19 vragen
 voor het trefwoord « Frankeermachines »
Wat zijn de verschillende tarieven voor postzegels?
De tarieven voor uw brief hangen onder andere af van de uitreikingstermjin die u wil (prior of non-prior), het formaat, het gewicht en de bestemming van uw post. U vindt al onze tarieven in onze tarievenlijst. Of gebruik onze online tool waarmee u snel de totale kosten van uw zending berekent. Hou er rekening mee dat postzegels zijn vrijgesteld van btw. Verzendt u gemiddeld 15 brieven per dag? Of verzendt u minstens 1 keer per maand een grote hoeveelheid post? Kies dan voor een frankeermachine. <a href="https://www.bpost.be/nl/frankeermachine">Meer informatie over de frankeermachine</a>&nbsp;
Hoeveel kost een frankeermachine?
Aankoop: u koopt al een frankeermachine vanaf € 600. Hou daarnaast rekening met een jaarlijks onderhoudscontract. Verhuur: u huurt al een machine vanaf € 15 per maand. Het onderhoudscontract is vaak in de huurprijs inbegrepen. U kan kiezen tussen huurcontracten van 1, 3 of 5 jaar. U kan online hiervoor vrijblijvende informatie ontvangen van 1 of meerdere van onze 4 gecertifieerde partners.
Hoe en waar kan ik een frankeermachine huren of kopen?
bpost verkoopt of verhuurt geen frankeermachines. We doen daarvoor een beroep op 4 gecertificeerde partners. Zij bieden zowel verkoop- als verhuurformules aan. Het onderhoudscontract is vaak in de huurprijs inbegrepen. U kan kiezen voor huurcontracten van 1, 3 of 5 jaar. U kan online hiervoor vrijblijvende informatie ontvangen van 1 of meerdere van onze 4 gecertifieerde partners.
Hoe weet ik welk saldo ik nog op mijn frankeermachine of transitrekening heb?
Het saldo van uw machine staat op de machine. Het saldo van uw transitrekening checkt u online.
Hoe laad ik mijn frankeermachine op?
U laadt uw machine in 4 stappen op: 1. Kies op uw frankeermachine de functie opladen (zie de gebruikshandleiding). 2. Kies de frankeerwaarde die u wil kopen. Meer informatie over de toegelaten oplaadbedragen vindt u op <a href="https://www.bpost.be/frankeermachine">www.bpost.be/frankeermachine</a>. 3. Uw frankeermachine maakt verbinding met de server van bpost. 4. bpost controleert of er op de bankrekening die aan uw frankeermachine is gekoppeld genoeg geld staat om de oplaadbeurt uit te voeren. Als er genoeg geld op de rekening staat, wordt uw frankeermachine opgeladen en wordt het bedrag van uw rekening gehaald. Als er niet genoeg geld op de rekening staat, toont uw machine een foutboodschap. Vul dan uw bankrekening aan. Telkens u uw frankeermachine oplaadt, moet u die stappen uitvoeren.
Wie kan een frankeermachine gebruiken?
Wil u een frankeermachine aanschaffen, dan hebt u een btw- of ondernemingsnummer nodig. U mag de machine niet beginnen te gebruiken zonder toestemming van bpost. Daarom vraagt uw leverancier u om een toelatingsaanvraag in te vullen wanneer u het huur- of aankoopcontract van uw frankeermachine tekent. Die aanvraag stuurt hij naar ons door. Toestemming vragen is een verplichte stap.
Vanaf welke hoeveelheid post is het interessant om een frankeermachine te kopen?
Verzendt u gemiddeld 15 zendingen per dag? Of verzendt u minstens 1 keer per maand een grote hoeveelheid post zoals nieuwsbrieven, facturen, offertes of brochures? Kies dan voor een frankeermachine.
Vanaf welke hoeveelheid post is het interessant om over te schakelen naar een andere oplossing dan postzegels?
Afhankelijk van wat u nodig hebt, zijn er verschillende professionele oplossingen: Verzendt u gemiddeld 15 zendingen per dag? Of verzendt u minstens 1 keer per maand een grote hoeveelheid post? Kies dan voor een frankeermachine. Verzendt u regelmatig grote hoeveelheden brieven of pakjes? Dankzij Port Betaald (PB) hoeft u uw zendingen niet meer apart te frankeren. Zo wint u tijd en geld! Wil u niet zelf voor uw post zorgen? Met de dienst Collect &amp; Stamp halen we uw brieven, pakjes en aangetekende zendingen op, en frankeren en verzenden we ze. <a href="https://www.bpost.be/nl/port-betaald">Meer informatie over Port Betaald </a> <a href="https://www.bpost.be/nl/post-pakjes-laten-ophalen-frankeren">Meer informatie over Collect &amp; Stamp&nbsp;</a>
Waar kan ik mijn gefrankeerde zendingen afgeven?
U hebt 4 mogelijkheden om uw gefrankeerde zendingen af te geven: 1. In een rode brievenbus, inclusief de bussen in een PostPunt: alleen gewone nationale en internationale zendingen. U moet uw zendingen bundelen in rode enveloppen met de melding 'frankeermachine'. Die worden verkocht door de leverancier van uw frankeermachine. In de enveloppe moet u prior- en non-priorzendingen van elkaar scheiden met een vel papier of elastiekjes. 2. In een Postkantoor: alle met een frankeermachine gefrankeerde zendingen, behalve tijdschriften. 3. Afhaling via Collect &amp; Send of Afhaling op Aanvraag: gewone nationale en internationale zendingen, aangetekende zendingen, bpack-pakjes gefrankeerd met een frankeermachine. Volgende zendingen vragen om een aangepaste behandeling en kan u niet in Collect &amp; Send-zakken of -bakken deponeren: Zendingen met Aangegeven Waarde Kranten en tijdschriften Niet-geadresseerde zendingen Verkiezingsdrukwerk PP-zendingen tegen een lokaal voorkeurtarief Groene en gele enveloppen voor 679-rekeningen geopend bij bpost 4. In een (Hyper) MassPost Center: Gewone nationale prior- en non-priorzendingen Internationale prior- of Economy-zendingen vanaf 500 stuks Aangetekende zendingen Geadresseerde tijdschriften Direct Mail-zendingen vanaf 500 stuks bpack-pakjes vanaf 20 stuks
Ik heb mijn zending slecht gefrankeerd. Wat nu?
Verkeerde afdrukken en afdrukken die u niet hebt gebruikt, worden terugbetaald onder deze cumulatieve voorwaarden: U verzendt ten laatste op de eerste werkdag na de dag van de fout een schriftelijke vraag naar het Service Center (Service Center, postbus 5 000, 1 000 Brussel). U voegt de enveloppen bij uw zending en bundelt ze per terug te betalen bedrag of per pakje van 100 stuks. De afdrukken moeten volledig en leesbaar zijn. De afdrukken moeten vergezeld zijn van de datumstempel van de frankeermachine. We controleren alle afdrukken waarvoor u een terugbetaling vraagt. U krijgt een creditnota voor het bedrag dat we u terugstorten. Administratieve kosten van 10% (met een minimum van € 12,50 en een maximum van € 75) worden van dat bedrag afgetrokken.
Krijg ik automatisch een factuur wanneer ik mijn frankeermachine oplaad?
Het bedrag dat op uw factuur staat, is het bedrag dat u op uw machine hebt geladen. Dus niet het bedrag dat u op uw transitrekening hebt gestort. Komt het factuurbedrag niet overeen met het bedrag dat op uw machine is geladen, neem dan contact op met onze klantendienst.
Hoelang duurt het om mijn frankeermachine op te laden?
Als er genoeg geld op uw bpost- of transitrekening staat, kan het opladen meteen starten. Let op: als u een bedrag moet overschrijven op uw transitrekening, moet u er rekening mee houden dat het 2 tot 3 dagen kan duren voor het bedrag op uw rekening staat. We kunnen die periode helaas niet inkorten. Denk er dus aan om uw transitrekening op tijd aan te vullen.
Ik heb een bedrag op mijn transitrekening gestort, maar de mededeling klopt niet. Wat moet ik doen?
Het bedrag wordt automatisch teruggestort. Daarna voert u de storting opnieuw uit met de juiste mededeling van het plaatnummer in het formaat Bxxx xxxxx (4 letters + 5 karakters). Het duurt een week voor het bedrag op uw transitrekening staat. Die periode kunnen we helaas niet inkorten.
Mijn frankeermachine werkt nog met de oude tarieven. Wat zijn de gevolgen?
Uw post wordt naar u teruggezonden met de melding 'Onvoldoende gefrankeerd'. Lees de gebruikershandleiding van uw machine of neem contact op met uw leverancier om het tariefoverzicht bij te werken met de geldende tarieven.
Ik heb geld overgeschreven, maar het bedrag staat nog niet op mijn frankeermachine.
Voert u een SEPA-overschrijving uit naar uw transitrekening, dan staat het bedrag na 2 tot 3 dagen op uw transitrekening en kan u het op uw machine laden. Gebruikt u een bpost-rekening, dan is het saldo meteen beschikbaar om op uw machine te laden. Is het geld daarna nog niet beschikbaar? Dan is er mogelijk iets misgegaan met uw overschrijving. Als de mededeling niet correct is, storten we het geld automatisch terug na ongeveer een week. U kan dan een nieuwe overschrijving uitvoeren met de correcte mededeling om het geld op uw frankeermachine te laden.
Hoe frankeer ik mijn zendingen juist met een frankeermachine?
Bekijk ons tariefoverzicht en volg de stappen in de gebruikershandleiding van de frankeermachine om uw zendingen juist te frankeren. <a href="https://www.bpost.be/sites/default/files/free_form/MAFF_price_grid_Current_FRNL.pdf">Bekijk de frankeringstarieven met een Frankeermachine</a>&nbsp;
Het lukt mij niet om mijn frankeermachine op te laden. Wat moet ik doen?
Hebt u een oplaadprobleem, stel u dan deze vragen: Is mijn machine juist aangesloten? Staat er genoeg geld op mijn rekening om mijn machine op te laden? Heb ik de verbinding getest? Blijft het probleem en denkt u dat het met uw frankeermachine te maken heeft, neem dan contact op met uw leverancier. Denkt u dat er een probleem is met uw bankrekening en de overschrijving van het geld naar uw machine? Controleer dan of u geen fout hebt gemaakt in de mededeling van uw storting. Denk er ook aan dat het 2 tot 3 dagen duurt voor het bedrag van uw transitrekening naar uw frankeermachine is overgeschreven. Als u het bedrag vanaf een bpost-rekening overschrijft, gebeurt de storting onmiddellijk. Helpt dit u allemaal niet? Neem dan contact op met onze klantendienst.
Hoe controleer ik hoeveel post er door mijn frankeermachine gaat?
Of de hoeveelheid post kan worden getraceerd of niet hangt af van de machine die u gebruikt. Lees de gebruikershandleiding van uw machine of neem contact op met uw leverancier.
De gegevens van mijn machine staan niet juist op mijn factuur. Wat nu?
Is er een probleem met de gegevens op uw factuur, neem dan contact op met onze klantendienst of vul het online formulier in onderaan deze pagina.