13 vragen
 voor het trefwoord « Hoe werkt het? »
Mijn bedrijf verhuist. Hoe laat ik mijn post doorsturen?
Als uw bedrijf verhuist, kan u vragen om uw post naar het nieuwe adres door te sturen via de Verhuisdienst voor bedrijven. U kan die dienst online of in een Postkantoor aanvragen. Als de zetel van uw bedrijf bij u thuis is gevestigd en u naar een nieuw adres verhuist, moet u 2 aparte aanvragen indienen: 1 voor de verhuizing van uw bedrijf en 1 voor uw eigen verhuizing. Vraag de Verhuisdienst aan voor uw bedrijf Vraag de Verhuisdienst aan voor uzelf Bent u reeds klant bij bpost? U kan dan ook uw klantgegevens laten wijzigen bij ons via onderstaand online formulier.
Welke documenten heb ik nodig om de post van mijn bedrijf te laten doorsturen?
Om de Verhuisdienst aan te vragen, moet de maatschappelijke zetel van uw bedrijf in België liggen. De persoon die de aanvraag doet, moet minstens 18 jaar en de wettelijke vertegenwoordiger van uw bedrijf zijn, of de bevoegdheid hebben om in naam van uw bedrijf te handelen. U hebt het btw-nummer en het identiteitskaartnummer van de vertegenwoordiger van uw bedrijf nodig om de aanvraag te doen. Vraag de Verhuisdienst aan voor uw bedrijf
Welke post stuurt de Verhuisdienst door?
De Verhuisdienst stuurt alle geadresseerde post door:
  • Brieven
  • Facturen
  • Wenskaarten
  • Geadresseerde reclame
  • Aangetekende zendingen
  • Loon- en bankuittreksels
  • Gerechtsbrieven in België
Opgelet, deze post sturen we niet door: pakjes, postabonnementen zoals tijdschriften en kranten, pensioenen, huis-aan-huisreclame en internationale verzendingen onder rembours.
Mijn bedrijf verhuist. Hoe moet ik dat aan bpost doorgeven?
  • Verandert het adres van het hoofdkantoor (PRS), geef dan uw nieuwe klantgegevens online aan ons door.
  • Verandert een afhaaladres van uw Collect-contract, wijzig dan online uw contract.
Kan ik de Verhuisdienst gebruiken om post te digitaliseren?
Helaas niet. Onze Verhuisdienst kan je enkel gebruiken om fysieke post door te sturen. Wilt u uw post digitaal ontvangen, dan kan je gebruikmaken van onze dienst Scanning.
Waar vind ik mijn contractnummer?
Vraagt u de Verhuisdienst online aan, dan vindt u uw contractnummer:
  • in de bevestigingsmail;
  • in de brief met de validatiecode die u op uw oude of nieuwe adres ontvangt, afhankelijk van wat u aanduidde toen u uw contract maakte;
  • op de startpagina van de Verhuisdienst, als u bent ingelogd;
  • in elke correspondentie van bpost over uw contract 'Verhuisdienst'.
Als u de Verhuisdienst in een Postkantoor aanvraagt, vindt u uw contractnummer:
  • in uw contract;
  • in elke briefwisseling of e-mail van bpost over uw contract 'Verhuisdienst'.
Hebt u een vraag over de Verhuisdienst, vermeld dan altijd uw contractnummer. Zo weten we meteen over welk contract het gaat.
Mijn bedrijf heropent in het midden van de week. Kunnen we de post vanaf die dag afhalen?
Een contract met de dienst Tijdelijke Bewaring begint altijd op een maandag en eindigt altijd op een zondag. Voor de eindejaarsperiode bestaat er een uitzondering. Dan stellen we u voor om de periode te kiezen die het beste bij u past:
  • Van Kerstmis tot Nieuwjaar
  • Van Kerstmis tot de volgende zondag
  • Van Kerstmis tot de zondag na Nieuwjaar
  • Van Nieuwjaar tot de volgende zondag
  • Van de maandag voor Kerstmis tot Kerstmis
  • Van de maandag voor Kerstmis tot Nieuwjaar
Vraag Tijdelijke Bewaring aan voor uw bedrijf 
Wat is de minimum- en maximumduur van een contract met de Verhuisdienst?
U vraagt de Verhuisdienst voor een periode van minimaal 3 maanden aan. Die periode kan u telkens met 3 maanden verlengen. De maximumduur is 24 maanden. De meeste bedrijven kiezen voor een contract van 6 maanden: de ideale duur om al uw contacten te informeren. Wil u uw post voor een korte periode (vakantie, tijdelijke afwezigheid, ...) laten doorsturen? Met de Doorzenddienst kan u uw post tijdelijk laten doorsturen. U kan ook vragen om uw post tijdelijk te laten bewaren in een Postkantoor. Beide diensten vraagt u online of in een Postkantoor aan. Vraag de Doorzenddienst aan voor uw bedrijf Vraag Tijdelijke Bewaring aan voor uw bedrijf Vraag de Verhuisdienst aan voor uw bedrijf Vind uw Postkantoor  
Mijn bedrijf verhuist naar het buitenland. Kan ik de Verhuisdienst gebruiken?
U kan uw post naar het buitenland laten doorsturen op voorwaarde dat uw oude adres zich in België bevindt. Vraag de Verhuisdienst aan voor uw bedrijf
Mijn bedrijf heeft verschillende namen. Hoe zorg ik dat de post op al die namen wordt doorgestuurd?
U kan tot 5 extra namen invullen waarop uw bedrijf post ontvangt. Een voorbeeld: Total Fina Olefins ontvangt ook post op naam van Total Olefins, Fina Olefins, Total Fina, ...
Krijg ik een brief op het einde van mijn contract met de Verhuisdienst?
In de loop van de laatste maand van de Verhuisdienst krijgt u van ons een brief of e-mail waarin we u voorstellen om uw contract te verlengen. De datum dat uw contract eindigt, vindt u in de bevestigingsmail of -brief
Kan ik de post van mijn bedrijf laten doorsturen naar een Postbus?
Via de Verhuisdienst kan u uw post laten doorsturen naar een Postbus in België. Deze dienst kan u alleen in een Postkantoor aanvragen. Belangrijk: het oude adres – het adres vanwaar u post doorstuurt – mag geen Postbus zijn.
Maar enkele diensten/afdelingen van mijn bedrijf verhuizen. Hoe beperk ik het contract tot die diensten?
Het is helaas niet mogelijk om uw post voor een deel van uw bedrijf – bijvoorbeeld alleen uw marketingafdeling – te laten doorsturen. Bent u reeds klant bij bpost? U kan dan uw klantgegevens laten wijzigen bij ons via onderstaand online formulier.