25 vragen
 voor het trefwoord « Er loopt iets mis »
Hoe dien ik een klacht in als mijn pakje beschadigd, verloren of niet bezorgd is?
Ik ben de ontvanger Als je de ontvanger bent van het pakje kan je zelf geen klacht indienen. Gelukkig hebben de meeste afzenders vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Neem daarom contact op met de afzender om samen te kijken wat de beste oplossing is voor je bestelling (bv. je bestelling opnieuw laten verzenden of een terugbetaling ontvangen).
Heb je een beschadigd pakje ontvangen, neem dan zeker binnen de 7 dagen na ontvangst contact op met de afzender en bezorg hem foto’s van de beschadigde verpakking en inhoud. Ik ben de afzender Als je de afzender bent van het pakje kan je het best onze klantendienst contacteren via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. In geval van schade moet je klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.
Hoe kan ik een klacht indienen bij verlies, beschadiging of niet-bezorging van mijn pakje?
Je kan enkel een klacht indienen bij bpost als afzender van het pakje, niet als ontvanger. Gelukkig hebben de meeste afzenders vaste afspreken voor verloren en beschadigde pakjes. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met de afzender om samen te kijken wat de beste oplossing is voor je bestelling (bv. je bestelling opnieuw laten verzenden of een terugbetaling ontvangen). Heb je een beschadigd pakje ontvangen, neem dan zeker binnen de 7 dagen na ontvangst contact op met de afzender en bezorg hem foto’s van de beschadigde verpakking en inhoud. Neem ook in de volgende gevallen contact op met de afzender zodat hij een onderzoek kan starten:
  • Als de status van je pakje dat binnen België wordt verzonden al meerdere opeenvolgende werkdagen niet meer verandert.
  • Als de status van je pakje van of naar een buurland al minstens 5 werkdagen niet meer verandert.
  • Als je pakje van of naar een ander land al minstens 10 werkdagen niet meer verandert.
Ben jij de afzender, start dan een onderzoek naar je pakje via onderstaande online formulier. In geval van schade moet je klacht bij bpost binnen de 7 kalenderdagen worden ingediend.
Wat doet bpost als mijn pakje verloren, beschadigd of gestolen is?
De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Alleen jij als afzender kan een dossier laten openen voor een verloren of beschadigd pakje omdat jij bpost betaalt voor de verzending. Neem best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten.
  • In geval van schade moet je klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.
  • Als de status van Track & Trace meerdere werkdagen niet verandert (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), kan de verzender ook een onderzoek aanvragen.
Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Wat gebeurt er als mijn pakje niet is afgeleverd?
Als je pakje niet werd afgeleverd, controleer je eerst de status van je zending via Track & Trace of de My bpost app. Als het niet duidelijk is waar je pakje naartoe is en het gedurende meerdere werkdagen niet beweegt (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor VK en alle andere landen), kan je een onderzoek aanvragen. Hiervoor neem je best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten. Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Mijn pakje is al enkele dagen onderweg. Moet ik mij zorgen maken?
Het kan heel soms gebeuren dat een pakje langer dan verwacht onderweg is. Als de status van Track & Trace meerdere werkdagen niet verandert (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), neem dan best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten. Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij bpost. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Hoe kan ik klacht indienen als mijn pakje voor het buitenland beschadigd of verloren is?
De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Alleen jij als afzender kan een dossier laten openen voor een verloren of beschadigd pakje omdat jij bpost betaalt voor de verzending. Neem best contact op via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen.
  • In geval van schade moet je klacht bij bpost ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.
  • Bij verlies in het buitenland starten we een onderzoek als je pakje geen statuswijziging meer krijgt na:
    • minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland
    • minstens 10 werkdagen voor zendingen naar het het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen
Ik krijg geen nieuwe update via Track & Trace, is dat normaal?
Als de status van je pakje niet verandert in Track & Trace kunnen er verschillende oorzaken zijn:
  • Je pakje heeft vertraging.
  • Onze collega's in het buitenland geven geen Track & Trace-informatie over je pakje.
Als de status van je pakje meerdere werkdagen onveranderd blijft (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), en de bestemmeling ontving nog niets, neem dan best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kunnen we het snelst een onderzoek starten. Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij bpost. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Wie contacteer ik als er iets misloopt met mijn pakje in het buitenland?
Controleer de status van je pakje in de Track & Trace. Als de status van je pakje niet verandert kunnen er verschillende oorzaken zijn:
  • Je pakje heeft vertraging.
  • Onze collega's in het buitenland geven geen Track & Trace-informatie over je pakje.
Als de status van Track Trace meerdere werkdagen niet verandert (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland en minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), neem dan contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. We starten dan een onderzoek in het buitenland. Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Hoe weet ik zeker dat mijn pakje verloren is?
Als de status in Track & Trace gedurende meerdere werkdagen onveranderd blijft (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), of je pakje heeft de status ‘afgeleverd’ maar de bestemmeling vindt het niet, liep er wellicht iets mis. Om een onderzoek te starten neem je best contact op met de klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo beschikken we over alle informatie om snel aan de slag te gaan. Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
Hoe krijg ik toch mijn geld als mijn pakje verloren of beschadigd raakt bij zending met betaling bij levering?
bpost is niet aansprakelijk als de bestemmeling het bedrag niet betaalt. Daarom raden wij je aan om een garantie te nemen als bescherming tegen verlies. In de basisgarantie zit een tussenkomst van € 500 voor goederen en € 15 voor documenten. Om een aanvraag tot schadevergoeding in te dienen, neem je best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. In geval van schade moet de klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.  
Volgens Track & Trace is mijn pakje afgeleverd, maar mijn bestemmeling zegt van niet. Wat moet ik doen?
  • Vraag aan de bestemmeling of hij al in zijn brievenbus heeft gekeken of iemand anders het pakje in ontvangst heeft genomen.
  • Vraag aan de bestemmeling of het pakje werd afgeleverd bij de buren of op een veilige plaats, al of niet volgens zijn leveringsvoorkeuren.
    Als hij het pakje nergens vindt, neem dan contact op met onze klantendienst. Dat doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. Hou het nummer van de barcode of de referentie bij de hand.
Enkel jij als afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons.
    Moet ik diefstal van mijn pakje aangeven bij de politie?
    Vooraleer je naar de politie stapt om diefstal van je pakje aan te geven, controleer je het best de status van je verzending via Track & Trace. Als je pakje niet aankomt, kan je een klacht indienen als afzender van het pakje, niet als bestemmeling. Enkel de afzender kan een klacht indienen voor een verloren pakje omdat de afzender bpost betaalt voor de verzending. Je doet dit best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen Enkel de afzender kan hiervoor een dossier laten openen bij ons. Ben jij de ontvanger, neem dan contact op met je afzender.
    Hoe worden mijn bestemmeling en/of ik vergoed bij beschadiging of verlies van mijn pakje?
    Omdat jij de afzender bent, dien jij de aanvraag in tot schadevergoeding. De vergoeding is afhankelijk van het soort verzending:
    • Standaard: de verzendkosten worden vergoed volgens de CMR-regelgeving.
    • Optie met garantie en handtekening voor ontvangst: compensatie tot € 500 voor goederen en € 15 voor documenten.
    Om een aanvraag tot schadevergoeding in te dienen contacteer je onze klantendienst, bij voorkeur via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. In geval van schade moet de klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.
    Mijn bestemmeling heeft het pakje geweigerd. Wat nu?
    Als de bestemmeling het pakje weigert, wordt het naar jou teruggestuurd.
    Wat gebeurt er als blijkt dat de bestemmeling is verhuisd?
    bpost levert je pakje op basis van het vermelde adres. Als je bestemmeling daar niet (meer) woont, registreren wij dat het adres niet correct is of dat de bestemmeling er niet meer woont. bpost stuurt het pakje terug naar jou. Als je vindt dat je pakje onterecht naar jouw werd teruggestuurd, kan je dit melden via het online formulier onderaan deze pagina.
    Ik nam een garantie op mijn pakje. Wanneer word ik terugbetaald in geval van schade of verlies?
    Dat is afhankelijk van geval tot geval. Als je pakje verloren of beschadigd is en je een aanvraag tot schadevergoeding wil indienen, neem je best contact op met onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. In geval van schade moet de klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.