36 vragen
 voor het trefwoord « Er loopt iets mis »
Ik heb mijn aankoop geannuleerd, maar het bedrag is geblokkeerd. Hoe deblokkeer ik het bedrag?
Het kan zijn dat een betaling in het My bpaid-portaal verschijnt onder 'Transacties in behandeling'. Het gaat om een betaling die door de verkoper geblokkeerd of gereserveerd is. Zo is hij zeker dat hij bij een annulering een deel van de kosten kan terugvorderen. Dat gebeurt als je bijvoorbeeld een hotelkamer of huurauto reserveert. Zo'n reservering verdwijnt automatisch binnen de 30 dagen. Als je het gereserveerde bedrag sneller wil deblokkeren, volg je deze stappen:
  • Neem contact op met de verkoper en vraag een autorisatiecode en een bevestiging.
  • Geef die informatie daarna aan onze klantendienst door via ons online formulier. Vermeld duidelijk de datum van de reservering en het bedrag van de verrichting.
  • Het formulier kan je ook invullen in de My bpaid-app of op de My bpaid-website.
Het geld dat ik overschreef, staat niet op mijn bpaidkaart. Wat liep er mis?
Het duurt meestal 3 werkdagen om je kaart te herladen, uitzonderlijk 5 dagen. Als het bedrag na 5 werkdagen nog niet op je kaart staat, kunnen er 2 mogelijkheden zijn:
  • Je hebt de 12 cijfers van de identificatiecode op de achterkant van je kaart (100/xxxx/xxxxx) niet ingevuld bij de gestructureerde mededeling.
  • Je zit over je herlaadlimiet.
We storten het bedrag dan binnen de 10 werkdagen terug op je rekening.
Wat als ik de verkeerde code of het verkeerde 3D Secure-wachtwoord ingeef?
Bij een foute code wordt je betaling geweigerd. Je hebt 3 pogingen om de juiste code en het juiste wachtwoord in te voeren. Daarna wordt je bpaidkaart tijdelijk geblokkeerd. Contacteer onze klantendienst als het probleem zich blijft voordoen. 
Ik ga niet akkoord met het bedrag dat van mijn bpaidkaart werd gehaald. Wat moet ik doen?
Als je denkt dat er onterecht geld of een verkeerd bedrag van je bpaidkaart ging, neem dan eerst contact op met de handelaar om een volledige of gedeeltelijke terugbetaling te vragen. Wil de handelaar je niet terugbetalen, neem dan contact op met onze klantendienst om een betwisting in te dienen.
Ik betaalde met mijn bpaidkaart, maar de betaling is niet succesvol afgerond. Gaat er nu geld van mijn kaart?
Er gaat geen geld van je bpaidkaart als de betaling niet succesvol is afgerond.
Hoe krijg ik de pincode van mijn bpaidkaart?
Nadat je je bpaidkaart hebt gekocht, krijg je een brief met je pincode en bpaidkaart. Links onderaan, naast je kaart, plakt een sticker. Als je die weghaalt, zie je op de achterkant je pincode staan.

Vind je je code niet, vraag dan een nieuwe aan via de My bpaid-app of -website. Heb je dan nog altijd problemen, neem dan contact op met onze klantendienst.
Als ik een aankoop doe, gaat het geld dan direct van mijn bpaidkaart?
Ja, behalve als het gaat om een gereserveerd bedrag. Dat bedrag is een geldsom die op vraag van de handelaar door ons wordt geblokkeerd, vooral in deze 3 gevallen:
  • Om te verzekeren dat je de kosten kan betalen in geval van schade aan een hotelkamer, huurauto, ...
  • Door tankstations om zeker te zijn dat ze het volledige bedrag ontvangen
  • In online verkoop: als je een bestelling plaatst, wordt het bedrag geblokkeerd op je rekening.
Je kan alleen uitgeven wat op je kaart staat, min het gereserveerde bedrag. Vindt de betaling plaats en betaal je minder dan het gereserveerde bedrag, dan is het verschil opnieuw beschikbaar op je kaart. Vindt de betaling niet plaats, dan is het volledige bedrag binnen de 30 dagen weer beschikbaar. Bedragen reserveren is toegestaan door internationale wetgeving. Loopt er toch iets mis met de vrijgave van een gereserveerd bedrag? Meld het via het online formulier onderaan deze pagina. Je hebt daar wel een autorisatiecode van de verkoper voor nodig. Je kan het formulier ook invullen in de My bpaid-app of op de My bpaid-website.
Mijn bpaidkaart is geblokkeerd. Hoe laat ik ze deblokkeren?
Neem contact op met onze klantendienst om je bpaidkaart te deblokkeren. Als je kaart niet meer werkt, kan je naar een Postkantoor gaan om ze te vervangen.
Waarom werd mijn betaling geweigerd?
Als je kaart geweigerd of geblokkeerd wordt in een geldautomaat of betaalterminal of online, zijn dit meestal de redenen: Online
  • Je kaart is niet geregistreerd in de My bpaid-app of op de My bpaid-website.
  • De sms-code is niet juist.
  • Het beveiligde wachtwoord is niet juist
  • De mPIN is niet juist (My bpaid-app)
  • Er staat niet genoeg geld op je kaart.
Andere
  • De chip of magneetstrook van je kaart is stuk.
  • Je toetste 3 keer de verkeerde pincode in.
  • Er staat niet genoeg geld op je bpaidkaart.
Als je fraude vermoedt, neem dan contact op met onze klantendienst. Om je kaart te deblokkeren, hoef je alleen maar met je identiteitskaart naar een Postkantoor te gaan.
Ik ben mijn pincode van mijn bpaidkaart vergeten. Hoe krijg ik een nieuwe code?
Als je je pincode bent vergeten, kan je een nieuwe aanvragen:
  • Via de My bpaid-app. Klik in het menu 'Kaart beheren' op 'Nieuwe pincode'.
  • Op de beveiligde My bpaid-website. Klik op 'Nieuwe pincode'.
  • Via de klantendienst
  • Aan het loket van een Postkantoor
Om veiligheidsredenen sturen we geen pincode via e-mail of sms. De tarieven voor een nieuwe pincode vind je in onze Gebruikshandleiding. Je krijgt je nieuwe code binnen de 5 werkdagen in je brievenbus.
Kan ik mijn bpaidkaart blokkeren met Card Stop?
Je kan je bpaidkaart niet blokkeren met Card Stop. Bij verlies of diefstal moet je onze klantendienst contacteren. Dan blokkeren wij meteen je kaart. In de app vind je een knop 'Kaart blokkeren'. Daarmee bel je automatisch naar de klantendienst die 24/7 bereikbaar is om je bpaidkaart te blokkeren. Of bel rechtstreeks naar de klantendienst via het nummer onderaan deze pagina. Dit nummer is 24/7 bereikbaar om je bpaidkaart te blokkeren.
Ik kocht iets online, maar de bestelling kwam niet aan. Gaat het bedrag dan van mijn bpaidkaart?
Meestal gaat het bedrag bij online aankopen al van je kaart bij de bestelling. Neem contact op met de verkoper voor meer informatie over de levering en terugbetaling.
Waarom werd mijn bpaidkaart geblokkeerd?
Als je bpaidkaart wordt geblokkeerd, is dat meestal omdat je 3 keer de verkeerde pincode ingaf. Je hoeft dan geen nieuwe kaart aan te vragen. Neem contact op met onze klantendienst. Werkt je kaart niet meer, dan kan je naar een Postkantoor gaan om ze te vervangen. Bij een online betaling kan je kaart tijdelijk 2 uur worden geblokkeerd als je 3 keer een verkeerde sms-code of verkeerd wachtwoord hebt ingevoerd. Heb je geen foute pincode ingevoerd of vermoed je fraude, neem dan meteen contact op met onze klantendienst.
Wat moet ik doen als er niet genoeg geld op mijn bpaidkaart staat bij een betaling?
Staat er een ontoereikend saldo op je bpaidkaart, dan wordt je betaling geweigerd. Herlaad je kaart om de betaling toch te kunnen uitvoeren.
Mijn bpaidkaart vervalt (binnenkort). Wat moet ik doen?
  • 3 maanden voor je kaart vervalt, krijg je een brief van ons. Daarin nodigen we je uit om je nieuwe kaart op te halen in je Postkantoor.
  • Het saldo van je oude kaart zetten we onmiddellijk over op je nieuwe kaart.
Je moet je nieuwe kaart binnen de 3 maanden na de vervaldatum van je huidige kaart in je Postkantoor ophalen. Daarna kan je niet anders dan een nieuwe kaart aanvragen.
Hoe krijg ik de pincode van mijn bpaidkaart?
Nadat je je bpaidkaart hebt gekocht, krijg je een brief met je pincode en bpaidkaart. Links onderaan, naast je kaart, plakt een sticker. Als je die weghaalt, zie je op de achterkant je pincode staan.

Vind je je code niet, vraag dan een nieuwe aan via de My bpaid-app of -website. Heb je dan nog altijd problemen, neem dan contact op met onze klantendienst.
Waarom werd mijn online betaling met mijn bpaidkaart geweigerd?
Wanneer je online betaling wordt geweigerd, is dat meestal om een van de volgende redenen:
  • Je hebt een of meer onjuiste gegevens ingevoerd.
  • Je hebt 3 keer een verkeerde authenticatiecode - de code die je via sms krijgt - ingevoerd. Probeer het in dat geval later nog eens.
  • Je gebruikt de app om je betalingen te valideren en hebt 3 keer een verkeerde mPIN-code ingevoerd. Je moet je smartphone dan opnieuw registreren.
  • Er staat niet genoeg geld op je kaart om je aankoop te doen.
  • Je bent over de dag- of weeklimiet van je kaart gegaan.
Vermoed je fraude, bel dan onze klantendienst op het nummer 02 278 55 78.
Ik wilde mijn bpaidkaart herladen, maar dat werd geweigerd. Hoe komt dat?
Als je herlaadbeurt werd geweigerd, kunnen er verschillende redenen zijn:
  • Je zit over je herlaadlimiet
  • Je hebt de 12 cijfers van de identificatiecode op de achterkant van je kaart (100/xxxx/xxxxx) niet correct ingevuld bij de gestructureerde mededeling van je overschrijving.
We storten het bedrag dan binnen de 10 werkdagen terug op je rekening.
Wat is een gereserveerd bedrag?
Een gereserveerd bedrag of pre-autorisatie is geld dat een verkoper blokkeert, bijvoorbeeld bij een online aankoop, of als je een hotel boekt, auto huurt of tankt. Op dat moment betaal je nog niet, maar wordt het geld bevroren. Waarom gebeurt dat? Omdat de verkoper zeker wil zijn dat je kan betalen en dat hij het volledige bedrag krijgt. Geld dat is geblokkeerd op je bpaidkaart kan je niet uitgeven of afhalen. Bij de betaling gaat het bedrag of een deel van dat bedrag van je bpaidkaart. Als de verkoop niet doorgaat, komt dat geld weer vrij. Afhankelijk van de verkoper kan dat tot 30 dagen duren. Als het langer duurt kan je een deblokkering aanvragen via het online formulier onderaan deze pagina. Je hebt hiervoor wel een authorisatiecode nodig van je leverancier. De handelaar heeft wettelijk het recht om dat te doen. Je kan daar geen bezwaar tegen aantekenen.
Mijn bpaidkaart is ingeslikt door een automaat. Wat moet ik doen? En hoe krijg ik mijn saldo terug?
Als je bpaidkaart is ingeslikt door een automaat moet je onze klantendienst meteen contacteren om je kaart te laten blokkeren. In de app vind je een knop 'Kaart blokkeren'. Daarmee bel je automatisch naar de klantendienst die 24/7 bereikbaar is om je bpaidkaart te blokkeren. Of bel rechtstreeks naar de klantendienst via het nummer onderaan deze pagina. Dit nummer is 24/7 bereikbaar om je bpaidkaart te blokkeren. Vraag daarna een nieuwe bpaidkaart aan in een Postkantoor of PostPunt. We zetten het saldo van je oude bpaidkaart over op je nieuwe. Als je geen nieuwe kaart wil, schrijven we het resterende bedrag over op je bankrekening, plus een deel pro rata van de jaarlijkse administratiekosten.  
Wanneer wordt een gereserveerd bedrag vrijgegeven?
Gereserveerde bedragen worden normaal snel vrijgegeven. Het kan tot 30 dagen duren voor de handelaar het bedrag vrijgeeft. Als je het gereserveerde bedrag sneller wil vrijgeven, volg je deze stappen:
  • Neem contact op met de verkoper en vraag een autorisatiecode en een bevestiging.
  • eef die informatie daarna aan onze klantendienst door via het online formulier onderaan deze pagina. ermeld duidelijk de datum van de reservering en het bedrag van de verrichting. 
Het formulier kan je ook invullen in de My bpaid-app of op de My bpaid-website.
Als de betaling met mijn bpaidkaart werd geweigerd, kan ik dan een bewijs krijgen om zeker te zijn dat het geld niet van mijn kaart ging?
Een bewijs van niet-betaling hebben we niet, maar je checkt op elk moment je verrichtingen in de app of op de website van My bpaid. Zo weet je zeker dat het bedrag niet van je kaart is gehaald.
Als mijn bpaidkaart wordt vervangen, blijft mijn pincode dan dezelfde?
Je pincode verandert als je een nieuwe bpaidkaart krijgt. Die pincode staat rechts onderaan in de brief die je in het Postkantoor krijgt.
Hoe weet ik of mijn bpaidkaart is vervallen?
Je vindt de vervaldatum van je bpaidkaart op de achterkant.
Hoeveel keer mag ik een pincode ingeven voor mijn kaart wordt geblokkeerd?
Je bpaidkaart wordt geblokkeerd als je 3 keer de foute pincode intoetst. Neem dan contact op met onze klantendienst of ga naar een Postkantoor om je kaart te deblokkeren.
Als mijn kaart werd geblokkeerd, moet ik dan een nieuwe bpaidkaart kopen?
Als je kaart wordt geblokkeerd, moet je een nieuwe bpaidkaart kopen. Ga daarvoor langs in een Postkantoor, en breng je geblokkeerde bpaidkaart en je identiteitskaart mee. Je krijgt een nieuwe bpaidkaart met een nieuwe pincode. We zetten je saldo over van je oude naar je nieuwe kaart. Als je kaart kapot is, dan vervangen we die gratis. Goed om te weten: per persoon kan je 3 bpaidkaarten aanvragen met een totale jaarlijkse herlaadlimiet van € 24 000.
Mijn bpaidkaart is kapot, wat nu?
bpost vervangt gratis je kapotte bpaidkaart. Ga naar een Postkantoor, en breng je kapotte kaart en je identiteitskaart mee. Je krijgt meteen een nieuwe kaart met een nieuwe pincode. Een we zetten je saldo over van de ene naar de andere kaart.
Ik kocht iets online, maar ontving mijn pakje nog niet. Het bedrag blijft wel geblokkeerd op mijn bpaidkaart. Is dat normaal?
Een gereserveerd bedrag of pre-autorisatie is geld dat een verkoper blokkeert, bijvoorbeeld bij een online aankoop. Op dat moment betaal je nog niet, maar wordt het geld bevroren. Bij de betaling gaat het bedrag of een deel van dat bedrag van je bpaidkaart. Als de verkoop niet doorgaat, komt dat geld weer vrij. Afhankelijk van de verkoper kan dat tot 30 dagen duren. De handelaar heeft wettelijk het recht om dat te doen. Je kan daar geen bezwaar tegen aantekenen.
Waarom werd mijn betaling in de winkel of geldopname met mijn bpaidkaart geweigerd?
Wanneer je kaart wordt geweigerd of geblokkeerd door een betaalterminal of geldautomaat, is dat meestal om een van de volgende redenen:
  • De chip of de magneetstrip van je kaart werkt niet meer.
  • Je hebt 3 keer de verkeerde pincode ingevoerd.
  • Er staat niet genoeg geld op je kaart.
Vermoed je fraude, bel dan onze klantendienst op het nummer 02 278 55 78.
Ik heb mijn nieuwe pincode niet ontvangen. Wat nu?
We stuurden je nieuwe pincode binnen de 5 werkdagen naar het adres waar je je bij ons aanmeldde. Als je intussen verhuisd bent, ga dan naar een Postkantoor in je buurt. Neem je identiteitskaart mee en een bewijs dat je bent verhuisd (bijvoorbeeld een factuur of een document van de gemeente).
Kan ik mijn pincode veranderen?
Je kan de pincode van je bpaidkaart niet aanpassen.