25 vragen
 voor het trefwoord « Shipping Manager »
Hoe maak ik een verzendetiket aan?
Zo maakt u online een verzendetiket:
  • Surf naar parcel.bpost.be en kies tussen een nationale of internationale zending.
  • Kies voor een voordelig pakje of een 'extra safe'-pakje.
  • Kies een leveringsmethode: een adres, Pakjesautomaat of Afhaalpunt. Geef het gewicht in en kies eventueel extra opties.
  • Vul uw gegevens in en daarna die van de bestemmeling.
  • Betaal en print uw verzendetiket af. Of kies de optie 'Print mijn verzendetiket' en laat het afdrukken in een Postkantoor of PostPunt.
Als contractuele klant gaat u naar Shipping Manager.
Hoe wijzig ik mijn gebruikersnaam voor Shipping Manager?
Helaas kan het e-mailadres waarmee u inlogt niet worden gewijzigd. Het e-mailadres dat we wel kunnen wijzigen, is het e-mailadres dat aan uw account is gekoppeld.
Hoe annuleer ik een etiket?
Het is niet mogelijk om een etiket te annuleren. Zolang het niet door het postnetwerk is gepasseerd, wordt het u niet aangerekend. U kan gewoon een nieuw verzendetiket aanmaken, het verkeerde etiket laat u staan.
Ik heb vragen over de integratie van een plug-in.
De plug-in werkt zodra u een pakjescontract met ons hebt gesloten. Voor meer informatie over de keuze van de plug-ins, de installatie en integratie ervan, raadpleeg onze uitgebreide website Freshdesk.
Ik kan mijn verzendetiket niet afdrukken.
Webbrowsers blokkeren vaak pop-ups, cookies, ... Shipping Manager werkt met pop-upmeldingen, specifiek voor foutmeldingen. Om Shipping Manager beter te kunnen gebruiken, moet u de pop-ups voor de website van bpost deblokkeren.
Ik heb een CSV geüpload in Shipping Manager, maar dat werkt niet. Waarom?
1. Zorg ervoor dat u het voorbeeldbestand hebt gebruikt dat u in het Shipping Manager-portaal vindt.
2. Klik op 'Meer informatie' en open de CSV-handleiding. Die kan u helpen om eventuele fouten in het bestand te vinden.
3. Bewerk uw CSV-bestand.
4. Upload uw bestand opnieuw in Shipping Manager.
Hoe maak ik een persoonlijke account voor de online verzendtool?
U maakt uw persoonlijke account in de online verzendtool als volgt aan:
  • Surf naar https://parcel.bpost.be/nl/register.
  • Vul uw voornaam, naam en e-mailadres in, duid uw geslacht aan, en kies een wachtwoord.
  • Klik op 'Registreer u' om te bevestigen.
Ik kan geen garantie toevoegen terwijl ik mijn etiket maak.
Voer een verzekeringsbedrag in het dropdownmenu in en druk daarna op de enter-toets op uw toetsenbord. Als dat niet werkt, kan u het opnieuw proberen met een andere browser.
Ik heb een fout gemaakt bij het online aanmaken van mijn verzendetiket. Kan ik de gegevens nog aanpassen?
Zodra u het verzendetiket aangemaakt en betaald hebt, kan u het niet meer aanpassen. U moet een nieuw aanmaken.
Hoe maak ik een retouretiket?
U hebt 2 mogelijkheden: 1. Al op het moment dat u het verzendetiket aanmaakt, kan u kiezen om een retouretiket aan te maken.
2. U kan ook een nieuw etiket maken door 'bpack Easy Retour' als product te kiezen.
Hoelang blijft een verzendetiket geldig?
Een verzendetiket blijft 3 maanden geldig.
Ik ben mijn wachtwoord voor Shipping Manager vergeten.
Kan u uw wachtwoord niet meer vinden of bent u het vergeten, klik dan op 'wachtwoord vergeten' op de inlogpagina van het businessportaal.
Kan ik mijn verzendetiket in een Postkantoor aanmaken of laten printen?
U kan uw verzendetiket in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt kopen of uw online aangemaakte verzendetiket laten printen. Duid in uw winkelmandje – voor u betaalt – de optie ‘Printen in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt’ aan. Opgelet, die keuze geldt dan voor uw hele bestelling en niet per etiket. Sommige Postkantoren en PakjesPunten hebben een kiosk waar u uw verzendetiket kan maken. Let op: als contractuele klant kan u uw verzendetiket dat u met Shipping Manager aanmaakt niet in een Postkantoor maken of laten afdrukken.
Kan bpost mijn pakje ook komen ophalen, of moet ik altijd naar een Postkantoor of PostPunt gaan om het te verzenden?
Indien u veel pakjes verzendt is het mogelijk eenvoudiger voor u dat u gebruikt maakt van onze afhaaldienst of Collect dienst, dan komen we uw pakjes tegen betaling bij u afhalen. Maak uw verzendetiket op voorhand online aan, of koop verzendetiketten of een voorgefrankeerde doos via onze eShop. Contractuele klanten maken hun verzendetiketten aan via Shipping Manager op het klantenportaal.
Hoe duid ik de verzendkosten aan voor mijn internationale zending buiten de EU?
Wanneer u een verzendetiket maakt voor een zending buiten de Europese Unie, moet u de extra velden over de informatie voor de douane invullen. Een van die velden gaat over de verzendkosten. U moet dat altijd invullen, zelfs als u uw klant vraagt om de verzendkosten te betalen. U hebt 2 mogelijkheden: 1. Betaalt u de verzendkosten zelf, vul dan '0.00' in het veld van de verzendkosten in.
2. Kent u de verzendkosten niet, bekijk dan de tarieven die in uw contract staan.
Wat heb ik nodig om mijn verzendetiket aan te maken?
U hebt de volgende gegevens nodig om een verzendetiket aan te maken:
  •  Uw adres
  • Adres van de bestemmeling of Afhaalpunt naar keuze
  • E-mailadres van de bestemmeling (verplicht als u naar een Pakjesautomaat stuurt) 
  • De afmetingen en het gewicht van uw pakje
  • De gewenste opties, bijvoorbeeld of u een bevestiging per sms wil ontvangen 
  • Een printer. U hebt geen speciaal printpapier nodig om uw verzendetiket af te drukken. Als u geen printer hebt, kiest u de optie 'Print mijn verzendetiket' en u laat het tegen betaling afdrukken in een Postkantoor of PostPunt.
Tip: plak het etiket met plakband stevig vast op de bovenkant van de verpakking.
Waarom maak ik het best een account aan ?
Met een account wordt een pakje verzenden heel wat gemakkelijker:
  • Uw adres (als afzender) wordt automatisch ingevuld.
  • U klikt meteen de juiste bestemmeling aan in uw persoonlijke adressenlijst.
  • Uw bestelgeschiedenis blijft bewaard.
  • U kan de gegevens van een vorige zending opnieuw gebruiken om snel te verzenden. [bullet] U kan een CSV-bestand opladen om meerdere verzendetiketten tegelijk aan te maken.
Hoe maak ik een nieuwe gebruiker aan?
Ga naar 'User management' om een nieuwe gebruiker aan te maken. Klik daarna op 'Mijn gebruikers' en dan op 'Gebruiker aanmaken'.
Wat is het verschil tussen de aanvraag tot ophaling en de verzendlijst?
  • Met de 'aanvraag tot ophaling' vraagt u een chauffeur van bpost om uw pakje(s) af te halen.
  • De verzendlijst is een lijst waarin de informatie over uw pakjes wordt samengevat. U laat die lijst door de chauffeur van bpost ondertekenen.
Hoe wijzig ik het product dat standaard is aangevinkt in de internationale verzendopties?
In Shipping Manager is bpack World Express standaard ingesteld voor internationale zendingen. Wilt u een andere optie om uw pakjes te verzenden? Volg deze 3 stappen:
  • Ga in 'Admin' naar de instellingen 'Voor een internationale zending thuis of op kantoor'.
  • Wijzig het standaardproduct in 'bpack World Business'.
  • Sla de instelling op.
Lees meer in de gebruikershandleiding (pagina 5) 
Ik wil bpack Easy Retour gebruiken voor een zending buiten de EU, maar dat lukt niet. Waarom?
Op dit moment hebben we voor retourzendingen alleen een partnerschap met de landen van de Europese Unie.
Hoe betaal ik mijn online verzendetiket?
U betaalt uw verzendetiket in de online verzendtool met MasterCard, Visa, Bancontact, Belfius, KBC, ING en PayPal. Als contractuele klant krijgt u op het einde van de maand een factuur.
Hoe wijzig ik mijn retouradres?
U hebt 2 mogelijkheden:
  • Ga in 'Admin' naar 'Adressen van de afzender' en klik daarna op 'Adres toevoegen'. Duid het adres aan als standaardadres: klik 'Ja' en sla op.
  • Ga in 'Admin' naar 'Adressen van de afzender' en klik op het penicoontje om het adres te wijzigen.
Lees meer in de gebruikershandleiding (pagina 17) 
Waarom moet ik het e-mailadres van de bestemmeling ingeven als ik online mijn verzendetiket aanmaak?
Als u het e-mailadres van de bestemmeling ingeeft voor een zending binnen België, kunnen wij zijn leveringsvoorkeuren respecteren die hij in onze tool instelde. Bij een levering in een Pakjesautomaat hebben we het e-mailadres nodig om de bestemmeling te laten weten waar en hoe hij zijn pakje afhaalt. Voor zendingen naar het buitenland zijn we verplicht om een e-mailadres op te vragen. 
Hoe en waar maak ik een verzendetiket aan?
U koopt uw verzendetiketten voor uw pakjes tot 30 kg:
  • online in onze verzendtool of My bpost app. U print uw verzendetiket en kleeft het op uw pakje. Wie geen printer heeft, kiest 'Print mijn verzendetiket' en laat het printen in een Postkantoor of Postpunt.
  • in de eShop. U vindt er ook voorgefrankeerde dozen voor pakjes van maximum 1 kg.
  • in een Postkantoor of PostPunt
Voor Expreszendingen koopt u uw verzendetiket in een Postkantoor of PostPunt. Als contractuele klant maakt u het makkelijkst verzendetiketten aan in Shipping Manager. Tip voor uw verzendetiket: steek het eerst in een plastic kaftje of overplak het met transparante plakband. Het etiket moet tegen een beetje regen kunnen.