Als je online iets koopt op een webshop die de Mastercard Identity Check (3D-secure) toepast, dan moet je bij de betaling een extra stap uitvoeren. Verder verloopt het aankoopproces zoals gewoonlijk, op je computer, tablet of smartphone.
De handelaar zal je deze gegevens vragen:
Voornaam en achternaam
Het nummer van je bpaidkaart: de 16 cijfers
De vervaldatum van je bpaidkaart
Cvc-code: verificatiecode bestaande uit 3 cijfers
De cvc-code, vervaldatum en het nummer vind je op de achterkant van je kaart. En dan moet je voor de Mastercard Identity Check ook deze gegevens invoeren:
De unieke code die je per sms krijgt, van het nummer 8810 of van bpaid
Je 3D-Secure-wachtwoord
Je hebt de code en het wachtwoord alleen nodig op websites die werken met 3D-Secure/Mastercard Identity Check. Je herkent die websites aan het Mastercard Identity Check-logo. Op alle andere websites heb je de code en het wachtwoord niet nodig.
Als je een code aanvraagt voor een aankoop met Mastercard Identity Check, dan ontvang je die ook per sms als je in het buitenland bent. Je krijgt een bericht van 8810 of bpaid. Afhankelijk van waar je bent, kan het zijn dat je sms met vertraging of helemaal niet komt. In het laatste geval vraag je het best een nieuwe code aan.
Je ontvangt de code van 8810 of bpaid. Controleer of:
Dat nummer niet geblokkeerd is op je toestel of door je telecomoperator
Je een goede gsm-ontvangst hebt
Je het juiste gsm-nummer registreerde op de website van My bpaid
Afhankelijk van waar je bent, kan het zijn dat je sms met vertraging of helemaal niet komt. In het laatste geval vraag je het best een nieuwe code aan.
Nee, je hebt geen kaartlezer of digipass nodig om online met je bpaidkaart te betalen op beveiligde sites. Je hoeft alleen maar een profiel aan te maken in de My bpaid-app of in het My bpaid-portaal.
Download de My bpaid-app op Google Play of in de App Store. Of ga naar het beveiligde My bpaid-portaal en klik op 'Inloggen' en 'Nog geen account? Registreer nu'.
Met je bpaid kan je ook betalen in het buitenland.
Voor betalingen in een andere munteenheid dan de euro komen er 1,75% wisselkosten bij. Voor de wisselkoersen kijken we naar Mastercard International.
Je gebruikt je bpaidkaart overal ter wereld* waar ze Mastercard aanvaarden:
De pincode staat in de brief die je krijgt als je je bpaidkaart in het Postkantoor of PostPunt gaat halen. Links onderaan, naast de kaart, plakt er een sticker. Als je die weghaalt, zie je op de achterkant van de sticker de pincode staan. Als je geen code ziet, neem dan contact op met de klantendienst van bpaid bij voorkeur via het online formulier onderaan deze pagina.
Je kan je bpaidkaart meteen na aankoop overal ter wereld gebruiken. Om online te kunnen betalen op beveiligde sites, moet je de My bpaid-app downloaden op Google Play of in de App Store en je kaart aan de app koppelen. Heb je geen smartphone, ga dan naar het My bpaid-portaal en koppel je kaart aan je gsm-nummer.
Als je een aankoop doet, dan gaat dat bedrag meteen van je bpaidkaart en verschijnt die betaling direct in je transacties. Behalve als het gaat om een gereserveerd bedrag. Dat bedrag is dan tijdelijk geblokkeerd op je kaart en kan je dus niet gebruiken. In deze 3 gevallen kan een bedrag gereserveerd zijn:
Een reservering van bijvoorbeeld een hotel of huurauto
Door tankstations om zeker te zijn dat ze het volledige bedrag ontvangen
In online verkoop: als je een bestelling plaatst, wordt het bedrag geblokkeerd op je rekening.
Bij bpaid kan je nooit in het rood gaan. Je kan dus alleen uitgeven wat er nog op je rekening staat, zonder die geblokkeerde bedragen. Als de betaling uiteindelijk niet plaatsvindt, is het geld binnen de 30 dagen weer beschikbaar om uit te geven.
Loopt er toch iets mis met de deblokkering van een gereserveerd bedrag? Dan kan je dit best melden via het online formulier onderaan deze pagina. Je hebt hiervoor wel een authorisatiecode nodig van je leverancier.
Gebruik van de bpaidkaart, Gereserveerd bedrag vrijmaken
Je kan het saldo van je bpaidkaart op 4 manieren checken:
Download de gratis My bpaid-app en log in met je inloggegevens, vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Als je geen smartphone hebt, log dan in op het My bpaid-portaal en ga naar 'Mijn saldo'.
Bel naar onze kantendienst en druk toets 1 in. Toets daarna de 12-cijferige identificatiecode (BIC) in die je op de achterkant van je kaart vindt.
Stuur een sms naar 3322 (€ 0,50 per verstuurd en ontvangen bericht) met de 12-cijferige identificatiecode (BIC) die je op de achterkant van je kaart vindt. Je krijgt binnen de paar minuten een sms met het saldo van je kaart. Het gsm-nummer waarmee je stuurt, moet hetzelfde zijn als waarmee je de bpaidkaart hebt aangevraagd.
Je kan je saldo niet opvragen aan een geldautomaat of aan het loket van een Postkantoor of PostPunt.
Nog niet geregistreerd?
Download de My bpaid-app in de App Store of op Google Play.
Of log in op het beveiligde My bpaid-portaal en klik op 'Nieuwe klant? Creëer mijn My bpaid-profiel'
Gebruik van de bpaidkaart, Saldo en verrichtingen consulteren
Je kan je bpaidkaart herladen in een Postkantoor of PostPunt, met een contante betaling of je bankkaart. Je betaalt dan € 3,5 euro voor elke transactie.
Je kan je bpaidkaart ook gratis herladen door geld over te schrijven of met een permante opdracht bij je bank.
Overschrijving:
Bedrag: kies een bedrag tussen € 10 et € 2500.
Bankrekening: schrijf het bedrag over op BE63000325998408.
Begunstigde: Vermeld BPOST BPAID als begunstigde.
Gestructureerde mededeling: gebruik de 12 cijfers van de identificatiecode op de achterkant (die begint met 100/____/_____.
Postkantoor of PostPunt: betaal contant of met een bankoverschrijving. Het bedrag staat in dat geval meteen op je bpaidkaart.
Je kan je bpaidkaart op elk moment stopzetten. Ga naar een Postkantoor, en neem je bpaidkaart en je identiteitskaart mee. bpost betaalt je binnen de maand het resterende saldo terug, plus – pro rata – een deel van de jaarlijkse beheerskosten.
Voor je bpaidkaart betaal je alleen € 15 jaarlijkse kosten. Die worden automatisch van je kaart gehaald. Je krijgt daar per brief een bericht van, een maand voor de inning. Zorg er zeker voor dat er op dat moment genoeg op je kaart staat.
Om wettelijke redenen bewaart bpost de volledige historiek van al je uitgaven met de bpaidkaart.
Je vindt de lijst van uitgaven snel en makkelijk in de My bpaid app of op de website.
De bpaid prepaidkaart kan worden gebruikt op het volledige MasterCard-netwerk, behalve bij:
bepaalde automatische apparaten (bv. tolgeld op autosnelwegen en parkings)
bepaalde benzinestations
bepaalde taxfree winkels en cruiseschepen
casino’s
Er bestaat geen volledige lijst van winkels waar je je kaart niet kan gebruiken. In de volgende landen wordt ze sowieso niet aanvaard: Noord-Korea, Iran, Soedan en Syrië.
Je kan alleen in het rood gaan als bpaid de jaarlijkse bijdrage int en er onvoldoende op je kaart staat. We verwittigen je daarvan per brief een maand op voorhand. Zo heb je tijd genoeg om extra geld op je kaart te zetten als dat nodig is.
Hoe werkt het?, Saldo en verrichtingen consulteren
Je kan je bpaidkaart meteen na aankoop overal ter wereld gebruiken. Om je saldo en transacties te checken en om online te kunnen betalen op beveiligde sites, moet je de My bpaid-app downloaden op Google Play of in de App Store.
Of ga naar het beveiligde My bpaid-portaal, klik op 'Inloggen' en 'Nog geen account? Registreer nu'.
Activeren is niet nodig. Je bpaidkaart werkt van het moment dat je ze in handen krijgt.
Heb je toch een probleem met een niet werkende kaart, kan je onze klantendienst contacteren. Dat doe je best via het online formulier onderaan deze pagina.
Voor bpaid of de Mastercard Identity Check vraagt bpost nooit je persoonlijke gegevens via e-mail. In dat geval gaat het wellicht om fraude. Negeer dus dat bericht.
In de My bpaid-app vind je een knop 'Kaart blokkeren'. Daarmee bel je automatisch naar de klantendienst die 24/7 bereikbaar is om je bpaidkaart te blokkeren.
Of bel rechtstreeks naar de klantendienst via het nummer onderaan deze pagina. Dit nummer is 24/7 bereikbaar om je bpaidkaart te blokkeren.
Verschillende webwinkels gebruiken al de Mastercard Identity Check (of 3D Secure). Die beschermt je tegen mogelijk misbruik. Het is een eenmalige code die je invoert bij de betaling. Naast de gebruikelijke informatie (voornaam, naam, vervaldatum van je kaart en cvc-code) word je gevraagd om ook deze gegevens in te voeren:
Een verificatiecode die je via sms ontvangt, van het nummer 8810 of bpaid. Die eenmalige code is een extra beveiliging om je te identificeren.
Je 3D-Secure-wachtwoord
Om bpaid te gebruiken op websites die de Mastercard Identity Check hanteren heb je dus nodig:
Een account op My bpaid
Een gsm-nummer gekoppeld aan je account op My bpaid.
Een 3D-Secure-wachtwoord (via de My bpaid-website)
Dateert je bpaidkaart van voor 18 november 2019 en heb je je kaart sindsdien niet vernieuwd in een Postkantoor, volg dan deze stappen:
Log in op My bpaid of maak een account aan.
Koppel je gsm-nummer aan je bpaidkaart. 1) Vraag op My bpaid om je verificatiecode per post op te sturen. 2) Of ga naar een Postkantoor om je bpaidkaart te vernieuwen en je gsm-nummer te koppelen. Elke kaart is gekoppeld aan 1 gsm-nummer. Een gsm-nummer kan wel gekoppeld zijn aan meerdere bpaidkaarten.
Ga naar de website van My bpaid als je je verificatiecode kreeg en maak een wachtwoord aan. Vul ook je gsm-nummer in.
Dateert je bpaidkaart van na 18 november 2019, volg dan deze stappen:
Log in op My bpaid of maak een nieuwe account aan.
Vraag via My bpaid om een verificatiecode te sturen via sms.
Maak met de verificatiecode een 3D-Secure-wachtwoord aan op de website van My bpaid en vul je gsm-nummer in.
Je maakt een 3D-Secure-wachtwoord aan op de website van My bpaid. Met zo'n wachtwoord ben je extra beschermd bij aankopen online. Volg de instructies op My bpaid. Een wachtwoord aanmaken duurt maar enkele minuten. Let op: je hebt wel een account op My bpaid nodig.
Vul het gsm-nummer in dat je wil gebruiken voor betalingen met een Mastercard Identity Check (3D-Secure). Op dat nummer ontvang je de unieke code bij een online betaling. Dat nummer mag hetzelfde zijn als het gsm-nummer dat is gekoppeld aan je bpaidkaart, maar dat hoeft niet. Hou er wel rekening mee dat alleen nummers van België en de buurlanden worden aanvaard.
Je krijgt op het gsm-nummer een sms met een code van 5 cijfers. Als je die code hebt gevalideerd, kan je een wachtwoord instellen om beveiligde aankopen te doen.
De meeste webshops zijn 3D-beveiligd. Dat wil zeggen dat je bij een aankoop je betaling moet valideren met de informatie op je bpaidkaart (naam, voornaam, vervaldatum en de CVC-code op de achterkant van je kaart) en de mPIN-code die je in de app hebt geregistreerd, je vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Heb je nog geen My bpaid-profiel aangemaakt, ga dan naar de vraag 'Hoe maak ik een My bpaid-profiel aan?'.
De meeste webshops zijn 3D-beveiligd. Dat wil zeggen dat je bij een aankoop je betaling moet valideren met de informatie op je bpaidkaart (naam, voornaam, vervaldatum en de CVC-code op de achterkant van je kaart), samen met:
een authenticatiecode die je via sms krijgt van het nummer 8810 of bpaid. Met die code die je maar 1 keer kan gebruiken, verifieer je dat jij de rechtmatige eigenaar van de kaart bent die de betaling uitvoert.
je beveiligde wachtwoord dat je in het My bpaid-portaal hebt geregistreerd.
Om online op beveiligde sites te betalen, moet je de My bpaid-app aan je kaart koppelen.
Let op: als je je bpaidkaart voor 18/11/2019 hebt gekocht en ze sindsdien niet meer in een Postkantoor hebt opgeladen, kan het zijn dat je gsm-nummer nog niet in onze systemen staat.
Volg deze stappen zodra je de app hebt gedownload:
Maak je profiel aan en log in.
Kies de kaarten die je wil registreren.
Bevestig je gsm-nummer als we het kennen of registreer je smartphone en krijg een 5-cijferige identificatiecode met de post.
Voer de activatiecode in die je via sms hebt gekregen.
Stel je mPIN-code in (je beveiligde en persoonlijke 6-cijferige wachtwoord).
Schakel biometrische gegevens in als je smartphone biometrie ondersteunt.
Heb je je bpaidkaart voor 18/11/2019 gekocht en ze sindsdien niet meer in een Postkantoor opgeladen? Volg deze stappen:
Maak een My bpaid-profiel aan, als je dat nog niet hebt gedaan.
Koppel een gsm-nummer aan je bpaidkaart. Je kan:
My bpaid vragen om je per post een identificatiecode te sturen.
Naar een Postkantoor gaan om je bpaidkaart te herladen en je gsm-nummer op te geven. Elke bpaidkaart moet gekoppeld zijn aan 1 gsm-nummer. Je kan hetzelfde gsm-nummer wel voor verschillende kaarten gebruiken.
Ga terug naar My bpaid en voer je identificatiecode in. Daar kan je je veilige wachtwoord instellen en het gsm-nummer invoeren dat je voor je online aankopen zal gebruiken.
Heb je je bpaid kaart na 18/11/2019 gekocht? Volg deze stappen:
Maak een My bpaid-profiel aan, als je dat nog niet hebt gedaan.
Vraag een identificatiecode aan via My bpaid. Die krijg je via sms.
Ga terug naar My bpaid en voer je identificatiecode in. Daar kan je je veilige wachtwoord instellen en het gsm-nummer invoeren dat je voor je online aankopen zal gebruiken.
Het is mogelijk dat je geld nog even geblokkeerd blijft bij aan annulatie van een reservatie of aankoop. Denk aan een hotelkamer of huurauto. Hoelang je geld geblokkeerd blijft, hangt van de verkoper af. Je geld komt sowieso weer vrij binnen de 30 dagen.
Als je je geld sneller weer wil deblokkeren, volg je deze stappen:
Neem contact op met de verkoper en vraag naar een autorisatiecode en een bevestiging.
Neem daarna contact op mijn onze klantendienst via ons online formulier. Vermeld duidelijk de datum van de reservering door de handelaar en het bedrag van de transactie.
Je betaalt met VISA, MasterCard, Bancontact, bpaid of PayPal. Je kan je bestelling betalen op het moment dat je de postkaart(en) verstuurt. Of je koopt op voorhand credits. Met credits betaal je minder per kaart, het sturen gaat sneller en je kan meerdere postkaarten tegelijk versturen via de app. Als je een promocode hebt ontvangen, dan vul je die in nadat je het adres van de bestemmeling toevoegde.
Je vraagt de Verhuisdienst online aan of in een postkantoor naar keuze. De aan jou geadresseerde brieven worden dan automatisch naar je nieuwe adres gestuurd. Om een verhuizing te melden moet je minstens 18 jaar oud zijn.
Vraag de Verhuisdienst online aan:
Je profiteert van € 2,7 korting tegenover een aanvraag via een Postkantoor.
Je hebt de identiteitskaartnummers nodig van alle verhuizende personen vanaf 15 jaar.
Je geeft het nieuwe adres door en meldt wie er naar dat adres verhuist.
Je kiest de start- en einddatum van de Verhuisdienst en duidt aan welke organisaties bpost moet verwittigen.
Als je de aanvraag hebt bevestigd, kan je veilig betalen met Visa, MasterCard, bpaid, Bancontact of via homebanking.
Je kan je contract later ook gemakkelijk online aanpassen.
Vraag de Verhuisdienst aan via het Postkantoor:
Bij een aanvraag in een Postkantoor kom je eerst langs om het aanvraagformulier op te halen. Dat vul je in en laat je ondertekenen door alle verhuizende personen vanaf 15 jaar. Breng het formulier terug naar het Postkantoor en neem je originele identiteitskaart mee.
Je kan terecht in om het even welk Postkantoor. Je hoeft niet naar het Postkantoor in je oude of nieuwe gemeente te gaan.
Een contract wijzigen in een Postkantoor kan alleen als je het contract hebt aangevraagd in een Postkantoor.
De stopzetting van een contract via het Postkantoor kan alleen als je het contract ook in een Postkantoor hebt aangevraagd.
Een contract wijzigen of stopzetten kan in om het even welk Postkantoor. Je hoeft dus niet naar het Postkantoor te gaan waar je het contract ondertekende.
Als je je bpaidkaart afhaalt in het Postkantoor, krijg je een brief mee met de pincode. Die vind je rechts onderaan, op de achterkant van de sticker. Als er geen pincode opstaat, neem contact op met onze klantendienst.
Je krijgt het overzicht van je verrichtingen niet op papier of in je mailbox. Maar je vindt de lijst snel en makkelijk in de My bpaid app of op de bpaid website.
Je hebt inderdaad een account nodig op de beveiligde website van My bpaid. Je hebt daarvoor je gsm- en identiteitskaartnummer nodig, en de identificatiecode van je bpaidkaart.
Download de app op Google Play of in de App Store om je profiel aan te maken. Als je geen smartphone hebt, kan je je profiel aanmaken in het My bpaid-portaal.
Ja, je kan je wachtwoord wijzigen in de My bpaid-app. Ga via 'Mijn Account' naar 'Veiligheid' en klik op 'E-mailadres'. Kies bij 'Paswoord' voor 'Paswoord wijzigen'.
Als je 3 keer de verkeerde mPIN-code invoert, kan je je online betalingen niet meer met de bpaid-app valideren. Je moet je smartphone opnieuw registreren.
Als je een nieuwe smartphone hebt, moet je de My bpaid-app op je nieuwe smartphone installeren en opnieuw aan je kaart koppelen.
Als je je oude smartphone niet meer gebruikt, raden we je aan om hem te laten annuleren. Neem daarvoor contact op met onze klantendienst op het nummer 02 278 55 78.
Een bewijs van niet-betaling hebben we niet, maar je checkt op elk moment je verrichtingen in de app of op de website van My bpaid. Zo weet je zeker dat het bedrag niet van je kaart is gehaald.
Als je kaart geweigerd of geblokkeerd wordt bij een betaling of aan een geldautomaat, dan kunnen dit de oorzaken zijn:
De chip of magneetstrook van je kaart is stuk.
Je toetste 3 keer de verkeerde pincode in.
Er staat niet genoeg geld op je bpaidkaart.
Je zit aan je limiet: je mag bv. maximaal € 500 per dag opnemen aan de geldautomaat.
Ga naar het Postkantoor om je kaart te deblokkeren, en neem zeker je identiteitskaart mee.
Als je een vermoeden hebt van fraude, neem dan contact op met onze klantendienst.
Is je kaart verloren of gestolen, neem dan contact op met onze klantendienst om je bpaidkaart te blokkeren. Want je bent niet beschermd tegen eventuele betalingen door anderen.
In de app vind je een knop 'Kaart blokkeren'. Daarmee bel je automatisch naar de klantendienst die 24/7 bereikbaar is om je bpaidkaart te blokkeren. Of bel rechtstreeks naar de klantendienst via het nummer onderaan deze pagina. Dit nummer is 24/7 bereikbaar om je bpaidkaart te blokkeren.
Ja, de My bpaid-app ondersteunt biometrie. Gebruik afhankelijk van wat je smartphone ondersteunt je vingerafdruk of gezichtsherkenning om in te loggen in de app of om je beveiligde online betalingen te valideren.
Om een online betaling met de My bpaid-app te valideren, moet je de app openen via de melding die je krijgt. Je identificeert je met je 6-cijferige mPIN-code, je vingerafdruk of gezichtsherkenning.
We hebben deze extra autorisatiestap ingevoerd om de betalingen met je bpaid prepaidkaart nog veiliger te maken. Je kan de uitleg ook bekijken via deze instructievideo.Beveilig je kaart in de My bpaid-app:
Open de app en ga onderaan het startscherm naar 'Gsm-nummer controleren'. Controleer of je nummer klopt en klik daarna op 'Bevestigen'. Je krijgt onmiddellijk een sms met een activatiecode.
Vul de activatiecode in het rode venster in en klik op de knop 'Ga verder'.
Voer je geheime code in. Onthoud ze goed: het is de code die je zal gebruiken om de betalingen met je smartphone te valideren. Klik op 'Ga verder'. Bevestig je je betalingen liever met je vingerafdruk of gezichtsherkenning? Kijk hieronder wat je dan moet doen.
Er verschijnt een bericht op je scherm om te bevestigen dat je kaart beveiligd is.
Beveilig je betaling met de My bpaid-app:
Open de My bpaid-app.
Je aankoop en het bedrag verschijnen. Klik op 'Klik om uw betaling te autoriseren'.
Je ziet opnieuw de naam van de verkoper en het bedrag. Klik op 'Transactie goedkeuren'.
Vul de cijfercode in die je hebt gekozen om je kaart in de app te beveiligen en je betalingen uit te voeren. Dat is niet de code die je via sms kreeg, maar de code die je hebt gekozen om je toekomstige betalingen te beveiligen.
Wil je je betaling liever met biometrie bevestigen, klik dan op 'Fingerprint' of 'Face ID' en volg de instructies op het scherm.Je hebt nog geen gsm-nummer aan je account gekoppeldIn dat geval:
Open je account.
Ga naar 'Je gsm-nummer toevoegen' en vul je gsm-nummer in.
Vul je gsm-nummer nog een keer in om tikfouten te voorkomen. Klik daarna op 'Ga verder'.
Je krijgt je bpaid-code binnen de 5 werkdagen in je brievenbus.
Open de My bpaid-app. Vul in het vak 'Verificatiecode' de code in die je met de post hebt gekregen en klik op 'Ga verder'.
Beveilig je kaart met de code die je via sms kreeg, of met je vingerafruk of gezichtsherkenning (zie hierboven).
Volg deze uitleg eenvoudig via de instructievideo.
De mPIN-code is de 6-cijferige code die je moet instellen om je smartphone in de My bpaid-app te registreren. Je hebt de code ook nodig als je geen biometrische gegevens gebruikt om je online betalingen te bevestigen.
Je mPIN-code is vertrouwelijk, alleen jij kent ze. Ze beschermt je tegen fraude met je kaart wanneer je online aan het shoppen bent. Volg de instructies in de My bpaid-app om je wachtwoord aan te maken. Dat duurt maar enkele minuten.
Wil je meer weten? Ga naar de vraag 'Hoe activeer ik mijn bpaidkaart om op beveiligde sites te betalen?'.
Je betaalt in de eShop op een beveiligde manier met:
bpaid
Visa
Mastercard
Bancontact
PayPal
homebanking als je klant bent bij ING, KBC of Belfius.
Als BNP Paribas klant reken je af met je Visa-kaart in combinatie met je digipas.
Of je kan met een overschrijving betalen. Dan verzenden we je bestelling zodra we je betaling hebben ontvangen. De levertermijn is dus iets langer.
Als je je pincode bent vergeten, kan je een nieuwe aanvragen:
Via de My bpaid-app. Klik in het menu 'Kaart beheren' op 'Nieuwe pincode'.
Op de beveiligde My bpaid-website. Klik op 'Nieuwe pincode'.
Via de klantendienst
Aan het loket van een Postkantoor
Om veiligheidsredenen sturen we geen pincode via e-mail of sms. De tarieven voor een nieuwe pincode vind je in onze Gebruikshandleiding. Je krijgt je nieuwe code binnen de 5 werkdagen in je brievenbus.