Waarom moet ik telkens mijn identiteitskaart tonen bij een aangetekende zending ?

We begrijpen dat het soms vervelend is om telkens je identiteitskaart te moeten tonen bij ontvangst van een aangetekende zending. Maar volgens de postwet (zie Koninklijk Besluit – Hoofdstuk 2 Art. 9. § 1) zijn onze postbodes en loketbedienden verplicht om je identiteit na te gaan en een foto te nemen van een officieel document dat je identiteit bevestigt.

Dit komt doordat een aangetekende zending een juridische waarde heeft. Het controleren van je identiteit aan de hand van je identiteitskaart is daarom noodzakelijk. Zo zijn we er zeker van dat de zending correct wordt overhandigd aan de juiste persoon.

Andere geldige documenten dan je identiteitskaart

In plaats van de identiteitskaart, kan je de postbode ook een foto van een ander officieel identiteitsbewijs laten nemen.

Ontvang aangetekende zendingen in je brievenbus

Je kan ook aangetekende zendingen rechtstreeks laten bezorgen in je brievenbus. Je kan dit activeren in de My bpost app (via leveringsvoorkeuren) of in een Postkantoor of PostPunt op vertoon van je identiteitskaart. Je geeft dan een mandaat aan bpost en ontvangt na activatie aangetekende zendingen rechtstreeks in je brievenbus. Zo hoef je je identiteitskaart niet telkens meer te tonen.

Geen antwoord gevonden op je vraag?

 

Neem contact met ons op.

Bellen

Maandag - vrijdag : 
08.00 - 12.30 u.
13.00 - 18.00 u.

Zaterdag :
09.00 - 13.00 u.

Zonaal Tarief. Wachttijden kunnen variëren.