8 vragen
 voor het trefwoord « Pakje is nog onderweg »
Mijn pakje lijkt ergens vast te zitten. Het beweegt al een tijdje niet meer op Track & Trace.
Werd je pakje nog niet geleverd, controleer dan eerst de status van je zending via Track & Trace of in de My bpost app. Verandert de status van je pakje al een tijdje niet meer (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen), vraag dan de afzender om contact op te nemen met onze klantendienst. Alleen de afzender van je pakje kan klacht indienen. Ben jij de afzender, contacteer dan onze klantendienst. Dit doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie bezorgen om snel een onderzoek te starten.
Hoe kan ik een klacht indienen bij verlies van of schade aan mijn pakje?
Neem contact op met de afzender om samen te kijken wat de beste oplossing is voor je bestelling. De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Alleen de afzender kan hiervoor een klacht indienen omdat hij bpost betaalt voor de verzending. Ben jij de afzender, contacteer dan onze klantendienst. Dit doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. In geval van schade moet je klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.
Waarom moet ik de afzender contacteren als mijn pakje niet geleverd is?
De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren pakjes. Alleen de afzender kan een klacht indienen voor een verloren pakje omdat de afzender bpost betaalt voor de verzending. Hij moet hiervoor wel bepaalde termijnen respecteren maar ondertussen kan hij, in samenspraak met jou, beslissen om het pakje opnieuw te sturen of om je terug te betalen. Heeft je pakje toch al een status Afgeleverd op onze Track & Trace, maar je hebt het niet ontvangen? Kijk dan nog even volgende mogelijkheden na voor je je afzender contacteert:
  • Vraag na of iemand anders (je buur of medebewoner) je pakje heeft ontvangen.
  • Als het om een klein pakje gaat, kan het zijn dat de postbode het in de brievenbus heeft afgeleverd.
  • Je pakje kan ook afgeleverd zijn volgens je leveringsvoorkeuren (meteen in een Afhaalpunt, op je veilige plaats, bij je buur).
  • Kijk ook zeker na of je geen afwezigheidsbericht van de postbode in je brievenbus hebt ontvangen. Daarop staat waar je pakje naartoe is.
Het is mogelijk dat je afzender je vraagt om te bevestigen dat je het pakje niet ontving via een e-mail of ondertekend document wanneer het pakje verstuurd werd met garantie.
Mijn pakje is langer dan verwacht onderweg. Wat nu?
Als de status van je pakje meerdere werkdagen niet verandert, is er wellicht iets fout gelopen. Hou er wel rekening mee dat onvoorziene omstandigheden de levering van je pakje kunnen doen vertragen. Neem in de volgende gevallen contact op met de afzender:
  • Als de status van je pakje dat binnen België wordt verzonden al meerdere opeenvolgende werkdagen niet meer verandert.
  • Als de status van je pakje van of naar een buurland al minstens 5 werkdagen niet meer verandert.
  • Als je pakje van of naar een ander land al minstens 10 werkdagen niet meer verandert.
Waarom moet ik de afzender contacteren? Alleen de afzender van je pakje kan klacht indienen voor een pakje dat niet wordt afgeleverd. Hij zoekt dan samen met bpost naar een oplossing. Ben jij de afzender? Dan kan je de klantendienst hiervoor contacteren bij voorkeur via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie bezorgen om een onderzoek te starten.
Mijn pakje staat nog steeds in voorbereiding bij de afzender. Wat betekent dit en wat kan ik doen?
Dit betekent dat de afzender heeft aangegeven dat hij je pakje wil verzenden via bpost. Je pakje ligt in dit geval nog steeds bij de afzender. Als dit al een tijdje zo is, kan je het best de afzender contacteren voor meer details.
Hoe dien ik een klacht in als mijn pakje beschadigd, verloren of niet bezorgd is?
Ik ben de ontvanger Als je de ontvanger bent van het pakje kan je zelf geen klacht indienen. Gelukkig hebben de meeste afzenders vaste afspraken met bpost voor verloren en beschadigde pakjes. Neem daarom contact op met de afzender om samen te kijken wat de beste oplossing is voor je bestelling (bv. je bestelling opnieuw laten verzenden of een terugbetaling ontvangen).
Heb je een beschadigd pakje ontvangen, neem dan zeker binnen de 7 dagen na ontvangst contact op met de afzender en bezorg hem foto’s van de beschadigde verpakking en inhoud. Ik ben de afzender Als je de afzender bent van het pakje kan je het best onze klantendienst contacteren via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je meteen alle nodige informatie en documenten bezorgen om je dossier te behandelen. In geval van schade moet je klacht bij ons ingediend worden binnen de 7 kalenderdagen.
Mijn pakje is verloren. Wat nu?
We raden je aan om contact op te nemen met de afzender als:
  • De status van je pakje al meerdere werkdagen niet meer is veranderd (minstens 5 werkdagen voor zendingen naar een buurland, minstens 10 werkdagen voor het Verenigd Koninkrijk en alle andere landen).
  • Track & Trace de status ‘afgeleverd’ vermeldt, maar je het pakje nergens vindt.
De afzender kan samen met jou bekijken wat de beste oplossing is voor je bestelling. De meeste afzenders hebben vaste afspraken met bpost voor verloren pakjes. Alleen de afzender kan een klacht indienen voor een verloren pakje omdat de afzender bpost betaalt voor de verzending. Ben jij de afzender, contacteer dan onze klantendienst. Dit doe je best via het online formulier onderaan deze pagina. Zo kan je ons meteen alle nodige informatie bezorgen om een onderzoek te starten.
Hoe kan ik mijn pakje online volgen en hoe weet ik wanneer het is aangekomen bij de afzender?
Je kan via Track & Trace en de My bpost app de status van je pakje volgen via het barcodenummer van je pakje. Je kan er ook volgen wanneer je pakje is aangekomen bij de afzender. Hou er rekening mee dat de afzender misschien niet meteen je pakje verwerkt, en je pas na enkele dagen bevestiging krijgt van de ontvangst van je teruggestuurde pakje.