17 vragen
 voor het trefwoord « Dataoplossingen »
Ik wil mijn adressenbestand actualiseren. Kan bpost mij helpen?
bpost kan 2 dingen nakijken voor u: 1. Gratis adresvalidatie: we kijken na of het adres bij ons bekend is. 2. Data Quality Service: we passen adressen aan van mensen die zijn verhuisd. Naar de tool voor adresvalidatie
Wat zijn de tarieven om adressenbestanden van bpost te huren?
Om een adressenbestand van bpost te huren betaalt u vaste administratieve kosten. bpost organiseert regelmatig promotieacties. Meer informatie over die acties vindt u terug op onze website. Wil u een offerte om een adressenbestand te huren?
  • Neem contact op met uw accountmanager.
  • Neem contact op met de klantendienst.
  • Vul het contactformulier in en krijg snel een antwoord
  • Hoe snel ontvang ik databestanden?
    bpost levert de adressenbestanden binnen de 5 werkdagen nadat we van u de ondertekende bestelbon en een voorbeeld van de mailing hebben ontvangen waarvoor u de gegevens wil gebruiken.
    Ik wil contact opnemen met prospects door gegevens te huren van bpost. Is dat mogelijk?
    Wij hebben gegevens van meer dan een miljoen Belgische gezinnen. Dus bent u bij ons aan het juiste adres voor databestanden voor al uw reclamezendingen. Laat ons weten wat het concept en doel is van uw mailing en wij stellen u de ideale doelgroep voor. Wij kunnen onze adressenbestanden filteren op:
    • Geografie
    • Geslacht
    • Taal
    • Aankoopplannen en interesses
    • Demografische kenmerken
    Hoe krijg ik de data aangeleverd?
    U ontvangt het adressenbestand in Excel. In het bestand staan minstens: naam, voornaam, straatnaam, huisnummer en busnummer, postcode en gemeente. Afhankelijk van uw bestelling hebben we die data voor u verdeeld in segmenten. U ontvangt uw adressenbestand via OneDrive. Zo kunnen we de veiligheid ervan garanderen. U klikt op de link om een unieke code te ontvangen via e-mail. Met die link en de code hebt u toegang tot het gevraagde adressenbestand.
    Zijn de adressenbestanden van bpost in orde met de GDPR?
    Data Supply (SelectPost) Wij verzamelen alle data op basis van verschillende vragenlijsten, met vragen die een beeld geven van hun manier van leven en hun gewoonten. De respondenten geven uitdrukkelijk de goedkeuring om interessante aanbiedingen te ontvangen. We leggen hen duidelijk uit welke gegevens we bewaren, waarom en voor hoelang. En we garanderen dat we hun gegevens alleen gebruiken met respect voor het privéleven van die respondenten. U vindt meer informatie daarover in onze privacyverklaring. Data Quality (Movers) Om gegevens aan te passen van mensen die zijn verhuisd, baseren we ons op het Koninklijk Besluit van 24 april 2014. De consument heeft altijd de mogelijkheid om zich te verzetten tegen het gebruik van zijn gegevens.
    Verhuurt bpost ook b2b-data?
    bpost is gespecialiseerd in data van consumenten. We hebben dus geen b2b-gegevens. Daarvoor kunt u terecht bij andere spelers in de markt.
    Wat is het tarief om mijn adressenbestand te laten actualiseren door bpost?
    Om u een correcte offerte te bezorgen voor een update van uw adressenbestand, stelt bpost u een gratis audit voor. Zo zien we hoe kwaliteitsvol uw bestand nog is, en of we veel moeten corrigeren. Aan de hand van die audit ontvangt u een realistische offerte. U kiest uit 2 mogelijkheden:
    • Optie 1: we duiden in uw adressenbestand aan welke mensen intussen verhuisden naar een nieuw adres, maar geven niet het nieuwe adres.
    • Optie 2: we duiden aan welke mensen in uw adressenbestand intussen zijn overleden of verhuisd en u krijgt het nieuwe adres van wie is verhuisd.
    Wil u een offerte om een adressenbestand te huren?
  • Neem contact op met uw accountmanager.
  • Neem contact op met de klantendienst.
  • Vul het contactformulier in en krijg snel een antwoord.
  • Hoe garandeert bpost dat mijn gegevens up-to-date zijn?
    • SelectPost: we nemen regelmatig opnieuw contact op met de respondenten in onze databestanden. Zo houden we onze gegevens up-to-date. Voor nieuwe adressen bij verhuizingen gebruiken we simpelweg de data van onze dienst Movers
    • Movers: in dit adressenbestand zitten alle verhuizingen die werden gemeld bij bpost – ongeveer 50% van het totale aantal verhuizingen in België. Als iemand verhuisde, maar dat niet liet weten aan bpost, dan zit dat nieuwe adres niet in onze databank. 
    Mag ik volgens de GDPR mijn adressenbestanden delen om ze te laten actualiseren?
    De privacywetgeving verplicht ons om altijd een contract te sluiten met duidelijke afspraken voor we databestanden uitwisselen. Zelfs voor een gratis audit moet u op voorhand een contract ondertekenen. Voor onze diensten rond Data Quality hebben we daarvoor een modelcontract.
    Hoe vermijd ik dubbels in de databestanden?
    We kunnen de dubbels voor u uit de bestanden filteren. Daarvoor betaalt u een kleine meerprijs. Om dat te doen, stuurt u uw klantenbestand door naar ons en wij halen de adressen eruit die ook bij ons voorkomen.
    Hoe weet ik of het bemiddelingsbedrijf de adressen van bpost goed heeft ontvangen?
    Als u aan ons vraagt om de data te bezorgen aan het bemiddelingsbedrijf, dan doen we daarvoor het nodige. U ontvangt een mail van ons als we het bestand hebben bezorgd. U moet ons wel uitdrukkelijk vragen om de bestanden naar een externe partner te sturen. Anders moet u dat zelf nog doen. Vraag sowieso aan het bemiddelingsbedrijf om u een seintje te geven als ze de data van ons hebben ontvangen.
    We kregen een klacht van iemand die onze mailing ontving. Hoe reageer ik het best?
    Als u een vraag krijgt van een consument, kan u dit antwoorden:
    "U ontvangt onze informatie omdat u een vragenlijst invulde van SelectPost en daarin de toestemming gaf om voortaan interessante promoties en acties te ontvangen. U hebt altijd de mogelijkheid om uw gegevens in te kijken of te wijzigen. Vul daarvoor dit formulier in: https://news.bpost.be/selectpost-unsubscribe-NL" Als de consument laat weten dat hij geen informatie meer wil ontvangen van u, bewaar dan die brief of e-mail. Als u dan nog eens een adressenbestand van SelectPost bij ons huurt, dan mag u ons ook de namen bezorgen van de mensen die geen informatie meer wensen. Wij zorgen ervoor dat ze dan niet meer in uw adressenbestand zitten. Als de consument laat weten dat hij geen enkele aanbieding meer wil ontvangen, ook niet van andere organisaties, vraag hem dan om zich uit te schrijven via https://news.bpost.be/selectpost-unsubscribe
    Wat mag ik (niet) doen met gegevens die ik van bpost krijg?
    Sinds de privacywetgeving is het gebruik van gegevens een cruciaal aandachtspunt. U vindt alle verplichtingen en afspraken in onze algemene voorwaarden. Ter informatie vindt u hieronder de belangrijkste verplichtingen:
    • Als u van ons persoonlijke gegevens ontvangt in het kader van onze dienst Data Supply, dan mag u die maar 1 of 2 keer gebruiken, afhankelijk van uw contract, en alleen voor die communicatie die u overeenkwam met bpost.
    • U wordt geen eigenaar van de gegevens die u van ons ontvangt. Het is dus verboden om onze gegevens toe te voegen aan uw databestanden van klanten.
    •  Als een van de gecontacteerde prospects klant van u wordt, en hij bezorgt u zijn gegevens, dan wordt u pas dan eigenaar en mag u de gegevens opnemen in uw databestanden die hij aan u heeft bezorgd.
    • U moet de aangeleverde gegevens gebruiken binnen de 6 maanden nadat u de data van ons hebt gekregen. Na gebruik of na 6 maanden moet u die gegevens volledig uit uw systemen verwijderen.
    • U mag onze gegevens opdelen en apart gebruiken voor verschillende mailings. Maar u mag de gegevens in totaal maar 1 of 2 keer gebruiken (zoals overeengekomen) en u verwijdert ze na 6 maanden.
    Ik kreeg geen enkele reactie op mijn Direct Mail. Zijn jullie adresgegevens wel in orde?
    We zijn absoluut zeker van de kwaliteit van onze SelectPost-databestanden. We nemen regelmatig opnieuw contact op met de consumenten om onze databestanden actueel te houden en we krijgen regelmatig feedback van onze klanten dat ze veel respons krijgen op hun mailings. Vallen de resultaten van uw mailing tegen? Dan is het misschien interessant om uw doelgroep aan te passen of de inhoud van uw Direct Mail nog te verbeteren voor meer respons. Ga naar onze website voor inspiratie van andere bedrijven of schakel onze experts in.
    Ik heb enkele Direct Mails teruggekregen terwijl ik verwacht dat jullie databestanden actueel zijn. Hoe kan dat?
    Tussen de dataverzameling en het gebruik van de gegevens zit altijd wat tijd. We actualiseren onze bestanden dagelijks. Maar vanaf het moment dat u de lijst van ons ontvangt, krijgt die geen updates meer. Het is mogelijk dat er intussen nog mensen zijn verhuisd. En dan krijgt u zo'n retourzending, zoals u bij e-mailings wellicht ook al zulke bounces kreeg.
    Mijn collega's vallen binnen de doelgroep van mijn mailing, maar kregen hem niet. Hoe kan dat?
    Dat is zeker mogelijk. In ons adressenbestand zitten alleen gegevens van respondenten die hebben deelgenomen aan de vragenlijsten van SelectPost en uitdrukkelijk de toestemming hebben gegeven om op de hoogte te blijven van interessante acties en promoties. Als uw collega's geen vragenlijst invulden en geen toestemming gaven, dan zitten ze niet in die databank van SelectPost. Vulden uw collega's wel een vragenlijst in en gaven ze toestemming?
    • Dan is het adressenbestand wellicht zo groot dat we een selectie naar u hebben gestuurd, zonder de gegevens van uw collega's.
    • Of dan hebben we foute gegevens doorgekregen van uw collega's en hebben we die data om kwaliteitsredenen geschrapt uit het bestand.