23 vragen
 voor het trefwoord « Er loopt iets mis »
Mijn pakje lijkt ergens vast te zitten. Het beweegt al een tijdje niet meer op Track & Trace.
Werd je pakje nog niet geleverd, controleer dan eerst de status van je zending via Track & Trace of in de My bpost app. Verandert de status van je pakje al een tijdje niet meer (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), vraag dan de afzender om contact op te nemen met onze klantendienst. Alleen de afzender van je pakje kan klacht indienen. Ben jij de afzender, contacteer dan onze klantendienst. Dit doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie bezorgen om snel een onderzoek te starten.
Ik krijg melding dat mijn pakje is afgeleverd, maar ik heb niks ontvangen. Wat nu?
Enkele tips voor als je niks hebt ontvangen:
  • Vraag na of iemand anders (je buur of medebewoner) je pakje heeft ontvangen.
  • Als het om een klein pakje gaat, kan het zijn dat de postbode het in de brievenbus heeft afgeleverd.
  • Je pakje kan ook afgeleverd zijn volgens je leveringsvoorkeuren (meteen in een Afhaalpunt, op je veilige plaats, bij je buur).
  • Kijk na op Track & Trace of in de My bpost app of het adres op het pakje wel correct is.
  • Kijk ook zeker na of je geen afwezigheidsbericht van de postbode in je brievenbus hebt ontvangen. Daarop staat waar je pakje naartoe is.
Ben jij de ontvanger en kan je jouw pakje nog steeds niet vinden, neem dan contact op met de afzender voor een oplossing. Enkel hij kan bij bpost een onderzoek starten en zorgen dat je alsnog je pakje ontvangt. Ben jij de afzender, contacteer dan onze klantendienst. Dit doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen.
Hoe kan ik een klacht indienen bij verlies van of schade aan mijn pakje?
Neem contact op met de afzender om samen te kijken wat de beste oplossing is voor je bestelling. De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Alleen de afzender kan hiervoor een klacht indienen omdat hij bpost betaalt voor de verzending. Ben jij de afzender, contacteer dan onze klantendienst. Dit doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. In geval van schade moet je klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.
Waarom moet ik de afzender contacteren als mijn pakje niet geleverd is?
De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren pakjes. Alleen de afzender kan een klacht indienen voor een verloren pakje omdat de afzender bpost betaalt voor de verzending. Hij moet hiervoor wel bepaalde termijnen respecteren maar ondertussen kan hij, in samenspraak met jou, beslissen om het pakje opnieuw te sturen of om je terug te betalen. Heeft je pakje toch al een status Afgeleverd op onze Track & Trace, maar je hebt het niet ontvangen? Kijk dan nog even volgende mogelijkheden na voor je je afzender contacteert:
  • Vraag na of iemand anders (je buur of medebewoner) je pakje heeft ontvangen.
  • Als het om een klein pakje gaat, kan het zijn dat de postbode het in de brievenbus heeft afgeleverd.
  • Je pakje kan ook afgeleverd zijn volgens je leveringsvoorkeuren (meteen in een Afhaalpunt, op je veilige plaats, bij je buur).
  • Kijk ook zeker na of je geen afwezigheidsbericht van de postbode in je brievenbus hebt ontvangen. Daarop staat waar je pakje naartoe is.
Het is mogelijk dat je afzender je vraagt om te bevestigen dat je het pakje niet ontving via een e-mail of ondertekend document wanneer het pakje verstuurd werd met garantie.
Mijn pakje is langer dan verwacht onderweg. Wat nu?
Als de status van je pakje meerdere werkdagen niet verandert, is er wellicht iets fout gelopen. Hou er wel rekening mee dat onvoorziene omstandigheden de levering van je pakje kunnen doen vertragen. Neem in de volgende gevallen contact op met de afzender:
  • Als de status van je pakje dat binnen België wordt verzonden al meerdere opeenvolgende werkdagen niet meer verandert.
  • Als de status van je pakje van of naar een buurland al minstens 5 werkdagen niet meer verandert.
  • Als je pakje van of naar een ander land al minstens 10 werkdagen niet meer verandert.
Waarom moet ik de afzender contacteren? Alleen de afzender van je pakje kan klacht indienen voor een pakje dat niet wordt afgeleverd. Hij zoekt dan samen met bpost naar een oplossing. Ben jij de afzender? Dan kan je de klantendienst hiervoor contacteren bij voorkeur via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie bezorgen om een onderzoek te starten.
Mijn pakje staat nog steeds in voorbereiding bij de afzender. Wat betekent dit en wat kan ik doen?
Dit betekent dat de afzender heeft aangegeven dat hij je pakje wil verzenden via bpost. Je pakje ligt in dit geval nog steeds bij de afzender. Als dit al een tijdje zo is, kan je het best de afzender contacteren voor meer details.
Hoe dien ik een klacht in als mijn pakje beschadigd, verloren of niet bezorgd is?
Ik ben de ontvanger Als je de ontvanger bent van het pakje kan je zelf geen klacht indienen. Gelukkig hebben de meeste afzenders vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Neem daarom contact op met de afzender om samen te kijken wat de beste oplossing is voor je bestelling (bv. je bestelling opnieuw laten verzenden of een terugbetaling ontvangen).
Heb je een beschadigd pakje ontvangen, neem dan zeker binnen de 7 dagen na ontvangst contact op met de afzender en bezorg hem foto’s van de beschadigde verpakking en inhoud. Ik ben de afzender Als je de afzender bent van het pakje kan je het best onze klantendienst contacteren via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. In geval van schade moet je klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.
Mijn pakje ligt niet in de Pakjesautomaat, maar is terug naar de afzender. Waarom, en hoe kan ik het toch nog ontvangen?
bpost zendt je pakje terug naar de afzender in de volgende gevallen:
  • Als de afzender een verkeerd adres van de Pakjesautomaat heeft ingegeven.
  • Als de afzender je e-mailadres niet (correct) vermeldt. Hierdoor kunnen we je niet informeren over je pakje.
  • Als je na 5 kalenderdagen je pakje niet uit de Pakjesautomaat hebt gehaald.
Contacteer de afzender om je pakje toch nog te kunnen ontvangen.
Mijn pakje is verloren. Wat nu?
We raden je aan om contact op te nemen met de afzender als:
  • De status van je pakje al meerdere werkdagen niet meer is veranderd (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen).
  • Track & Trace de status ‘afgeleverd’ vermeldt, maar je het pakje nergens vindt.
De afzender kan samen met jou bekijken wat de beste oplossing is voor je bestelling. De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren pakjes. Alleen de afzender kan een klacht indienen voor een verloren pakje omdat de afzender bpost betaalt voor de verzending. Ben jij de afzender, contacteer dan onze klantendienst. Dit doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie bezorgen om een onderzoek te starten.
Ik was thuis maar de postbode heeft niet aangebeld. Hoe kan ik dit melden?
Het spijt ons dat je postbode niet heeft aangebeld om je zending af te geven. Weet dat een postbode niet verplicht is om aan te bellen als je pakje in de brievenbus past. (Tip: Via de My bpost app en Track & Trace zie je meteen als je pakje is geleverd.)

Controleer ook regelmatig of je bel nog goed werkt. Belt de postbode regelmatig niet aan bij jou, meld het ons dan via het online formulier onderaan deze pagina. We zullen je contactgegevens opvragen zodat we dit met de juiste postbode kunnen bespreken.
Mijn pakje zou thuis geleverd worden, maar is terug naar de afzender. Waarom, en hoe kan ik het toch nog ontvangen?
bpost zendt je pakje terug naar de afzender als:
  • De afzender je thuisadres verkeerd heeft ingevoerd.
  • Je pakje werd geweigerd aan de deur (doordat het bijvoorbeeld beschadigd is)
  • Je na 14 kalenderdagen je pakje niet bent gaan afhalen in het Afhaalpunt
  • Je na 5 kalenderdagen je pakje niet bent gaan afhalen in de Pakjesautomaat
Contacteer de afzender om verdere stappen te ondernemen (bv. om je pakje opnieuw te laten verzenden of als je een terugbetaling wilt). Is je pakje onterecht terug naar afzender, laat het dan weten via ons online formulier onderaan deze pagina.
Mijn pakje werd geleverd in een Afhaalpunt, maar is terug naar de afzender. Waarom?
Enkel als je je pakje niet binnen de 14 kalenderdagen afhaalt in het geleverde Afhaalpunt, wordt je pakje teruggestuurd naar de afzender. Tip: je kan ook iemand anders je pakje laten afhalen in een Afhaalpunt. Eender wie de barcode van je pakje kan voorleggen (zie bevestigingsmail of via de My bpost app), mag je pakje afhalen in een Afhaalpunt.
Waarom moet ik de afzender contacteren als mijn pakje beschadigd is?
De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor beschadigde pakjes. Alleen de afzender kan een klacht indienen voor een beschadigd pakje omdat de afzender bpost betaalt voor de verzending. Daarnaast kan hij, in samenspraak met jou, beslissen om het pakje opnieuw te verzenden of om je terug te betalen. Je afzender zal je vragen naar foto's van de beschadiging, zowel van de verpakking als van de inhoud, omdat hij dit nodig heeft om bij ons een klacht in te dienen. Hou er ook rekening mee dat bpost de klacht moet ontvangen binnen de 7 kalenderdagen na de aflevering, ongeacht wat de afzender met jou overeenkomt. Je neemt dus best zo snel mogelijk met hem contact op.
Ik vind mijn pakje niet terug op mijn veilige plaats. Wat nu?
Vraag na of iemand anders (je buur of medebewoners) je pakje heeft gevonden op je veilige plaats. Kleine pakjes kunnen ook in je brievenbus worden geleverd. Kan je jouw pakje nog steeds niet vinden, neem dan contact op met de afzender voor een oplossing. Enkel hij kan een klacht indienen voor een onvindbaar pakje. Als je je leveringsvoorkeur had ingesteld op je veilige plaats, en dit werd niet gerespecteerd, kan je hiervoor ook een melding maken via het online formulier onderaan deze pagina. Hou er rekening mee dat we in sommige gevallen niet op je veilige plaats kunnen leveren. Ontdek wanneer dit het geval is.
Mijn pakje is beschadigd. Wat nu?
Het spijt ons van je beschadigde pakje. Neem binnen de 7 dagen na ontvangst van je pakje contact op met de afzender. Bezorg hem foto's van de beschadigde verpakking en inhoud, zodat hij voor een oplossing kan zorgen. Enkel als afzender kan je een klacht indienen bij onze klantendienst via het online formulier onderaan deze pagina. Tip: Als je de schade opmerkt in het Afhaalpunt, kan je het pakje weigeren waarna het wordt teruggestuurd naar de afzender.
Hoe kan ik mijn pakje online volgen en hoe weet ik wanneer het is aangekomen bij de afzender?
Je kan via Track & Trace en de My bpost app de status van je pakje volgen via het barcodenummer van je pakje. Je kan er ook volgen wanneer je pakje is aangekomen bij de afzender. Hou er rekening mee dat de afzender misschien niet meteen je pakje verwerkt, en je pas na enkele dagen bevestiging krijgt van de ontvangst van je teruggestuurde pakje.