31 vragen
 voor het trefwoord « My bpaid »

Check het saldo op je bpaidkaart op een van deze manieren:

  • Log in op My bpaid en ga naar 'Mijn saldo'.
  • Bel naar onze Klantendienst en toets 1. Toets daarna de 12-cijferige identificatiecode (BIC) in die je op de achterkant van je kaart vindt.
  • Download onze gratis My bpaid-app en log in met je naam en e-mailadres.
  • Stuur een sms naar 3322 (€ 0,50 per verstuurd en ontvangen bericht) met de 12-cijferige identificatiecode (BIC) die je op de achterkant van je kaart vindt. Je krijgt binnen de paar minuten een sms met het saldo van je kaart. Het gsm-nummer waarmee je stuurt, moet hetzelfde zijn als waarmee je de bpaidkaart hebt aangevraagd.

Je kan je saldo niet opvragen aan een geldautomaat of aan het loket van een Postkantoor of PostPunt.

Je maakt een 3D-Secure-wachtwoord aan op de website van My bpaid. Met zo'n wachtwoord ben je extra beschermd bij aankopen online. Volg de instructies op My bpaid. Een wachtwoord aanmaken duurt maar enkele minuten. Let op: je hebt wel een account op My bpaid nodig.

  • Vul het gsm-nummer in dat je wil gebruiken voor betalingen met een Mastercard Identity Check (3D-Secure). Op dat nummer ontvang je de unieke code bij een online betaling. Dat nummer mag hetzelfde zijn als het gsm-nummer dat is gekoppeld aan je bpaidkaart, maar dat hoeft niet. Hou er wel rekening mee dat alleen nummers van België en de buurlanden worden aanvaard.
  • Je krijgt op het gsm-nummer een sms met een code van 5 cijfers. Als je die code hebt gevalideerd, kan je een wachtwoord instellen om beveiligde aankopen te doen.

Je hebt inderdaad een account nodig op de beveiligde website van My bpaid. Je hebt daarvoor je gsm- en identiteitskaartnummer nodig, en de identificatiecode van je bpaidkaart.

Dateert je bpaidkaart van voor 18 november 2019 en heb je je kaart sindsdien niet vernieuwd in een Postkantoor, volg dan deze stappen:

  • Log in op My bpaid of maak een account aan.
  • Koppel je gsm-nummer aan je bpaidkaart. 1) Vraag op My bpaid om je verificatiecode per post op te sturen. 2) Of ga naar een Postkantoor om je bpaidkaart te vernieuwen en je gsm-nummer te koppelen. Elke kaart is gekoppeld aan 1 gsm-nummer. Een gsm-nummer kan wel gekoppeld zijn aan meerdere bpaidkaarten.
  • Ga naar de website van My bpaid als je je verificatiecode kreeg en maak een wachtwoord aan. Vul ook je gsm-nummer in.

Dateert je bpaidkaart van na 18 november 2019, volg dan deze stappen:

  • Log in op My bpaid of maak een nieuwe account aan.
  • Vraag via My bpaid om een verificatiecode te sturen via sms.
  • Maak met de verificatiecode een 3D-Secure-wachtwoord aan op de website van My bpaid en vul je gsm-nummer in.

Als je online iets koopt op een webshop die de Mastercard Identity Check (3D-secure) toepast, dan moet je bij de betaling een extra stap uitvoeren. Verder verloopt het aankoopproces zoals gewoonlijk, op je computer, tablet of smartphone.

De handelaar zal je deze gegevens vragen:

  • Voornaam en achternaam
  • Het nummer van je bpaidkaart: de 16 cijfers
  • De vervaldatum van je bpaidkaart
  • Cvc-code: verificatiecode bestaande uit 3 cijfers

De cvc-code, vervaldatum en het nummer vind je op de achterkant van je kaart. En dan moet je voor de Mastercard Identity Check ook deze gegevens invoeren:

  • De unieke code die je per sms krijgt, van het nummer 8810 of van bpaid
  • Je 3D-Secure-wachtwoord

Je hebt de code en het wachtwoord alleen nodig op websites die werken met 3D-Secure/Mastercard Identity Check. Je herkent die websites aan het Mastercard Identity Check-logo. Op alle andere websites heb je de code en het wachtwoord niet nodig.

 

Als je geen sms krijgt of geen brief binnen de 5 werkdagen, neem dan contact op met onze Klantendienst of ga langs in een Postkantoor.

Hoe lang blijft de verificatiecode geldig?

  • Verificatiecode per post: 30 dagen vanaf de aanvraag. Als je intussen een nieuwe code aanvraagt, en je krijgt toch die eerste code nog toegestuurd, dan zal die niet meer geldig zijn.
  • Verificatiecode per sms: 24 uur vanaf de aanvraag

Het is niet mogelijk om een gsm-nummer te veranderen of toe te voegen in de app. Dat lukt wel via de website van My bpaid op je computer.

In de My bpaid-app vind je een knop 'Kaart blokkeren'. Daarmee bel je automatisch naar de klantendienst die 24/7 bereikbaar is om je bpaidkaart te blokkeren.

Of bel rechtstreeks naar de klantendienst via het nummer onderaan deze pagina. Dit nummer is 24/7 bereikbaar om je bpaidkaart te blokkeren.

In de My bpaid-app check je op elk moment je saldo en de verrichtingen van de laatste 13 maanden.

Je ontvangt de code van 8810 of bpaid. Controleer of:

  • Dat nummer niet geblokkeerd is op je toestel of door je telecomoperator
  • Je een goede gsm-ontvangst hebt
  • Je het juiste gsm-nummer registreerde op de website van My bpaid

Afhankelijk van waar je bent, kan het zijn dat je sms met vertraging of helemaal niet komt. In het laatste geval vraag je het best een nieuwe code aan.

Als je je voor de eerste keer registreert in de My bpaid-app, ontvang je een e-mail ter bevestiging. Krijg je die niet binnen de 10 minuten, volg dan deze stappen:

  • Kijk of je je e-mailadres correct invulde in My bpaid. 1 letter maakt het verschil.
  • Check je spamfolder. Misschien kwam de mail daar verkeerdelijk terecht.
  • Als je de mail niet terugvindt, neem dan contact op met onze klantendienst.

Klik in de app op 'Wachtwoord vergeten'. De app stuurt je naar de website van My bpaid waar je een nieuw wachtwoord kan instellen.

Als je 3D-Secure niet activeert op je bpaidkaart, zal je op sommige websites geen aankopen kunnen doen. Op een heleboel andere sites heb je die 3D-Secure niet nodig.

Je krijgt het overzicht van je verrichtingen niet op papier of in je mailbox. Maar je vindt de lijst snel en makkelijk in de My bpaid app of op de bpaid website.

Dit kan er mis zijn met je verificatiecode:

  • Fout: je hebt 3 pogingen om de code correct op de website in te geven. Na die 3 pogingen moet je een nieuwe code aanvragen.
  • Vervallen: je code blijft om veiligheidsredenen 10 minuten geldig. Als je de code niet binnen die tijd gebruikt, moet je een nieuwe aanvragen.

Voor bpaid of de Mastercard Identity Check vraagt bpost nooit je persoonlijke gegevens via e-mail. In dat geval gaat het wellicht om fraude. Negeer dus dat bericht.

Je weet of een webshop al dan niet de Mastercard Identity Check gebruikt als het logo op de homepagina van de webshop of op het scherm verschijnt bij de betaalprocedure. Het volgende logo wordt dan getoond:

Logo Mastercard

Als je een code aanvraagt voor een aankoop met Mastercard Identity Check, dan ontvang je die ook per sms als je in het buitenland bent. Je krijgt een bericht van 8810 of bpaid. Afhankelijk van waar je bent, kan het zijn dat je sms met vertraging of helemaal niet komt. In het laatste geval vraag je het best een nieuwe code aan.

Je e-mailadres veranderen doe je op de website van My bpaid. Log je in en klik in het menu rechts op 'Mijn persoonijke gegevens aanpassen'. Je e-mailadres veranderen via de app gaat niet.

De app is toegankelijk voor klanten van bpaid en helemaal gratis.

Verschillende webwinkels gebruiken al de Mastercard Identity Check (of 3D Secure). Die beschermt je tegen mogelijk misbruik. Het is een eenmalige code die je invoert bij de betaling. Naast de gebruikelijke informatie (voornaam, naam, vervaldatum van je kaart en cvc-code) word je gevraagd om ook deze gegevens in te voeren:

  • Een verificatiecode die je via sms ontvangt, van het nummer 8810 of bpaid. Die eenmalige code is een extra beveiliging om je te identificeren.
  • Je 3D-Secure-wachtwoord

Om bpaid te gebruiken op websites die de Mastercard Identity Check hanteren heb je dus nodig:

  • Een account op My bpaid
  • Een gsm-nummer gekoppeld aan je account op My bpaid.
  • Een 3D-Secure-wachtwoord (via de My bpaid-website)

De bpaidkaart is een van de veiligste manieren om te betalen, want ze is niet gekoppeld aan een bankrekening en je kan niet in het rood gaan.

Op dit moment is het nog niet mogelijk om je bpaidkaart te herladen via de My bpaid-app. Je herlaadt gratis en gemakkelijk via een overschrijving.

Om je gsm-nummer te veranderen, heb je een verificatiecode nodig. Die vraag je aan op de website van My bpaid.

Je kan alleen in het rood gaan als bpaid de jaarlijkse bijdrage int en er onvoldoende op je kaart staat. We verwittigen je daarvan per brief een maand op voorhand. Zo heb je tijd genoeg om extra geld op je kaart te zetten als dat nodig is.

Ja, je kan het saldo van je bpaidkaart checken door in te loggen op de website van My bpaid of naar de My bpaid-app te gaan.