17 vragen
 voor het trefwoord « Hoe werkt het? »
Wat is Distripost?
Distripost is onze dienst voor de verdeling van ongeadresseerde commerciële of informatieve reclame – ook wel huis-aan-huisfolders of reclamezendingen genoemd. U kan 4 types ongeadresseerde post verzenden:
  • Commerciële/promotionele campagne (Distripost Boost)
  • Informatie aan bewoners, boodschappen van algemeen belang of verkiezingsdrukwerk (Distripost Public)
  • Gratis pers en magazines (Distripost Press)
  • Rouwbrieven
Hoe laat ik huis-aan-huisreclame bezorgen?
Dit zijn de stappen om een Distripost Boost of Public of rouwbrieven te reserveren :
  • Surf naar de online tool van Distripost: hebt u nog geen toegang? Vraag deze dan aan via onderstaand online formulier.
  • Kies het type zending: commercieel, informatief of rouwbrief.
  • Duid het gewicht van de zending aan.
  • Kies de geografische zone: land, gemeente, deelgemeente of wijk.
  • U ontvangt een schatting van het aantal brievenbussen in de gekozen zone en een offerte.
  • Kies het bezorgmoment: een specifieke week en de dagen (uitreiking op maandag en dinsdag, uitreiking op woensdag en donderdag of weekzekere uitreiking).
  • Kies het voorbereidingsniveau van uw zending (minimaal of maximaal).
  • Kies hoe de zending bij ons raakt: (Hyper) MassPost Center, Postkantoor of thuisophaling.
  • Bevestig en betaal uw bestelling.
  • Hebt u gratis pers of een magazine om te verzenden? Of hebt u vragen? Neem dan contact op met onze klantendienst. Meer informatie over Distripost Naar de reservatietool 
    Verhuurt bpost ook e-mailadressen en telefoonnummers?
    bpost is gespecialiseerd in postadressen en beschikt dus niet over e-mailadressen en telefoonnummers.
    Waar geef ik mijn Distripostzending af?
    U hebt 3 opties:
    • Optie 1: afgifte in een (Hyper) MassPost Center
    • Optie 2: afgifte in een erkend Postkantoor
    • Optie 3: laten ophalen op een Belgisch adres naar keuze (Distripost Pick-up)
    Naar de lijst van erkende Postkantoren  Naar de lijst van (Hyper) MassPost Centra, hun adresgegevens en openingsuren 
    Op welke dag wordt mijn huis-aan-huiscampagne bezorgd?
    U kiest eerst de week van de bezorging. Daarna krijgt u verschillende keuzes: a. Standaardformule 'uitreiking weekzeker': binnen de week van uw keuze verdeelt bpost uw huis-aan-huisbladen gedurende 2 of 4 dagen – afhankelijk van de drukte die week. b. Betalende optie 'uitreiking maandag en dinsdag' of 'uitreiking woensdag en donderdag': u kiest 2 vaste dagen voor de bezorging. Als u terugkerende zendingen hebt, bijvoorbeeld weekbladen of maandbladen, dan vindt u die optie terug in uw offerte. bpost bezorgt geen huis-aan-huisbladen op Belgische feestdagen of dagen met een aangepaste dienstverlening, ook niet als u de betalende optie 'uitreiking maandag en dinsdag' of 'uitreiking woensdag en donderdag' kiest. Kijk dus eerst in de kalender wanneer die feestdagen vallen.
    Hoe weet ik zeker dat mijn zending goed werd bezorgd?
    bpost doet er alles aan om uw Distripost-reclamezending tijdig en correct te bezorgen. Als u koos voor een uitreiking op maandag en dinsdag, dan ontvangt een deel van uw doelgroep de reclamezending op maandag en een deel op dinsdag. Om zeker te zijn dat iedereen uw huis-aan-huisfolder ontving, wacht u dus beter tot na dinsdag. Huis-aan-huisbladen zijn niet te traceren zoals bij pakjes of Aangetekende Zendigen. Het is dus niet mogelijk om uw reclamezending te volgen.
    Kan ik mijn Distripost-bestelling wijzigen of annuleren?
    U kan uw bestelling zonder kost aanpassen of annuleren tot 15 kalenderdagen vóór de afgifte. Dat doet u in de reservatietool onder 'Orderbeheer'. Klik de bestelling aan waarover het gaat, en pas de gewenste zaken aan. Let op: u kan niet alles aanpassen. Zodra die termijn van 15 dagen voorbij is, kunnen u kosten worden aangerekend voor de laattijdige annulering/wijziging en de wijzigingen moeten per e-mail naar onze klantendienst aangevraagd worden.
    Is er een minimum of maximum voor het aantal te bezorgen folders via Distripost?
    Er is geen minimum of maximum voor het aantal te bezorgen huis-aan-huisbladen als u uw zending afgeeft in een (Hyper) MassPost Center. De hoeveelheid zal vooral afhangen van het aantal brievenbussen in de gekozen geografische zone, bijvoorbeeld als u voor een bepaalde wijk kiest. Als u uw zending afgeeft in een Postkantoor, gelden er wel maxima. Kijk in de lijst of het erkende Postkantoor in de buurt een limiet oplegt. Check de limiet in uw Postkantoor Vind een (Hyper) MassPost Center met adresgegevens en openingsuren 
    Hoelang op voorhand moet ik Distripost inplannen?
    Om een maximale impact te garanderen voor uw reclamezending, verdelen we uw folder met maximaal 3 andere huis-aan-huisbladen op dezelfde dag. Reserveer daarom zo vroeg mogelijk uw bezorgmoment. U kan uw Distripost al reserveren vanaf 2 maanden voor de distributiedatum. Soms reserveert u zelfs vroeger, afhankelijk van uw product en soort contract.
    Kan ik een Distripost verzenden via Collect & Send?
    Collect & Send werkt niet voor niet-geadresseerde zendingen. Om uw Distripost-zendingen te laten afhalen moet u een Distripost Pick-up aanvragen. Uw Direct Mail kan wel door Collect & Send worden afgehaald omdat dat geadresseerde post is.
    Worden Distripostzendingen verdeeld in alle brievenbussen van de regio of gemeente van mijn keuze?
    Het aantal brievenbussen hangt af van het type zending:
    • Een commerciële zending (Distripost Boost en Distripost Press) wordt verdeeld in alle brievenbussen van de gekozen geografische zone, met uitzondering van de brievenbussen waarop een sticker hangt met 'Geen reclame'.
    • Een informatieve zending of rouwbrief (Distripost public) wordt verdeeld in alle brievenbussen van de gekozen geografische zone, ook in de brievenbussen waarop de sticker 'Geen reclame' hangt.
    We steken Distripostzendingen nooit in brievenbussen van:
    • onbewoonde woningen;
    • tijdelijke verblijfplaatsen zoals campings en tweede verblijven;
    • woningen in aanbouw, dus gebouwd, maar nog niet bewoond.
    Gebruik onze online simulatietool om een idee te krijgen van het aantal brievenbussen in uw zone.
    Hoe bereid ik mijn Distripostzending voor?
    De voorbereiding van uw Distripostzending hangt af van: <bullet> De geografische zone
    • Het volume
    • Het moment van de afgifte
    • De plaats van de afgifte: Postkantoor, (Hyper) MassPost Center of ophaling via Distripost Pick-up
    Maak het u nog makkelijker en laat een deel van het werk over aan een drukker of bemiddelaar. Die kan uw zending in enveloppes steken en naar bpost brengen. Hij kan toegang vragen tot onze reservatietool om de campagne in uw naam te regelen, en krijgt dan alle informatie om uw reclamezending correct voor te bereiden en af te leveren.
    Kan ik een contract met bpost afsluiten als ik regelmatig huis-aan-huiszendingen laat bezorgen met Distripost?
    Vanaf 100 000 zendingen per jaar kan u een contract afsluiten met ons en profiteert u van voordelige tarieven voor uw terugkerende of occasionele zendingen.
    Hoe breng ik mijn huis-aan-huiszending nog gerichter bij de juiste doelgroep?
    bpost helpt u om die geografische zones te kiezen waar bepaalde doelgroepen beter zijn vertegenwoordigd. Zo kan u bijvoorbeeld zones kiezen op basis van:
    • de samenstelling van huishoudens, bijvoorbeeld jonge gezinnen met 1 kind;
    • de sociale klasse, bijvoorbeeld de rijkere klasse;
    • het aandeel bezitters van eigendom, bijvoorbeeld zones met minder dan 50% eigenaars;
    • de aanwezigheid van tuinen, bijvoorbeeld zones met meer dan 8% woningen met een tuin;
    • de verstedelijking, bijvoorbeeld groene residentiële zone;
    • het type woning, bijvoorbeeld eengezinswoningen;
    • de leeftijd van de bewoners, bijvoorbeeld 25-44 jaar.
    Om zo'n selectie te ontvangen op basis van sociodemografische kenmerken neemt u contact op met onze klantendienst. 
    Welke gegevens heb ik nodig om de reservatietool van Distripost te gebruiken?
    Hou deze gegevens bij de hand:
    • Uw gebruikersnaam en wachtwoord: hebt u nog geen toegang? Vraag deze dan aan via onderstaand online formulier.
    • Informatie over het type zending en het gewicht
    • Informatie over de geografische zone van uw keuze: postcode of naam van de gemeente, deelgemeente of wijk
    • Datum waarop u de huis-aan-huisbladen wil laten bezorgen
    Kan mijn drukker Distripost reserveren voor mij?
    Ja, uw drukker kan toegang vragen tot onze online reservatietool om uw reclamezending te reserveren in uw naam. Hij krijgt dan alle nodige informatie om uw huis-aan-huisbladen correct klaar te maken en af te leveren. Vraag toegang tot de Distripost tool via onderstaand online formulier.
    Kan bpost mij helpen met de opmaak van mijn folder?
    bpost kan u niet helpen met de vormgeving van uw folder. Op onze website vindt u wel inspiratie van andere bedrijven. Vraag ook advies aan onze experts. Zij delen met plezier hun ervaringen. Om bedrijven te vinden die u helpen met uw huis-aan-huisreclame – schrijven, ontwerpen, drukken en verzenden – kan u terecht op ons partnerplatform. Let op: bpost mengt zich niet tussen u en de aanbieders op het platform. We willen het u alleen gemakkelijker maken om partijen te vinden. Krijg inspiratie voor huis-aan-huisreclame