22 vragen
 voor het trefwoord « Hoe werkt het? »
Kan ik mijn retourzending afgeven in een Postkantoor of PostPunt, aan de postbode of achterlaten in een Pakjesautomaat?
De postbode kan je retourzending niet meenemen. Je kan ze afgeven in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. De langste zijde van je pakje mag dan maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte (1 x lengte + 2 x breedte + 2 x hoogte) maximaal 3 m. Je kan ze ook in een pakjesautomaat achterlaten. In dat geval mag ze maximaal 42 x 31 x 58 cm meten. En als je dat wilt, komen we je retourzending ook bij je ophalen. Je pakje mag dan maximaal 30 kg wegen. Ook dan mag de langste zijde maximaal 1,5 m lang zijn en de totale lengte maximaal 3 m. Het tarief voor een afhaling hangt af van waar we je pakje moeten komen afhalen. Zo'n afhaling - een collect - vraag je online aan, of telefonisch op het nummer 02 278 50 44. Vraag je een afhaling online voor 11.30 uur aan of telefonisch voor 12 uur, dan komt de postbode je pakje(s) dezelfde dag nog ophalen tussen 12 en 17 uur. Contacteer je ons later op de dag, dan komt hij de volgende werkdag langs. Kleef op elk pakje een verzendetiket van bpost. Dat etiket is niet inbegrepen in de prijs van de afhaling op aanvraag. Vind een Afgiftepunt
Wat als mijn retourzending verloren gaat?
Het bedrijf of de persoon die de retourzending betaalt, heeft dan recht op een vergoeding. Als jij de retourzending hebt betaald, kan je een vergoeding vragen. Die vergoeding houdt standaard de terugbetaling van de verzendingskosten in. Als je de optie 'Garantie en handtekening' kiest, heb je recht op een compensatie voor goederen en voor documenten. Deze optie bestaat niet voor internationale retourzendingen. Betaalt de oorspronkelijke afzender de retourzending, dan heeft hij recht op een vergoeding. Dat is het geval wanneer:
  • er een retouretiket in je pakje zit.
  • je het pakje hebt geweigerd.
  • het pakje niet bij je kon worden geleverd.
Als jij beschouwd wordt als afzender en dus recht hebt op een vergoeding kan je een aanvraag hiervoor indienen bij onze klantendienst. Dat doe je best via het online formulier onderaan deze pagina.
Wat zijn de kosten om een pakje te retourneren?
Als de oorspronkelijke afzender je de mogelijkheid geeft om je pakje retour te sturen, heb je 2 mogelijkheden:
  • De retourzending is gratis.
  • De retourzending is niet gratis. Ofwel moet je een deel van de kosten zelf betalen in het Postkantoor of PostPunt waar je je retourzending afgeeft, ofwel verrekent de oorspronkelijke afzender een kleine retourkost in het bedrag dat hij je terugbetaalt.
Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden aanbiedt, moet je je pakje als een gewone zending verzenden. Het tarief van je pakje hangt dan af van het gewicht, het formaat en de bestemming. Gebruik onze online tool om het tarief van je pakje te berekenen.
Behandelt bpost ook mijn retour via koeriers als DHL, Mondial Relay en DPD?
bpost levert ook pakjes voor DHL in België. Op je retourzending moet je dan een geldig DHL-verzendetiket kleven. Je pakje wordt dan door DHL terug bij de oorspronkelijke afzender geleverd. Een pakje dat door een andere pakjesbezorger dan bpost is geleverd, kan je altijd via bpost terugsturen. Je moet dan zelf een verzendetiket kopen via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Je verzendt je retourzending dan als een gewone zending. Het tarief hangt af van het gewicht, het formaat en de bestemming. Gebruik onze online tool om het tarief van je pakje te berekenen. In het buitenland is een van onze partners verantwoordelijk voor de levering van je retourzending.
Waar vind ik het retouretiket voor mijn retourzending?
Als de oorspronkelijke afzender je de mogelijkheid geeft om je pakje retour te sturen, zijn er 3 mogelijkheden:
  • Het retouretiket zit in het pakje.
  • Je downloadt het retouretiket in de webshop van de afzender en drukt het af bij je thuis.
  • Sommige oorspronkelijke afzenders geven je de mogelijkheid om het retouretiket te laten afdrukken in het Postkantoor of PostPunt waar je je pakje terugstuurt.
Als de oorspronkelijke afzender geen retourmogelijkheden voorziet, moet je zelf een verzendetiket maken en kopen.
Hoelang is een retourzending onderweg?
De tijd dat je retourzending onderweg is, hangt af van de oorspronkelijke afzender van je pakje. Als je daar meer over wilt weten, neem je het best contact met hem op. bpost levert een nationale retourzending bij de oorspronkelijke afzender de dag nadat we ze ontvangen hebben. Een retourzending naar een buitenlandse webshop wordt vaak door de oorspronkelijke afzender zelf opgehaald en is meestal langer onderweg. Je kan je retourzending altijd volgen via Track & Trace of de My bpost app. Volg je pakje
Hoe moet ik een pakje retourneren?
Je hebt 2 mogelijkheden. De oorspronkelijke afzender heeft een retouretiket voorzien:
  • Plak het retouretiket op de doos.
  • Breng het pakje naar een Postkantoor, Postpunt, PakjesPunt of Pakjesautomaat van bpost of laat het afhalen.
De oorspronkelijke afzender heeft geen retouretiket voorzien:
  • Koop een verzendetiket online, via de eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Het tarief hangt af van het gewicht en het formaat van je pakje en de bestemming.
  • Plak het op de doos en geef je pakje af bij bpost of laat het afhalen.
Als je voor de levering al weet dat je je pakje zal terugsturen, weiger het dan aan de deur. Wij retourneren het dan aan de oorspronkelijke afzender.
Komt bpost mijn pakje ophalen?
Als je dat wilt, komen we je retourzending bij je thuis ophalen. De prijs voor de dienst ‘Afhaling op aanvraag’ hangt af van waar we je pakje moet komen afhalen. Zo'n afhaling - een collect - vraag je best online aan. Vraag je een afhaling online voor 11.30 u. aan of telefonisch voor 12.00 u., dan komt de postbode je pakje(s) dezelfde dag nog ophalen tussen 12.00 u. en 17.00 u. Contacteer je ons later, dan komt hij de volgende werkdag langs. Kleef op elk pakje een bpost-verzendetiket. Dat etiket is niet inbegrepen in de prijs van de afhaling op aanvraag. Je kan verschillende pakjes in 1 keer laten ophalen: maximaal 1,5 m³ en 500 kg per ophaling. Elke pakje mag maximaal 30 kg wegen.
Ik heb een pakje van UPS ontvangen. Kan bpost mij helpen bij mijn retourzending?
Je kan je pakje altijd via bpost terugsturen, ook als het door een andere pakjesbezorger dan bpost is geleverd. Je moet dan zelf een verzendetiket kopen via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Je verzendt je retourzending dan als een gewone zending. Het tarief hangt af van het gewicht, het formaat en de bestemming. Gebruik onze online tool om het tarief van je pakje te berekenen.
Hoe regel ik een buitenlandse retour? Moet ik douanekosten betalen?
Op een pakje dat je retourneert naar een land binnen de EU, kleef je alleen een verzendetiket. Bij een pakje dat je terugstuurt naar een land buiten de EU voorzie je ook douanedocumenten. Als de oorspronkelijke afzender geen retouretiket voorziet, kan je een verzendetiket kopen via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt. Zelf hoef je geen douanekosten te betalen. Alleen de ontvanger van je pakje moet ze betalen, en alleen bij een retourzending buiten de EU. Neem contact op met de oorspronkelijke afzender om te zien of hij een retourmogelijkheid heeft waarbij hij geen douanekosten hoeft te betalen. Als hij die niet heeft, betaalt hij de douanekosten die in zijn land van toepassing zijn. De douanedocumenten voor een retourzending naar een land buiten de EU:
  • Het CN23-gedeelte van het verzendetiket of een CN23-document. Dat geeft aan wat er in je pakje zit. Je plakt het etiket op de doos.
  • De originele factuur of pro-formafactuur en 3 kopieën.
  • Als de zending meer dan € 1000 waard is ook een Enig Administratief Document.
Op de website waar ik mijn pakje heb besteld, staat 'gratis retour'. Toch vraag bpost nog verzendingskosten. Hoe kan dat?
Als de loketbediende van je Postkantoor of PostPunt je vraagt om te betalen, wil dat zeggen dat de retourzending toch niet gratis is. Kijk op de website van de webshop de voorwaarden over pakjes retouneren na. Waarschijnlijk is jouw retourzending een uitzondering op die gratis retour.
Wat is een retourzending?
Een aankoop die je terugstuurt, is een retourzending. Webshops bieden die optie aan als de inhoud van je pakje niet overeenkomt met wat je hebt besteld of wanneer het product je niet past of niet aan je verwachtingen voldoet. Je stuurt je aankoop terug met het retouretiket van de oorspronkelijke afzender dat in het pakje zit of dat je kan downloaden en afdrukken. Als de afzender geen retouretiket voorziet, stuur je het als gewoon pakje terug. Kijk altijd eerst op de website van de webshop na wat de richtlijnen zijn over pakjes retourneren. Ontdek hoe je je pakje terugstuurt: https://www.bpost.be/site/nl/ontvangen/pakjes-ontvangen/je-pakje-terugsturen Verzend je pakje: https://parcel.bpost.be/
Er zit al een retouretiket bij het pakje dat ik wil terugsturen. Moet ik dat gebruiken?
Als er een retouretiket in je pakje zit, gebruik je dat het best. Meestal wil dat zeggen dat je je retourzending gratis kan terugsturen. Als je dat zeker wil weten, kijk je dat best na op de website van de oorspronkelijke afzender.
Koop ik een verzendetiket het best in het Postkantoor of online?
Een verzendetiket kan je op onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt kopen. Op onze website kan je zelf je verzendetiket maken en afdrukken. Dat is het goedkoopst. Ook als je meer dan 1 verzendetiket nodig hebt, is de aankoop via onze website het voordeligst.
Is een retouretiket hetzelfde als een verzendetiket?
Als de webshop zelf een etiket voorziet om je bestelling terug te sturen, spreken we van een retouretiket. Als je zelf een etiket moet kopen op onze website of in onze eShop, een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt, spreken we van een verzendetiket.
Wat is de veiligste manier om mijn pakje terug te sturen?
Maak zelf je verzendetiket online aan. Je kan dan 2 opties kiezen:
  • Garantie en handtekening
    Met deze bijkomende garantie is je pakje beschermd tegen beschadiging en verlies, en de postbode vraagt de ontvanger om voor ontvangst te tekenen.
     
  • Ontvangstbewijs
    ​​​​​​​Je krijgt een sms of e-mail over de status van je pakje:
    • ​​​​​​​Wanneer het pakje is geleverd.
    • Wanneer het pakje niet is afgegeven omdat er niemand bij de bestemmeling aanwezig is. Het wordt dan geleverd bij het dichtstbijzijnde Postkantoor of PostPunt.
    • Wanneer de bestemmeling het niet is komen afhalen in een Postkantoor of PostPunt.
Er zit geen retouretiket in mijn pakje. Kan ik de retourzending laten betalen door de oorspronkelijke afzender?
Dat moet je navragen bij de oorspronkelijke afzender van je pakje. Als hij bereid is dat te doen, kan je hem vragen dat hij het retouretiket zelf online aanmaakt en naar je doormailt.
Wat is de goedkoopste manier om een pakje terug te sturen?
Als de oorspronkelijke afzender een retouretiket voorziet, kan je je retourzending gratis of bijna gratis terugsturen. Als hij geen retouretiket voorziet, moet je zelf een verzendetiket maken. Dat doe je het goedkoopst online.
Ik wil een pakje van een webshop terugsturen. Hoe weet ik naar welk adres ik dat moet doen?
Lees de retourinstructies op de website van de webshop na. Daar vind je het adres waar je je pakje naar moet terugsturen en hoe de terugbetaling wordt geregeld.
Ik heb een retouretiket, maar moet toch voor mijn zending betalen. Hoe kan dat?
De oorspronkelijke afzender van je pakje bepaalt ook de retourvoorwaarden. Het is mogelijk dat je een deel van de retourzending zelf moet betalen. Controleer daarom de retourvoorwaarden altijd op voorhand op de website van de oorspronkelijke afzender, of neem contact met hem op.
Kan ik een extra optie toevoegen aan mijn retourzending, bijvoorbeeld een Ontvangstbewijs?
Dat is mogelijk als je zelf een verzendetiket koopt via onze website, in onze eShop of in een Postkantoor, PostPunt of PakjesPunt.
Moet ik de webshop laten weten dat ik het pakje retourneer? Of laat bpost dat weten?
Kijk altijd eerst op de website van de webshop na wat hun richtlijnen zijn over pakjes retourneren. Zodra wij je retourzending hebben ontvangen, krijgt de webshop sowieso van ons een bericht dat er een retourzending onderweg is.