worden naast (2) "plaat beschikbaar". In vak "X10" (eventuele bijkomende inlichtingen) schrijf je "aanvraag duplicaat beschadigde plaat”. Op het formulier moet het verzekeringsvignet gekleefd worden. De beschadigde plaat zelf moet de melding bevatten "dit is een beschadigde plaat in ruil voor een duplicaat, zie bijgevoegd formulier, niet schrappen”. Zo zal het personeel van de DIV ervoor zorgen dat de plaat niet per vergissing geschrapt wordt. Je krijgt een nieuwe nummerplaat aangeleverd met dezelfde letter/cijfercombinatie en betaalt nogmaals bij levering. Duur: ong. 2 weken. Als het gaat om een beschadigd inschrijvingsbewijs: zelfde procedure, het beschadigde exemplaar moet bij het aanvraagformulier gevoegd worden.
  • Ofwel: je gaat naar een DIV kantoor (1 per provincie) en je bestelt daar een duplicaat. Na 3 dagen kan je daar dan opnieuw terecht om je duplicaat op te halen. In dit geval kan je ervoor kiezen om met de beschadigde nummerplaat te blijven rijden en deze pas in te leveren op het moment je de nieuwe gaat afhalen en betaalt.
Kan ik mijn nieuwe nummerplaat rechtstreeks bij de DIV gaan afhalen om extra kosten te vermijden?
Neen, aan de loketten van de DIV kunnen geen nummerplaten meer afgehaald worden. Nummerplaten worden uitsluitend geleverd door bpost.
De verzekering heeft de verkeerde adresgegevens doorgegeven. Kan ik dit aanpassen?
Noch de verzekeraar, bpost of de DIV kunnen hier iets aan wijzigen eenmaal de aanvraag uitgevoerd werd.
Waar blijft mijn nummerplaat? Kan ik ze vandaag nog in het sorteercentrum, het Postkantoor of de DIV afhalen?
Je kan de leveringsstatus van je nummerplaat volgen via Track & Trace. Daar vul je je plaatnummer of het refertenummer van je aanvraag tot inschrijving in. De dag van je bestelling kan je je nummerplaat nergens gaan afhalen, ook niet bij de DIV en in het sorteercentrum. Je nummerplaat wordt de volgende werkdag geleverd bij je thuis, in het Postkantoor of PostPunt van je keuze of op een adres dat je zelf kiest. Bijvoorbeeld je werk, je garage of je verzekeraar. Bij levering betaal je het bedrag van je nummerplaat cash en gepast aan de postbode. Heb je ze sneller nodig, vraag dan op je aanvraag tot inschrijving een spoedlevering aan. Wanneer je die aanvraag vóór 13 uur indient, wordt je nummerplaat nog dezelfde dag vóór 22 uur geleverd. Voor zo’n spoedlevering betaal je een supplement van € 80, dus € 110 in totaal voor een nummerplaat en € 106 voor een inschrijvingsbewijs alleen. Wanneer er op het leveringsadres niemand opendoet, laat de postbode een Afwezigheidsbericht achter in de brievenbus. Daarop staat vanaf wanneer en in welk Postkantoor of PostPunt je je nummerplaat de volgende werkdag kan afhalen. In een Postkantoor of PostPunt dat op zaterdag open is, kan je ze - met het Afwezigheidsbericht - ook op zaterdag afhalen.
De postbode heeft geen afwezigheidsbericht achtergelaten. Waar kan ik mijn nummerplaat afhalen?
Via Track & Trace zie je in welk Postkantoor of PostPunt je je nummerplaat kan afhalen. Daarvoor heb je de streepjescode van je pakje met je nummerplaat nodig. Ook die streepjescode vind je in Track & Trace. Je mag ons altijd melden dat de postbode geen afwezigheidsbericht heeft achtergelaten via het online formulier onderaan deze pagina
Kan ik via bpost of de DIV mijn nummerplaat volgen? Welk refertenummer moet ik ingeven?
Je kan via bpost je nummerplaat volgen. Via Track & Trace vul je je plaatnummer of het refertenummer van je aanvraag tot inschrijving in. Als je je nummerplaat via je verzekeraar in WebDIV hebt aangevraagd, staat het refertenummer – een W gevolgd door 7 cijfers – op de bevestiging van inschrijving die je van je verzekeraar krijgt. Doe je de aanvraag tot inschrijving op papier, dan staat het refertenummer van 9 cijfers op het aanvraagformulier onder de streepjescode in vak V5 of X12.
Moet ik de beschadigde nummerplaat vervangen? Hoe werkt dat en wie betaalt dat?
Wij vervangen je beschadigde nummerplaat. Hoe? Als je op het moment dat de postbode je nummerplaat levert, ziet dat ze is beschadigd of geplooid, moet je ze weigeren. De postbode, het Postkantoor of het PostPunt neemt ze terug. Je hoeft ze dan niet te betalen. Je betaalt pas wanneer je nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken wordt geleverd. Die levering gebeurt op je officiële adres en kan tot 7 werkdagen duren. Als je de nummerplaat aanvaardt en ook betaalt, heb je 2 mogelijkheden om je beschadigde kentekenplaat te vervangen. 
  • Stuur je nummerplaat en je aanvraag tot inschrijving op naar de DIV.
    • Plaats in vak X1 een kruisje naast ‘Plaat beschikbaar’.
    • Schrijf in vak X10 ‘Aanvraag duplicaat beschadigde plaat’.
    • Kleef het verzekeringsvignet op het formulier.
    • Kleef op de nummerplaat de melding ‘Dit is een beschadigde plaat in ruil voor een duplicaat, zie bijgevoegd formulier, niet schrappen.’ Je krijgt dan binnen de 2 weken een nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken toegestuurd. Ook voor die levering betaal je cash en gepast aan de postbode.
  • Ga naar een DIV-kantoor en bestel daar een duplicaat. Na 3 dagen kan je je duplicaat daar afhalen. Je mag dan met je beschadigde nummerplaat rijden en ze pas inleveren wanneer je de nieuwe nummerplaat afhaalt en betaalt.
Wat is de wachttijd voor een nummerplaat? Wanneer krijg ik ze?
Als je verzekeraar je nummerplaat vóór 18 uur via WebDIV bestelt, bezorgt de postbode je nummerplaat de volgende werkdag. Als je verzekeraar je nummerplaat na 18 uur via WebDIV bestelt, levert de postbode ze 2 werkdagen later. Als je vóór 13 uur via je verzekeraar, een DIV-antenne of het DIV-loket in Brussel een spoedlevering aanvraagt, levert de koerier je nummerplaat nog dezelfde dag vóór 22 uur.
Bestaat er een spoedlevering voor een nummerplaat? En hoe vraag ik die aan?
Ja, er bestaat een spoedlevering om je nummerplaat sneller geleverd te krijgen. Op de aanvraag tot inschrijving duid je aan dat je een spoedlevering wil. Je verzekeraar moet je aanvraag dan wel vóór 13 uur indienen. Je nummerplaat wordt dan dezelfde werkdag nog vóór 22 uur geleverd. Voor zo’n spoedlevering betaal je € 80 extra. Het totale bedrag komt dan neer op € 110. Je betaalt dit cash en gepast aan de koerier. Als je niet thuis bent, wordt je nummerplaat dezelfde dag nog vóór 22 uur een 2de keer aangeboden. Vermeld voor een spoedlevering zeker je gsm- of telefoonnummer op het aanvraagformulier. Dan informeren we je om je het vermoedelijke tijdstip van de levering door te geven.
Ik vulde een fout adres in. Hoe krijg ik mijn nummerplaat als ik het adres niet kan veranderen?
  • Er zijn 2 mogelijkheden:
  • De persoon die op dat adres woont, weigert de levering. Je nummerplaat wordt dan ongeveer 16 dagen later automatisch op je officiële adres geleverd.
  • Er is niemand thuis op dat adres. De postbode laat dan een afwezigheidsbericht achter in de brievenbus. Weigert de persoon die op dat adres woont in het Postkantoor of PostPunt je nummerplaat, dan wordt ze ongeveer 16 dagen na de 1ste levering automatisch op je officiële adres geleverd.
Ik heb een beschadigde nummerplaat ontvangen. Wat nu?
Wanneer je op het moment van levering ziet dat je nummerplaat is geplooid of zichtbaar beschadigd, moet je ze weigeren. De postbode, het Postkantoor of het PostPunt neemt ze dan terug. Je betaalt pas wanneer je nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken wordt geleverd. Die levering gebeurt op je officiële adres en kan tot 7 werkdagen duren. Als je de beschadigde nummerplaat aanvaardt en betaalt, heb je 2 mogelijkheden.
  • Stuur je nummerplaat en je aanvraag tot inschrijving op naar de DIV.
    • Plaats in vak X1 een kruisje naast ‘Plaat beschikbaar’.
    • Schrijf in vak X10 ‘Aanvraag duplicaat beschadigde plaat’. [
    • Kleef het verzekeringsvignet op het formulier.
    • Kleef op de nummerplaat de melding ‘Dit is een beschadigde plaat in ruil voor een duplicaat, zie bijgevoegd formulier, niet schrappen.’ Je krijgt dan binnen de 2 weken een nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken toegestuurd. Ook voor die levering betaal je cash en gepast aan de postbode.
  • Ga naar een DIV-kantoor en bestel daar een duplicaat. Na 3 dagen kan je je duplicaat daar afhalen. Je mag dan met je beschadigde nummerplaat rijden en ze pas inleveren wanneer je de nieuwe nummerplaat afhaalt en betaalt.
Kan ik mijn nummerplaat bij buren, familie, mijn garage of verzekeraar laten leveren?
Je kan je nummerplaat laten leveren op elk adres dat je wil. Dus ook bij je buren, familie, garage of verzekeraar. Vul daarvoor op je aanvraag tot inschrijving het juiste adres in. Houd er rekening mee dat je buur, familielid, garage of verzekeringsmakelaar je nummerplaat contant aan de postbode moet betalen. Let op: als je alleen een inschrijvingsbewijs aanvraagt, wordt dat automatisch naar je officiële adres gestuurd.
Mijn pakje met mijn nummerplaat beweegt volgens Track & Trace al enkele dagen niet. Wat moet ik doen?
Onze excuses dat je nummerplaat nog niet is geleverd. We doen er alles aan om ze zo snel mogelijk te leveren en vertragingen te vermijden. We vragen je om nog even geduld te hebben. Volg de status van je levering of neem contact op met onze klantendienst.
Wordt het kenteken van mijn beschadigde nummerplaat gewijzigd of blijft dat hetzelfde?
Het kenteken van je nummerplaat blijft hetzelfde. We sturen de nieuwe nummerplaat op naar je officiële adres. Dat kan dus een ander adres zijn dan het leveringsadres dat je hebt gevraagd. De levering van die nieuwe nummerplaat kan 7 werkdagen duren.
Mijn verzekeraar is met vakantie en ik heb mijn nummerplaat nog altijd niet gekregen. Wat moet ik doen?
Je kan de levering van je nummerplaat volgen via Track & Trace. Daar vul je je plaatnummer of het refertenummer van je aanvraag tot inschrijving in. Als je je nummerplaat via WebDIV hebt aangevraagd, staat het refertenummer – een W gevolgd door 7 cijfers – op de bevestiging van inschrijving die je van je verzekeraar krijgt. Doe je de aanvraag op papier, dan staat het refertenummer van 9 cijfers op het aanvraagformulier onder de streepjescode in vak V5 of X12. Je kan ook contact opnemen met onze Klantendienst.
Krijg ik automatisch een nieuwe nummerplaat?
Als je op het moment van levering door de postbode de beschadigde nummerplaat weigert, krijg je automatisch binnen de 7 werkdagen een nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken. Die wordt geleverd op je officiële adres. Als je de beschadigde nummerplaat aanvaardt en betaalt, heb je 2 mogelijkheden.
  • Stuur je nummerplaat en je aanvraag tot inschrijving op naar de DIV.
    • Plaats in vak X1 een kruisje naast ‘Plaat beschikbaar’.
    • Schrijf in vak X10 ‘Aanvraag duplicaat beschadigde plaat’.
    • Kleef het verzekeringsvignet op het formulier.
    • Kleef op de nummerplaat de melding ‘Dit is een beschadigde plaat in ruil voor een duplicaat, zie bijgevoegd formulier, niet schrappen.’ Je krijgt dan binnen de 2 weken een nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken toegestuurd. Ook voor die levering betaal je cash en gepast aan de postbode.
  • Ga naar een DIV-kantoor en bestel daar een duplicaat. Na 3 dagen kan je je duplicaat daar afhalen. Je mag dan met je beschadigde nummerplaat rijden. Je levert ze pas in wanneer je de nieuwe nummerplaat afhaalt en betaalt.
Heb ik het briefje van de postbode nodig om mijn nummerplaat op te halen in een Postkantoor?
Je hebt het afwezigheidsbericht van de postbode inderdaad nodig om je nummerplaat in het Postkantoor of PostPunt af te halen. Je krijgt je nummerplaat op vertoon van dat bericht.
Kan ik rechtstreeks aan de postbode een duplicaat van mijn nummerplaat vragen?
Als je je nummerplaat weigert, noteert de postbode of de medewerker in het Postkantoor of het PostPunt ‘Geweigerd wegens beschadiging’ op het pakje. Je krijgt dan automatisch binnen de 7 werkdagen een duplicaat van je nummerplaat met hetzelfde kenteken. Die wordt geleverd op je officiële adres.
Ik wil niet betalen, want mijn nummerplaat is beschadigd.
Wanneer je op het moment van levering door de postbode ziet dat je nummerplaat is geplooid of zichtbaar beschadigd, moet je de levering weigeren. Dan hoef je ook niet te betalen. Je betaalt pas op het moment dat je nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken op je officiële adres wordt geleverd. Dat kan tot 7 werkdagen duren.
Kan de postbode de dag erna een nieuwe nummerplaat bezorgen als ik mijn beschadigde nummerplaat weiger aan te nemen?
Als je de beschadigde nummerplaat niet aanneemt, neemt de postbode, het Postkantoor of het PostPunt ze terug. De levering van je nieuwe nummerplaat met hetzelfde kenteken gebeurt op je officiële adres en kan tot 7 werkdagen duren.
Wat als het kenteken op de nummerplaat niet overeenkomt met het nummer dat ik kreeg?
Neem contact op met onze klantendienst.
Mijn nummerplaat is op mijn oude adres geleverd. Wat nu?
De postbode laat een zfwezigheidsbericht achter in de brievenbus op je oude adres. Met dat bericht kan je je nummerplaat vanaf de volgende werkdag afhalen in het Postkantoor of PostPunt dat op het bericht staat. In een Postkantoor of PostPunt dat op zaterdag open is, kan je ze - met het zfwezigheidsbericht - ook op zaterdag afhalen.
Krijg ik een factuur voor mijn zaak?
De berekening van het bedrag voor je nummerplaat zit samen met je plaat in het pakje.
Kan ik mijn nummerplaat op een andere dag of een 2de keer laten leveren, of ergens afhalen? En hoeveel kost dat?
Bij een bestelling voor 18 uur wordt je nummerplaat automatisch 1 werkdag later geleverd. Ben je niet thuis bij de levering, dan laat de postbode een Afwezigheidsbericht achter in je brievenbus. Daarop staat in welk Postkantoor of PostPunt je je nummerplaat vanaf de volgende werkdag kan afhalen. In een Postkantoor of PostPunt dat op zaterdag open is, kan je ze - met het Afwezigheidsbericht - ook op zaterdag afhalen. Je nummerplaat blijft daar 14 kalenderdagen liggen. Haal je ze niet binnen die 14 dagen af, dan biedt de postbode ze een 2de keer aan, op je officiële adres. Ben je er dan ook niet, dan blijft je nummerplaat opnieuw 14 dagen in het Postkantoor of PostPunt liggen. Na 30 dagen wordt je nummerplaat teruggestuurd naar de DIV. Je kan ook vragen om je nummerplaat een 2de keer te laten leveren op een dag die het beste voor je past. Voor die 2e levering hoef je niets extra’s te betalen, alleen het bedrag van je nummerplaat. Ben je niet thuis bij een spoedlevering, dan laat de koerier een Afwezigheidsbericht achter en wordt je nummerplaat nog dezelfde dag vóór 22 uur automatisch een 2de keer aangeboden.
Hoe kan ik mijn nummerplaat betalen aan de postbode? Kan iemand anders dat doen?
Nummerplaten kunnen niet op voorhand worden betaald. Jij of iemand die op het leveringsadres aanwezig is, betaalt ze bij ontvangst cash en gepast aan de postbode. Als dat niet kan, laat de postbode een Afwezigheidsbericht achter. Daarmee kan je je nummerplaat vanaf de volgende werkdag afhalen in het Postkantoor of PostPunt dat op het bericht staat. In een Postkantoor of PostPunt dat op zaterdag open is, kan je ze - met het Afwezigheidsbericht - ook op zaterdag afhalen. Als je je nummerplaat in een Postkantoor of PostPunt moet afhalen of als je ervoor kiest om ze daar te laten leveren, kan je cash, met Bancontact of met je krediet- of bpaidkaart betalen.
Levert bpost mijn nummerplaat ook op zaterdag of zondag?
Je nummerplaat wordt alleen op werkdagen geleverd. Als je verzekeraar ze vóór 18 uur in WebDIV bestelt, is dat de volgende werkdag. Bestelt hij ze na 18 uur, dan is dat 2 werkdagen erna.
Ik ben verhuisd. Wordt mijn nummerplaat via de Verhuisdienst naar mijn nieuwe adres doorgestuurd?
De levering van je nummerplaat en/of inschrijvingsbewijs is een pakje met betaling. Dat wordt via de Verhuisdienst niet naar je nieuwe adres doorgestuurd. Je nummerplaat wordt ongeveer 16 dagen later automatisch een 2de keer geleverd op je officiële adres. Ook wanneer je een fout adres opgaf, wordt je nummerplaat niet automatisch naar het juiste adres gestuurd. De postbode moet ze op het leveringsadres aanbieden. Weigeren de mensen die daar wonen je nummerplaat, dan wordt ze ongeveer 16 dagen later op je officiële adres geleverd. Vermijd dat je zo lang moet wachten: vul op je aanvraag tot inschrijving meteen je nieuwe adres in.
Krijg ik de voorste en de achterste nummerplaat?
Je krijgt alleen de officiële nummerplaat met het logo van de DIV die je achteraan op je voertuig moet bevestigen.
Kan ik meteen mijn te schrappen nummerplaat inleveren?
Je levert je te schrappen nummerplaat in een Postkantoor of PostPunt in. De postbode neemt ze niet mee. Wanneer je je nieuwe nummerplaat in een Postkantoor of PostPunt laat leveren of komt afhalen, kan je daar meteen ook je te schrappen nummerplaat inleveren. Daar hoef je niets voor te betalen.