14 vragen
 voor het trefwoord « Hoe werkt het? »
Hoe maak ik een verzendetiket aan?
Zo maakt u online een verzendetiket:
  • Surf naar parcel.bpost.be en kies tussen een nationale of internationale zending.
  • Kies voor een voordelig pakje of een 'extra safe'-pakje.
  • Kies een leveringsmethode: een adres, Pakjesautomaat of Afhaalpunt. Geef het gewicht in en kies eventueel extra opties.
  • Vul uw gegevens in en daarna die van de bestemmeling.
  • Betaal en print uw verzendetiket af. Of kies de optie 'Print mijn verzendetiket' en laat het afdrukken in een Postkantoor of PostPunt.
Als contractuele klant gaat u naar Shipping Manager.
Hoe annuleer ik een etiket?
Het is niet mogelijk om een etiket te annuleren. Zolang het niet door het postnetwerk is gepasseerd, wordt het u niet aangerekend. U kan gewoon een nieuw verzendetiket aanmaken, het verkeerde etiket laat u staan.
Hoe maak ik een persoonlijke account voor de online verzendtool?
U maakt uw persoonlijke account in de online verzendtool als volgt aan:
  • Surf naar https://parcel.bpost.be/nl/register.
  • Vul uw voornaam, naam en e-mailadres in, duid uw geslacht aan, en kies een wachtwoord.
  • Klik op 'Registreer u' om te bevestigen.
Ik heb vragen over de integratie van een plug-in.
De plug-in werkt zodra u een pakjescontract met ons hebt gesloten. Voor meer informatie over de keuze van de plug-ins, de installatie en integratie ervan, raadpleeg onze uitgebreide website Freshdesk.
Kan bpost mijn pakje ook komen ophalen, of moet ik altijd naar een Postkantoor of PostPunt gaan om het te verzenden?
Indien u veel pakjes verzendt is het mogelijk eenvoudiger voor u dat u gebruikt maakt van onze afhaaldienst of Collect dienst, dan komen we uw pakjes tegen betaling bij u afhalen. Maak uw verzendetiket op voorhand online aan, of koop verzendetiketten of een voorgefrankeerde doos via onze eShop. Contractuele klanten maken hun verzendetiketten aan via Shipping Manager op het klantenportaal.
Kan ik mijn verzendetiket in een Postkantoor aanmaken of laten printen?
U kan uw verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt kopen of uw online aangemaakte verzendetiket laten printen. Duid in uw winkelmandje – voor u betaalt – de optie ‘Printen in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt’ aan. Opgelet, die keuze geldt dan voor uw hele bestelling en niet per etiket. Sommige Postkantoren en PakjesPunten hebben een kiosk waar u uw verzendetiket kan maken. Let op: als contractuele klant kan u uw verzendetiket dat u met Shipping Manager aanmaakt niet in een Postkantoor maken of laten afdrukken.
Wat heb ik nodig om mijn verzendetiket aan te maken?
U hebt de volgende gegevens nodig om een verzendetiket aan te maken:
  •  Uw adres
  • Adres van de bestemmeling of Afhaalpunt naar keuze
  • E-mailadres van de bestemmeling (verplicht als u naar een Pakjesautomaat stuurt) 
  • De afmetingen en het gewicht van uw pakje
  • De gewenste opties, bijvoorbeeld of u een bevestiging per sms wil ontvangen 
  • Een printer. U hebt geen speciaal printpapier nodig om uw verzendetiket af te drukken. Als u geen printer hebt, kiest u de optie 'Print mijn verzendetiket' en u laat het tegen betaling afdrukken in een Postkantoor of PostPunt.
Tip: plak het etiket met plakband stevig vast op de bovenkant van de verpakking.
Hoelang blijft een verzendetiket geldig?
Een verzendetiket blijft 3 maanden geldig.
Hoe duid ik de verzendkosten aan voor mijn internationale zending buiten de EU?
Wanneer u een verzendetiket maakt voor een zending buiten de Europese Unie, moet u de extra velden over de informatie voor de douane invullen. Een van die velden gaat over de verzendkosten. U moet dat altijd invullen, zelfs als u uw klant vraagt om de verzendkosten te betalen. U hebt 2 mogelijkheden: 1. Betaalt u de verzendkosten zelf, vul dan '0.00' in het veld van de verzendkosten in.
2. Kent u de verzendkosten niet, bekijk dan de tarieven die in uw contract staan.
Waarom maak ik het best een account aan ?
Met een account wordt een pakje verzenden heel wat gemakkelijker:
  • Uw adres (als afzender) wordt automatisch ingevuld.
  • U klikt meteen de juiste bestemmeling aan in uw persoonlijke adressenlijst.
  • Uw bestelgeschiedenis blijft bewaard.
  • U kan de gegevens van een vorige zending opnieuw gebruiken om snel te verzenden. [bullet] U kan een CSV-bestand opladen om meerdere verzendetiketten tegelijk aan te maken.
Hoe betaal ik mijn online verzendetiket?
U betaalt uw verzendetiket in de online verzendtool met MasterCard, Visa, Bancontact, Belfius, KBC, ING en PayPal. Als contractuele klant krijgt u op het einde van de maand een factuur.
Wat is het verschil tussen de aanvraag tot ophaling en de verzendlijst?
  • Met de 'aanvraag tot ophaling' vraagt u een chauffeur van bpost om uw pakje(s) af te halen.
  • De verzendlijst is een lijst waarin de informatie over uw pakjes wordt samengevat. U laat die lijst door de chauffeur van bpost ondertekenen.
Hoe maak ik een nieuwe gebruiker aan?
Ga naar 'User management' om een nieuwe gebruiker aan te maken. Klik daarna op 'Mijn gebruikers' en dan op 'Gebruiker aanmaken'.
Waarom moet ik het e-mailadres van de bestemmeling ingeven als ik online mijn verzendetiket aanmaak?
Als u het e-mailadres van de bestemmeling ingeeft, kunnen wij zijn leveringsvoorkeuren respecteren die hij in onze tool instelde. Bij een levering in een Pakjesautomaat hebben we het e-mailadres nodig om de bestemmeling te laten weten waar en hoe hij zijn pakje afhaalt.