Mijn pakje is te laat geleverd. Wat nu?
We doen er alles aan om je pakje op tijd te bezorgen. Ben je niet tevreden over de termijn dat je pakje onderweg is geweest, neem dan contact op met de afzender van je pakje. Alleen hij kan klacht indienen voor late levering.
Pakje ontvangen
184
Mijn pakje is te laat aangekomen. Wat nu?
We doen er alles aan om je pakje op tijd te bezorgen. Ben je niet tevreden over de termijn dat je pakje onderweg is geweest, neem dan contact op met de afzender van je pakje. Alleen hij kan klacht indienen voor late levering.
Pakje ontvangen
184
Mijn pakje lijkt ergens vast te zitten. Het beweegt al een tijdje niet meer op Track & Trace.
Werd je pakje nog niet geleverd, controleer dan eerst de status van je zending via Track & Trace of in de My bpost app. Als de status van je pakje meerdere werkdagen niet is veranderd (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), kan je de afzender vragen om contact op te nemen met onze klantendienst. Alleen de afzender van je pakje kan klacht indienen.
Ben jij de afzender, contacteer dan onze klantendienst. Dit doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie bezorgen om snel een onderzoek te starten.
Mijn pakje zit ergens vast
211
Mijn pakje is langer dan verwacht onderweg. Wat nu?
Wacht nog even af. Als de status van je pakje meerdere werkdagen niet meer is veranderd (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), raden we je aan om contact op te nemen met de afzender.Hij zoekt dan samen met bpost naar een oplossing. Alleen de afzender van je pakje kan klacht indienen voor niet levering.
Ben jij de afzender? Dan kan je de klantendienst hiervoor contacteren bij voorkeur via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie bezorgen om een onderzoek te starten.
Mijn pakje zit ergens vast
211
Wanneer wordt mijn pakje geleverd?
Wij proberen steeds alle nationale pakjes de eerstvolgende werkdag af te leveren. Je kan via Track & Trace en de My bpost app steeds de status van je pakje volgen. Het aangegeven tijdslot is een indicatie, 95% van de pakjes wordt binnen dit tijdslot geleverd.
Mijn pakje volgen
187
7 vragen
voor het trefwoord « Hoe werkt het? »
Wat zijn de maximumgrootte en het maximumgewicht van een retourzending?
Als u een pakje wilt terugsturen binnen België of naar het buitenland, dan: Mag uw pakje niet zwaarder zijn dan 30 kg Mag de langste zijde niet langer zijn dan 1,5 m Mag de totale afmeting niet groter zijn dan 3 m (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte)
Om een pakje van maximaal 2 kg naar het buitenland terug te sturen, gelden er andere maximumafmetingen: De langste zijde is dan maximaal 60 cm Alle afmetingen samen zijn maximaal 90 cm In geval van een rol: maximaal 60 cm lang en 20 cm diameter
Hoe regel ik een buitenlandse retour? Moet ik douanekosten betalen?
Op een pakje dat u retourneert naar een land binnen de EU, kleeft u alleen een verzendetiket. Bij een pakje dat u terugstuurt naar een land buiten de EU voorziet u ook douanedocumenten.
Als de oorspronkelijke afzender geen retouretiket voorziet, kan u een verzendetiket kopen via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.
Zelf hoeft u geen douanekosten te betalen. Alleen de ontvanger van uw pakje moet ze betalen, en alleen bij een retourzending buiten de EU. Neem contact op met de oorspronkelijke afzender om te zien of hij een retourmogelijkheid heeft waarbij hij geen douanekosten hoeft te betalen.
Als hij die niet heeft, betaalt hij de douanekosten die in zijn land van toepassing zijn.
De douanedocumenten voor een retourzending naar een land buiten de EU: Het CN23-gedeelte van het verzendetiket of een CN23-document. Dat geeft aan wat er in uw pakje zit. U plakt het etiket op de doos. De originele factuur of pro-formafactuur en 3 kopieën. Als de zending meer dan € 1000 waard is ook een Enig Administratief Document.
Hoe maak ik een verzendetiket aan? Hoelang blijft het geldig? Waar moet ik het kleven?
Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden aanbiedt, moet u uw pakje zelf terugsturen en op onze website, in de eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt een verzendetiket kopen. Dat is 3 maanden geldig, maar u vraagt het best aan de oorspronkelijke afzender hoeveel tijd u hebt om uw pakje terug te sturen.
Het verzendetiket plakt u stevig met plakband op uw pakje. Het mag niet loskomen. Zorg dat het volledige verzendetiket leesbaar is. De barcode moet meteen zichtbaar zijn.
Als u de originele verpakking opnieuw gebruikt, moet u het verzendetiket over het oorspronkelijke verzendetiket plakken. De oorspronkelijke barcode mag niet meer zichtbaar zijn.
Hoelang is een retourzending onderweg?
De tijd dat uw retourzending onderweg is, hangt af van de oorspronkelijke afzender van uw pakje. Als u daar meer over wilt weten, neemt u het best contact met hem op.
bpost levert een nationale retourzending bij de oorspronkelijke afzender de dag nadat we ze ontvangen hebben. Een retourzending naar een buitenlandse webshop wordt vaak door de oorspronkelijke afzender zelf opgehaald en is meestal langer onderweg.
U kan uw retourzending altijd volgen via Track & Trace of de My bpost app.
Hoe kan mijn klant zijn pakje naar mij terugsturen?
U hebt 2 mogelijkheden om een pakje door een klant te laten retourneren:
1. U betaalt de retourkosten zelf. In dat geval maakt u een retouretiket aan en stuurt u het naar uw klant. Hij kleeft het op uw pakje en geeft dat af in een Postkantoor of PostPunt. Let op: gaat het om een pakje in het buitenland? Weet dan dat de formule bpack Easy Retour alleen geldt voor pakjes geleverd in een land van de Europese Unie.
2. U betaalt de retourkosten niet zelf. In dat geval vraagt u uw klant om de retourkosten te betalen. Dan kan hij online op de site van bpost een retouretiket aanmaken, of daarvoor naar een Postkantoor of PostPunt gaan.
Krijg ik een bewijs dat mijn pakje succesvol werd geretourneerd?
Als u zelf een verzendetiket koopt op onze website of in een Postkantoor of PostPunt, kan u de optie Ontvangstbewijs kiezen. U krijgt dan een sms of een e-mail wanneer uw pakje is geleverd.
U kan ook de status van uw pakje volgen via Track & Trace of de My bpost app met het barcodenummer op uw verzendetiket of Afgiftebewijs. U krijgt dan wel geen schriftelijk bewijs, maar u ziet online wanneer uw pakje is afgeleverd.
Als contractuele klant kan u in Shipping Manager ook een verzendlijst maken, op voorwaarde dat u de afhaaldienst hebt gebruikt.
Is een retouretiket hetzelfde als een verzendetiket?
Als de webshop zelf een etiket voorziet om uw bestelling terug te sturen, spreken we van een retouretiket.
Als u zelf een etiket moet kopen op onze website of in onze eShop, een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt, spreken we van een verzendetiket